Hoppa till innehåll
Anime.se

Prova det här!


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

En gång för länge sedan, i en tid då jag ännu inte kunde japanska och Axelmusic fortfarande fanns, skapade vår egen Sceleris en lek vid namn "Se det här!". Tanken var att det skulle sporra människor som deltog i leken att se serier man annars inte haft i åtanke; först till kvarn fick beordra trådskaparen att se en anime han/hon väljer ut, och en tredje deltagare fick därefter beordra den som beordrande att se en serie, och så vidare. Leken var populär ett tag, men i maj förra året fåll serien in i glömska.

 

Nu tänker jag återuppliva leken, men med lite ändrade regler. Förut var minimumgränsen sex avsnitt, och även om det inte är särskillt mycket för den inbitna animefantasten kan det vara svårt att finna tid och prioritering att dra bort de tre timmarna från sitt schema för oss vanliga dödliga. Därför kommer den nya leken gå ut på att se på 2 avsnitt. Att prova serien, helt enkelt, kolla om det man rekommenderar skulle uppskattas av andra (eller se de lida när man rekommenderar något genomruttet).

 

När man är klar skriver man om sina första intryck här i tråden. Vem vet, kanske för man mersmak och vill ser mer.

 

Så, för att sammanfatta reglerna:

 

-Person A bestämmer vilken serie jag ska se, person B bestämmer vilken serie person A ska se, person C bestämmer vilken serie person B ska se, och så vidare.

 

-Minst två avsnitt skall ses.

 

-När två avsnitt eller mer är sedda postar man sina intryck i den här tråden.

 

-Om man redan har sett serien man blir ombedd att se, får man säga till och bli tilldelad en annan serie.

 

-Man får inte delta igen förän man har sett och skrivit om den serie man blivit tilldelad.

 

 

Låt oss se hur detta går. Seså, ge mig en serie att se!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att förtydliga så är det bra om man säger "X ska se på serie Y", så man vet vem som ska se vad. Om ni vill kan ni skriva en anledning till varför ni vill att just den serien skall ses, men det är ingen nödvändighet.

 

Så, jag ska se på Komonozume. Har aldrig hört talas om den, men det ska bli kul.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu sett 2 (+10) avsnitt av Mononoke och tyckte att den var riktigt rysligt bra - särskilt de två första avsnitten! (^w^) Jag har tidigare själv gjort ett par tre tappra försök att se serien men på grund av den (s-fula) överliggande strukturen (?) som påminner mig om något billigt från PS så har jag aldrig tagit mig igenom mer än ett par tre minuter av det första avsnittet. Och strukturen, lagret eller "det estetiska/( kontextualiserade?) valet" att blaffa på något stillastående över en riktigt fin animation skar sig blodigt i mina ögon nu också - alla 12 avsnitt.

Hur som, eller precis därför vill jag tacka HnH för den här tråden och KaptenKlang för det fina tipset då jag nu planerar påbörja föregångaren Ayakashi: Japanese Classic Horror : )

 

Och Snok3en ska se House of Five Leaves; för stäm(/pän)ningens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, då har jag sett två avsnitt av House of Five Leaves och den har en mycket seg berättarstil, men jag gillar det. Karaktärerna har relativt tråkiga yttre personligheter vilket öppnar upp ett intresse för veta vem dom är under ytan. Vilket väldigt sammanträffande går hand i hand med själva handlingen, som handlar om hur den ena huvudkaraktären vill ta reda på vem den herrelösa samurai:en ( huvudkaraktär#2) är bakom vad samhället ser honom som, en herrelös samurai.  

 

Kommer förmodligen att se färdigt den, och tack för det Drend! :)

 

Jag har ingen anning om vad Drend har sett eller inte, men jag tycker hon bör ge Trigun (serien) en chans!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, då har jag sett två avsnitt av House of Five Leaves och den har en mycket seg berättarstil, men jag gillar det. Karaktärerna har relativt tråkiga yttre personligheter vilket öppnar upp ett intresse för veta vem dom är under ytan. Vilket väldigt sammanträffande går hand i hand med själva handlingen, som handlar om hur den ena huvudkaraktären vill ta reda på vem den herrelösa samurai:en ( huvudkaraktär#2) är bakom vad samhället ser honom som, en herrelös samurai.  

 

Kommer förmodligen att se färdigt den, och tack för det Drend! :)

 

Jag har ingen anning om vad Drend har sett eller inte, men jag tycker hon bör ge Trigun (serien) en chans!

