Hoppa till innehåll
Anime.se

Har du träffat japaner i Sverige?


Jackdaw
 Share

Rekommenderade inlägg

En gång när jag nyligen hade börjat studera japanska så stötte jag på en japan i Jönköping som jag i efterhand insåg eventuellt försökte prata med mig. Jag var på väg in i bussen när jag hörde någon säga 「あのー…」 lite artigt diskret bakom mig, men tyvärr var jag så insjunken i min Kanji de Manga bok att jag inte reagerade på det och missade chansen att småprata lite. Förvisso var min japanska urusel då, men jag ångrar fortfarande att jag inte reagerade och tog chansen.

Iallafall, har du träffat och/eller pratat med japaner i Sverige? Berätta gärna hur det var och hur ni träffades.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm... Jag har aldrig träffat japaner i Sverige utanför japansklektionerna på högskolan. Min lärare var japan (ja, hon är fortfarande japan – fast inte längre min lärare), och ibland kom det japaner på besök. Jag tror att flera av dem hade följt med lärarens tidigare elever, så, eh, det vittnar väl om en viss framgång i undervisningen...

 

I Sverige år 2013 fanns det 3166 människor som är födda i Japan, och 9 644 864 människor totalt, så rent statistiskt så måste man ju träffa fler än 3000 personer innan man träffar en japan!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har hänt någon enstaka gång att jag stött på en japan på gatan bara sådär. Annars träffade jag japaner ganska regelbundet på språkkaféer och via sidor för språk- och kulturutbyte för några år sedan, men det avtog i samband med att jag började behärska språket och tala japanska med min partner (som är japan, fast henne lärde jag däremot inte känna varken i eller via Sverige). Min kusin har också en japansk flickvän som är bosatt i Sverige och som jag träffar med jämna mellanrum. Vore dock trevligt att utvidga sina japanska vänskapskretsar här i Svearike.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det hände i göteborg! Jag skulle möta några kompisar på avenyn för att senare gå på bio och medans jag stod och väntade så hör jag hur det pratas japanska bakom mig. Japanska här, wtf? tänker jag och vänder mig om. Och där kommer det 2 killar och en tjej mot mig som ser japansk ut och pratar japanska... ja, det var japaner. En kort stund så glömmer jag bort min blyghet och ropar ut "Konbanwa!" till dom just när dom var så pass nära att dom måste börja göra en undanmanöver för att gå förbi mig.

 

Tjejen såg ut som hon gick in i en vägg och killarna såg ut som dom blev passerad av en långtradare. Dom blev tydligt överraskad att dom stötte på någon som förstog japanska och jag blev förvånad över hur mycket japanska jag faktiskt kunde tala och förstå. En relativt kort konversation på japanska följde innan dom skulle dra vidare och till att mina kompisar anlände.

 

Kenji, Haruka och Satoshi heter dom om jag inte minns fel. Kenji eller Satoshi var typ utbytes student vad jag förstod och de andra två var bara där på semester. Dom var förstås nyfikna på hur och varför jag kunde japanska osv.

 

En rolig sak jag upptäckt är att om du säger nånting gott om japan framför en person från japan t.ex. att du älskar japan så tackar dom dig och nästan blir generade. Haha!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

inte jag, dem bor väl i stockholm och skåne allehoppa

vill gätna träffa en japan tjej och skaffa ett förhållande med en (tjejer från west är så fula på insidan).

 

Wow. Alla japanska tjejer är bra och alla västerländska tjejer är "fula på insidan". Du kommer bli förvånad när du växer upp.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Började med kendo i måndags och hade den goda turen att en av klubbmedlemarna är från Japan. Fick chansen att tala japanska med någon personligen för första gången, men... det gick inte så bra, haha! Jag förstod vad hon sa men kunde inte få fram några svar. Gick över till engelska ganska snart. Men får jag värmt upp talförmågan lite mer så kommer det nog gå bättre sen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Började med kendo i måndags och hade den goda turen att en av klubbmedlemarna är från Japan. Fick chansen att tala japanska med någon personligen för första gången, men... det gick inte så bra, haha! Jag förstod vad hon sa men kunde inte få fram några svar. Gick över till engelska ganska snart. Men får jag värmt upp talförmågan lite mer så kommer det nog gå bättre sen!

 

Fan vad coolt med kendo! Har inget sådant här i närheten, bara karate och judo. Finns aikido inne i Örebro, tror jag.

 

Har du sån där mask och shinai och allt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fan vad coolt med kendo! Har inget sådant här i närheten, bara karate och judo. Finns aikido inne i Örebro, tror jag.

 

Har du sån där mask och shinai och allt, eller?

 

Jag har precis börjat så det har jag inte än. Jag kommer nog köpa min egna shinai snart, men egen hakama och rustning kan nog gott vänta ett halvår.

 

P.S. Närmaste kendoklubb till Karlskrona hittar du i Växjö.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Jag har precis börjat så det har jag inte än. Jag kommer nog köpa min egna shinai snart, men egen hakama och rustning kan nog gott vänta ett halvår.

 

P.S. Närmaste kendoklubb till Karlskrona hittar du i Växjö.

 

Raz är i Karlskoga, inte Karlskrona. :)

 

Haha, intressant nog så bodde jag och studerade i Växjö förra året, har precis flyttat hit!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...