Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se/Bilder: bilduppladdning för forumet


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

bilder.png


I menyn här ovanför finns nu ett tillskott, "Bilder". Det är en sida där forummedlemmar kan ladda upp bilder som de vill infoga på forumet. (Forumet har förvisso redan en funktion för att "bifoga filer", men den är jag inte så förtjust i.) Poängen med att använda Anime.se/bilder, som jag kallar den, jämfört med andra bilduppladdningssajter, är att bilderna kommer att finnas kvar i inläggen så länge inläggen själva finns kvar. Tidigare har vi förlitat oss alldeles för mycket på den ena eller andra bilduppladdningssajten. (Pici, någon?) Problemen som kan uppstå är att bildsajterna är långsamma, att bilderna inte går att länka korrekt, att bilderna försvinner, eller till och med att hela sajten försvinner. Man får inte själv ange bildernas filnamn på servern, men man kan ge dem rubriker och, om man vill det, ta bort dem (men bara ens egna, förstås).

Det här är lite mer för etablerade medlemmar, så åtminstone inledningsvis har alla en skarp uppladdningsgräns som beror på antal skrivna inlägg. Bara sisådär 100 kB per inlägg, så det gäller att hushålla: kanske det går bra att förminska bildstorleken och spara i JPEG (istället för något ofta större format som PNG)? Försök förresten inte att på andra sidor och forum länka till de bilder ni laddar upp på Anime.se: det går inte. Förhoppningsvis. Det är avsiktligt.

Kom gärna med önskemål och förslag. (En funktion som jag tänkt lägga in, till exempel, är en PNG-till-JPEG-konvertering, och kanske en bildförminskare, för den som börjar få slut webbutrymme eller kanske för tillfället inte kan eller vill spara om bilden själv.)

Animerad guide:
Hur man använder Bilder.
Hur man lägger till bilder i inlägg.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

wilfried underrättade mig om en fatal bugg i bilduppladdningssystemet: under vissa förhållanden kunde en nyuppladdad bild få ett filnamn som redan var upptaget, och då kunde den gamla bilden skrivas över. Även om det var någon annans!

 

Mer specifikt: koden utför en kontroll för att se om en nyuppladdad bild redan finns angiven i en databas. Om bildnamnet redan finns, så ska den hitta på ett nytt filnamn just för att inte skriva över gamla filer. Problemet var att databaskontrollen var felaktigt utformad, så att den kunde missa bilder som trots allt fanns. Dessutom var koden för att generera filnamn klumpig, så risken blev för hög.

 

Jag har nu säkerställt att det inte ska kunna hända igen: koden skapar mer varierade filnamn, databaskontrollen är fixad, och om filen som ska skapas trots allt finns, så avbryts hela operationen.

 

Felet är alltså fixat, men det kan vara en bra idé att kolla igenom eventuella bilder ni laddat upp. Om ni behöver byta ut bilder i gamla inlägg som ni inte kan redigera så kan ni meddela mig, så kan jag ändra. Säg bara vilket inlägg och vilken som är den nya bildens webbadress.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...