Hoppa till innehåll
Anime.se

Könsstereotyper i manga och anime


NataliaBatista
 Share

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla!
Mitt namn är Natalia Batista och jag är mangatecknare och illustratör, professionellt aktiv sedan 2006. Jag har bl.a. skapat serien Mjau! (utgiven av Kabusa böcker, 2010) och Ein Lied für Elise (utgiven av Tokyopop, 2010).

Nyligen kom min senaste manga ut; Sword Princess Amaltea
Den handlar om en sagovärld där drottningarna styr och prinsessorna räddar prinsarna. Jag är väldigt facinerad av könsroller och hur "kvinnligt" och "manligt" skapas/definieras. Detta är något manga väldigt ofta leker med!

Jag tänkte passande nog skriva en artikel för seriemagasinet Bild&Bubbla på temat "Könsstereotyper i manga" och tänkte därför be er om lite hjälp!
Det jag främst undrar är:

1. Vilka stereotyper finns det och hur ska man förklara dem?

 

2. Vilka serier finns det som använder sig av dessa?

 

3. Vilka serier finns det som bryter mot de klassiska känsrollerna?

T.ex. vill jag ta upp kvinnostereotyper som Moe, Ojousama, Tsundere, Deredere, Yandere, Goudere och Tsuntsun i seinen manga, samt mansstereotyper som Seme och Uke i yaoi manga och Kichiku i shojo manga.
Vilka tycker ni att jag mer ska ta upp?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer inte vara så pedagogisk, skriver mest det jag tänker nu, men iaf:

 

Vet inte om det hjälper så mycket men en intressant sak kan ju vara hur man också skildrar attraktiva män i manga, jämfört mot hur västvärlden har skildrat dem i serier. I många fall är de ganska feminina (utseendemässigt iaf). En intressant början är ju att först klargöra hur man ser på könsroller generellt sett i japan jämfört med västvärlden eftersom det speglar av sig på serierna, men det kanske är en egen artikel i sig =).

 

Manga kan ha, eller har oftast, stereotyper som du säger och de har ju väldigt många av dem. Vilket jag tror kan bero på att man fokuserar väldigt mycket på karaktärerna, manga har ju så otroligt många genrer som man inte hittar i andra serier. Dock så består ju könsrollerna oavsett genrer många fall.

 

Mangatips:

Ame Nochi Hare (killar som förvandlas till tjejer när det regnar)

 

Buyuden (boxningsmanga, ganska lång, ska inte spoila något men intressant hur den kvinnliga huvudkaraktären utvecklas, går åtminstone emot lite av normerna av manga =) )

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du skriver att du  är "väldigt facinerad av könsroller och hur "kvinnligt" och "manligt" skapas/definieras.", limiterar du detta till enbart manga och/eller anime?

 

Anledningen till att jag frågar är för att ifall jag skulle skriva något här så skulle det vara mer skrivet med en syn från en "gamer" än en person som är insatt av anime/manga, det kanske inte är så relevant till din artikel utan mer av en diskussion runt ämnet.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du skriver att du  är "väldigt facinerad av könsroller och hur "kvinnligt" och "manligt" skapas/definieras.", limiterar du detta till enbart manga och/eller anime?

 

Anledningen till att jag frågar är för att ifall jag skulle skriva något här så skulle det vara mer skrivet med en syn från en "gamer" än en person som är insatt av anime/manga, det kanske inte är så relevant till din artikel utan mer av en diskussion runt ämnet.

Hm... Eftersom artikeln skall vara för en tidning om serier så måste jag nog fokusera på just manga (och i viss mån anime eftersom det är så sammankopplat), men jag håller med om att spelvärlden har en hel del också som skulle vara intressant att ta upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad skulle det innebära att bryta mot könsroller? För t.ex. "Stolt, stark kvinna som inte behöver någon man" är en vanlig könsroll, även om den inte är klassiskt feminin.

