Hoppa till innehåll
Anime.se

Japanska regeringen inleder stor antipirat-operation mot olagligt uppladdad anime/manga


Hoshi
 Share

Rekommenderade inlägg

Enligt uppgift så planerar den japanska regeringen en enorm antipirat-operation mot 580 utländska sidor som olagligt laddar upp anime och manga nästa månad.


 


 


rFgU.jpg


 


 


Detta har väl sina för-och nackdelar, det beror helt på vem man frågar.. Men om det går igenom kommer det säkerligen förhindra att animeindustrin går i backen pågrund av dålig inkomst. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror att alla vet hur bra det går att "stänga ner" torrent-trackers. Däremot så kanske det kommer bli svårare att streama anime och läsa manga online framöver. Rör egentligen inte mig i ryggen, men är ju synd för de som inte har något annat sätt att konsumera anime och manga på.

 

Sen så känns det lite som att de har missat måltavlan lite här - de som piratar och laddar ner mest anime och manga är ju baka gaijin ändå, inte direkt som att de faktiskt skulle ha köpt serien i fråga om den inte fanns att pirata. Tror inte det finns mycket "förlorad inkomst" där.

 

Oavsett, vi får se hur det här utspelar sig. Vet inte om de kommer att lägga ner en massa tid, pengar och resurser på att översätta anime och manga till engelska för att ge ett alternativ till piratandet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

JAJAJA, i vilket fall lär det nog ge några resultat med tanke på vilket team de har. Fast om man dödar en kommer två tillbaka, så är det bara. Kan inte låta bli att heja på dem lite, dock, även fast jag råkar vara en av de människor med lite pengar i fickan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Crunchyroll skrev om det också: http://www.crunchyroll.com/anime-news/2014/07/29/details-of-japanese-governments-manga-anime-gardians-project
Webbsidan  http://manga-anime-here.com som ska hjälpa fans att hitta lagliga sidor att se anime/läsa manga. Kollade in sidan och de länkar till bland annat crynchroll manga, men jag lyckas inte hitta en animelänk till crynchroll. Jag tror sidan kan bli mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Crunchyroll är en tjänst jag väljer att inte använda av tre skäl, varav ett har jag inte bekräftat så det kanske är lite dumt av mig.

 

Dels så tillåter de inte, vad jag vet, nedladdning av enskilda avsnitt i 1080p. Jag är inget stort fan av streaming och är något av en kvalitetsmupp, så ska jag se på anime så vill jag se det i ordentlig 1080p eller iallafall bättre komprimerad 720p. Sen så är oftast översättningarna lite questionable och ibland så släpps de översatta avsnitten till och med senare än många fansubbers (Förutom HorribleSubs, då, men de rippar ju bara från Crunchyroll till att börja med.).

 

Och till sist så antar jag att pengarna jag betalar skulle klumpas ihop med alla andras pengar och kollektivt användas för att betala licensieringsavgifterna för alla animeserier de erbjuder. Vilket betyder att om jag bara kollar på serier från Studio TRIGGER och SHAFT så skulle fortfarande Toei Animation, Studio Pierrot och whatever få mina pengar.

 

Men här kanske jag har fel, de kanske trackar vad man kollar på för några serier och betalar ut pengarna till studiorna proportioneligt mot vad som konsumeras. Fast det känns som en rätt dålig deal för alla studior förutom, typ, Studio Pierrot et. al.

 

Hade det funkat på det sättet och man kunde ladda ner avsnitt i 1080p så skulle jag kunna ha överseende med översättningarna, för då skulle det vara en tjänst som jag faktiskt skulle känna var värd att betala för.

 

Egentligen skulle jag nog vilja se ett system som Patreon - där man betalar en valfri avgift för varja avsnitt (fattiga universitetsstudenter kan således betala $0,5 medan Krösus von Riskkapitalist kan betala mer.) och då få tillgång till avsnitten direkt när de släpps med möjlighet att ladda ner en lokal kopia.

 

Självfallet skulle inkomsten från detta troligen inte väga upp utgifterna med att sätta upp ett sådant system till att börja med samt anställa översättare för att översätta avsnitten till våra kollektiva baka gaijin-språk, men man kan ju alltid drömma.

 

Vilket är en del av varför jag tycker de skjuter sig själva lite i foten här - de spenderar mycket tid, pengar och resurser på att sätta upp ett system för att göra anime tillgängligt för en specifik grupp, samtidigt som det redan finns en annan grupp (fansubbers) som gjort det åt dem utan någon som helst kostnad. (Om man inte räknar i "potentiell" inkomst, vilket jag tycker är fånigt för jag tvivlar starkt på att mängden personer som faktiskt skulle importerat anime om det inte fanns att pirata är högre än 0,005%.)
 

