Hoppa till innehåll
Anime.se

Free! Iwatobi Swim Club


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

OA5Q.jpg

 

Wkeq.png

 

Minns ni den här korta reklamfilmen som Kyoani släppte i mars?

 

http://www.youtube.com/watch?v=ByhP478ZPQI

 

Det har nu, för 20 minuter sedan på en liveström, avslöjats att det blir en anime som heter Free som kommer i juli. Den har enligt uppgift varit planerad sedan 2011, och är alltså inte ett svar på reklamfilmens popularitet eller den västerländska namninsamlingen (ha ha). Tydligen publicerades ett par teaserbilder redan i april 2012.

 

En trailer har lagts upp på Youtube.

 

https://www.youtube.com/watch?v=JNU1ehnCVP8

 

Red.:

 

(Uppdaterar med mer info senare.)

  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag visserligen att det är bra att de inte följer moe/tsundere-strömmen av animes som varit populärt på senare år, däremot verkar serien inte alls vara speciellt intressant. Jag kommer ge den en chans, men jag är väldigt tveksam till om den blir något annat än en flopp. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med tanke på vilken uppståndelse som varit kring den så kan jag inte tänka mig att den floppar. Det är klart att entusiastiska nördar på nätet inte innebär försäljningssuccé, men intresset finns, även i Japan.

 

Men ja, karaktärerna verkar ju vara rena mallar, så berättelsen blir nog inte så spännande. Men kanske bra animation!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är glad :jhappy:

 

Med så många exempel när det gäller motsatta könet, hur ofta är det vi får se en animeserie vars huvudsyfte är att visa attraktiva pojkar? När jag bläddrar igenom säsongssummeringar så tror jag att den senaste måste varit Kurokos Basket för ett år sen. Hur många serier med söta flickor har kommit ut sen dess?

 

Lite rättvisa får det vara, och att en av de mest ambitiösa studierna vad gäller animation tar sig an snygga pojkar gör mig sprudlande av lycka. Jag kommer se det här även om det är dåligt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Newtype handlade inte bara om KLK, utan även om Free!

 

Delvis översatt intervju med regissören.

Spoiler
監督:原作は小学校が舞台ですが、アニメーションで見せるなら、小学生よりはカッコいい高校生で描きたいなと思い変更しました
Director: The original is set in middle school, but rather than middle schoolers, I want to depict cool high schoolers and that's where the change comes from.
 
-その通りだと思います!
I agree!
 
監督:私が作画出身ということもあり
    肉体美をちゃんと描いて映像化したいという思いがありました。
    そしてテーマとして決めたのが「水泳×友情×上半身」。これを推していきたいです。
Director: I'm the one drawing so, I want to perfectly show physical beauty.
          Also, the theme we decided on is 'Swimming x Friendship x Upper Body'. That's what I want to conclude on.
-完璧ですっ!
It's perfect!
 
監督:いわゆるスポコンものではなく、水泳を通じて生まれる絆、青春ドラマを大事にしていきた。
五人の心模様をしっかり描いていけたらと。
Director: So to speak, it's not a sport serie, but a show where bounds are born from swimming, youth drama is important in this work.
 
-友情はどう絡むのでしょう?
How does the friendship develops?
 
監督:仲良しごっこではなく、水泳をする中であいつには負けたくないという
    荒々しい感情がぶつかりあうドラマも描いていけたらなと思っています。
    お前しか見ていない!みたいな熱い感じはぜひ出していきたいです。
Director: They aren't pretending to get along, when swimming, I want to show their strong desire to win. I'd like to get the 'You're the only one I consider!'(in competition, can't phrase this one correctly) kind of feeling.
 
-ぜひ、お願いします!
Certainly, please!
 
監督:実は真琴たちが今泳ぎたいという気持ちは、主人公・遥の泳ぎに惹かれてという部分もあるんです。
    だから遥の泳ぎは魅力的に描かなければいけないですね。
Director: Actually, Makoto and the others' desire to swim comes from Haruka. They were fascinated by his swimming. So I need to show that Haruka's swimming is indeed fascinating.
 
