Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime vintern 2013/2014


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu börjar det dyka upp en massa intressant inför kommande vintersäsongen.

Jag måste ju få mer tid på dygnet inser jag...

En hel del intressant vad jag kan se, får se om det också motsvarar förväntningarna.

 

Det jag i all hast hittade som skulle kunna vara intressant är Pupa, Robot girls Z, Torahu Hikuushi e no Koiuta, Mahou Sensou och Norigami.

Finns säkert fler som jag har missat så jag ska börja snoka runt och se vad jag kan läsa mig till. Vad hittar ni för något spännande inför vintern?

 

ibmN2NdPdyZfNB.jpg

 

Hittade också den här sidan där det finns en hel del trailers att gotta sig åt.

 

https://otakumode.com/news/528dbba9909a41434000002d/Check-Out-These-Trailers-of-Anime-Starting-in-January-2014!?utm_source=tom&utm_medium=facebook&utm_term=NEWS&utm_campaign=article2013120306&utm_content=direct&tom_cohort=article2013120306&tom_landing=facebook

  • Uppröstad 4
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag har inte varit så där superintresserad av något inför denna säsong, även om jag har tänkt se en massa olika serier som jag tror säkert kan vara underhållande på sitt sätt, och så Space Dandy så klart, men jag såg denna reklamvideo för Mikakunin de Shinkôkei och nu är jag ganska taggad inför den!
 
http://www.youtube.com/watch?v=lInfuVhPJBQ
 
Det är inte karaktärerna eller storyn i sig (nåt vardagskomedi-med-lite-romantik antar jag, om nån gymnasietjej som upptäcker att hon har fästman som hon ska bo med, tillsammans med hans lillasyster), utan bara att animationen är så jäkla bra! Seriöst! Kolla bara! Det är så lekfulla och fantasirika layouter (tänk: "kameraarbete")! Det är så mycket rörelse, och så använder de den där fartillusionsökande utsuddningseffekten som jag tycker så mycket om! Det är så konsekvent stil! Det är så mycket karaktär i hur de rör sig, deras personligheter framkommer!
 
Den helt angenäma Love Lab från samma studio hade några avsnitt i början och några avsnitt i slutet som också var roliga att se ur animationssynpunkt (samt ur underhållningssynpunkt, men nu var ämnet animation), så det hade inte överraskat mig om det var ungefär samma ansvariga. Fast om Mikakunin de Shinkôkei ser ut som i den här reklamvideon så är det ju på en annan nivå.
 
Vinterserien som jag först såg blev dock uppföljaren till Seitokai Yakuindomo.

 

<&Sceleris> Pluspoäng: åkning i början på Seitokai Yakuindomo S2 1! Minuspoäng: 3DCG-assisterat. Pluspoäng: figurerna är 2D och det ser hyfsat ut. ???-poäng: Yû Kobayashi som säger (på engelska) "Is it okay with the milk which flowed from my breast?"
<&Sceleris> Hahaha, en folkmassa med 3DCG-modeller. De zoomar in och har vid en viss nivå börjat teckna en del helt i 2D... och vissa bara typ ansikten i 2D.
<&Sceleris> Ser ganska mysko ut.
<&Sceleris> http://ja.wikipedia.org/wiki/バター犬 (https://www.google.se/search?q=バター犬&tbm=isch) ( ಠ_ಠ)
<&Sceleris> Fan vad GoHands har blivit... eh... "ambitiösa".
<&Sceleris> Eller snarare ivriga. Som om de lärt sig sina datorverktyg och inte kan hålla sig från att använda dem så mycket som möjligt.

 

Jag har aldrig skrattat nämnvärt åt Seitokai Yakuindomo och dess monteringsbandssnuskhumor, och jag har inte uppskattat den visuellt heller (det besvärar mig hur färgschemat går i grälla lila-rosa färgtoner i serien! Jag tycker att det gör sig så illa i detaljerade bakgrunder), men när man sett ett tjugotal avsnitt så växer ju liksom figurerna för en ändå, så när nu första avsnittet retar lätt med

en möjlig romans mellan ordförande Shino och viceordförande Tsuda

så blir jag inte mindre manad att fortsätta titta.