Det märks kanske väl vart jag står i den här frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att sidor som netflix och crunchyroll är bland det bättre lösningarna för billig serie tittande, aldrig i livet skulle jag ha råd med att köpa DVD eller blue ray eller manga böcker för varje anime/manga serie jag kollar/läser. 

Jag använder mig inte crunchyroll just nu, för har inge cash, men när jag får, så kommer jag nog börja använda mig av den sidan.

Hur jag ser på att pirata saker, är att om man inte har pengar att se på serier eller spela spel som kostar, så är det "okej" att pirata, det finns inget negativt med sånna personer som piratar, för att det är pengar som de inte förlorar, för att det är pengar som inte existerar. 

Har man pengar att använda netflix eller crunchyroll eller köpa spel, så bör man använda dem pengarna man har. Så länge man själv kan överleva på sin inkomst och roa sig med detta. När dessa personer piratar, så kan jag förstå att pengar försvinner från producenterna. 

Till exempel, jag piratar spel väldigt ofta, men så fort jag fick ett sommar job för ett par år sedan, så under den tiden, så istället för att pirata som jag alltid hade gjort, så köpte jag spelen istället. men så fort jag inte fick stadigt med pengar längre, så börjar jag pirata spel igen. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att sidor som netflix och crunchyroll är bland det bättre lösningarna för billig serie tittande, aldrig i livet skulle jag ha råd med att köpa DVD eller blue ray eller manga böcker för varje anime/manga serie jag kollar/läser. 

 

Jag använder mig inte crunchyroll just nu, för har inge cash, men när jag får, så kommer jag nog börja använda mig av den sidan.

 

Hur jag ser på att pirata saker, är att om man inte har pengar att se på serier eller spela spel som kostar, så är det "okej" att pirata, det finns inget negativt med sånna personer som piratar, för att det är pengar som de inte förlorar, för att det är pengar som inte existerar. 

 

Har man pengar att använda netflix eller crunchyroll eller köpa spel, så bör man använda dem pengarna man har. Så länge man själv kan överleva på sin inkomst och roa sig med detta. När dessa personer piratar, så kan jag förstå att pengar försvinner från producenterna. 

 

Till exempel, jag piratar spel väldigt ofta, men så fort jag fick ett sommar job för ett par år sedan, så under den tiden, så istället för att pirata som jag alltid hade gjort, så köpte jag spelen istället. men så fort jag inte fick stadigt med pengar längre, så börjar jag pirata spel igen. 

 

Kan inte annat än hålla med. Pirater utan pengar kan omöjligen räknas som "förlorad inkomst".

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

aaaah jag har blandade känslor X'D  jag förstår vför de gör detta och det är inte så att jag blir sur ... snarare lite rädd X'D 

 

tänker på all manga och anime jag inte kommer få veta existerar och aldrig kommer få läsa eller se...... är liksom rädd att bara de stora manga/anime kommer få chansen att sprida sig eller bara sprida sig som dubbade .... 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

aaaah jag har blandade känslor X'D  jag förstår vför de gör detta och det är inte så att jag blir sur ... snarare lite rädd X'D 

 

tänker på all manga och anime jag inte kommer få veta existerar och aldrig kommer få läsa eller se...... är liksom rädd att bara de stora manga/anime kommer få chansen att sprida sig eller bara sprida sig som dubbade .... 

 

Tror inte att det finns mycket att oroa sig för. De verkar mest fokusera på Kinesiska piratsidor. Men jag håller med dig - det vore läskigt om bara de större namnen får utrymme och mindre serier förglöms.

 

Här har ni en lista över alla sidor de skickat C&Ds till (slides 11-21). Observera att bl.a. YouTube, FC2, Daily Motion, Nico Nico Douga, MediaFire, Vimeo och The Pirate Bay finns med där. Lycka till med det, säger jag. De som jag är mest orolig över är Batoto. Hoppas att de inte viker sig.

 

Ska höra med Karja om han är intresserad av att spela in ett extrainsatt pocastavsnitt om det här. Om inte så kommer jag nog skriva ett blogginlägg, ändå.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den här operationen ser jag som ett tecken på att japanska publicerare äntligen har börjat engagera sig i den västerländska marknaden. Hittills har de inte lagt sig i. Piratkopieringen har varit licenstagarnas problem och inte deras, så när de går in själva och tänker sälja direkt till oss så inser de att de behöver göra något.

