Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime hösten 2013


Volbla
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har följt Samurai Flamenco med nöje hittills, en välgjord serie med ett intressant koncept. Man skulle kunna likna den till sentai-genrens "Kick-ass". Introlåten och -filmen är bra och peppiga, och skulle passat ganska väl även till en vanlig hjälte-serie. Den detaljen tycker jag om. Röstskådespelarna gör ett bra jobb, och några välkända talanger dyker upp som Sugita Tomokazu och Hayami Shou.

 

Episod 7

Vad i helvete!? Efter att ha sakta blivit mer extrem i sin satir av sentai-hjältar såg det ut som om serien började lugna sig. Masayoshi kunde sakta lägga ner Samurai Flamenco-fanan eller göra någonting nytt konstruktivt av den i sitt sammarbete med polisen. Och så kommer det en gorilla!! En gorilla!!

 

Det enda som räddar serien är Hayami Shous fantastiska skurkröst. Jag väntar spänt på att se hur studion löser den här situationen, för det ser ut att bli en stor flopp.

Vad i helvete!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har också sett Samurai Flamenco, såg tio avsnitt idag. Jag trodde att det skulle vara mer som Tiger & Bunny, men det var ju, som Zeedox också säger ovan, snarare Kick-Ass. Eller Akibaranger minus nördtema och fantasivärld. Det är på sätt och vis en knepig serie, vad gäller hur man ska tolka den. Liksom, vad menar den allvar med, och vad är ett skämt? Ty många skämt är vad det var. Den är ganska kul: snubbe som tittat för mycket på superhjältebarnprogram bekämpar brott genom att säga åt folk att sluta skräpa ner och att kasta sina sopor på rätt plats, såna grejer. Parodi eller satir kanske, eller komedi; lite putslustigt var det åtminstone. Det var figurer som jag kunde uppbringa ett lätt tycke för. Jag vill lite lätt att det ska gå väl för dem, jag begrundar lite lätt vad som driver dem, jag undrar lite lätt vad de kommer att göra och vad andra kommer att göra som svar.

 

Sedan kom det, det som alla reagerat mot på med ett sätt som lättast kan sammanfattas med Zeedox tre ord ovan: Vad i helvete!? Jag fick det inte spolierat för mig (vilket jag är väldigt glad för!), men det kom ändå inte som en total överraskning eftersom jag hade tänkt att det skulle hända något i stil med det. Men jag blev helt tagen på sängen med hur jävla bisarrt det var! Det är lite som någon som berättar ett skämt som tar en obekväm vändning. Och sen, efter detta, så går det tillbaka till en något lättare ton igen – om än med väldigt ändrade förutsättningar för serien – men just den där bisarra händelsen gör att den där frågan om det är skämt eller allvar liksom suddas ut så att det blir lite obekvämt.

 

Jag verkar ha högre tankar om serien än Zeedox. Till skillnad från honom, som tycker att serien går mot en flopp, så tycker jag tvärtom att den fått ordentligt med fart och befäst sig som en unik upplevelse. Jag hade gillat det om serien fortsatte som den började, men det här blir också bra. Vad tusan kommer att hända härnäst!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Jag har lyckats kolla ikapp Samurai Flamenco och om jag säger såhär så hade jag aldrig trott att den skulle utvecklas såhär när jag såg de första avsnitten. Ibland vet jag inte riktigt om de försöker göra parodi eller om de är helt allvarliga men oftast känns det som att de vet på ett humm var de vill ligga och balanserar på linjen mellan de båda. 

 

Avsnitt 18 och 19

Så efter From Beyond så kom den onda premiär ministern som fängslar alla hjältar men det bara för att få mer röster så att hans dräkt blir starkare så att han kan besegra utomjordingar? Hur kom de ens på idén? Det förklaras ju sen lite senare varför det hela tiden kommer nya fiender och varför det verkar så skruvat och den förklaringen kändes faktiskt helt okej och nästa rimlig.

 

I avsnitt 20 fick reda på om Gotos flickvän och även om jag inte visste helt hur det låg till så hade jag en känsla av att det var något sånt från första öppningsvideon sen att vi aldrig har fått sett henne, att han har pratat med henne över mobilen och att han aldrig har sagt något om henne förutom att hon är den bästa flickvän han kunnat få. Nu kan jag inte kolla men namnet ungen sa på slutet var inte det samma namn som King Torture?  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, jag kan inte minnas att man någonsin fick höra hans namn. När skulle det ha varit?

 

Det skulle i så fall ha hänt under sista striden mot honom men jag kan ju minnas fel men jag tycker att jag har hört den där pojkens namn förut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...