Hoppa till innehåll
Anime.se

Kill la Kill


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

ctbA.jpg

 

MA1z.png

 

En gång, för länge sedan, fanns en studio som hette Gainax. Okej, de finns fortfarande, men vad jag ville komma till var att de producerade en superrobotserie vid namn Tengen Toppa Gurren Lagann. Det var en serie full av passion, om mänsklighetens oändliga potential. De huvudsakliga krafterna bakom serien var dess regissör Hiroyuki Imaishi, och dess manusförfattare Kazuki Nakashima. Gurren Lagann fångade många animefans hjärtan, och vi som varje vecka väntade spänt på nästa eggande avsnitt var otaliga. Året var 2007.

 

Nu, 2013, är Imaishi och Nakashima tillbaka, med en av årets mest efterlängtade serier, från en av de just nu mest hajpade animationsstudiorna, Trigger, bildad av flera tidigare Gainax-anställda. Efter att ha arbetat på mindre projekt och underkontrakt så blir detta deras första stora, egna projekt, och förväntningarna är höga. "Kommer Trigger att rädda anime?!" frågar någon, retoriskt och bara halvt på skämt, och syftar till en oönskad modern tendens till datoranimation istället för handanimation i japansk tecknad film.

 

Serien handlar inte om killar i superrobotar, utan om tjejer i skoluniformer. Skoluniformer ger sina bärare övernaturliga förmågor. Ryūko Matoi är en vandrare med en röd halvsax till svärd, på jakt efter sin fars mördare. Hon anländer till Honnōji-skolan, där elevrådsordförande Satsuki Kiryūin och hennes hejdukar styr med järnhand. Beväpnad med saxsvärdet och den levande uniformen Senketsu bestämmer sig Ryūko för att befria skolan och finna sanningen om sin fars död.

 

Serien går att se lagligt, gratis och engelsktextat på Daisuki.net.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte att det var okej. På ett sätt gör det mig lite besviken att bara finna det okej, men jag blev inte såld på Gurren Lagann heller förrän fyra-fem avsnitt in, så jag vet att jag inte ska förhasta mig.

 

Kul med en energetisk actionshow, riktigt så där

, och en presentation (typ kamerarörelserna i kombination med bildtexterna i början) som känns fräsch, väldigt "2013". Lite synd att de kände sig manade att använda 3DCG-sekvenser ganska flitigt, men tur i oturen att de var hyfsat välgjorda. (Om jag inte missminner så var 3DCG i Black Rock Shooter bland det första som Trigger gjorde.) Jag är definitivt inte ett fan av sexualiseringen, det kändes mest burdust och onödigt. Fast samtidigt kändes det lite Gō Nagai-70-talssnuskaktigt, vilket passade in med lite go' 70-talsestetik och Dezaki-ismer och sånt.

 

Jag gillar Ryūko. Och jag gillar Ami Koshimizu som Ryūko, hon är bra på att göra tuffa brudar. (Hon gjorde ju Meltdowner i Railgun S härom sistens.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag inte förstår hennes kostym fel så varje gång hon besegrar en fiende så får hon en del av deras styrka och tyg, så på de viset kommer nog kostymen bli mindre fan service ju längre in i showen vi kommer... hoppas jag iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var också vad jag tänkte, men vem vet. :P

 

Jag verkar inte vara ensam om att tänka på Gō Nagai, det ska visst vara ganska direkta Kekkō Kamen-, Harenchi Gakuen-, Abashiri Ikka- och Violence Jack-referenser och -vibbar. Samt att uniformen i källaren är Mazinger Z.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste hålla med Sceleris om att den inte uppnådde förväntningarna. Kändes mer som Dead Leaves än Gurren Lagann. Håller dock inte med om att sexualiseringen är dålig. Att ha flickor slåss i skimpiga kostymer är en lika bra idé nu som när Go ritade Cutey Honey. Presentationen verkade nästan vara kvantitet över kvalitet. De trycker in sak på sak i ansiktet på dig istället för att ha några speciella, riktigt minnesvärda saker. Det är inte nödvändigtvis en dålig sak. Anime som Redline eller Dead Leaves som jag nämnde tidigare gör så och de var båda väldigt bra. Skillnaden här är att detta är en hel tv-serie, så jag är skeptisk mot att det kommer fungera lika bra. Det kan lätt kännas repetitivt, men det finns självklart fördelar med en tv-serie. Ifall de gör det bra så kan 12 avsnitt, fullsmockade av innehåll bli mycket bättre än ett enkelt, långt avsnitt eftersom man hinner återhämta sig mellan.

 

Animationen var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. När det såg bra ut såg det riktigt bra ut. Sen älskar jag Kanadastil, så det bara gör det bättre. Men ibland trodde jag att jag kollade på Teekyuu. Scenen när Ryuko cosplayade som Altair och räddade Mako står ut. Snurren efter att hon fick henne från korset är så hypnotiserande och roligt. Jag måste sett den minst tio gånger. Jag gillar en hel del av röstskådespelarna inkl. några jag inte orkar nämna. Noboyuki Hiyama är alltid bra, olyckligtvis börjar åldern märkas på honom. Jag tror nästan inte han ens kan spela Yuusha-oun längre. Tetsu Inada är också bra, önskar att han hade fler roller. Får se hur Ami Koshimizu är. Hon var definitivt inte dålig, men hon var inte lika hetlevrad som jag hade velat. Det kan dock varaså att jag är lite orättvis eftersom jag aningen undermedvetet jämför henne med Noriko Hidaka.

