Hoppa till innehåll
Anime.se

Jam! En podcast för dig som gillar Japan, anime och manga!


raz
 Share

Rekommenderade inlägg

Since I fucked up och klickade på Publicera istället för Spara Utkast så ligger det nya avsnittet uppe redan nu, så här kommer posten!

jam_avsnittsblurb_5_END.png

 

Allt gott måste ha sitt slut!

 

Och nu när chocken lagt sig: Jag och David har tagit över projektet och för att markera regimskiftet har vi bytt namn. Mer än så är det inte. Vi kommer att fortsätta spela in och lägga ut avsnitt fast förhoppningsvis lite mer regelbundet!

 

Under veckan kommer vi som sagt försöka fixa till RSS-flödet och YouTube-kanalen. Jag tror inte att det kommer bli något större problem men bara för att jag sade det nu så kommer allt gå åt helvete.

 

Besök vår nya hemsida här! Vi kommer att lägga upp allt där från och med nu!

 

Vi har också blivit inbjudna av Soverejn att livestreama och kommentera Vinterspelturneringen - något som helt uppenbart inte kan gå fel! Se fram emot det!

 

ha d gött

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Från ett halvdant namn till ett direkt uselt ;) Stoppar podcasten i telefonen och lyssnar imorgon... 

 

Smaken är som baken... kanske? Döm inte en bok efter omslaget... eller nåt? Vet inte riktigt vilket generaliserande ordspråk som är applicerbart här men tack för ditt fortsatta stöd, iallafall!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på hela avsnittet och här kommer mina kommentarer:

 

  • Jag kan verkligen identifiera mig med den totala bitterheten som programmet genomsyras av. :-) Mycket underhållande att lyssna på. 
  • Många sidospår som inte har med anime att göra - helt okej för mig så länge det är så kul att lyssna på. 
  • Känner man inte skillnad på Mountain Dew och Sprite/7up (eller för den delen mellan Sprite och 7up för helsike) kan man lika gärna dricka Coca-Cola Life - CONTROVERSIAL STATEMENT
  • Tänkte säga att avsnitet var kort, men så kom jag på att jag lyssnar på det i 1.4x hastighet :)

Nästa avsnitt nu, bra tack

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på hela avsnittet och här kommer mina kommentarer:

 

  • Jag kan verkligen identifiera mig med den totala bitterheten som programmet genomsyras av. :-) Mycket underhållande att lyssna på. 
  • Många sidospår som inte har med anime att göra - helt okej för mig så länge det är så kul att lyssna på. 
  • Känner man inte skillnad på Mountain Dew och Sprite/7up (eller för den delen mellan Sprite och 7up för helsike) kan man lika gärna dricka Coca-Cola Life - CONTROVERSIAL STATEMENT
  • Tänkte säga att avsnitet var kort, men så kom jag på att jag lyssnar på det i 1.4x hastighet :)

Nästa avsnitt nu, bra tack

 

Trocadero 4 life motherfucker

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på hela avsnittet och här kommer mina kommentarer:

 

  • Jag kan verkligen identifiera mig med den totala bitterheten som programmet genomsyras av. :-) Mycket underhållande att lyssna på. 
  • Många sidospår som inte har med anime att göra - helt okej för mig så länge det är så kul att lyssna på. 
  • Känner man inte skillnad på Mountain Dew och Sprite/7up (eller för den delen mellan Sprite och 7up för helsike) kan man lika gärna dricka Coca-Cola Life - CONTROVERSIAL STATEMENT
  • Tänkte säga att avsnitet var kort, men så kom jag på att jag lyssnar på det i 1.4x hastighet :)

Nästa avsnitt nu, bra tack

Var så god,nästa avsnitt kommer med all hast (eller iallfall med en buss om ett par veckor)

 

-Varför lyssnar du på podcasts i x1.4 hastighet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var så god,nästa avsnitt kommer med all hast (eller iallfall med en buss om ett par veckor)

 

-Varför lyssnar du på podcasts i x1.4 hastighet?