 

är väl bekant med vash the stampede och hans kamrater! 。^‿^。

 

(red: pillade ihop en lista på serier jag kommer ihåg och länkade till denna i signaturen)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu sett igenom hela Another (12 avsnitt) och måste tyvärr meddela att det inte riktigt var i min smak. Jag har hållit mig undan den ett tag då den har många element som jag har blivit lite trött på med åren (utspelar sig i en skola, astråkig huvudkaraktär, massor av stereotyper med mera) men jag såg ändå klart hela, så någonting gjorde den rätt.

 

Musiken var mysig, tyckte jag. Animationen var stilren och passade serien. Även fast jag inte är ett stort fan av handlingen så höll den på något sätt spänningen uppe, så att man ändå var lite nyfiken på vad som skulle hända härnäst. Jag kan helt klart förstå charmen med serien, men den var ingenting för mig.

 

Snok3n skall se Kaiji, för allt överdramatiserat skoj.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så där då, nu har jag sett Memories (1995) i sin helhet. En film i tre delar som jag under många år skjutit fram av ingen särskild anledning alls. Filmen fångade inte mitt intresse särskilt; tyckte att den var okej men inte mer än så. Min favorit bland de tre delarna var del 3, "Cannon Fodder". Uppskattade stilen, världen och atmosfären. Berättelsen jag tyckte sämst om var del 2, "Stink bomb".

Båtsman kan kanske testa med Noein om detta läckra äventyr inte redan setts? (。・ω・。)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu sett de första tre avsnitten av FMA: Brotherhood och hittills verkar det mest bara som en påskyndad version av originalserien. Egentligen hade jag ju tänkt och se om originalserien innan jag såg Brotherhood, då det iallafall var fem-sex år sedan jag såg den. Annars var den så bra som FMA brukar vara, jag tycker ju om karaktärerna sen innan och animationen och handlingen är absolut inget man kan klaga på. Skall helt klart se vidare när tiden finns för ett ordentligt maraton (det bästa sättet att se anime på).

 

drend skall få se på Phoenix, då jag inte såg det på din animelista (jag kanske letade dåligt).  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

KaptenKlang letade inte något dåligt alls! Phoenix hade jag varken sett eller hört talas om tidigare : ) Och nu när jag både sett och smält 2 avsnitt av Hi no Tori kan jag väl gott erkänna att jag finner äldre serier av detta slag nämnvärt obehagliga. Precis som Sandybell fick mig att huttra bakom soffan när jag var yngre, slits jag nu mellan att se vidare på serien (som trots allt behandlar ett tema som jag finner intressant) eller att droppa, glömma och förtränga eländet. Jag skulle ljuga om jag sa att det bara var för den kvicka berättarstilen:

[spoiler=Handling avsnitt 1-2]
Medhjälpare: "Jag utplånade allt det du kände till och höll kärt!"
Protagonist: "Arsel!"
Medhjälpare: "Hahaha!"
Protagonist: "Även om svärdet ditt badade i blodet av hela min värld så förstår jag att det inte är dig jag ska skuldbelägga - jag är trots allt tio år! Låt mig rädda livet på dig du enfaldige general som trots allt bara glatt gjorde som du blev tillsagd och låt mig slicka på din svullna gubbnäsa"



... då jag faktiskt också finner serien mindre vacker att titta på. Det här var helt enkelt inte min kopp te.  ┐( ̄ー ̄)┌

KaptenKlang ska i sin tur ta sig i kragen och se Lovely★Complex som är en tvättäkta feel good anime; varm, go och glad!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har då sett hela Lovely Complex och kan också säga att jag tyckte att den var jättemysig. Väldigt rolig och röstskådespelarna för båda huvudkaraktärerna förgyller hela serien. Om jag har något klagomål så skulle det vara att serien är något för lång och känns lite utdragen.

 

Zeedox ska få se på Trigun.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag sett en del på Trigun! Det är faktiskt en serie jag velat se sedan ~2003, så det var trevligt att ta mig tiden och få det gjort nu. Tidigare såg jag första avsnittet och blev inte speciellt lockad att fortsätta, men efter 2-3 avsnitt börjar man tycka om karaktärerna mer och mer och fortsätter titta på grund av det. En del avsnitt är helt groteskt dåliga däremot. Kanske mer än hälften, till och med. 

 

Kidaw borde ge Starship Operators en chans!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...