Hoppa till innehåll
Anime.se

Europas Sångtävling 2013


Poeten
 Share

Rekommenderade inlägg

Kanske lite sent att börja prata om det nu, men eftersom finalen är ikväll så tänkte jag att vi kunde säga vad vi tycker om detta galenskap till tävling. Det är ju faktiskt i Sverige.

 

Själv skulle jag skänka en av mina njurar för att Montenegro skulle få vara med i finalen.

Och lite butthurt är jag att Yohio inte vann Melodifestivalen..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker bara norden har något att ens överväga att hänga på hyllan i år. Personligen hejar jag på Stjernberg som jag kan tänka mig att bli homosexuell för. Danmark och Norge har väl inget nytt under solen precis, men det finns väl något som heter duga. Är det fortsatt varmt ikväll så lutar jag mig gärna tillbaka och njuter av Islands bidrag. Annars så njae, vetja om resten av fältet utifrån vad som hördes i semifinalerna.

 

Och ang. Yohio så är jag rätt så glad att han inte ska stå på scenen och sjunga nu i efterhand med sin earbreak hotel, men han får ju åtminstone läsa upp de svenska poängen. Om det nu är något som kan trösta fansen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag själv är person som hade ett intresse över ESC en gång i tiden, men medan jag blev äldre och min smack för musik och intressen ändras så blev jag ganska uttråkad av det. Jag tror om det senaste tre årens tävlingar så har faktiskt inte ens kollat på någon av tävlingarna. Förra året så fick jag veta att tävlingen skulle var absabajan när det började pratat om det på rapport om hur regeringen hade tvingar personer att flytta för att det skulle ge plats till arean som det skulle ha till tävlingen. 

 

Det var ju kul att det är i Sverige igen, men låten som vann för oss var inte (enligt mig) så bra. Jag kan inte sätta mitt finger på varför jag inte gillade låten. Jag gillar bara inte den. Året är bättre men fortdarrade så där. Känns normalt, något som man hör på radion. Det var inte den "wow" i låten som tex när vindarna viskar mitt namn hade.

 

Sorry om jag är lite nedslående men det är det jag känner för ESC just nu. Men jag tycker inte att tävlingen inte ska försvinna. Det kanske en tid när mitt intresse för låtarna och för tävlingen. Men för att avsluta med ett positiv ton så här är den låten som jag tycker är den bästa låten som har vunnit ESC.

http://www.youtube.com/watch?v=Z2ZVKhL92bc

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med att Danmark var ok. Tyckte dock att Rumänien hade den mest "originella" låten om man kan säga så.

Grekland hade även ett okej nummer mest p.g.a den lille gubben som såg väldigt gullig ut där han stod medans de andra hoppa och studsa runt överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag som hade planerat en helkväll av att sitta och skratta och skrika åt melodifestivalen, men så var det den här helgen föräldrarna hade planerat att hällsa på. Vi såg det åtminstone, men hemma hos min farbror. Det blev inte så fartig stämning och inte så högt ljud.

 

Ändå en underhållande tävling detta år. Jag hade varken sett eller hört något av bidragen innan, så jag klev in i finalen helt obesudlad. Dumhetspriset måste väl gå till Finland. En riktigt dålig och dum låt, och de där killarna i masker som hoppade runt. Det var kul att titta på :konata:

Operakillen från Rumänian var rätt kul. Det var definitivt inte vad jag hade förväntat mig. Jag gillade han från Island bara för att han ser så fruktansvärt nordisk ut. Det är killar som han man anlitar att spela vikingar i film.

 

Den som imponerade mest på mig musikaliskt var nog faktiskt Grekland. Och det var ett roligt framträdande. Spanien var också helt ok. Vinnaren Danmark var väl acceptabel, men  inget speciellt i mina öron. Dessutom gör den mig frustrerad när den har med något kul och ovanligt i och med flöjten, men den gör inget kul med den. Den får i stort sätt en jätteliten trudelutt som den upprepar om och om. Jag tyckte samma sak när Alexander Rybak vann för Norge med sin fiol.

 

Nå, det var väl en trevlig tävling trots allt. Jag får försöka boka in ett spektakligare spektakel nästa år :happy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var ett ironiskt svar på din första uppmaning att "säga vad vi tyckte om denna galenskap till tävling".

Vad jag tycker om tävlingen är alltså "så ointresserad att det enda sättet jag märker att det över huvud taget är Melodifestival är när andra helt plötsligt börjar posta i övrigt obegripliga saker som 'Island alltså' eller 'Jag menar Rumänien' eller liknande på Facebook."

 

Senast jag kollade på Melodifestivalen var någon gång i början av 80-talet.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag tycker om tävlingen är alltså "så ointresserad att det enda sättet jag märker att det över huvud taget är Melodifestival är när andra helt plötsligt börjar posta i övrigt obegripliga saker som 'Island alltså' eller 'Jag menar Rumänien' eller liknande på Facebook."

Ungefär hur jag känner för ishockey.

 

Jag tycker ändå att Eurovision är en av de trevligaste "så dåligt att det är bra"-underhållning vi har på svensk tv, och kanske kan man t o m hitta en liten guldklimp i schlagerträsket. Nåt som det är kul att klä upp sig och äta middag tillsammans med vänner inför. Som Nobelmiddagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ursäktar mig för hur jag uttryckte mig då. Antar att låtarna var bättre på den tiden?

Du ska inte ursäkta dig; det var bara jag som fånade mig.

 

Jag tror absolut inte att låtarna var bättre då. Det var visserligen före det stora doppet på 90-talet när det var en skamfläck, men det var längt efter Abba. Såsom jag minns det var Melodifestivalen något som stod utanför resten av "finmusiken". En artist med _stil_ ställde givetvis inte upp i något så fjantigt som Melodifestivalen.

 

Nu är ju situationen helt annorlunda, det är ju riktiga artister som ställer upp, så kvalitén är säkert klart högre idag. Å andra sidan är jag också annorlunda. Då för tiden gjorde jag fortfarande tafatta försök att vara lite vanlig :) Efter att jag upptäckte animé så la jag i stort sett av med det. Jag lyssnar ju i stort sett bara på animémusik och spelmusik och känner mig inte intresserad alls av att titta på Melodifestivalen. Låtarna ger mig nästan ingenting och jag ser hellre på animé eller spelar spel.

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...