Hoppa till innehåll
Anime.se

Skrivutmaningens återkomst


drend
 Share

Rekommenderade inlägg

Det är ju förstås riktigt tänkt! Men då är det ju heller inte mycket till (skriv)utmaning om man egentligen inte behöver beakta riktlinjer som begränsar en från att skriva vad man vill, hur man vill.

 

Sant, vi får väl tänka ut något förhållningssätt till nästa utmaning =)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det skulle jag inte kunnat lista ut.

Det hade jag inte tänkt, heller. :colonthree: Det var outtalad backstory. Men jag försökte lägga ut en del ledtrådar till åtminstone huvudpersonens yrke och hans klients identitet.

 

 

 

På ämnet hur noga och uttryckligt man ska följa riktlinjerna så tycker jag att det mest intressanta är att se hur de sporrat respektive författares fantasi, att se hur de olika nyckelorden har implementerats på olika sätt, så det räcker gott för min del om man enbart kan utläsa dem genom att känna till riktlinjerna i förväg. Som när jag läste Den irreparabla. "Aha!" tänkte jag när Bella och Marco omfamnade varandra och Bella anmärkte på tiden och svårigheten sedan hans senaste besök, "han är en gigolo!" Utan riktlinjerna hade jag haft en annorlunda tolkning, så det var något... roligt i att få försöka utläsa betydelser som den.

 

När jag röstar (och det blir nog bara en hiss, det känns ju lite meningslöst om jag skulle ge åt alla fyra!) så är det inte en röst på den som jag tycker implementerade nyckelorden på bästa sätt, utan på ur skaran berättelser som implementerade nyckelorden över huvud taget (alla) den berättelse som jag personligen gillade mest.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

SPÄNNINGEN ÄR KÄNNBAR I DET BLIP-BLOPPANDE CYBERSPEJS... och så var det SLUTRÖSTAT på anime.se!
 

Klockan är i skrivande stund (typ) 20.00. Vi har svettats, gråtit och våndats över sönderhackade fingrar, magsår och tankesvedor men nu icke-koras alltså icke-vinnaren(x2!) i Skrivutmaningens återkomst! GRATTIS RAINYDAY och SCELERIS till delad ära och ansvar över nästa (veckas/ veckveckas?) BILDUTMANINGS NYCKELORD, ANVISNING eller INSPIRATIONSKÄLLA. Bildutmaningens ramverk skrivs... snart. GRATTIS, guld och medalj till samtliga tappra, uppfinningsrika och fullständigt brillianta deltagare! ☆*:.。. o(≧▽≦)o .。.:*☆

 

3x  :hiss: "... Vi var odödliga..." av Rainyday.
 

3x  :hiss: "Ner, upp, ner" av Sceleris

 

2x  :hiss: "Den irreparabla" av lolcatinti

 

1x  :hiss: "Livets och dödens oas" av Stekeblad
 

1x  :hiss: "Sagan om en arg liten man som fann kärleken och försvann" av drend

 

 

(OBS! Döpte om teckningsutmaningen till bildutmaningen - för det är så jag rullar.) 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åh just det! En vädjan till icke-vinnarna att vänta till dess att Bildutmaningen är på plats i Eget skapande innan ni tillkännager utmaningen ni samtalat ihop er om. (Ni skulle också kunna välja två ord var som ni först tillkännager i tråden... och då även för varandra!)

 

 

(OBS! Döpte om teckningsutmaningen till bildutmaningen - för det är så jag rullar.) 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

 

På ämnet hur noga och uttryckligt man ska följa riktlinjerna så tycker jag att det mest intressanta är att se hur de sporrat respektive författares fantasi, att se hur de olika nyckelorden har implementerats på olika sätt, så det räcker gott för min del om man enbart kan utläsa dem genom att känna till riktlinjerna i förväg. Som när jag läste Den irreparabla. "Aha!" tänkte jag när Bella och Marco omfamnade varandra och Bella anmärkte på tiden och svårigheten sedan hans senaste besök, "han är en gigolo!" Utan riktlinjerna hade jag haft en annorlunda tolkning, så det var något... roligt i att få försöka utläsa betydelser som den.

 

 

 

Som jag tänkte Marcos och Bellas relation så har den flera nivåer. Deras barndom, deras maktrelation och någon form av kärlek. Jag tycker att det är roligare när allt inte är supertydligt, utan man svävar i tvivel.

Varför kan dörren inte lämnas öppen?

Hur kom Bella, som var fattig i barndomen, att hamna i ett palats?

Varför gör Marco ett sexuellt närmande just efter att han (som uttryckligen är fattig) fått mat och vin?

 

Jag har så klart svar på allt men det roliga är att flera svar är möjliga. Det lämnas öppet och blir i mina ögon mer spännande. Marco skulle kunna ses som en manlig prostituerad till sin barndomsvän. Han skulle också kunna ses som en pojkvän. Om jag hade skrivit rakt ut vad han är så kan läsaren inte längre välja och då blir det inte lika kul (enligt mig).

Så enligt mig själv följde jag reglerna. Och den som inte tycker det kan ju låta bli att trycka på den gröna knappen. :) Win-win.

 

PS. Grattis till Rainyday och Sceleris! DS.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående användning av nyckelord till teckningsutmaningen, det är bara min tanke men eftersom vissa fysiska ting har väldigt starka associationer med dess visuella form kanske det vore fördelaktigt att välja nyckelord som i någon bemärkelse är lite mer vaga så skaparen inte känner sig begränsad till objektets definition (dvs vad nyckelordet associeras med). Låt mig exemplifiera, tänk dig att nyckelordet är döskalle, vi föreställer oss givetvis den fysiska formen av någon varelses kranium vilket kanske resulterar i flera bilder med just ett kranium i. Vore det då inte mer intressant att ange något som "död" som nyckelord och sedan låta skaparen tolka det på sitt sätt om det nu vore en döskalle eller en vissnande blomma på ett fält. 

 

Givetvis kan restriktioner genom att ange fysiska ting som nyckelord gynna ett kreativt tänkande också eftersom man i en viss bemärkelse får tänka till ordentligt och inte endast kan gå på ens egna tolkning av saker och ting utan också på vad man tror ens omgivning har för uppfattningar. 

 

Men vad jag vill säga är att om vi har fyra nyckelord som har starka associationer med dess visuella form kanske teckningsutmaning blir lite stel? 

 

Edit: Missade att teckningsutmaningen hade en egen tråd, ursäkta om mitt inlägg är malplacerat. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte att alla bidragen var bra och att alla fick till nyckelorden, vissa var mer subtila och symboliska än andra men det gjorde det hela mer intressant tycker jag. Jag tänkte inte så mycket på det när jag såg nyckelorden första gången men det verkar som att de genererade historier som inte var speciellt glada eller som gjorde att de innehöll "negativa element". Inte mig emot men det var bara en tanke som slog mig när jag hade läst igenom alla berättelser. Grattis till Rainyday och Sceleris för delad första plats och bra jobbat till alla som deltog.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...