Hoppa till innehåll
Anime.se

Nu ska vi se! Må/To: Cowboy Bebop


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Avsnitt 25

 

Vi får se Julia för första gången i nutid! Vi också reda på att kejsarna har något på gång och att Julia gärna får skynda sig.

Kort därefter försöker Vicious på en kupp för att störta kejsarna men det vet tydligen om det och Vicious är den som går i fällan, eller i alla fall som det ser ut. Även fast det ser ut som att han plan har gått i stupet så visar hans ansikte inte något missnöje och han säger till och med till dem att skjuta ner honom där men han ska förödmjukas först innan han får dö och blir bortförd.

 

Jet och Spike sitter på en bar och pratar om att deras största misstag någonsin var när de tog in alla medlemmar till Bebop och att de bara var till problem och Jet förstår varför Spike ogillar barn och kvinnor nu. Fast han säger det så tycker jag inte riktigt menar allt det han säger, jag tycker mer att det låter som en förälder pratar om sitt/sina barn som har flyttat hemifrån och stil med det var mycket problem med dem men jag älskar dem ändå. Spike säger inget men han ler i alla fall och gör inga invändningar så jag antar att han tycker något liknande.

 

När Faye märker att det är någon som ringer till henne så tvekar hon men svarar ändå och när Spike frågar vart hon är så går henne min från osäker och som att hon vill säga/förklara något till en bitter min. Kanske ville hon säga till Spike om sitt förflutna eller varför hon stack men när hon blir så bryskt frågad så blir hon sur.

 

När Julia kort därefter åker förbi Faye så bestämmer hon sig för att hjälpa Julia men om det är för att hjälpa henne eller för att ge igen på dem som jagar Julia för att de sköt på Fayes farkost. Fayes blick när jag Julia berättar att hon letar efter en prisjägare säger att hon är 99% säker på att hon vet att det är Julia och när namnen ändå kommer på tal så frågar hon för att vara 100%. Något som kom lite som en chock var att Julia visste att Faye hängde med Spike och precis som Faye så undrar jag hur hon vet det. Kan det vara som så att Vicious har berättat för Julia att Spike var beredd att möta Vicious på grund av en annan kvinna eller kan det vara något helt annat?

 

Scenen när Jet och Spike sitter på bryggan och man ser Mars ytan tyckte jag var riktigt bra, Jet berättar en historia som går ut på att män alltid tänker på det förflutna som att de försöker hitta något som visar att de har funnits till. Efter det ber han Spike att vända om och glömma det förflutna. Det är då Spike bestämmer sig att prata om sitt förflutna och Julia, innan dess så vitt jag kommer ihåg har han bara nämnt hennes namn och agerat vårdslöst när han hört namnet men nu berättar han om henne för Jet. Hade man inte sett de tidigare avsnitten så hade inte det här betytt så mycket men nu när han pratar om henne och även om det inte är mycket så förstår man hur viktig hon är för honom men samtidigt hur mycket han litar på Jet att han vågar dela med sig av sitt förflutna och sina tankar för honom.

 

Fayes ankomst till Bebop avbryter deras konversation och när Faye säger till Jet att hon har ett meddelande från Julia till Spike så vet han att Spike kommer att agera vårdslöst igen så fort han hör hennes namn.  När de sen blir anfallna så säger Spike "Du kom vid den absolut sämsta tillfället. Eller så förföljde de dig". Kan tolkas på två sätt antingen förstår Spike att hon har träffat Julia eller vet han också om att syndikatet vet att Faye och Spike hör till samma skepp och då är det ju inte så konstigt att Julia vet om det också. Det som talar emot mitt första påstående är Spikes reaktion när hon säger att hennes meddelande var från en kvinna som heter Julia. Samtidigt som det händer så visar det sig att Vicious hade ett par män på sin sida som vi trodde hade lojalitet mot kejsarna, antingen hade han dem där hela tiden eller så vann han deras respekt när han försökte döda kejsarna och det var det han menade med "En orms gift förgiftar långsamt efter bettet".

 

Efter luftstriden så säger Jet till Spike att inte bry sig om dem och flyga och hämta den sak han hade förlorat. Jet som alltid har varit emot allt som har haft med Julia att göra blev rörd av deras samtal men också förstod han hur viktig hon är för Spike och det är något han måste avsluta innan han kan gå vidare. Lite som när Jet kände att han var tvungen att jaga ikapp Alisa och Rhint själv för att avsluta det kapitlet.

 

När Julia och Spike väl träffas är det inte direkt det mötet jag förväntat mig, de står bara och stirrar på varandra i regnet och Spike håller i en röd ros och Julia tar upp en pistol och siktar på honom.

 

Bara ett avsnitt kvar!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 26

 

Vilket avsnitt! Jag tror inte det är en enda sak med det som jag inte gillar med det, allt från atmosfären, musiken, stridsscenerna till dialogerna sitter precis där de ska.

 

Vi får reda på att Julia fortfarande älskar Spike och vise versa men vad är det som får henne att vilja våga att försöka fly med honom den här gången? Jag skulle gissa på att under de här åren har hon blivit en starkare person och vågar ta chansen men det fungerade ju för Spike än om det bara var för en tid. Det kan också vara att under de här åren har hon förstått att hon inte vill leva utan honom och bestämmer sig då för att satsa allt på ett kort och försöka eller dö på kuppen.

 

Scenen med Faye och Jet ombord på Bebop gillade jag för den visade att båda bryr sig om Spike men förändringen nu är att Faye vågar säga det öppet medan Jet fortfarande har lite svårt att säga det men hans tystad och att han vänder sig om efter sitt utbrott säger tydligt hur han egentligen känner. Både för att byta samtalsämne och troligtvis för att han är nyfiken så frågar han hur Julia är och får till svar från Faye att hon är en vanlig kvinna.