 

Och, det ska erkännas, det kändes som det mest genomarbetade (eller överarbetade, vilket jag antydde i chattloggen ovan), som Seitokai Yakuindomo någonsin varit. Till och med "SUZU HEAD" har fått en powerup. Det är väl mer positivt än negativt, men jag är inte säker på om jag gillar det.

 

Meeen jag ska se den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mikakunin de Shinkôkei låter alltså ganska mycket som Love Lab vid första anblick.

 

Nobunagun och Nobunaga the Fool känns som om man inte får missa. Förhoppningsvis totalt löjliga med meriten att de sprutar ur sig historiska referenser. Det räcker gott och väl för mig, så länge de inte ser ut som skräp.

 

Pupa har jag tyvärr inga höga förhoppningar om. Vad jag läst av mangan var ganska dåligt, och det skall till en riktigt bra regissör eller studio för att rädda originalet. 

 

Houzuki no Reitetsu kanske kan bli rolig. Vagt Gintama-aktig humor i mangan, men humorserier måste ha bra känsla för tempo för att bli något minnesvärt. Silver Spoon och Hyakka visade tydligt vad som kan gå fel i övergången från serie till TV.

 

 kan alltid bli något också! Bones gör ofta bra saker. 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tonari no Seki-kun: The Master of Killing Time ("Seki [i bänkplatsen] bredvid]"), sketchkomediserie om gymnasietjej som har sin bänk bredvid kille som gör allt annat än att lyssna på lektioner. Jag har följt den som manga ett tag, så mitt intresse för animeversionen var mest frågan om hur den skulle se ut och kännas. Till att börja med så har den fått en ganska bra undertitel: den är kärnfull, enkel, minnesvärd, mitt i prick. Det kommer nog att vara till hjälp. Serien verkar ganska enkelt producerad, vilket passar originalets teckningar. Takt och ton och röstisar och skämt och ansikten passar också originalet. De gjorde valet att ha sjuminutersavsnitt, vilket nog är till dess fördel. Enda egentliga klagomålet är att HanaKana skriker för mycket i huvudrollen, läraren borde ju höra det! (Det är mycket mer intern monolog i mangan; antar att det ändrats till extern dialog för att [:anledningar:].) Höjdpunkt: slutvinjetten, den var charmig.

 

Sen såg jag Soni-Ani SUPER SONICO THE ANIMATION. Kan ingen snälla berätta för mig hur detta kan existera? Super Sonico är en maskotkaraktär som Nitro+ kommit på, ursprungligen (tror jag) för en musikfestival. Sen fick hon manga och musikalbum och så vidare i sitt namn. Och här är då en animeversion. Handling: Super Sonico är en storbystad tjej med :colonthree:-ansiktade katter. Hon behöver många väckarklockor för att vakna och ta sig till universitetet i tid. Hon blir lite sen till skolan, som hon cyklar till i kortklippta jeans, zettai ryōiki i A-klass, och hörlurar som hon aldrig, aldrig, aldrig tar av sig. Hon pratar keigo till småbarn och hälsar glatt på gamla gubbar på gatan som reflekterar över hur pigg (genki) Sonico-chan är. Hon är omtyckt av sina tjejklasskamrater, beundrad av sina killklasskamrater, på god fot med läraren som anmärker på hennes goda betyg: hade hon bara alltid kommit i tid till skolan så hade hon varit en perfekt student. Hon gillar att äta sötsaker, men har inte alltid tid: hon jobbar förstås som modell. Ett typiskt modelljobb är att presentera produkter iklädd en åtsittande bikini. Utifall fotograferna vill att hon ska ha en alldeles för generande klädsel som går utanför kontraktet så kan dock hennes manager komma till hennes räddning. När hon inte modelljobbar så hjälper hon till på sin mormors bar-och-restaurang, där hon är mycket uppskattad av stamgästerna, inte minst för sin matlagnings skull. Super Sonico är också gitarrist och sångerska i en tjejgrupp där basisten spelar i en sjuksköterskas mundering. De gillar att rocka loss till någon menlös låt till vilken de är dåligt 3DCG-animerade.