 

 

hYqqMez.png

ROKETTO PANCHI HYAAAAAAAKURENPATSUUUU!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bwaahahahaha! Det här var ju helfestligt. Bara pang på rödbetan. Vem bryr sig om en väldefinierad handling? Handling är för snobbar och barn.

 

Jag tyckte den var så kul och häftig som jag hade hoppats på. Jag antar för att den aldrig slutar att göra saker. Med alla saker som händer så skulle väl ett vanligt förstaavsnitt kanske slutat efter att hon hittat uniformen, men här är det bara två tredjedelar av avsnittet.

 

Sexualiseringen var lite konstig och för mycket, och jag hoppas också att uniformen blir lite mer heltäckande framöver, men jag störde mig inte jättemycket på det. Jag störde mig på Yoko i TTGL när jag först såg den. Jag kanske bara har blivit mer snuskig över tid, men jag tycker att det här hade ett mer Panty & Stocking-stuk över sig än ett Gurren Lagann. Lättkläddheten var lika mycket löjlig som den var sexig.

 

Mm, det är nog mycket hur jag tänker på den här serien. Hur jag önskade att Panty & Stocking hade varit. En liten gnutta handling så att det faktiskt finns en ursäkt för saker att hända, och... inte så mycket mer. Utöver det är de väldigt lika i sitt utförande och sin ton. Tuffa brudar som klår upp saker och själva blir uppklådda lagom mycket. Och det slutar aldrig hända saker! Nästa scen, nästa scen, nästa scen. Jag tycker det är rätt kul :jhappy:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade inga förväntningar inför denna serie, och med det sagt så kan nog säga att serien kommer troligen att vara bättre än majoriteten som släpps hösten 2013. 

 

 

Karaktärerna i Kill La Kill var ihåliga (verkar vara en meta bland nya animes) vilket jag kunde tolerera för att vara första avsnittet. Man introducerades med att hon ville hitta sin fars mördare, inge bakgrunds info "whatsoever" om henne. Vilket gjorde detta avsnitt som ett stort piller av PMS. Det var bara slåss, slåss, förlorade, fick "superkrafterna" från en löjeväckande sjökostym, sedan så gick hon tillbaka som världen "badass" och slog ned motståndaren kort och gott.

 

 

Får hoppas på att serien får ett större djup än vad de har visat oss i pilot avsnittet. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle någon kunna säga mig på ett ungefär hur våldsamt den är/ser ut att bli? Tycker den verkar intressant men är lite känslig för mycket blod och liknande.

En elev mördas för att han stal en skoluniform och hängdes sedan upp framför skolan med en text som beskrev att han var en stjälande gris.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte gjort några större efterforskningar kring säsongens serier, inte mer än att kolla på på bilden över säsongensserier, kolla bilder och snabbt läsa vad den handlar om där (några enstaka rader text). För att göra det klart så kommer jag inte diskutera avsnittets innehåll, så inga spoilers, däremot kommer jag diskutera mina generella tankar om serien efter första avsnittet.

 

Jag måste erkänna att jag blev minst sagt förvånad och blev det alltmer ju mer jag såg av avsnittet. Ju längre avsnittet kom destu mer undrade jag vad i all världen tittar jag på? Och faktiskt de två mest prominenta frågorna som jag fick var; "Vad fasen har jag precis sett?" och "Gillade jag vad jag såg?". Den första frågan har jag inget direkt bra svar på, men gillade jag det? Jag har inte riktigt bestämt mig än faktiskt, men jag kommer definitivt fortsätta att se den, för under hela första avsnittet växte den för mig. Den är så pass annorlunda gentemot vad som brukar visas att jag betraktar den som en frisk fläkt i en alltmer stagnerande anime-värld.  Vad gäller animationen i serien så uppskattar jag den, den är annorlunda och det ser snygg ut detta tillskillnad från t.ex Aku no hana. Den har jag än så länge helt ratat för jag verkligen hatar hur animationen ser ut. Som sagt, denna serien är på min att se lista och den verkar lovande. Redan nu kan jag rekommendera den till folk som vill se något annorlunda.
Jag återkommer nog senare med en diskussion om första avsnittet, men det orkar jag inte skriva nu ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det säger mig inte särskilt mycket. Var det ett brutalt mord? Eller blodigt?

 

Eller så tar du och ser på någon scen ifrån avsnittet då våld kan uppfattas på väldigt olikt sett. Men om du nu vet att blod och andra "splash" effekter kan få dig att må illa på något sett o vis så kan jag avråda dig att inte se på denna serie då det troligtvis kommer att bli värre med tiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eller så tar du och ser på någon scen ifrån avsnittet då våld kan uppfattas på väldigt olikt sett. Men om du nu vet att blod och andra "splash" effekter kan få dig att må illa på något sett o vis så kan jag avråda dig att inte se på denna serie då det troligtvis kommer att bli värre med tiden. 

