Hoppa till innehåll
Anime.se

Vill du hjälpa Anime.se nå nya höjder?


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag, Soverejn och Avathar arbetar hårt -- åtminstone hårdare än vanligt -- bakom kulisserna för att lägga grunderna för ett bättre Anime.se, men faktum kvarstår: vi är bara 2½ personer (Avathar är egentligen bara vår gemensamma hallucination och räknas bara till hälften), medan Anime.se ju är så mycket mer än så.

 

Det är här du kanske kan hjälpa till. Gillar du Anime.se? Vill du påverka vilka vägar Anime.se kommer att ta i framtiden, men känner att du inte är säker på vad du kan göra för sajten rent konkret? Då kan du bli en rådsmedlem! Rådsmedlemmar har tillgång till ett nytt forum, Rådet, där de kan göra sina röster hörda i frågor som vi som utvecklar Anime.se har. Ni har en möjlighet att påverka -- utan ansvar. All medverkan är frivillig. (Och forumet är även öppet för alla diskussioner som ni skulle vilja undanhålla från övriga nätet, så det är fritt fram att snacka skit om er jobbiga chef! :wink: ) När vi söker fler medarbetare till Team Anime.se så är det i första hand i Rådet vi kollar, men ni får givetvis stanna som rådsmedlemmar så länge ni vill.

 

Men vi ställer förstås några motkrav. Vi väntar oss att du som vill bli rådsmedlem har visat någon form av intresse för vårt community, som aktivitet eller trofasthet, och har varit med oss ett tag, åtminstone några månader.

 

Så om du vill bli rådsmedlem och vara med om att forma framtidens bästa svenska animecommunity -- kontakta mig eller Soverejn!

 

PS: Om du vill bli medarbetare direkt, och bli beslutsfattare tillsammans med mig, Soverejn och Avathar, så får du givetvis också kontakta oss!

Redigerad av Sceleris
"Rådsmedlemmar" heter det nu.
  • Uppröstad 2
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Njä, det ska vara synligt. Det är menat som en liten påminnelse om att möjligheten att bli rådsmedlem finns.

 

Och som jag skrev i inlägget ovan: rådsmedlem kan alla bli, alla som gillar Anime.se och vill påverka sajtens framtid! Det är bara att säga till.

Redigerad av Sceleris
Det ska numera inte vara synligt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänkte mig medlemmar som hängt här lite längre än så, dels för att vara lite säkrare på att det är åsikter från någon som har Anime.se nära sitt hjärta... men å andra sidan så är nyare medlemmars åsikter också viktiga!

 

Congratulations! Your Mikmento has evolved into special-Mikmento!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har funderat lite på det, men vet inte riktigt hur jag kan påverka. Jag får tänka lite till...

Det kallas Rådet för att vi i "ledningen" ber er om råd och tips och åsikter i olika frågor. Om du tror att du har något av det så är du berättigad. :wink:

 

Exempelvis om vi skulle arbeta på en ny design (vilket vi inte gör just nu, obs!) så är det troligt att medlemmarna i Rådet får se den designen när den är ett work-in-progress och säga vad de tycker. Typ "jag tycker att färgerna gör det lite svårt att läsa trådrubrikerna" eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om ni som utvecklar anime.se vill rådfråga medlemmarna om åsikter, varför behövs ett specialstatus för ni ska kunna rådfråga oss. Vore det inte bara enklare att ha rådet öppet för alla, speciellt med tanke på att alla ändå kan bli specialmedlemmar mer eller mindre. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

????

Om ni som utvecklar anime.se vill rådfråga medlemmarna om åsikter, varför behövs ett specialstatus för ni ska kunna rådfråga oss. Vore det inte bara enklare att ha rådet öppet för alla, speciellt med tanke på att alla ändå kan bli specialmedlemmar mer eller mindre.

 

 

"När vi söker fler medarbetare till Team Anime.se så är det i första hand i Rådet vi kollar, men ni får givetvis stanna som specialmedlemmar så länge ni vill"

 

Om vi till exempel vill söka någon som kan hjälpa till med att hålla våra sociala medier aktiva så vill vi inte lägga ut en annons tillgänglig för anonyma surfare för att undvika att få ansökningar från t.ex. "Anonym get från Gotland" "Registrerad igår"...