 

Det hade varit illa nog om det var en fanservice-OVA på ett enda avsnitt, men vafan, det här är inte tillräckligt med handling eller karaktärer eller stil eller känsla eller NÅGOT för ENS ETT AVSNITT. Hur fan ska någon vilja se det i tretton (eller, gud förbjude, tjugosex) avsnitt!? Super Sonico som karaktär är ett jävla skämt. Hon har ingen personlighet, bara databasattribut. Det är ingen story, handlingen är Sonicos karaktärsbeskrivning. Vi lever i en tid där både bra och dåliga serier säljer uselt, och de tänkte att det här var en bra idé?

 

Det kanske det är också, jag är ingen marknadskännare. Men jag känner igen skit när jag ser det, och det här är skit. Och att det inte är säsongens sämst producerade serie heller, det stör mig också. Åker på 4/10 direkt.

 

Med det sagt så kanske jag ser vidare ändå. Manusförfattaren har arbetat på serier med lite mer finess, så möjligheten finns ju att de tänkt maximera kontrasten mellan början och vad de nu eventuellt vill göra med resten. Men det finns bättre sätt att göra det på än så här, så jag har inte direkt något hopp.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Norigami och Nisekoi är nog de jag gillar bäst just nu. Super Sonico kan jag åtminstone skratta åt, men Sekai Seifuku förtjänar inte ens att kallas skämt. Vem rar dessa beslut egentligen?!

Och MathJuice, vad jag har hört så får inte vocaloiderna någon serie som så för att datoranvändarna själva ska få använda sin fantasi~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gin no Saji för att få den där 'slice of life' dosen. Och D-frag! som faktiskt överraskade positivt. Den får mig att skratta, vilket är mer än godkänt i min bok.

Finns några mer intressanta, men det är så mycket i min backlog att jag inte kan börja på nya serier utan att känna lite ångest. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har börjat kolla lite på "Min lillasyster är konstig" och den har ju sina wierdo-ecchi-moments men är rätt underhållande så här långt (4 ep.) och så idag hittade jag den här artikeln.
Det verkar som om moralpolisen hittat något att sätta klorna i, men vadå? Alla de andra serier som finns där ute som är 20 resor värre och mer sexuella och incestbetonade på riktigt? Varför hacka på den här undrar jag?

http://www.japantoday.com/category/entertainment/view/incest-themed-tv-anime-sparks-decency-investigation

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

“Despite the fact that 10 p.m. is not an unusual time for middle and high school students to be watching television, the program contains explicit sexual situations, such as a high school girl talking about masturbating,”

 

Känns som om det finns andra serier som också har antydningar om det. Men de kanske alla går efter midnatt, vilket den här nu också skulle få göra. Men det är nog bara som tidigare skrev, att moralpolisen vill vifta sina flaggor och tog ett byte i mängden att sätta klorna i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

[...] Med det sagt så kanske jag ser vidare ändå. 

 

NOO, DON'T DO IT Sceleris!

 

Själv gjorde jag bort mig fett med Pupa. Hade jag gjort mina läxor så hade jag, som Zeedox, insett att mangan faktiskt fått helkassa betyg. Ihopparat med lolDEEN borde jag ha anat oråd. Ja ja, en och annan one-and-done har man ju råd med.

 

Nu har jag egentligen bara Kill la Kill från förra säsongen samt Sakura Trick, Chuunibyo S2, Wizard Barristers och Rymdsprätten från nuvarande (bara sett ett avsnitt av alla nya, återkommer när jag har mer av ett intryck), så jag funderar på att plocka upp Seitokai Yakuindomo S2 för att jag sett första säsongen och sett den klart.