 

När Julia blir skjuten så ser vi snabbt att det inte ser bra ut och även om jag kanske inte sörjer så mycket för henne eftersom vi knappt fått sett henne så lider jag desto större med Spike som har letat efter henne så länge och när de väl träffas igen så var det bara för en lite stund. När vi sen får se han titta upp mot regnet i vad som jag trodde var förtvivlan först men när ögat zoomas in så ser jag att det även är ilska och redan där har han bestämt sig vad han ska göra. Precis efter det får vi se Jet flyga till Laughing Bull för att ta reda på var Spike är men det ända vi får reda på är att han är på väg att dö fast beskrivet på ett annat sätt. Han säger även att vi inte ska vara rädd för döden för då kommer den snabbare till dig än om du bara accepterar att du någon gång kommer att dö. Jag såg förövrigt nu att Laughing Bull hade ett Playstation i sitt tält.

 

Scenen när Spike kommer tillbaka till Bebop både älskar jag och våndas över för även om det är kul att de återförenas igen så inser man snabbt att något snart kommer hända som kommer förändra deras liv. Maten Spike får serverad påminner väldigt mycket om den mat de äter i första avsnittet och även den här gången klagar Spike på maten men äter den gladeligen. Efter att de har skrattat åt Spikes historia så växer obehags känslan och det är precis som att Jet vet vad Spike kommer att göra men vill veta om det är för Julias skull. Spike svarar bara "Det finns ingenting jag kan göra för en död kvinna", Jet säger ingenting men då är han helt säker på vad Spike kommer att göra. När han ska lämna skeppet så kommer Faye och det gör scenen ännu bättre och laddad och hon försöker läxa upp honom om att sluta leva i det förflutna. Spike börjar då berätta om sina ögon och att han har haft en känsla av det han har sett så hör inte allt till verkligheten och precis som för Faye så förstår jag att det inte är ett bra tecken att han börjar tala om sig själv vilket han aldrig har gjort i serien. Han nämner också att det känns som att det han såg var en dröm som han aldrig trodde att han skulle vakna upp från men så ler han och säger att innan han viste om det så hade han redan vaknat. Jag tolkade det som att han till en början inte gillade hans nya liv men sakta men säkert så började han gilla det mer och mer men tillslut så hann verkligheten ikapp och han fick sluta leva sitt sorglösa liv. Varför han gör det vet jag inte riktigt men det kan ju vara ett tecken på att han litar tillräckligt mycket på henne för att dela med sig något av sig själv. Faye berättar då att hon har fått tillbaka minnet, för att göra det jämnt mellan de båda eller för att hon äntligen fick mod att säga det vet jag inte men jag gissar på det andra. När han sedan säger att han inte går dit för att dö så tror jag att han menar det, han måste bara gå dit för att eliminera den sista person som binder honom till sitt förflutna men jag skulle gissa att han tänker en del på hämnd också trots det han sa till Jet. Minen som Faye visar medan Spike går iväg är väldigt hjärtskärande och som Mechagodzilla skrev om i avsnitt sex så är det en astronomisk skillnad hur hon reagerade då när Spike lämnade för att besegra Wen och hur hon reagerade nu. Hon visade även hur mycket hennes inställning till Spike hade ändrats när han skulle möta Tongpu i avsnitt 20.

 

Det är inte just striden mot Vicious som gör den delen så ihågkomlig utan det som händer efter striden, Spikes haltande, tillbakablicken från Julias sista tid i livet till när han formar händerna som en pistol och säger iskallt "bang" för att sedan kollapsa. Det passar in så bra på Spikes personlighet att sluta så och uttrycket "go out with a bang" har nog aldrig känts mer klockrent. Första gången jag såg det blev jag chockad men inte så mycket mer ändå men den här gången fick jag en klumpen i halsen och det började svida lite i ögonen. Inte bara för att det var sorgligt men också hur pass bra avslut det är på serien, det är både fint och tragiskt. Pricken över i:et är när vi höra låten Blue och får se en stjärna slockna för att se en bild på en leende Spike med den lite kryptiska texten "You're gonna carry that weight". Vad uttrycket menar vet jag inte riktigt men kanske har det något att göra med det förflutna (som mycket av serien handlar om) som vi bär med oss hela tiden, både de saker som är lätta och de som tynger oss.

 

I slutändan så gjorde alla huvudpersoner upp med sitt förflutna (eller fick det tillbaka) men vad som hände med Faye och Jet fick vi aldrig riktigt svar på och det hade varit roligt men det behövs inte. Spike var den huvudpersonen i serien som gjorde upp med sitt förflutna sist av alla och då känns det rätt att serien slutar med honom och att vi fick se hans öde känns tillräckligt tillfredsställande.

 

Något jag blev varse nu när jag såg sista avsnittet och funderat lite så kändes det som att jag förstod många händelser tidigare i serien som jag inte hade tänkt på förut t.ex Spikes samtal med Laughing Bull i avsnitt ett där han sa att Spike skulle möta en kvinna och sen dö. Sceleris och Mechagodzillas spoiler inlägg som jag hade hoppat över och läste nu hjälpte förstås till en del.

 

Jag kanske gör ett tillägg vad jag allmänt tyckte om serien men jag kan nu tacka Sceleris för att du startade den här aktiviteten så att jag såg om den här fantastiska serien som jag uppskattade mycket mer nu än första gången jag såg den. 

Redigerad av Klona
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...