 

Jag tror att om operationen är någorlunda effektiv kan det faktiskt påverka. Visst, scanlations och piratsidor kommer inte sannolikt försvinna, men deras verksamhet kan kommas att störas. De flesta "casuals" använder sig säkert av piratsidor istället för torrents, PD och såvidare. Och många av de kinesiska piratsidorna är där en del scanlators och de som vill läsa på japanska får tag i sina raws. Om de sidorna tas ner så kan de ha effekten att fan-översättningar kommer ut senare eller att mer obskyra verk inte översätts... ett kort tag kanske. De som är seriösa lär inte ta lång tid på sig att hitta alternativa lösningar.

Iallafall, det intressanta tycker jag är att publicerarna i Japan nu äntligen försöker nå oss direkt genom nätförsäljning och jag ser positivt på möjligheten att kunna läsa mina manga och light novels på japanska, lagligt och digitalt, samt att mer titlar kanske nu kommer att översättas officiellt i högre grad. Det är en spännande utveckling och om fler fastnar för det så kanske vi får en ny "golden age" med manga och anime. Vi kan hoppas!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den här operationen ser jag som ett tecken på att japanska publicerare äntligen har börjat engagera sig i den västerländska marknaden. Hittills har de inte lagt sig i. Piratkopieringen har varit licenstagarnas problem och inte deras, så när de går in själva och tänker sälja direkt till oss så inser de att de behöver göra något.

 

Jag tror att om operationen är någorlunda effektiv kan det faktiskt påverka. Visst, scanlations och piratsidor kommer inte sannolikt försvinna, men deras verksamhet kan kommas att störas. De flesta "casuals" använder sig säkert av piratsidor istället för torrents, PD och såvidare. Och många av de kinesiska piratsidorna är där en del scanlators och de som vill läsa på japanska får tag i sina raws. Om de sidorna tas ner så kan de ha effekten att fan-översättningar kommer ut senare eller att mer obskyra verk inte översätts... ett kort tag kanske. De som är seriösa lär inte ta lång tid på sig att hitta alternativa lösningar.

 

Iallafall, det intressanta tycker jag är att publicerarna i Japan nu äntligen försöker nå oss direkt genom nätförsäljning och jag ser positivt på möjligheten att kunna läsa mina manga och light novels på japanska, lagligt och digitalt, samt att mer titlar kanske nu kommer att översättas officiellt i högre grad. Det är en spännande utveckling och om fler fastnar för det så kanske vi får en ny "golden age" med manga och anime. Vi kan hoppas!

 

hoppas på det .... annars kanske det blir en "dark age" där bara de stora top 5 kommer ut och andra blir undan sopade ..... skulle älska att läsa både stora som små lagligt ..... men på eng så jag förstår x'D  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Glöm vad jag sa om inkomsten snälla nån.

 

Jag håller med Inari om serier jag kanske aldrig kommer få se, men annars kan jag inte se på det här som en dålig sak.

Om gratisalternativen försvinner kommer ju behovet av anime öka något otroligt, så då borde ju utbudet av licenserad anime bli mycket större, vilket kanske resulterar i att vi inte behöver oroa oss värdsligt om "serier vi aldrig kommer få se". Jag vill mer än gärna bli bättre, att se anime lagligt, och jag tror att den tanken kommer få en ordentlig knuff utav det här.

 

Det jag fruktar som mest är att operationen avslutas med "det här är omöjligt, det går inte att stoppa". Att de ger upp, helt enkelt. Jag skulle inte säga att det blir "detta är slutet för animeproduktionen", men i sådana här tider kan man inte låta bli att oroa sig för det "vad som helst" som skulle kunna hända.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jo men det känns som antingen så kommer allt sluta med att manga och anime blommar upp som krokus och snödroppar på våren :D  eller faller som blad på hösten X'D  eller bara ebba ut och bli som "vanligt" "förr" igen.

 

men som sagt jag förstår vför de gör som de gör och no hard feelings... bara hoppas på att allt slutar bra, så att man inte måste offra sin själ till någon för att få tag i en bra ny manga/anime som inte nödvändigtvis är en av de top 5 ( som är översatt till eng åtminstone )   XD 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rent spontant tycker jag att detta känns bakvänt. Ge oss ett bättre, alltäckande alternativ till illegal nedladdning innan ni börjar jaga pirater! Visst finns Crunchyroll, och det är jag evigt tacksam för, men fortfarande idag händer det att serien jag vill se inte finns tillgänglig i mitt land, och jag måste förlita mig på HorribleSubs eller dylikt för att få tag se den. Jag hoppas att detta kommer att leda till en större satsning på den västerlänska marknaden, men så länge regionsbegränsningar fortsätter att vara ett sådant stort problem tvivlar jag på att detta kommer att hjälpa särskilt mycket.