 

Gott om tid med andra ord för min 2013 back-log bestående av Yamato 2199, Jojo, Watamote och Kyosougiga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, Min lillasyster har varit konstig på sistone är mer än en snuskserie, det är en "nästan porr"-serie. I första avsnittet (bilden är kanske inte säker för arbetsplatser) blir en 15-årig flicka fingrad till orgasm av ett spöke som slickar och tafsar henne på brösten, komplett med sexstön och rodnande ansikten. (Även om man aldrig kommer att få se riktigt explicita grejer, så kommer censuren i bilden där också att tas bort för köpversionen.) Scenen i fråga sändes på marksänd reklamfinansierad TV en lördag kring klockan 22:45.

 

Fler serier som sänts lördagar 22:30:

  • Canaan
  • Hentai Ouji to Warawanai Neko
  • Kannagi
  • Little Busters
  • Persona: Trinity Soul
  • Shining Hearts: Shiawase no Pan

Exempel på några snuskiga/porriga seriers sändningstider:

  • Hyakka Ryouran: Samurai Girls: måndagar 00:30
  • Maken-ki: onsdagar 01:05
  • Maken-ki 2: torsdagar 01:30
  • Manyuu Hiken-chou: måndagar 01:00
  • Oretachi ni Tsubasa wa Nai: måndagar 00:30
  • R-15: söndagar 01:00
  • Seikon no Qwaser: söndagar 03:28
  • Seikon no Qwaser II: tisdagar 02:30
  • To Love-Ru: fredagar 01:55
  • Motto To Love-Ru: onsdagar 02:00
  • To Love-Ru: Darkness: lördagar 01:00

Vad var det som hade hänt nu? En grupp som granskar vad som sänds har mottagit en del klagomål, och efter att själva ha sett avsnittet så bestämde de sig för att utreda TV-kanalernas val att sända animeserien vid den tidpunkten. Och nu sänds den tisdagnätter 01:30 respektive lördagnätter 02:00.

 

Jag tycker att det är en icke-skandal. Jag tror väl förvisso inte att det gör någon otrolig skada, men det känns inte så upprörande att föräldrar inte vill att deras, säg, 11-åringar som råkar vara uppe 22:30 och ha tillgång till en TV utan föräldrars insyn, ska kunna titta på scenen ovan. Vi ska inte heller dra slutsatsen att de som klagade, eftersom de klagade på TV-kanalerna och inte själva animeproducenterna, vill att sånt snusk inte ens ska få produceras, utan vi kan nog utgå från att de bara tyckte att det inte borde sändas vid den tidpunkten. Och den där sändningsetikgruppen har inte heller krävt någons huvud för det, åtminstone inte ännu. Det verkar som att kanalerna senarelagt sändningarna på eget bevåg, innan etikgruppens utredning, och kanske det räcker.

 

Det finns tillfällen där man kan tala om moralpolis, men det här tycker jag inte var ett sådant.

 


 

På ämnet Min lillasyster har varit konstig på sistone så lade jag förresten märke till att det är Hideyuki Kurata som skriver manus! Han är ganska bra ibland, och han har faktiskt förbättrat originalmangan ganska mycket här. Här så får ju föräldrarna faktiskt lite karaktär i början, medan de inte var med alls i mangan, vilket alltid är en speciellt ynklig klyscha. Den är inte borta nu, men föräldrar är viktiga människor i tonåringars liv, så det är bara rimligt att man åtminstone ska få se att de faktiskt existerar.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för den djupgenomgången. Det är inte lätt att förstå sig på alla gånger hur japanerna tänker. Men det är ju logiskt att dessa serier sänds sent för att de är ju faktiskt inte några barnserier direkt även om de kan vara rätt barnsliga.

