Hoppa till innehåll
Anime.se

Presentationstråden


pennywize
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 5 months later...

Tjena, tjena! Efter att ha varit inne på Discord-servern en tid nu tänkte jag att det hade varit bra läge att presentera mig själv lite djupare på forumet. Måste bara först nämna att det var väldigt länge sedan jag senast använde mig av ett forum, får lite tidigt 2000-tals nostalgi haha.

 

Jag är en 21-årig aspirerande fullstack-utvecklare som i år avslutade sina studier och nu letar efter nytt ämbete. Anime och manga är något som ligger varmt i hjärtat, lite som en trogen kompanjon som följt en genom livets stunder och motgångar. Jag blev introducerad till anime genom Selector Infected WIXOSS, fastnade för det efter att ha sett Puella Magi Madoka Magica (stackars Homura!), och därefter har det bara fortsatt. Är lite av en allätare och gillar allt från shonenfyllda serier såsom My Hero Academia (JoJo för finsmakarna 😉) till romanser som Toradora och även serier som får en att tänka efter, ex. Paranoia Agent. För tillfället är jag förtjust i saker som berör människopsyket, saker som behandlar hur folk växer upp och varför de utvecklas till de personer de är idag. Den visuella novellen euphoria där huvudpersonen brottas med sina sadistiska känslor, och mangan Goodnight Punpun med dens destruktiva romans är bra exempel på detta.

 

Hade det varit förvånande om jag, efter allt jag sagt, tillade att min favoritserie är D-Frag! och söta karaktärer som Platelet-chan återinför hoppet för mänskligheten inom mig? En plot twist måste man alltid avsluta med!

 

Se fram emot att lära känna alla här, ge mig gärna en rundtur! 

  • Gillar 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Välkommen tillbaka till 2000-talet, lilla platelet! :qb:

En liten rundtur borde jag nog kunna bistå med: Till att börja med kan man enklast söka efter nya eller gamla serier i fliken animé. Under Aktuell anime finns det senaste om pågående säsong antingen som megathread eller som enskild showtråd. I Gissa animen har vi forumets egna lek där man får gissa vilken serie som bilder kommer ifrån, jättepopulärt och gött. Är du lite av en spelare kan du kika in i våra speltrådar för att höra lite om gaming å sånt. Roliga klipp finns i Den stora YouTube-tråden och om du är sugen på en helt-okej-podcast så finns även det tillhanda.

Vi hoppas att du kommer att trivas här, @PlateletLucoa :jhappy:

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul med nytt blod! Добро пожаловать! *host* Jag menar välkommen! @PlateletLucoa

Vem är jag? Jag vet faktiskt inte själv just nu. Vilsen norrlänning, 23 år bor i Stalingrad(Skåne) av alla ställen. Gör inget speciellt just nu på fritiden eller i karriären. Inte den mest aktiva medlemmen just nu men jag dyker upp då och då när man minst anar det.

Liksom du så är jag också en allätare, däremot med åldern så har jag blivit mer kräsen över vilka anime serier jag kollar på. Min förlust... Min brorsa introducerade mig till anime, han fyllde min lilla ipod classic med serier som ligger mig varmt om hjärtat än idag, nämnligen Naruto, One Piece, Claymore och Great Teacher Onizuka. Jag kanske var 12 år gammal? har igen aning egentligen. Great Teacher Onizuka är nog fortfarande den anime som fått mig att skratta mest. Jag skulle nog också säga att One Piece är den bästa animen som jag sett och som jag ser på just nu. Den är inte nödvändigtvis den anime som ligger mig närmast hjärtat, men.... Den är fortfarande lika rolig och spännande nu på avsnitt 853 som den var på avsnitt 1 och därför tycker jag att den är den bästa animen. Sen så gillar jag att säga att det är den bästa animen för att jävlas med alla som inte orkar se ikapp 800 avsnitt. Tror jag såg 300 avsnitt på under en månad då jag började med den. Naruto är en riktigt bra shounen, speciellt om man växte upp samtidigt som karaktärerna och såg vidare på Shippuuden. Ungefär som Harry Potter, den börjar lite lätt så där sen växer karaktärerna med varje film och filmerna blir den gradvis mörkare och brutalare med varje film. Claymore var nog min första "Tearjerker" anime. En viss karaktär dör och ja, det blev nog några tårar då. Sen så är det ju en brutal action anime också så det var ju skithäftigt när man var 12 år. Claymore kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. MathJuice verkar ha hunnit med det viktigaste på rundturen, jag kan bidra med  Vad lyssnar ni på just nu tråden. Jag är där ofta då jag gillar musik och då jag även är en allätare i musik så tycker jag det är intressant att lyssna på vad andra lyssnar på.

Hoppas du kommer trivas!

