Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2013: Nomineringsfas


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

Okej, det verkar som jag inte hinner med min back-log till slutet av januari (curse you, research proposals, you win again!!!), men jag känner ändå att jag kan nominera mina halvfärdiga serier Watamote, Jojo och Yamato 2199. Anledningen är att de tar mina guld-, silver- och bronsplatser för kategorin OP/ED, vilket man ju faktiskt inte behöver ha sett hela serierna för. Så här långt ser det för övrigt ut som de kommer att kamma hem betydligt fler kategorier än så, åtminstone hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En liten notis; jag har börjat sammanställa nomineringarna så även om jag inte kan förbjuda något sådant så ber jag i varje fall om att folk inte redigerar sina befintliga inlägg något mer i tråden. Vill man nominera mer så går det naturligtvis jättebra månaden ut men då får man gärna göra det i ett nytt inlägg. 

 

Jag har inte nominerat så mycket själv än så länge (vilket kan ha något att göra med att jag inte har sett så mycket i år) men de serier som jag trodde skulle vara mest populära tycks vara det också. Shingeki no Kyoujin misstänkte jag skulle bli en av de stora favoriterna och sedan hänger Psycho-Pass och Shin Sekai Yori på hack i häl. Kommer de att vara favoriter även efter det att alla som röstar har hunnit kika igenom andra populära nomineringar innan röstsedlarna ska vara inlämnade? Det återstår att se.

 

Nåväl, fortsätt nominera, tråden låses inte förrän den 1:a februari.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

VEM VARE SOM SA NOMINERINGAR!?

För här kommer mina! Åtminstone första delen.

Aiura: kortkomedi som inte är så rolig, men det är små glimtar av fin animation! Och den knasiga i tjejgänget har minnesvärd röst!
Aku no Hana: dramaserie med en stil som gjort sig ovän med de flesta, men med konstnärlig integritet så det förslår! Jag har läst originalmangan så jag vet att det är en bra, psykologisk berättelse, men jag är ändå nyfiken på att se klart animeversionen, för att se vad många har omtalat som en av de bästa animesekvenserna under 2013.
Boku wa Tomodachi ga Sukunai Next: haremkomedi med typiska snuskigheter och ögonblick för ansiktshandflator, men jag gillade hur den vände på steken och använde vad de redan hade (sina karaktärer och klyschor) till intressanta ändåmål. Det blev som en omvänd OreImo: istället för att göra skräp av vad som hade potential till något bra, så gick de från att börja med skräp utan framtidsutsikter, till underhållande drama!
Chihayafuru 2: myspys för hela slanten! Det är egentligen inte någon enskild faktor som sticker ut mer än nåt annat här. Karaktärsdesignen är fin, en del kortspelssekvenser är välanimerade, de flesta karaktärerna är lätta att tycka om och har sina egna utvecklingar (Shinobu är bäst! Fast Chihaya är också bäst!), musiken är bra, tävlingarna är spännande att se på... Så det är mest en bra serie överlag.
Coppelion: den får poäng för sin egenartade stil och välgjorda miljöer, men doppler har också sagt att det är bra stridsscener, så speciellt då så vill jag se vidare!

Free: jag vet att det finns serier för tjejer, serier med fanservice, men Free är manservice gjort rätt! Bättre än de allra flesta renodlade fanserviceserier för män! Det är ett helt funktionellt manus som bär 12 avsnitt, det är välanimerade simmarkroppar, och... nä, det är kanske inte så mycket mer, men det räcker!
Gatchaman Crowds: jag har hört gott om den, kanske bortsett från slutet, men det är ju Kenji "C: The Money and Soul of Possibility" Nakamura som gjort den, så det är nog någon slags allegori eller nåt!
Gekijouban Steins;Gate: Fuka Ryouiki no Deja vu: jag vill se den, och om den blir en av få nominerade så kanske jag faktiskt gör det också!
Genshiken Nidaime: väldigt tidigt kändes det lite som en onödig tillbakagång till en avslutad berättelse, men sen kändes det mer som en dålig ursäkt att ha en massa tjejer som gör söta otakugrejer ihop... men sen blev det faktiskt en okej och inte skönmålad porträttering av nördtjejer! Den har relationer och teman, och det gör den bättre än många andra serier jag sett 2013.
Hataraku Maou-sama!: animationskvaliteten var undermålig, men det är en i övrigt välgjord fisk-på-land-fantasyberättelse med en del roliga och intressanta inslag.

Kakumeiki Valvrave: en av årets mest underhållande serier, en ren bergochdalbana av helknäppa vändningar och händelser! Och bra OP-/ED-låtar – Preserved Rose och Boku Janai hör till mina favoriter för året!
Kin'iro Mosaic: ibland så har jag inget tålamod för slice-of-life-anime om små tjejkompisgäng som inte gör något speciellt alls och inte ens bjuder på några egentliga skämt... men ibland så har jag det! Kinmoza hade också en liten gimmick, där två av tjejerna var britter i Japan. Det var ganska mycket engelska i serien, relativt sett, och bortsett från att de inte försökte med brittiskt engelskt uttal så lät det överraskande inte-super-sämst. Och så har serien Karen Kujō, vars uttal hör till en av årets röstskådespelshöjdpunkter!
Kotonoha no Niwa: ser ju för jäkla fin ut! Fast jag har inte sett den ännu.
Kotoura-san: inledningsvis en väldigt överraskande serie. Skenet bedrar: den såg ut som Mitsudomoe, men kom med några mörka, rent ut sagt melodramatiska poänger om mobbing och föräldramässig avvisning.
Kyoukai no Kanata: har bara sett första avsnittet av Kyoanis spökjägaractionserie, och det var några förbaskat bra klipp, men jag är nyfiken på om serien håller måttet rakt igenom.