 

 

"Men vi ställer förstås några motkrav. Vi väntar oss att du som vill bli specialmedlem har visat någon form av intresse för vårt community, som aktivitet eller trofasthet, och har varit med oss ett tag, åtminstone några månader."

 

När man läst igenom detta kan man alltså dra slutsatsen att vem som helst kan inte bli specialmedlem.

 

"Specialstatus och Specialstatus" Det man får tillgång till är möjligheten att göra sin röst hörd i diskussioner om t.ex. forumets framtid, som inte lämpar sig för anonyma och farbror google's ögon.

 

Jag personligen ser inte den gröna texten under avataren som specialmedlemmarna får som någon slags ny adlig position som gör specialmedlemmen mer viktig än en vanlig medlem.

 

Se det mer som ett lockbete ute i vattnet. Antingen så hugger man eller så gör man inte det. D.v.s Antingen så vill man vara med och hjälpa till eller så vill man inte det. Kanske har man inte tid för att hjälpa till, men det gör inget för rådet, för tid att dela dina tankar har du. Rådet är första steget kan man säga och vill du gå längre än så? Så är mitt råd till dig baserat på erfarenhet:

 

Hugg, hugg och hugg lite till, sedan så drar du uta bara f*n tills fiskaren hamnar i vattnet!

 

När jag gör mina undersökningar angående speldelen på forumet för att kunna göra så många medlemmar så nöjda som möjligt så håller jag det öppet för alla... och det kommer jag att fortsätta med. Men jag hoppas att du förstår nu varför "Rådet" finns och varför det inte är öppet för just alla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag personligen ser inte den gröna texten under avataren som specialmedlemmarna får som någon slags ny adlig position som gör specialmedlemmen mer viktig än en vanlig medlem.

 

Men det kommer den ju innebära, per definition.

 

Håller i övrigt med snok3n.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi har (med Rådets bidrag!) för övrigt tagit kritiken till oss, åtminstone delvis. "Specialmedlemmar" heter nu "Rådsmedlemmar" – fast vad det heter spelar egentligen ingen roll, ni kan inte se vem som är rådsmedlem. Rådet är numera dessutom osynligt för vanliga medlemmar.

 

Men Rådet är kvar. Ja, vissa kanske föredrar att allt ska vara villkorslöst öppet för alla, men vi ber om er förståelse: Anime.se drivs ekonomiskt som en förlustaffär och praktiskt som en tidsslukare av bara tre personer – mig, Soverejn och Avathar –, och för att vi ska kunna hålla vid vår motivation så måste vi kunna arbeta på det sätt som vi tycker är bäst och mest roligt för oss. (Givetvis försöker vi dock göra alla medlemmar till lags.)

 

Till detta sätt hör en viss nivå av sekretess, så att vi kan slipa våra idéer och arbeta utan bedömning av ofärdigt arbete, och för att kunna erbjuda överraskningsmoment. Till vårt föredragna arbetssätt hör även en önskan om att ha som arbetspartners endast personer som är lika engagerade som vi själva, för det är ofta svårt att acceptera bara åsikter från någon vars faktiska deltagande är osäkert. Om vi tre bygger ett hus och har väldigt starka, enade åsikter om placeringen av något visst fönster på någon viss vägg, så är vi kanske inte så benägna att kompromissa med avvikande åsikter från någon som vi inte känner väl och som vi inte ens kan vara säkra på kommer att bo i huset när det är färdigt.

 

Om jag fortsätter med den liknelsen så är Rådet en grupp välbekanta personer som vi kan vara säkra på kommer att bo i huset och vars åsikter vi därför värderar högre, som vi kan fråga om råd ibland ("vad tycker ni om att badrummet är bredvid köket?") men som inte behöver vara med och göra ritningar, såga timmer, dra avlopp och lägga tak.