 

Jag lyssnar inte på podcasts i 1.4x, jag lyssnade på den här podcasten i 1.4x :-) Det går snabbare då. ADHD.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Del 1 avlyssnad!

 

  • Otroligt underhållande stil, gillar verkligen det superbittra hatet mot alla klyschor. Mycket roliga sågningar, helt min stil. :)
  • Tyvärr nämner ni bara Ronja lite snabbt, hade verkligen sett fram emot en ordentlig sågning.
  • Parasyte är klart bäst, nog den enda jag riktigt gillar i höstsäsongen.
  • Psycho-Pass 2 har en bra story, men har helt förlorat stilen och fingertoppskänslan från första säsongen. Jag känner knappt igen karaktärerna som tecknas annorlunda.

 

Väldigt låg volym på avsnitten, som tur är har jag audioediting-ninjaskills så jag pimpade upp dem till lyssningsbart läge. Annars skulle jag inte kunnat höra ett enda ord i mobillurarna på bussen...

 

Nu del 2!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Del 2 avlyssnad!

 

  • Mycket högt och behagligt tempo, bra redigerat för minimala pauser. :)
  • Bra Ronja-sågning, som jag själv sa: "fuck this shit". Kolla första kvarten av tredje avsnittet om du behöver motivation till felaktig rakbladsanvändning.
  • Wolf Girl & Black Prince låter lite... kinky. Får prova den. ;)
  • Betygsättningarna är helt oförståeliga och därmed helt perfekta.
  • Slutlåten! Slutlåten! HAHAHAHAHA

Ser fram emot nästa avsnitt! NU nu nu nu nu

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Del 1 avlyssnad!

 

  • Otroligt underhållande stil, gillar verkligen det superbittra hatet mot alla klyschor. Mycket roliga sågningar, helt min stil. :)
  • Tyvärr nämner ni bara Ronja lite snabbt, hade verkligen sett fram emot en ordentlig sågning.
  • Parasyte är klart bäst, nog den enda jag riktigt gillar i höstsäsongen.
  • Psycho-Pass 2 har en bra story, men har helt förlorat stilen och fingertoppskänslan från första säsongen. Jag känner knappt igen karaktärerna som tecknas annorlunda.

 

Väldigt låg volym på avsnitten, som tur är har jag audioediting-ninjaskills så jag pimpade upp dem till lyssningsbart läge. Annars skulle jag inte kunnat höra ett enda ord i mobillurarna på bussen...

 

Nu del 2!

Del 2 avlyssnad!

 

  • Mycket högt och behagligt tempo, bra redigerat för minimala pauser. :)
  • Bra Ronja-sågning, som jag själv sa: "fuck this shit". Kolla första kvarten av tredje avsnittet om du behöver motivation till felaktig rakbladsanvändning.
  • Wolf Girl & Black Prince låter lite... kinky. Får prova den. ;)
  • Betygsättningarna är helt oförståeliga och därmed helt perfekta.
  • Slutlåten! Slutlåten! HAHAHAHAHA

Ser fram emot nästa avsnitt! NU nu nu nu nu

 

Alltid lika kul att höra dina åsikter!

 

Vad gäller ljudvolymen så var det en miss vi gjorde under inspelningen - vi ställde in mikrofonen på -10dB och märkte det inte förrän det var dags att redigera. Drog upp det så högt jag vågade utan att det bara blev brus av allt men det är definitivt med på våran pre-recording checklist nu.

 

"Ronja Rövardotter: The Anime" har blivit ett av våra trigger words nu. Så fort någon nämner det så spyr vi automatiskt galla. Funderar på att kontakta läkare.

 

Ookami Shoujo to Kuro Ouji var lite av en chock. Var redo att hata den när jag såg den stereotypiska shoujo-estetiken och sen var den helt plötsligt inte hemsk. Vill inte kalla den bra då jag knappt kommer ihåg den.