Då ser jag den nog inte. Eller åtminstånde inte nu, kanske senare när jag kan få lite mer information. Jag klarar som sagt inte våld särskilt bra, även i en oseriös ton.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett fram emot den här serien sen jag först hördes talas om den men har ändå lyckats hålla mig ifrån att läsa alltför mycket om den för att inte hajpa den till skyarna. Handlingsmässigt fick vi inte veta så mycket mer än att Ryūko Matoi letar efter sin fars mördare men förhoppningsvis får vi reda på mer under seriens gång men som första avsnitt så tycker jag att den lyckades för jag blev i alla fall ännu mer intresserad av den. Det var lite som att få en Dempsey Roll av serien med allt som hände och jag tycker nog mer om första avsnittet av Kill la Kill än vad jag gjorde om Tengen Toppa Gurren Lagann som tog ett par avsnitt innan jag började älska den. Jag ser fram emot att se mer!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Andra avsnittet var väl precis vad man borde ha väntat sig. En konstig duell som Ryuuko till slut vinner. Den större konflikten blev marginellt djupare.

 

Men nakenheten... Nakenheten alltså. Jag bryr mig inte om att kompisens kläder faller av när hon blir torterad, eller att Ryuuko har blivit helt avklädd av den mystiska mentorn. Den där uniformen är dock rätt jäkla jobbig. När action händer så vill jag fokusera bara på hur häftigt och spännande det är. Att klämma in en massa naket där är bara ivägen. Ryuukos tuffaste utstyrsel är fortfarande det allra första hon hade på sig. enkel jämförelse Det verkar inte heller som att stridsuniformen börjar täcka så mycket mer när den absorberar de andra uniformerna.

 

Så jag är inte säker på vad jag ska tycka. Jag tar ändå Kill la Kill på mer allvar än Panty & Stocking, så jag hade nog gärna sett den ha lite mindre löjligt naket än Panty & Stocking.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Kort inlägg, men har precis börjat se på denna serie och som en del andra vet jag inte vad jag ska tycka och tänka. Men jag gillar stilen åtminstone och actionsekvenserna. Men har verkligen svårt för att få grepp om handlingen och karaktärerna. Det finns mera att gå in på men får fortsätta titta och kanske komma med ett bättre inlägg senare. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

älskar den här anime XD so fett random + man kan see hints av andra anime(s) i den *O* <3 och så gillar jag musiken XD 

måste säga att jag inte stör mig på att senketsu är så öööh avslöjande XD  tror det typ jämnar ut sig för mig med de sexy sensei stunderna som ploppar upp XD  plus att jag sitter och tappar andan pga det ser so coolt ut när hon slåss *O* 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är inte så imponerad, det är många hål i historien, serien känns slarvigt gjord. Synd.

 

Kan du nämna några hål? Jag kan nämnligen inte komma att tänka på några som varit irriterande för mig. Slarvigheten kan jag däremot förstå att den är irriterande. Något mer av en personlig preferens helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Några intryck av avsnitt 17.

Avsnitt 17

  • Oh, shit, är det där en kamikazeskål!? It's ON!
  • ... vilken gräslig kostymdesign Ragyo hade. Jag är besviken, Trigger. >:(
  • Många småsaker påminner mig om Neon Genesis Evangelion. Experimenten som äter människor, blodregn, korsfästelser, att bryta ner alla människor till komponenter...
  • Många andra poser och repliker kändes som referenser till andra verk, men jag har inte sett tillräckligt mycket gamla serier för att känna igen dem. Ragyos ansiktsuttryck hade inte varit malplace i Mazinger, exempelvis. 
  • Översättningen "Have fun storming the stadium" till Makos "itte rasshai" är helt klart en referens till Princess Bride. Kul. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade också några tankar!

Avsnitt 17

Spoiler
  • För några veckor sedan läste jag en sida som försöker lista alla möjliga referenser i Kill la Kill, och den drog upp skolans namn Honnōji. Det är nämligen homonymt med det tempel där länsherren Oda Nobunaga, som i de krigande staternas period försökte erövra hela Japan, blev förrådd. Sidan menade att Ragyō var Nobunaga. Jag funderade dock själv på om det inte var Satsuki som var Nobunaga, för som det såg ut just då så var det ju Satsuki som försökte förena Japan – det var ju under hennes befäl som de krigade mot de andra skolorna.

    Men, ja, nu kom ju förräderiet, så det var Ragyō trots allt.
  • Jag tänkte också på Evangelion, främst Kinue Kinagase-Yui Ikari-parallellerna.
  • Apropå referenser: Ragyōs hår? Maleficent, den onda häxan i Disneys Törnrosa (eller den nya filmatiseringen Maleficent där Angelina Jolie spelar häxan)! Det är åtminstone vad jag tänkte på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...