Hoppa till innehåll
Anime.se

Log Horizons författare vill ha hjälp


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Log Horizon är en romanserie som påminner en aning om Sword Art Online: en bunt spelare sitter fast i ett fantasy-MMORPG. Böckernas författare Mamare Tōno är ganska haj på det där med Internet och att lyssna på fans: både Log Horizon och hans Maoyū Maō Yūsha, som ju också fick en animeversion, började han skriva som berättelser på nätet, och Mamare brukar prata mycket med sina läsare på Twitter. Han kan också lite engelska, och har faktiskt besökt och chattat med animebrädet på 4chan inte en utan två gånger!

 

I berättelsen bygger spelet på en digitalisering av hela världen i halv skala, och runtom i världen finns tusentals spelare. Än så länge, åtminstone i animeserien (som går att se på Crunchyroll), så har man dock bara sett de japanska spelarna.

 

Nu har Tōno lagt upp en enkät på Google Docs för att få hjälp med att lokalisera spelets klasser i världen! Tanken är att världen är uppdelad i 13 delar som vardera hanteras av regionala bolag, som också anpassar berättelser och grafik: unika monster och miljöer. Upp till tre stycken av de tolv spelklasserna anpassas till sitt respektive område, och det handlar då om unik bakgrundshistoria och grafik och eventuellt lite annorlunda spelmekanik på grund av unik utrustning.

 

Tolv klasser alltså. De tre krigarklasserna är väktare, samuraj och munk. De tre vapenklasserna är lönnmördare, swashbuckler (svärdsman) och bard. De tre helarklasserna är präst, druid och kannagi. De tre magiklasserna är trollkarl, frammanare och förtrollare.

 

Om man ska se kannagi (dålig helare men ska lägga upp sköldar för att förhindra skador) och samuraj (gör mycket skada i combo men med lång återhämtningstid) som japanska anpassningar eller som neutrala grundklasser är oklart. Om de är anpassningar, vilka är då grundklasserna?

 

Enkäten, som är öppen fram till 10 februari, är alltså till för att ge idéer till anpassade karaktärsklasser för regioner utanför Japan, i berättelsen. Idéerna som kommer in kan komma att användas i de officiella böckerna.

 

Så, jag tänkte att det hade varit kul om vi kunde snacka ihop oss om några roliga anpassningar! Server 10 är för Skandinavien, så vad har vi för lokala grejer som hade passat? Typ nåjd? Och anpassade monster måste ju helt klart vara bauerska tomtar och troll! :reallyhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ett stort intresse för den fornnordiska mytologin, så det hade ju varit väldigt roligt att se något där ifrån. Miljön varieras ju ganska kraftigt i.o.m. de nio världarna; Nifelheim, Muspelheim, Gladsheim, Vanheim, Asaheim, Mannaheim, Helheim, Alfheim och Svartalfheim. Detta innebär också en stor variation av karaktärer; bl.a. vaner, jättar, alfer och människor.

Klasser är lite svårare kanske. Vad sägs om valkyrior? Och kanske enhärjare (krigare)? Gode eller gydja är ju en slags präst inom den nordiska mytologin, så det kanske man också kan använda.

Intressant Q&A f.ö.!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var ena goda idéer! Jag vet dock inte mycket om dem, har de några egenskaper som skulle vara RPG-klass-anpassningsbara?

 

I och för sig, samuraj och kannagi (shintopräster och miko) är ju mer traditionella än mytologiska, så om man vill gå på något världskänt skandinaviskt så är väl kanske viking en möjlig ersättning för någon av krigarklasserna, men jag är inte säker på vilken.

känns lite som en blandning.. men kanske mest som samuraj ändå.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja, jag tycker det verkar rätt vanligt med bärsärkar när man snackar nordiska influenser i fantasy. 

Sejdare/völvor går kanske att bygga ihop med nåjder? 

Tomtar, troll, alfer osv... Jag håller med, borde finnas hur mycket unikt material som helt på "våran" server. Fornnordisk mytologi var ju trots allt huvudinspirationskällan till en viss bokserie om en åtråvärd fingerprydnad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En bärsärk eller viking som kosmetisk förändring på klassen Guardian låter ganska vettigt. De slåss framförallt med sköld och svärd, och tål enorma mängder smärta utan att bry sig nämnvärt. Hårda typer. Bärserk låter som om det kunde vara namnet på en attack eller färdighet för Guardian-klassen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Häftig idé från skaparen! Nu följer jag inte serien (kanske blir ändring på det) men jag är gärna med och diskuterar och förhoppningsvis kommer vi fram med något som vi kan skicka in.

