Hoppa till innehåll
Anime.se

Prata japanska på Anime.se? もちろんだ!


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Anime.se har en Teamspeak-server, men sånt är inte bara till för spel, ska ni tro! På servern (adress: voice.anime.se) finns fyra rum tillägnade alla som behöver någonstans att träna sin japanska! Förutom

  • Klubbrummet, ett allmänt rum för forumets japansktalare,

finns även tre övningsrum:

  • 新人 (shinjin, nykomling), för den som är i början av sin japanska språkkarriär och kan behöva hjälp på svenska,
  • 成人 (seijin, vuxen), för den som har övat ett tag och vill utmana sig mer (här avråder vi starkt från att tala svenska!), och
  • 達人 (tatsujin, mästare), för den som är riktigt vass på japanska! (Här är svenska strikt förbjudet!)

Exakt vad nivåerna betyder får ni själva känna efter, men jag tycker att en utgångspunkt är om man kan be om hjälp och förklaringar på japanska. Om man vill fråga någon annan vad kylskåp heter på japanska men inte kan säga på japanska typ "vad heter en sån där stor, vit maskin man har mat i för att den ska hållas kall?", då hör man nog till nybörjarkanalen. Men undvik svenska så långt ni kan och vågar ändå – det är ju så man utvecklas.
 
Chattklienter finns till Windows, Mac och Linux.

 

Observera att detta inte innebär någon ledning från Anime.se:s sida! Vi har ingen lärarledning, regelbunden eller ej. Aktiviteten beror helt och hållet på er, så var beredda på att rummen är mindre än fulla. (Förslagsvis kan ni anordna träffar typ Japanskklubben.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Typ så, ja!

 

Nämen, tanken var mer "lösenord fås bå begäran" typ för att slippa sabotage (medvetet eller ej), men vi gör så här då, jag tog bort lösenordsskydden och så får ni säga till om det är nån som inte spelar enligt reglerna. (Alltså exempelvis talar svenska i expertkanalen.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kommer försöka finnas tillgänglig varje kväll, som jag är hemma och ledig, i klubbrummet för de som vill öva. Jag är lite dålig på att komma ihåg att markera när jag går från datorn, men vanligtvis hör jag om någon snackar i kanalen så ge mig gärna 5-15 minuter om jag inte svarar.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Är detta fortfarande aktivt?

 

Går japanska 1 nu i första ring och tror minsann att det hade varit ännu najsare att plugga i närvaro av andra japanska-övande. Så kan man ju också få lite hjälp och lära sig mer än dem andra i klassen för att sedan skryta ٩꒰。•‿•。꒱۶

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...