-遥ってどんな奴なんですか?
What kind of guy is Haruka?
 
監督:外見はカッコよくてクール。
    が、人としてちょっと欠けている部分があるというか水以外に執着をもっていません。
    でも、その変わったところ、魅力だと思います。
His outward appearance is cool and attractive. But on the inside he's more a broken person, and he feels attachment only to swimming. But that unusual side of him is his charm, I think.
 
-5人の「体」の描き分けにも特色があるのでしょうか?
Are there special features for distinguishing each of the boys' bodies?
 
監督:もちろんです。骨格だったり、アバラの骨ばっている感じだったり、個々のパーツ、手の大きさ、などを注意して描くようにしています。
Director: Of course. There's the skeletal structure, the rib cage's bones, each characters' parts, the size of their hands and the like. We were careful when when drawing them.
 
-アバラ!最高です!パーカーから見え隠れする筋肉は美しい
Ribs! They are the best!  The muscles hidden by the parka are beautiful
監督:私もアバラは大好きです。
Director: I love ribs as well
-今年の夏は腹斜筋に燃えるぞッッ!!
This summer, we're looking forward upper bodies!!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Och där kom det!

 

Inte så illa, faktiskt. Berättelsen – några killar simmade ihop i lågstadiet, träffas igen i gymnasiet fortfarande simsugna; lite vänskap, manlig tsundereism och rivalitet – verkar tunn, som väntat, men den går rimligt fort fram. Sånt vi vet är uppenbart sparas inte som en dramatisk höjdpunkt till slutet av avsnittet (eller till och med andra avsnittet som i vissa fall).

 

Karaktärerna känns inte så trovärdiga i hur de agerar och interagerar, utan mer idealiserat. Som hur tjejer beter sig idealiserat i serier för killar. Och det är detta som jag verkligen gillar med konceptet, att det känns lite som "tjejrevansch". Nog för att det redan finns en massa annat, som otoge-baserade serier som Uta Prince (har väl sålt riktigt väl), och så finns ju Kuroko no Basket (förvisso Shōnen Jump, så det är väl 50/50; har sålt ännu bättre, och mest till kvinnor)... och så motsvarigheten till K-On som heter Kimi to Boku... men ändå. Free känns lite speciellt. Jag hoppas att de har en onsen-scen där killarna klämmer och jämför storleken på varandras... *host* någonting; det hade bara varit rättvist.

 

Jag är inte sexuellt attraherad till män, men jag har den vältränade kroppen som ideal, både för män och för kvinnor, så jag gillar faktiskt den aspekten också, att det handlar om vältränade killar. Dessutom är simningen välanimerad, och det är bra effekter och allt sånt vi väntar oss av Kyoto Animation.

 

Vet väl inte hur många avsnitt jag orkar se; blir det mer är det ju troligtvis bara för animationen. Men jag gillar att den blir gjord, och jag önskar alla dess fans mycket nöje!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg första avsnittet nyss - håller med om att det känns som en revansch, för tjejerna. Ärligt talat har jag inte sett många serier alls som denna, då man kör moe-genren åt andra hållet. Istället för flickor med stora tuttar är det (nästan alldeles för) vältränade killar som klär av sig så fort de hör ordet "pool". Men, jag gillar det hittills, trots allt. Kyoto Animation har alltid varit bra på just den fronten - animation, så det ska bli intressant att se hur serien ter sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

[spoiler=Avsnitt 7]Åh, vad skönt att Haruka förlorade mot Rin!!

 

 Vanligtvis ska man känna något för seriens antagonist för att kampen mellan protagonist och antagonist ska kännas meningsfull, men i Free har man gått för långt, jag sitter och spänner mig och hoppas att Rin ska vinna mot seriens huvudperson i racet. Det är verkligen synd om Rin för att han känslomässigt är så trasslig, och han kämpar hårt för det han vill så han förtjänar att få det bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...