 

Men om det är någon som inte bara tänker bo i vårt hus utan även vill bygga hus tillsammans med oss så är ni väldigt välkomna! (Ett hus är ett stort projekt för tre personer.) Bara att kontakta mig eller Soverejn så kan vi prata om saken.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Härmed ansöker jag om att bli rådsmedlem och kunna dra mitt strå till stacken för att göra Anime.se ännu bättre. Jag vet inte om det direkt är någon merit, men jag skrev lite nyheter för er räkning tidigare då forumet typ hade en framsida där dessa nyheter hamnade utöver en egen tråd i nyhetsdelen av forumet. Jag tyckte att det var givande och det verkade andra också tycka. Redan där växte väl tanken om att kunna hjälpa till mer efter bästa förmåga. Så om ni vill, ställer jag min visdom och kunskap :wink: till förfogande med vad mina upgifter än må bli.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

helt klart intresserad! Jag gillar hemsidan och skulle älska att se den växa, tillsammans med resten av anime i Sverige. 
En liten hopplös dröm jag har i bakhuvet är att driva en anime/manga hobby affär där folk träffas och pratar om allt och så.  :happydrop: 

Men om planen med detta är att anime.se blir bättre och driver flera intressanta personer hit, så skulle det vara kul att vara med och vara del av processen, vad det än nu må vara som jag kan göra..  :shappy:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

helt klart intresserad! Jag gillar hemsidan och skulle älska att se den växa, tillsammans med resten av anime i Sverige. 

En liten hopplös dröm jag har i bakhuvet är att driva en anime/manga hobby affär där folk träffas och pratar om allt och så.  :happydrop: 

 

Men om planen med detta är att anime.se blir bättre och driver flera intressanta personer hit, så skulle det vara kul att vara med och vara del av processen, vad det än nu må vara som jag kan göra..  :shappy:

 

Nu var du dock otydlig. I vilken mån vill du hjälpa? Om du skulle tänka dig att lägga ner tid och energi och kanske pengar så kan vi diskutera ett riktigt medarbetarskap. Om du känner att du inte kan göra det, men ändå vill ha (rådgivande) inflytande i vissa frågor, då är rådsmedlemskap för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att vara medarbetare i arbetslaget, i "crew" som Avathar säger, innebär att besluta hur Anime.se ska utvecklas och att sedan göra vad man kan för att uppnå det målet. Exempel:

 

Crewmedlem A: "Vi behöver fler användare. Hur ska vi göra?"

 

Crewmedlem B: "Hm, reklam?"

 

Crewmedlem C: "I nån tidning? Köpa reklamplats i Aftonbladet kanske?"

 

Crewmedlem A: "Nja, borde väl vara TV-reklam isåfall?"

 

Crewmedlem D: "Jag kan ta kontakt med TV4 imorgon för att höra om deras priser."

 

Crewmedlem B: "Då kan jag kontakta TV3. Kan nån ta TV5?"

 

Crewmedlem C: "Jag kan ta TV5."

 

Att vara rådsmedlem innebär möjligheten att komma med synpunkter när arbetslaget arbetar med sajtens utveckling och vill höra lite olika åsikter innan arbetet fortsätter. Exempel:

 

Team Anime.se: "Vi har funderat på att köpa TV-reklamplats på TV4. Låter det värt, eller tror ni att vi borde köpa på TV3 och TV5 för samma pris istället? Tittar fler ungdomar på TV3 och TV5 än TV4?"

 

Rådsmedlem A: "Alla jag känner tittar på TV3 men knappt nåt på TV4, så jag tycker ni ska satsa bara på den. TV5 är det väl ingen som sett på över huvud taget på 10 år!"

 

Rådsmedlem B: "Min yngre kusin tittar ganska mycket på TV4. Jag tror det är ganska vanligt bland äldre tonåringar, så det hänger väl på vilken målgrupp ni vill nå."

 

Team Anime.se: "Okej, tack, nu har vi något att gå på. Vi ska nog satsa på TV4."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

jag kom hit efter att BC manga dog. hitta inte någon annan svensk anime sida, för jag var ung och naiv.

jag kan ingenting om datorspråk eller nåt sånt, men jag hjälper gärna till med vad jag kan annars.

vad mer jag kan hjälpa till med....

ge mig nåt, så ska jag se till att fixa det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu förstår jag dock inte riktigt i vilken mån du skulle vilja hjälpa till, och skillnaden är viktig, för vi söker inte arbetare i nuläget, vi söker medarbetare.