 

Jag tänker oftast att bärsärkar är krigare som gå orädda in i striden, antingen med en tvåhandsyxa eller två enhandsyxor och vevar på som om det inte vore någon morgondag tills antingen det inte finns något mer att hugga i eller att han själv dör. Den typen skulle kunna passa samurai om de hade någon slags bärsärkar förmåga som gör att de ökar sin stridsförmåga för ett tag men sen när raseriet tar slut så blir de trötta och kan inte slåss lika bra fören de har återhämtat sig. Just den typen är lite av en glorifiering eller hur de har blivit uppmålade i många verk men egentligen är de kanske lite mer åt guardian hållet som Zeedox föreslog. Om vi skulle ta den riktningen så borde de ha förmågor som minskar skada, kanske ju mindre max liv de har? Och kanske någon regenererings förmåga.

 

Kannagi klassen kanske skulle kunna vara någon ihopknåpad runristare som har med sig portabla runor och kan göra nya rätt så snabbt.

 

Det är roligt att fundera men svårt att passa in allt, speciellt klasser men då har jag åtminstone något att göra på jobbet.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Okej. Nu har jag suttit och skrivit om det här inlägget ungefär fem gånger för att jag är så uppspelt över ämnet att jag inte kan tänka eller skriva begripligt, men har nog lugnat ner mig lite. Sen har det ju iofs inte skrivits i den här tråden på ett tag, men än finns det ju tid kvar att spåna!

 

Svensk folktro är ju väldigt rikt på grejer man kan plocka från. Som klassexempel skulle man t.ex. kunna ta Sorcerer och lokalisera till Häxa för Skandinavien. Låter kanske rätt generic iofs men enligt svenk folktro hade häxor stor makt över naturen och dess krafter och kunde t.ex. både framkalla stormar eller jaga bort sillbeståndet från Bohuslän... Sen kanske man ska bortse från hela grejen med att de flög på nakna män till Blåkulla för att delta i sexorgier med djävulen.

Monster hämtade från Bauerska skogarna tycker jag låter helt fantastiskt! Man skulle även kunna lägga till maror, bäckahästar, vittror, jättar och lyktgubbar. Area boss: Skogsrået!

Kannagi som en form av runmagiker tycker jag också låter bra. Frågan är ju bara hur de funkar, hur många runor ska de ha att dra magi från, gör de egna runor inom klassen eller är runristare/runskapare en sub-class så som scribe och cook? Kan runor gå sönder, eller "ta slut"? Alltså, exempelvis säg att det finns tio olika sorters runor. Dessa runor kan runmagiker equippa i sitt vapen, men kanske bara fyra åt gången. Olika kombinationer av dessa fyra runor ger styrka åt olika sorters magier, t.ex. bättre healing eller bättre barriers inriktade på olika element. Jag har visserligen bara sett på animen (upp till avsnitt 15), så vet inte om det kanske blir för komplicerat koncept.

Försöker lista ut vilken klass nåjd skulle kunna vara. Bard kanske? Tänkte eftersom de har en trumma... Där skulle ju iofs en sub-class som gör runor kunna användas också, då man skulle kunna sätta olika runor på trumman för olika stats.

Okej, tror jag spånat klart nu. :]

EDIT INNAN JAG ENS POSTAT: Nu när jag läser igenom igen så skulle ju iofs kannagi kunna bli nåjd. Det är ju en prästtyp, och runorna går ju ändå att applicera in i klassen och med trumman.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Log Horizon" Author Thanks Overseas Fans for Their Suggestions, tihi.

 

Men seriöst, jag tycker att nån borde skriva ihop nåt. Inte jag, jag känner inte att jag har tillräcklig koll för att få ihop något bra. "Write any and all details about the “Localized Class”. Features, Specialized weapon, Lore, Setting and so on. (Example: Samurai uses “Katana” that has one-sided edged and curved shape.)"

 

 

Något representativt skandinaviskt, något som har många detaljer som kan skrivas ner, något intressant och färgrikt. Nåt sånt har nog goda chanser. :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...