Hoppa till innehåll
Anime.se

Ramen, Alternativa ingredienser, Hemmagjorda Recept?


Soverejn
 Share

Rekommenderade inlägg

Kan man få tag på Mirin här hemma? Någon som har koll?

 

Du bor väl i Götet? Det finns en välsorterad kinaaffär "bakom" Nordstan (om man utgår från centralen).

 

Här i Stockholm kan man köpa stora flaskor (900 ml) av märke "Sukina" på thailivset på Olof Palmes gata.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

I stockholm finns både sunai och japanska torget som säljer det mesta! Sunai skickar även ut sina varor om man inte kan ta sig till butiken. Jag besökte även orientalsupermarket för ett tag sen inne i Hötorgets tunnelbana, de hade ett brett sortiment av nudlar och ris, dock var det mycket kinesiska produkter :P (kom över kinesiska pocky och furikake)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 years later...

Dags för lite uppdateringar i denna tråd med. Ramenkulturen måste spridas. 
Jag gör ofta egen ramen och experimenterar fortfarande med soppan, så jag har ingen universallösning än så länge. Det har varit lite misovarianter, kycklingbuljong och blandningar och kryddningar av olika slag men jag ska ta och sätta mig ner och på allvar testa mig fram till en bra grund. 

Det var ett mycket inspirerande inlägg ovan om att göra soppbas och det gav mig mer inspiration. Något annat som också gett mig mycket energi och inspiration är ju såklart den japanresa jag gjorde i augusti. Åt mycket spännande och testade  både bra och medioker ramen. Den bästa jag provade var i Akihabara och var med kött och "svart" vitlök. SJUKT gott! :D 

t-7ovA2Ed9Kbf5JA8cQnkiKbhyXMnfew2Z9tVBgW

Sen så fick jag ju en klart spännande upplevelse i Kyoto vad det gäller ramen. :P Fire Ramen... Rent kulinariskt så kan jag göra godare ramen, men upplevelsemässigt en höjdare! :D Stället erbjöd en upplevelse som inte finns någon annanstans i Japan (enligt dem själva). De häller brinnande olja direkt ner i din skål med ramen. Överst ligger en handfull hackad salladslök som på det viset blir mer eller mindre friterad och ska då ge en bra smak enligt dem men jag vete tusan om det gjorde något speciellt för smaken. Men den meterhöga eldpelaren som blev ur skålen var dock effektfull och kul. :) Se videon nedan. 

Ett annat tips jag vill dela med mig till intresserade av Ramen är den här boken av Tove Nilsson. Mycket intressant och bra djupdykning i japansk ramenkultur och matlagning av en svensk kock. Bra grundrecept för den som verkligen vill göra en soppbas från scratch. En hel del recept på tillbehör och toppings finns med. 

Ramen.jpg

Numera kan man köpa riktigt bra snabbnudlar på asienbutikerna som finns lite här och där. Jag har hittat mina favoriter, men också snubblat över en del rätt läskiga... Vad sägs om en rosa ramen som smakade sött. Det var nog några matskedar socker i den förutom buljongpulver och kryddor. Fy farao! Det är bara att testa sig fram, det är ju trots allt billigt. :) På ICA och Willys finns det numera en hel del bra ingredienser dessutom. Du hittar utan svårigheter nudlar av olika sort, även färska Udon-nudlar som är min favorit (på Willys), Mirin, risvinäger, japansk soya, Panko och inlagd ingefära mm. 

 

MOV_0754.mp4

  • Gillar 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Herre jävlar vad han eldade på, hade nog ramlat av stolen själv haha.

Jag brukar få till en ganska god buljong med vanliga knorr buljongtärningar, vitlök, ingefära, soya och Mirin/sake. Är förmodligen långt ifrån riktig ramen men det är ju gott som tusan ändå haha.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...