 

Vi tänkte att antingen så kör man med en tråkig och stel ett-till-tio skala, eller så väntar vi tills dess att David börjar bli trött och ber honom sätta betyg. Ger den strategin formfranska av tio.

 

Tror att Nantoka Nare (eller "Freebird på Japanska", som vi börjat kalla den) kommer vara vår temalåt. Tycker den representerar vår optimism och naïva blåögdhet när det kommer till anime.

 

[spoiler=Spoiler för nästa avsnitt.]Nästa avsnitt kommer, troligen, innehålla en väldigt sansad och nyanserad diskussion om användningen av CGI i anime.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

msha_cover_02_small.png

 

Män Som Hatar Anime - nu med 50% mer käbblande och skitdåliga ordvitsar! I dagens avsnitt så gästas vi av Christoffer som vill snacka om CGI och fastställer att Hanazawa Kana är Japans motsvarighet till Peter Harryson! Vi sätter också Cactus teori på prov och testar läsk!

 

Dagens avsnitt är lite experimentiellt, vi är tre personer och vi har en ny ställning till mikrofonen, så hör gärna av er vad ni tycker om det hela. Personligen tycker jag ljudet låter lite ihåligt, men det kanske bara är jag.

 

Lyssna på skiten här!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Män som hatar män som säger anim avsnitt 2

 

  • 3D-diskussionen var väldigt vag. Inte bara för att ni blandar uttrycken 3D, CGI och "datoranimation" m.fl. hur som helst. Den enda egentliga poängen som ni lyckades få fram i allt virrvarr var att "man får inte använda 3D-animering bara för att spara pengar". För ni inser väl att i princip all anime som produceras sen lång tid tillbaka är 100% datoranimerat, va? Det må vara "handtecknat" men det är inte gjort med penna och papper, om man säger. ;)
  • 7up och Sprite har båda smaken "lemon/lime", men 7up har en tydligare smak än Sprite, mer lime skulle jag säga. Mountain Dew - som förutom att ni borde känt igen den på färgen - ska möjligen smaka "citrus" men är lätt att känna igen på att den smakar sockerlösning med socker i. Ska ni köra en Cola-avsmakning så ska det bli mycket intressant för ni MÅSTE känna skillnad på light, zero och life. 
  • Angående namn på seiyuus och tecknare och fan vet allt - jag håller inte reda på ett enda namn. Jag kan typ Megumi Hayashibara för en gång i tiden var hon med i varje anime som producerades, och sen håller jag lite svag koll på Nabeshin för att Excel Saga. Inte heller bryr jag mig nämnvärt om japanska originaltitlar eftersom jag förstår engelska.

Så, spela in nästa avsnitt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Män som hatar män som säger anim avsnitt 2

 

  • 3D-diskussionen var väldigt vag. Inte bara för att ni blandar uttrycken 3D, CGI och "datoranimation" m.fl. hur som helst. Den enda egentliga poängen som ni lyckades få fram i allt virrvarr var att "man får inte använda 3D-animering bara för att spara pengar". För ni inser väl att i princip all anime som produceras sen lång tid tillbaka är 100% datoranimerat, va? Det må vara "handtecknat" men det är inte gjort med penna och papper, om man säger. ;)
  • 7up och Sprite har båda smaken "lemon/lime", men 7up har en tydligare smak än Sprite, mer lime skulle jag säga. Mountain Dew - som förutom att ni borde känt igen den på färgen - ska möjligen smaka "citrus" men är lätt att känna igen på att den smakar sockerlösning med socker i. Ska ni köra en Cola-avsmakning så ska det bli mycket intressant för ni MÅSTE känna skillnad på light, zero och life. 
  • Angående namn på seiyuus och tecknare och fan vet allt - jag håller inte reda på ett enda namn. Jag kan typ Megumi Hayashibara för en gång i tiden var hon med i varje anime som producerades, och sen håller jag lite svag koll på Nabeshin för att Excel Saga. Inte heller bryr jag mig nämnvärt om japanska originaltitlar eftersom jag förstår engelska.

