Hoppa till innehåll
Anime.se

Nihongo-bu「日本語部」Vi pratar japanska!


Soverejn
 Share

Rekommenderade inlägg

Osu!

 

Vi är ett gäng som kommer att börja prata med varandra på Skype. Vi kommer diskutera allt som har med Japan att göra men fokuset kommer att ligga på att prata japanska så gott det går. Tanken är att vi ska hjälpa varandra att utveckla våra japanska språkkunskaper samt framkalla ett gemensamt intresse för att lära sig mer. Det är inte ofta man får chansen att öva den muntliga delen i japanskan. Så ta chansen!

 

Du som är intresserad kan ta och slänga iväg ett PM till mig med ditt Skype namn. Första "mötet" blir nu på fredag (28/3) klockan 20:00

 

Hittills Bekräftade "klubbmedlemmar"

- Soverejn

JackDaw

Kidaw

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Soverejn och Saten är båda nybörjare, vad jag har förstått, och jag själv ligger inte bättre till än lägre intermedienivån med min japanska (cirka B1 på CEFR-skalan). Ingen av oss är alltså speciellt rutinerade, så det är bara att komma med det du kan och så hjälper vi åt varandra att bli bättre tillsammans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan väl gå med om jag sitter hemma vid tidpunkterna för mötena, kan inte vara där imorgon dock. Min muntliga japanska är inget att vifta med direkt just nu och skulle väl säga att jag ligger mellan A2-B1 på CEFR-skalan. Mest fokus läggs tyvärr på vokabulär och skriftlig grammatik just nu, men det är väl att förvänta sig på de två första introduktionskurserna. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ikväll blir det ett ytterligare möte vid kl 20:00. Vi kommer bland annat öva på 自己紹介 (jikoshoukai, självintroduktioner) under kvällen. Jag har förberett en mall för detta som ni kan ladda ner, fylla i, öva med och/eller ha till hands för senare. Replikerna finns skrivna i standard japanska, endast kana och roumaji. Svensk översättning finns även inkluderat.

 

jikoshoukai_mall.rtf

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Vid nästa möte kommer vi öva på frågor och svar relaterade till tid, platser och handel. Vi har inte bestämt en exakt tid, men det blir förmodligen nu på tisdag eller onsdag kväll (15-16 April).

 

Jag har kopierat en övning ur Genki som ni kan ha till hands och öva med (se bifogning) och så har jag skrivit ihop en praktisk gloslista (se nedan).

 

post-6331-0-91239700-1397417850_thumb.jpg

 

 

これは いくら ですか。 - hur mycket kostar den här?
…は どこ ですか。 - var är ... ?
あそこ です。 - (den är) där borta.
…の となりに です。 - (den är) bredvid ...

Veckodagar

月曜日 【げつようび】 - måndag
火曜日 【かようび】 - tisdag
水曜日 【すいようび】 - onsdag
木曜日 【もくようび】 - torsdag
金曜日 【きんようび】 - fredag
土曜日 【どようび】 - lördag
日曜日 【にちようび】 - söndag
休日 【きゅうじつ】 - helgdag, en dag man är ledig
平日 【へいじつ】 - veckodag, en vanlig dag där man inte är ledig.

Riktningar

ここ - här
そこ - där
あそこ - där borta
右 【みぎ】 - höger
左 【ひだり】 - vänster
隣 【となり】 - bredvid

Platser och byggnader

家 【いえ】 - hem, hus
駅 【えき】 - (tåg-) station
道 【みち】 - gata
公園 【こうえん】 - (öppen) park
本屋 【ほんや】 - bokaffär
八百屋 【やおや】 - mataffär
図書館 【としょかん】 - bibliotek
レストラン - resturang
ホテル - hotell
カフェ - cafe
コンビニ - närbutik (eng: convenience store)
ビル - byggnad (förkortning på building)
居酒屋 【いざかや】 - bar, pub
大使館 【たいしかん】 - ambassad
旅館 【りょかん】 - japanskt värdshus

 

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...