Jag ska se om den här blir något att ha eller om den fortsätter på den inslagna småporriga vägen. Liknande serier tenderar ju att vara rätt tomma på innehåll och djup tyvärr och intresset falnar fort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det blir väl ändå ett sedvanligt halvslut, gissar jag på. Typ att Mitsuki konfronterar sina känslor till sin styvbror, styvbror har någon välja-mellan-Mitsuki-och-Yukina-grej på gång, och spöket riskerar att försvinna – men spöket blir räddat, och bortsett från att styvsyster kommer underfund med att "jag tycker nog om honom ändå" och han med att "hon är nog mer än en syster för mig" så bibehålls status quo. Fram tills dess så får vi en massa småporr och "facepalm"-pinsamma scener. :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På forumet hörde jag rykten om att avsnitt 5 av Mikakunin de shinkousei (Mikashin?) skulle innehålla någon slags stor vändning! Jag tog tillfället i akt och såg avsnittet på japanska, då jag var lite nyfiken.

Avsnitt 5

Mashiro och Hakuya är alltså från någon slags bergsby, och verkar vara utomjordingar, varulvar eller något liknande. Kommer inte direkt som en stor överraskning med tanke på seriens titel. Wikipedia översätter den till "Engaged to the unidentified". Det kombinerat med scenen där Kobeni vaknar upp bredvid en stor hundliknande varelse efter hennes olycka och Mashiros rädsla för utomjordingar gjorde vändningen rätt enkel att förutsäga.

 

Lite kul att alla i familjen Mitsumine stavar sitt namn med 白 - "vitt". Undrar om det har någon innebörd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På forumet hörde jag rykten om att avsnitt 5 av Mikakunin de shinkousei (Mikashin?) skulle innehålla någon slags stor vändning! Jag tog tillfället i akt och såg avsnittet på japanska, då jag var lite nyfiken.

Avsnitt 5

Spoiler

Mashiro och Hakuya är alltså från någon slags bergsby, och verkar vara utomjordingar, varulvar eller något liknande. Kommer inte direkt som en stor överraskning med tanke på seriens titel. Wikipedia översätter den till "Engaged to the unidentified". Det kombinerat med scenen där Kobeni vaknar upp bredvid en stor hundliknande varelse efter hennes olycka och Mashiros rädsla för utomjordingar gjorde vändningen rätt enkel att förutsäga.

 

Lite kul att alla i familjen Mitsumine stavar sitt namn med 白 - [/size]"vitt". Undrar om det har någon innebörd.

Jag blev också ganska uppspelt inför Mikakinin de Shinōkei avsnitt 5, men...
Spoiler
...det var knappt så jag kan se det som en vändning! Jag menar, jag är oftast ganska slö när det gäller förebud i berättelser, men här var det ganska tydligt:
  • Glimmer i början av avsnitt ett antydde magi; det reagerade jag dock inte på.
  • "Det är konstigt att ingen reagerar på att en så liten flicka börjar i gymnasiet" tänker Kobeni i avsnitt 1. Jag tänkte mig inte något speciellt, annat än att de kanske skulle ta upp att Mashiro är ett geni eller något liknande. När Kobeni funderar mer på saken i början av avsnitt 2 så började jag tänka att det kanske var den infallsvinkeln på serien, att Mashiro eller någon inte är vanliga människor, utan har använt något slags kraft för att påverka alla, men att Kobeni förblir opåverkad, kanske på grund av det som hände i hennes barndom. Titeln är ju ändå vad den är. (Jag trodde innan serien började att den skulle handla om någon eller några som var intresserade av mystiska grejer.) Men när Kobeni i avsnitt 2 når slutsatsen "kanske jag inte borde tänka så mycket på det" så tänkte jag att det också kunde vara skaparnas budskap till tittaren, att det var ett sätt att stöka problemet "lillflicka i gymnasiet" under mattan för att kunna fortsätta med komedi.
  • I mitten av avsnitt 2 har Kobeni en flashback innan hon somnar, där hon var vid Mitsumines hem och såg något slags hunddjur vid ett yorishiro-träd (ett träd som är tänkt att kunna husera en gudom). Jag tänkte här att Kobeni hade sett och blivit räddad av en rävgud av något slag.
  • Närmare början av avsnitt 4 så minns Kobeni en känsla av att ha tagit på päls just efter hon och Hakuya skadade sig som barn. Jag såg två möjligheter: (1) det är Hakuyas päls, eller (2) det är någon skyddande magisk varelse som är hos Kobeni medan Hakuya gick för att hämta hjälp.
  • Lite senare i avsnitt 4: Kobeni feberyrar om "en stor hund", och Mashiros överraskade-oroliga reaktion gör det ganska bekräftat: han var hunden.
  • Lite senare i avsnitt 4: Hakuya tappar sin mänskliga form för ett ögonblick.
  • Lite senare i avsnitt 4: Mashiro har gjort så att de inte har någon lektion på morgonen.
  • Lite senare i avsnitt 4: Mashiro försäger sig om att de tog sig till Kobenis stad fotvägen, "över berg och genom dal".
  • Lite senare i avsnitt 4: Kobeni tycker att känslan av Hakuyas känslouttryck är som den av en hund.
  • Lite senare i avsnitt 4: Mashiro säger till Hakuya att de måste berätta om sin familj nån gång. "Vi är ju sådana otydliga varelser (曖昧存在)."
När Mashiros och Hakuyas mor säger "vi är inte människor" så kändes det mindre som en vändning som förebådats och mer som en linjär utveckling. Därför har jag svårt att förstå reaktionerna som vissa visade.