  • Uppröstad 5
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rent spontant tycker jag att detta känns bakvänt. Ge oss ett bättre, alltäckande alternativ till illegal nedladdning innan ni börjar jaga pirater! Visst finns Crunchyroll, och det är jag evigt tacksam för, men fortfarande idag händer det att serien jag vill se inte finns tillgänglig i mitt land, och jag måste förlita mig på HorribleSubs eller dylikt för att få tag se den. Jag hoppas att detta kommer att leda till en större satsning på den västerlänska marknaden, men så länge regionsbegränsningar fortsätter att vara ett sådant stort problem tvivlar jag på att detta kommer att hjälpa särskilt mycket.

 

Bara för att pirater kringgår utgivningar så betyder det inte att man får nån slags rätt att ha tillgång till det. Det är klart att de ska få jaga pirater, likväl som jag hoppas att det är självklart för alla här att fansub-nerladdningar inte är det minsta lagliga. Avsaknaden av licensiering betyder inte "fri tillgång", det betyder "ingen tillgång".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Något som gör mig oerhört upprörd i den här frågan är de människor som säger "I don't care jag vill bara se på anime"

... Finns det ingen som helst respekt eller vett i skallen på ungdomarna nuförtiden? D:<

Bättre med såna människor än att folk inte ser på anime alls.

 

För att få respekt måste man ha gjort sig förtjänt av den, te'x vet jag att bland mig och mina vänner har Attack on Titan varit väldigt stort och det har också för många varit den första anime de ser på. Men inte tror jag att någon av de spenderade ett enda öre för att se på det. Man kan ju även förstå det, själv hade jag inte lagt när hela mitt månadsbidrag på något som jag kanske inte ens gillar när man ändå har tillgång till det på andra sätt. Däremot har några fastnat för anime (när de kunnat se AoT och tänka: wow detta är inte så dåligt) och har nu börjat lägga ner lite pengar på industrin.

 

Konstigt nog finns det heller ingen streaming sida för just en så känd serie som AoT, jo netflix kom efter ett tag men CR hade tydligen inte licens för oss européer och Daisuki är ju bara flopp. Då blir väl att pirata det sjävklara valet.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gick in på manga-anime-here.com och gjorde några sökningar. Inga av dem gav resultat. Tyvärr är det så att om man vill läsa kvalitetsmanga utan att kunna japanska så är enda lösningen att ladda ner piratöversättningar. Crunchyroll satsar bara på mainstreamtitlar.

 

En åtgärd som skulle ge effekt vore att uppfinna ett piller som gör att man plötsligt kan japanska. Då skulle jag beställa ohemula mängder manga varje månad! Så mycket jag vill läsa men som är svårt att få tag på översatt men även i piratöversättning!

 

(Obs att jag köper manga, på engelska, spanska och engelska.)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som störde mig var att jag försökte förklara för en människa varför piratkopior var olagliga men denna kunde lika gärna ha visat mig fingret ._.

 

Så skönt att man lär sig japanska så man slipper den här skiten en vacker dag.

Fast man kunde lika gärna ha lärt sig tyska, för de är ju bättre än jänkarna på det här med översättning xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gick in på manga-anime-here.com och gjorde några sökningar. Inga av dem gav resultat. Tyvärr är det så att om man vill läsa kvalitetsmanga utan att kunna japanska så är enda lösningen att ladda ner piratöversättningar. Crunchyroll satsar bara på mainstreamtitlar.

 

En åtgärd som skulle ge effekt vore att uppfinna ett piller som gör att man plötsligt kan japanska. Då skulle jag beställa ohemula mängder manga varje månad! Så mycket jag vill läsa men som är svårt att få tag på översatt men även i piratöversättning!

 

(Obs att jag köper manga, på engelska, spanska och engelska.)

 

*P* om det fanns ett sådant där piller skulle det inte finnas något problem X'D 

men antar att jag får ta upp japanska...... och kinesiska...... igen i framtiden X'D 

 

(( köper också fast på sv o eng.... för kan inga andra språk skulle vara japanska då om det bara var hiragana och för småbarn typ chi sweet home nivå  Q_Q

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet ligger i att det är lättare att få tag på anime piratat. Dessutom så finns inte all anime man vill se på t ex Crunchyroll.

 

Sedan så skulle folk som kollar på cirka 3 episoder per dag bli panka ifall de skulle kolla genom att importera DVD:er.

 

Jag har nog inget emot att betala 7 dollar per månad ifall jag får ett stort utbud och allt med bra subtitles (som man ska kunna stänga av ifall man eventuellt vill lära sig japanska). Men riktigt så är inte fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...