Bra fråga! Jag tänker mig... manga som inte väljer att ha samma stereotyper som andra mangor av samma sort. Eller där man har stereotyperna, men väljer att sätta en annan stämpel på vad det innebär att vara kvinna/man. Ett exempel är animen "Girls und Panzer" där man de unga skolflickorna lär sig att "en riktig kvinna kan köra pansarvagn!".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer inte vara så pedagogisk, skriver mest det jag tänker nu, men iaf:

 

Vet inte om det hjälper så mycket men en intressant sak kan ju vara hur man också skildrar attraktiva män i manga, jämfört mot hur västvärlden har skildrat dem i serier. I många fall är de ganska feminina (utseendemässigt iaf). En intressant början är ju att först klargöra hur man ser på könsroller generellt sett i japan jämfört med västvärlden eftersom det speglar av sig på serierna, men det kanske är en egen artikel i sig =).

 

Manga kan ha, eller har oftast, stereotyper som du säger och de har ju väldigt många av dem. Vilket jag tror kan bero på att man fokuserar väldigt mycket på karaktärerna, manga har ju så otroligt många genrer som man inte hittar i andra serier. Dock så består ju könsrollerna oavsett genrer många fall.

 

Mangatips:

Ame Nochi Hare (killar som förvandlas till tjejer när det regnar)

 

Buyuden (boxningsmanga, ganska lång, ska inte spoila något men intressant hur den kvinnliga huvudkaraktären utvecklas, går åtminstone emot lite av normerna av manga =) )

Jättebra tankar! Det med karaktärsfokuset är definitivt en av anledningarna till varför en hel del stereotyper skapas; för att läsaren inte bara tycker om att särskilja karaktärerna, utan dessutom kan fatta tycke för en viss stereotyp så mycket att det skapas fandoms runt just den stereotypen, t.ex. tsundere eller seme eller så.

 

Bra tips! Ska kolla upp dem!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Tänkte du dig något som till exempel Infinite Stratos, där könsrollerna blivit omvända efter att det kommit ut ett nytt vapen bara tjejer kan använda? Det är ett bra exempel på ombytta könsroller, enligt mig. Som när den manliga huvudpersonen (den enda killen som kan använda sig av de här) ska ha en duell med en klasskompis så frågar klasskompisen honom vad han vill ha i handikapp, eftersom att han är det svagare könet.

Det vanligaste är ju trots allt att killarna är starkare än tjejerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Starka kvinnor kan väl också lusta efter någon utan att det gör dem svaga? :P

 

Jag tänker mer på att i Infinite Stratos så är väl huvudpersonen, killen alltså, "the chosen one" som i ungefär alla animeserier någonsin, så även om seriens värld utgår från att kvinnor är på topp när det gäller robotarna så är det fortfarande han som drar längsta strået och får rädda dem när de hamnar i knipa och rädda världen i slutändan.

 

Gissar jag på. Jag har ju inte sett eller läst den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Starka kvinnor kan väl också lusta efter någon utan att det gör dem svaga? :P

 

Jag tänker mer på att i Infinite Stratos så är väl huvudpersonen, killen alltså, "the chosen one" som i ungefär alla animeserier någonsin, så även om seriens värld utgår från att kvinnor är på topp när det gäller robotarna så är det fortfarande han som drar längsta strået och får rädda dem när de hamnar i knipa och rädda världen i slutändan.

 

Gissar jag på. Jag har ju inte sett eller läst den.

 

I och för sig slog ni huvudet på spiken i vissa fall, men jag tänkte mer på det som en helhet. Om vi nu bortser från att Ichika är störst och bäst, så har han ju starka tjejer vid sin sida som gång efter annan får rädda skinnet på HONOM. Inte alltid, men det händer. 

Hursomhelst så var ju grejen att hela världen blivit omvänd, att det naturliga var att tjejerna var det dominanta könet. I början var de ganska tydliga med det, minns hur en av tjejerna beskrev Ichika (eller så var det Charlotte när man trodde att hon var en kille) att han var en sådan kille man ville beskydda. Det tråkiga är att det här är något man glömde bort ganska fort, och inte längre tänker på.

 

Det var i alla fall det första jag tänkte på när jag fick höra talas om Natalias idé c:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nah, mer att de underkastar sig honom. Jag har inte heller varken läst eller sett, så ni får ta det med en skopa salt.

 

Det borde du inte heller, den suger verkligen (om man bortser från Charlotte, som nog är den enda vettiga tjejen i den här serien).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...