Hoppa till innehåll
Anime.se

Free! Iwatobi Swim Club


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag tycker framförallt att den känns uddlös. Det känns inte som en handling som kommer att, eh, bli "en del av mig" när den är över. Det är vältecknat och berättelsen lever väl upp till minimikraven, men inte mer än så. Jag skulle inte säga att den inte har något drama eller att det inte känns på riktigt... men den har inte något drama och känns inte på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan ännu inte bestämma mig om den är bra eller inte.

Den ska föreställa tjejögongodis och viss sportslighet så visst, men..jag vet inte, det känns bara som det är något som fattas.

Kanske så är det bara jag.

 

 

Jag tycker framförallt att den känns uddlös. Det känns inte som en handling som kommer att, eh, bli "en del av mig" när den är över. Det är vältecknat och berättelsen lever väl upp till minimikraven, men inte mer än så. Jag skulle inte säga att den inte har något drama eller att det inte känns på riktigt... men den har inte något drama och känns inte på riktigt.

 

Det här är första gången jag ser en serie som handlar om en sport som jag själv utövar. Så för mig är det roligaste i serien själva sporten, till exempel att titta på vinkeln på Harukas handled när han sätter ner den mot vattnet. Animerat är nog det absolut bästa mediet för att göra en serie som handlar om simning - det hade inte gått att göra så här bra med riktiga filmkameror och simmare! Det här är också mycket roligare än att till exempel se en simtävling på tv, där simmarna bara filmas ovanifrån. Dessutom lyckas man i Free! fånga upplevelsen av vattnet och av luftbubblorna.

 

De här sakerna är vad jag gillar mest med serien... och karaktären Nagisa!

tumblr_mpf3n1gXgP1qeer5eo1_250.gif

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är första gången jag ser en serie som handlar om en sport som jag själv utövar. Så för mig är det roligaste i serien själva sporten, till exempel att titta på vinkeln på Harukas handled när han sätter ner den mot vattnet. Animerat är nog det absolut bästa mediet för att göra en serie som handlar om simning - det hade inte gått att göra så här bra med riktiga filmkameror och simmare! Det här är också mycket roligare än att till exempel se en simtävling på tv, där simmarna bara filmas ovanifrån. Dessutom lyckas man i Free! fånga upplevelsen av vattnet och av luftbubblorna.

 

De här sakerna är vad jag gillar mest med serien... och karaktären Nagisa!

tumblr_mpf3n1gXgP1qeer5eo1_250.gif

Gillar också Nagisa men inte hans röstskådis. Det blir för mäh. Visst är det tänkt han ska vara lillkillen i gänget men det blir för mycket.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är första gången jag ser en serie som handlar om en sport som jag själv utövar. Så för mig är det roligaste i serien själva sporten, till exempel att titta på vinkeln på Harukas handled när han sätter ner den mot vattnet. Animerat är nog det absolut bästa mediet för att göra en serie som handlar om simning - det hade inte gått att göra så här bra med riktiga filmkameror och simmare! Det här är också mycket roligare än att till exempel se en simtävling på tv, där simmarna bara filmas ovanifrån. Dessutom lyckas man i Free! fånga upplevelsen av vattnet och av luftbubblorna.

Det kan jag tänka mig. Om det inte är så att man gillar att titta på killarna så är väl sporten seriens behållning.

 

Jag önskar bara att... den hade haft lite mer dramatisk tyngd. Nog för att figurerna har en del trauman och bördor att bära, men det fungerar ändå inte riktigt för mig. Det kanske är karakteriseringen det är fel på. Kan inte köpa huvudpersonerna.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, nä, jag tycker inte Free är mer än medioker handlingsmässigt. Väldigt kliché och "anime-typisk". Jag ser den av två anledningar. Den är snygg och den har söta pojkar, och jag är nog ok med att den inte har mer än så. Det var egentligen det enda jag brydde mig om när den utannonserades.

 

De söta pojkarna är nog viktigt för mig. De är lilla extra elementet som är trevligt för mig personligen, så det räcker fastän berättandet är mediokert. Det är lite som hur jag tycker om Pacific Rim och inte tycker om Shinkai-filmer. De är också snygga med mediokert berättande, men Pacific Rim har stora robotar och Shinkai har ingenting som tilltalar just mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt ingenting emot att den inte är "årets anime"; att den inte är en serie med mer tyngd, bättre handling osv.. Den är precis vad jag förväntat mig - slice of life med söta muskulösa pojkar som älskar att simma. Det kanske är just därför jag gillar att se serien - har man högre förväntningar eller håller på och jämföra med andra serier kan jag förstå att det känns som att något saknas.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...
  • 8 months later...

Har börjat kolla på säsong 2 nu och måste säga att den är bra!

 

Och jag tror att jag kommit fram till vad som är så bra med serien, nämligen att de är så himla entusiastiska kring simning! Jag tycker det är kul att simma men samtidigt saknas den där glimten från när man var liten och lekte med flytande leksaker. Som vuxen ska man bara simma rakt fram och i rätt takt för att inte nudda den framför en eller sinka den som är bakom en… Simning har tråkifierats.

Men Free-gänget låter simningen (och vardagen) fyllas av jättemkt känslor och det är lite det som är grejen med serien enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

För den som vill ha mer Free så har det utlysts att det kommer en film: High Speed: Free – Starting Days. Som namnet antyder är det en prequel; kommer att utspela sig i högstadieåldern. High Speed är också titeln på originallättromanen, dock vill jag minnas att den utspelade sig i mellanstadiet.

 

Filmen kommer i december.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...