 

Man skulle nog kunna jämföra det med processen att anordna ett konvent, egentligen. Visst behövs det frivilligarbetare – de som bygger ihop bord, bär runt stolar, sätter upp affischer och sådant – men det kommer långt efter konventplaneringsgruppen bestämt och organiserat för sådant som:

  • Vad ska konventet handla om?
  • Vilka aktiviteter ska konventet husera?
  • Vilken plats och datum?
  • Vilka inbjudna gäster?
  • Hur ska arbetet delas upp?
  • Vad kommer det att kosta och hur ska pengarna samlas in?

För att det ska bli av något konvent så måste planeringsgruppen innehålla personer som är överens om vilket sorts konvent som ska anordnas, som har viljan att diskutera och resonera kring besluten som måste tas, och som har energin och initiativförmågan som krävs för att genomföra dem (se inlägget ovan). Detta är viktigare än förmågan att kunna rita en kattflicka som maskot eller kunna programmera konventets webbsajt!

 

Jag uppskattar absolut att det finns medlemmar på Anime.se som, om jag fortsätter liknelsen, skulle ställa upp och bygga ihop bord eller låna ut en TV till ett TV-spelsrum om det skulle behövas, det är jättebra! Men vi är inte vid det stadiet. Vi är så att säga fortfarande på frågan "vad ska konventet handla om?". ("Konventet" i liknelsen här är inte Anime.se som ett rent forum, för det finns ju redan. "Konventet" är vad vi vill att Anime.se ska bli. Anime.se har funnits i mer än 10 år, och vi vill finnas i mer än 10 år till!)

 

Så vi söker främst folk till "planeringsgruppen för konventet Anime.se". (Bildligt talat alltså. Vi har inget konvent planerat!) Främst de som vill vara med och avgöra frågorna. Var inte orolig för att det är något väldigt formellt med hårda prestationskrav – detta är bara en hobbysajt! –, men vi kommer nog att hålla en liten diskussion med den som vill bli medarbetare för att se så att vi är ungefär av samma uppfattning. Den som bara vill anordna ett konvent för att bygga modellflygplan är trots allt kanske inte den bästa att arbeta i en planeringsgrupp för ett TV-spelskonvent.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

POWERBUMP!

 

Jag ska försöka blåsa liv i sajten med nya funktioner och sådant, men hur duktig jag än är på modern PHP-programmering och hur bra jag än är på organisationsbygge och hur förfinat mitt estetiska sinne än är på design, så kan jag inte göra det ensam. Så:

 

Medarbetare sökes! Gärna någon som är hyfsad på programmering, eller/och företagsamhet/föreningsdrivande, eller/och visuell design, eller/och kommunikation, men har ni annat att bjuda på som ni tror kan behövas, hör av er.

 

Ansök om ni vill att sajten ska finnas kvar i framtiden, och om ni vill vara med och skapa ett svenskt animecommunity med förutsättningar för att växa och skapa vänskapsband mellan människor!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte så specifika saker, typ engångssaker jag vill ha en medkämpe för, utan mer generella områden som behöver fyllas ut för att få Anime.se att bli bättre. Så egentligen skulle jag nog kunna ge exempel på möjliga sysslor inom alla områden som jag skulle vilja ha hjälp med.

 

Programmering: att hjälpa till med att utveckla nya funktioner på sajten, ex. speciella omröstningsfunktioner, eller implementera andra program eller plugins eller tjänster som jag inte ens har någon aning om just nu.

 

Företagsamhet och föreningsdrivande: att hjälpa till med att bestämma vad vad Anime.se ska ha för profil, att se över vad medlemmarna behöver mest, att ta initiativ till nya inslag på sajten, hur alla blir glada med Anime.se.

 

Visuell design: att hjälpa till med att bestämma hur sidan ska se ut, att komma fram till en logo eller maskot, att komma fram till hur reklamannonser eller mejlutskick ska se ut.

 

Kommunikation: att hjälpa till med att sköta vår närvaro på sociala medier, att hantera direktkontakt med våra medlemmar, att hantera kontakt med företag eller föreningar eller andra sajter, att utveckla slogan, att skriva textinnehåll till reklam eller informationsutskick.

 

Övrigt: att hjälpa till i andra områden som jag inte ens kommer på! Till exempel har vi ju en spelledare som hanterar spelrelaterade grejer i Anime.se:s namn.

 

Observera: jag menar inte att varje område ska fyllas av endast en person; jag menar inte att en person måste hålla sig till ett område; och jag menar inte att en person måste göra allt jag nämnde i området.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...