P.S: Du råkar inte ha en sådan här lista eller liknande? https://myanimelist.net/animelist/Soverejn

 

 

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anone, anone! Tack för det varma välkomnandet!   @MathJuice @Soverejn

Ber lite om ursäkt för sent svar, blev sjuk under helgen och är fortfarande helt nere för räkning. Kan nästan svära på att det var pga Kyubey, har en gås oplockad med honom  🔫  :happydrop:

Trådarna ska jag givetvist besöka och bidra lite med. Vill så gärna spendera mer tid på gaming men livet tillåter det inte så mycket just nu, har blivit så mycket sämre på CS och osu! som jag brukade nöta förr i tiden. Podcasten låter också intressant, ser att det finns ett par avsnitt ute på Soundcloud så de ska jag lyssna lite på under kondispassen. Kommer bli spännande att se vad som diskuteras :qb:

Спс братан, kamrat! Är själv bosatt i slagfältets hjärta, Malmö, så det är trevligt att få träffa en annan skåning *host* soldat från Stalingrad! Relaterar en del med vilsenheten, det är faktiskt en stor anledning till varför jag just nu dras så mycket till anime/manga som har mycket med uppväxt och utveckling att göra. One Piece tycker jag också om fast jag har bara läst ända tills den svenska översättningen slutade, vill gärna fortsätta en dag och komma ifatt med storyn men det har varit svårt att sätta mig in i den engelska versionen efter att ha blivit fäst med den svenska. Oh well, det kommer väl förr eller senare. Great Teach Onizuka är en serie jag ofta har svårt att sälja in hos mina vänner, humorn och art-stilen är inte direkt för alla så att säga men själv älskar jag den! Älskar att den alltid hade en humor genom hela serien samtidigt som vi fick väldiga djupa inblickar på karaktärernas bakgrund och story. Det säger något när GTO närmade sitt slut och jag började sakna alla karaktärerna. Onizuka, rektorn, lärarna, studenterna... så minnesvärda var dem. Följer du uppföljaren Paradise Lost? Den har ingen anime just nu men mangan följer samma anda, vice rektorn är lika rolig som alltid med sina påhitt.

En sådan lista har jag definitivt, har inte uppdaterat på drygt 1 år nu men när livet stabiliserat sig en del så ska jag sätta igång igen. Måste redan nu säga att betygssystemet jag hade då är helt wack, ursäkta röran! https://myanimelist.net/animelist/danterev 

D-Frag! karaktärer på din lista, gillar stort! 😆

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa PlateletLucoa:

Följer du uppföljaren Paradise Lost? Den har ingen anime just nu men mangan följer samma anda, vice rektorn är lika rolig som alltid med sina påhitt.

Nej, jag är faktiskt ganska dålig på att läsa böcker och manga är inget undantag. Det första jag ska göra när jag finner tid och lust till att läsa är att ta mig an Andrzej Sapkowski's "The Witcher" böcker.

5 timmar sedan sa PlateletLucoa:

Vill så gärna spendera mer tid på gaming men livet tillåter det inte så mycket just nu, har blivit så mycket sämre på CS och osu! som jag brukade nöta förr i tiden.

Jag spelar också CS och jag har också blivit mycket sämre!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

こんばんわ!Konbanwa!

Hittade hit för någon dag sen och wow vilket fantastisk forum! Vart alldeles lycklig över att se att det finns andra anime/manga/Japan tokiga。

Mitt namn är Emelie, jag är 24 år och bor i Västerås。

Favorit Anime: Fairy Tail, Inuyasha, Rurouni Kenshin, Naruto (minus all fillers..), Hiiro No Kakera, Pretear。

Favorit Manga: Naruto, Fairy Tail, Edens Zero,  Gakuen Alice, Fruits Basket, Distancia, Kamisama Hajimemashita。

よろしく おねがいします!

Yoroshiku Onegaishimasu!

 

 

 

Redigerad av Sandy Bee
Lång presentation och inte relaterat till forumet. Babblar (skriver) nör jag ör nervös 🤣
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Välkommen! @Sandy Bee

Naruto, right in the feels...  Fillers borde vara förbjudet!

Dela gärna med dig av din favorit musik i den icke-populära "Vad lyssnar ni på just nu-tråden"   

                                                                                                                                                                                                                                     fite me MathJuice 1v1 csgo

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...

Hej alla!
Nu har jag varit här sedan 2007, men inte riktigt haft intresset för att vara aktiv mest på grund av tidsbrist. 
Jag har olika intressen, ett är mytologier och historia, ett annat är språk. 

vad gör jag här?
Då jag har ett visst intresse för anime och manga samt Japansk kultur i övrigt, tänkte jag att jag skulle ge stället en chans för att se om det fanns någon som hade samma intressen och kroppskemi som jag. Såhär långt har jag hittat mycket trevligt folk att snacka med, men vad jag egentligen söker just nu är några att bolla japanska med, gärna konversationer. Sedan tackar jag aldrig nej till animediskussioner, både om gammalt och nytt där. 