Kyousougiga: inte sett, men jag vill se den för animationens skull! Samt att jag hört att den ska vara rätt spejsad och, faktiskt, tror jag, dramatiskt effektiv.
Little Witch Academia: inte sett, men jag vill se den för animationens skull!
Love Lab: lättsam högstadieromantik och karaktärsutveckling. Sååå förtjusande! Huvudfigurerna är bra, speciellt hemliga knasbollen Maki och pojkflickan Riko. Bra röstskådisar, som en av mina årets favoriter Ayane Sakura i rollen som Enomoto. Och så bra, rolig, härlig animation i det första och sista fåtalet avsnitt!
Namiuchigiwa no Muromi-san: bra animation, speciellt öppningsvinjetten är energisk – jag såg den ungefär varje gång. Ibland var det småroliga skämt också!
Non Non Biyori: som med Kin'iro Mosaic hade jag mycket överseende med att det inte hände nåt i serien. Non Non Biyori var dessutom snäppet bättre. Gimmicken här är att tjejerna-som-gör-ingenting är ute i glesbygden, så istället för att gå och shoppa så går de till godislanthandeln. Älskvärda figurer: mina favoriter är Ren-chon, den småknasiga och allvarliga sjuåringen som också är seriens de facto maskot, och Koma-chan som är så mycket barnsligt gulligare än hon vill vara. Men jag gillar även Koma-chans lillasyster, pojkflickan Natsumi, (Ayane Sakuras röst igen!), och artiga nykomlingen Hotaru. Ibland lite lustig, alltid maklig. Jag hoppas på en uppföljare!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mer nomineringar!

 

Mondaji-tachi ga Isekai kara Kuru Sou desu yo? Jag tyckte om OP:n, kanske inte den bästa i år men en av de bra.

Little Witch Academia Charmig kortfilm.

Pokémon: The Orgin Ny skildring i gammal värld, baserad på de första spelen (Röd och Grön/Blå). Intressant för de som har tröttnat på Ash (eller Satoshi, om man föredrar det japanska namnet) eller har spelat spelen nämnda ovan och letar efter lite nostalgi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så har det blivit dags att avsluta nomineringsfasen för i år. Stort tack till alla som har varit med och nominerat fram årets tävlande titlar. Många "självklara" titlar har klarat sig galant och följs av ett stort antal som kanske inte tog sig vidare med någon jättemarginal men som hade tillräckligt stöd hos er användare för att få vara med i omröstningsfasen. 

 

Personligen har jag inte nominerat så mycket i år då jag nog aldrig har sett på så lite anime som under 2013. En serie som jag nog hade trott skulle få mer nomineringar är Ore no Imouto 2, inte minst med tanke på hur populär första serien tycktes vara när den gick. Sedan har vi en film som jag verkligen hade hoppats skulle få mer nomineringar (men folk hinner ju se den under nästa fas) och det är Gintama-rullen. Den är ju omtyckt i övrigt och Gintama håller faktiskt hela 4 av 10 platser på topp 10-listan över de högst betygsatta animetitlarna genom tiderna på MAL. 2 av dessa är 2013-aktuella.

 

Något jag ALLTID är dåligt insatt i den här tiden på året är vilka nykomlingar som är något att hänga i granen. Den enda av dem som jag faktiskt följer är Hajime no Ippo: Rising och detta på grund av att jag har sett alla föregångare. Golden Time kan jag egentligen inte uttala mig om men jag kan tänka mig att den är vettig med tanke på vem som ligger bakom källmaterialet. Den nykomling som jag gillar bäst får dessvärre inte vara med och tävla på grund av för få nomineringar och det är Kuroko no Basuke 2. Jag följer den inte eftersom jag väntar på att den ska gå klart (så att jag kan se allt på en gång) men det hade varit kul att se detta enligt mig lite bortglömda guldkorn få lite uppskattning. Nåväl, man kan inte få med alla favorittitlar.

 

Än en gång, tack alla ni som har varit med och nominerat. Härnäst sätter vi igång med omröstningsfasen som följs av prisutdelningen. Mer om detta i den aktuella tråden som läggs upp inom kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fan, jag pluggade och glömde bort att posta resten av mina nomineringar!

 

Nåja, det var ändå inget speciellt som jag gråter över om det inte kommer med. ¯\_( ¯ー¯)_/¯

 

En serie som jag nog hade trott skulle få mer nomineringar är Ore no Imouto 2, inte minst med tanke på hur populär första serien tycktes vara när den gick.

Det känns ganska rimligt att den inte får många nomineringar, med tanke på att den är jäkligt usel och extremt frustrerande. :happydrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Share

×
×
  • Skapa nytt...