 

Det är förstås inte helt klart exakt vad de är. Utomjordingar tror jag bestämt inte. (Att Mashiro är rädd för utomjordingar på TV i avsnitt 2 tog jag aldrig som att de faktiskt skulle vara en släkt utomjordingar. Hon hade ju aldrig hört talas om dem förut. (Och förresten så blir hon orolig över alla möjliga djur och monster, som Loch Ness-monstret och oni)) Att de är varulvar är en möjlighet, men enda hunden vi sett är Hakuya – även om Mashiros hår är som en svans ibland – och Mashiros "otydliga varelser" antyder att det är något annat. De kanske är en familj hamnskiftare. Eller, faktiskt, naturgudar (yorishiro-trädet och Hakuya).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har börjat se på ett fåtal vinterserier, och den enda jag tycker är värd att nämna än så länge är Inari Konkon Koi Iroha. Första avsnittet var så dumt att det var sött. Det påminde mig mycket om en analys av "chick flicks" och vilka element som finns i sådana filmer. Det var väldigt mycket idealisk kärleksfantasi. Jag tyckte den var kul att se på redan då, men allteftersom har den ändå blivit mindre dum och mera intressant. Det var en lite trevlig twist på kärlekstriangeln. Det har också utvecklats flera intriger än "Kommer de bli tillsammans eller inte?" Gudavärlden har blivit en del av handlingen och inte bara ett verktyg för att få romansen att hända. Den har också rätt bra komisk tajming.

Det känns som en rätt vanlig handling ändå, men mestadels väl utförd skulle jag vilja säga. Baseras på en oavslutad manga och blir bara 10 avsnitt, så vi får väl se om slutet blir någonting bra alls. Annars njuter jag så länge det varar :jhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad fasen, jag ville minnas att jag läst typ i december eller januari att Inari Konkon Koi Iroha-mangan skulle sluta, men så är det ju inte. Var har jag fått det ifrån? Har jag läst nån nyhetsartikel fel (kanske missade sista ordet i "nånting-nånting Inari Konkon Koi Iroha ending theme") eller förväxlat serien (en bunt andra serier har fått utannonserade slut då), eller bara drömt allt? Hm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har börjat se på två serier för denna säsong, Space Dandy. Underhållande och precis det format som passar mig bäst just nu. Samt att jag fortsatt kolla på Silver Spoon. Andra säsongen är dock inte lika mycket i mitt tycke som första som fokusera mera på hur man driver en bondgård medan andra mesta dels handlar om hästar. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...