Så, spela in nästa avsnitt nu.

 

Än en gång, tusen tack för dina åsikter!

 

Självfallet är vi medvetna om att anime skapas med hjälp av datorer, vi är inte födda bakom ett flöte i en lada i förrgår. Vi menar självfallet bajsig 3d som trycks in för att spara några kronor. Sen kan jag hålla med om att diskussionen var virrig och ofokuserad. Jag var inte speciellt nöjd när jag satt och redigerade.

 

Vi sade det att vi borde ha gissat att den gula var Mountain Dew på färgen, men vi köpte burkar och jag har aldrig druckit 7UP ur glas så jag visste inte vilken färg 7UP hade. Ingen av dem var speciellt god, dock.

 

Jag håller koll på några favoriter (Mizuki Nana, Arai Satomi, Tamura Yukari, Yuuki Aoi, Chihara Minori, Tsuda Minami och självfallet Kobayashi Yuu. Och Hanakanazawa Kanahana.) som imponerat mig i flera serier, men med är så är jag inte jätteinsatt. Tycker mest det är kul att helt plötsligt känna igen någon röst, kolla MAL och inse att "den här karaktären är voicad av Fate Testarossa" typ.

 

Tycker de engelska titlarna är lite i stil med att säga "Avslutaren", "Dö Hårt" eller "Den Gubben Går Inte." And don't get me started om svensköversättningar. Haruhi Suzumiyas Melankoli, Mörkare Än Svart, Hasardspelslegenden Akagi: Geniet Som Steg Ned I Mörkret, Min Lillasyster Kan Inte Vara Så Här Söt, Nya Begynnelseevangeliet, Öde/Övernattning - Obegränsad Vapentillverkning, Spöket i Kjell, Helmantlad Alkemist: Brödraskap, Magisk Tjej Lyriska Nanoha, Förtrollarens Flickor Madoka Magika.

 

brb, begår sudoku

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men de engelska titlarna är ju ändå officiella i de flesta fall, och ett ytterst fåtal har översatts till svenska genom åren. Med tanke på att gemene man kan ungefär "hai" på japanska så kan jag tycka att det är en bra idé att slänga sig med de engelska titlarna så man vet vad ni pratar om. :) Ni säger ju i alla fall Parasyte när ni i så fall borde säga "Kiseijuu: Sei no Kakuritsu". :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men de engelska titlarna är ju ändå officiella i de flesta fall, och ett ytterst fåtal har översatts till svenska genom åren. Med tanke på att gemene man kan ungefär "hai" på japanska så kan jag tycka att det är en bra idé att slänga sig med de engelska titlarna så man vet vad ni pratar om. :) Ni säger ju i alla fall Parasyte när ni i så fall borde säga "Kiseijuu: Sei no Kakuritsu". :D

 

Okej, det argumentet köper jag faktiskt. Ska tänka på det!

 

Och det varierar om jag säger Parasyte eller Kiseijuu. Däremot säger jag Ghost in the Shell och inte Koukaku Kidoutai, så jag erkänner att det finns en viss hypokriti i det hela.

 

Men det skulle inte vara vår podcast utan en stor dos hypokriti.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • För ni inser väl att i princip all anime som produceras sen lång tid tillbaka är 100% datoranimerat, va? Det må vara "handtecknat" men det är inte gjort med penna och papper, om man säger. ;)

 

Förutom de delar som är gjorda med penna och papper – som bildmanus och layout och grundteckningar (原画) och animation (動画).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

l7NcHx4.jpg

 

YOU WA SHOCK!

 

Yep, vi är här igen. Och nej, inget vettigt blir sagt denna gång heller. Häng med när vi svamlar om allt från handikappade moeblobs och lesbiska björnar till det bästa introlåten 2014 och vildsvinsjakt!

 

Och se till att kolla in på vår twitchkanal på fredag (30/1) för då vi ska köra ett 24 timmar långt Persona 3-maraton!

 

Lyssna på avsnittet här!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...