Hoppa till innehåll
Anime.se

Gorō Miyazaki gör Ronja Rövardotter-anime


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Det här var kanske inte vad jag hade väntat mig att få höra när jag vaknade imorse: Hayao Miyazakis son Gorō Miyazaki, som regisserade Ghibli-filmerna Legender från Övärlden och Uppe på vallmokullen, ska göra en 3DCG-animerad serie baserad på Astrid Lindgrens bok om Ronja Rövardotter. Till och med Aftonbladet skriver om det. Så läs där, eller på Anime News Network, eller på Crunchyroll, eller någon annanstans.

 

Red.: Konceptbilder från Miyazakis Pippi Långstrump finns att beskåda här.

Redigerad av Sceleris
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Artikeln i Aftonbladet är lite märklig, den påstår att ANN har pratat direkt Med Goro Miyazaki trots att ANN klart och tydligt påpekar att deras källa är en japansk nätartikel. Och så lyckades de stava Ronja som Rönja på en plats.

 

Ghibli och namnet "Miyazaki" är betydligt mer känd idag än det var på 70-talet så det är inte så konstigt att det är lättare för dem att få rättigheterna idag.

 

Jag undrar om Ronja var på den lista av böcker som Hayao Miyazaki lär har ha lämnat efter sig när han lämnade Ghibli. Jag läste någonstans att han skrivit en lång lista med böcker han tyckt var värda att basera filmer på. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske lite lättare att få Astrids samtycke till en adaptering nu än för 30 år sedan när de ansökte om Pippi. Hoppas att Goro fixar detta trots att han manglade Le Guins verk. Så kanske han får en ny chans på Pippi.

 

3DCG? På bilden jag sett ser det ut som det blir 2D karaktärer på 3D bakgrund. Det funkar säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förresten, konceptbilder från Pippi, om någon missat dem.
 

Det är väll inte speciellt vanligt att svenska böcker blir anime?

Nej, inte direkt. Vår lista har bara två exempel på anime som bygger på svenska böcker: Nils Holgersson och Vicke Viking.
 

Kanske lite lättare att få Astrids samtycke till en adaptering nu än för 30 år sedan när de ansökte om Pippi.

Hon har varit död i 12 år, så... ungefär lika lätt nu som då, gissar jag på. ;D

 

Och 3DCG tycker jag nog att det ser ut som, ändå. Kolla här. Därmed inte sagt att modellerna eller renderingen i sig inte kan se okej ut, som i Arpeggio, problemet brukar mest vara själva animationen, rörelserna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...
  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Tycker att designen på karaktärerna och världen ser fina ut speciellt om man jämför med den svenska filmen (speciellt grådvärgarna).

Varför gör dom det i 3g-format? Det daterar ju animationen med typ 10 år, det ser ut som ett billigt playstation-spel. Det fungerade inte med Berserk och det fungerar inte här.

 

Kommer ändå bli spännande att se serien, Ronja är ju baisicly en Ghiblifilm i sig självt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...