VIKTIGT! Jag är inte en flugmänniska på riktigt, det är bara så det ser ut :)

Redigerad av Niðarós
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 10 months later...

Tja!

Kille på 43 vårar här och som har gillat det mesta som har med Japan att göra sedan barnsben då jag och en barndomsvän satt och kollade in anime på tv.

På den tiden blev det serier som t.ex. The Mysterious Cities of Gold, Around the World with Willy Fog, Once Upon the Time... Space, m.fl.

Mitt intresse för anime fick sedan ett enormt uppsving genom så kallad mangafilm när denna började att släppas på brittisk vhs och som sedan importerades till allehanda butiker runt om i vårat land.

Min lokala spelbutik tog alltid hem ett gäng nya filmer varje månad och på det sättet kunde jag se klassiker som Akira, Venus Wars, Urotsukidōji: Legend of the Overfiend, Fist of the North Star, m.fl.

Det är svårt för att inte säga rätt onödigt att räkna upp vad man gillar mest, men jag kan nämna något. Jag gillar allt Satoshi Kon skapade och jag är även svag för filmerna som Mamoru Hosoda gör. Ett par av mina favoritserier är Princess Tutu och Haré+Guu.

När det gäller manga så tycker jag t.ex. om Genshiken, Akira och Lone Wolf and Cub.

Spel är ännu klurigare men några favoriter är Final Fantasy VII, Final Fantasy IX, Chrono Cross, Parasite Eve II, The Legend of Zelda: A Link to the Past och The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

Manga minns jag faktiskt inte när jag först kom i kontakt med, mer än att det var långt senare än anime. En gissning är när jag upptäckt dom svenska serietidningarna Samurai och Cobra som gavs ut av Epix.

Jag fick mitt första tv-spel 1989, ett NES och har sedan dess inte bara älskat Nintendo villkorslöst utan också varit en gamer utav rang. Jag gillar det mesta men är speciellt svag för episka rollspel som tar minst 80+ timmar att klara av. För ett antal år sedan, 3 närmare bestämt, så beslutade jag mig för att utforska Steam och kom då även i kontakt med mina första staplande steg inom genren visuella romaner, något som kan vara fantastiskt kul att sänka sina tänder i.

I tonåren och en bit fram tills jag var kanske 25 så tränade jag mycket kampsport. Jag testade det mesta men det som jag fastnade mest för var Kendo och Iaido. Något som jag skulle vilja återuppta framöver.

En dag skulle jag vilja besöka Japan för att verkligen kunna få uppleva allt som landet har att erbjuda på plats. Om så blir fallet låter jag vara osagt. Men det är aldrig fel att ha drömmar.

I övrigt så är jag lite av en ensamvarg och har både frivilligt och ofrivilligt valt att inte ha så många vänner i det verkliga livet. Jag är nog mera aktiv och har lättare att hänga med folk över nätet. Jag är för tillfället arbetslös men är annars utbildad inom vården och har behörighet att arbeta både som skötare inom psykiatrin och som undersköterska. Intressen är att vara ute och röra på mig, går minst en mil om dagen. Gillar att cykla eller att gå året runt, åker ogärna kommunala färdmedel. Gillar att se på film, serier samt att läsa både serietidningar och litteratur. Gillar främst fantasy, sci-fi samt deckare när jag läser en bok. Jag spelar mycket spel,  Jag spelar inte bara digitala sådana utan också analoga bräd och kortspel. Jag gillar djur och natur. Är det något mera som ni undrar över så är det nog lättare att fråga så ska jag försöka att svara efter bästa förmåga.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

21 timmar sedan sa l0ucyp:

Det är svårt för att inte säga rätt onödigt att räkna upp vad man gillar mest, men jag kan nämna något. Jag gillar allt Satoshi Kon skapade och jag är även svag för filmerna som Mamoru Hosoda gör. Ett par av mina favoritserier är Princess Tutu och Haré+Guu. 

När det gäller manga så tycker jag t.ex. om Genshiken, Akira och Lone Wolf and Cub.

Spel är ännu klurigare men några favoriter är Final Fantasy VII, Final Fantasy IX, Chrono Cross, Parasite Eve II, The Legend of Zelda: A Link to the Past och The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

Vi ska nog komma gott överens, du. 😎

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Tjena gänget!

Mina fritidsintressen är mest att lyssna på gamla hårdrocks/metallband och att lira datorspel. Jag körde självklart Senran Kagura Estival Versus när det kom ut, för att visa att jag stödjer japansk kultur i det här annars väldigt västerländska landet. Även gjorde jag det för att det kändes så bra när jag tänkte att för varje steg jag tar i spelet så är det att göra uppror mot människor som inte stod på Lundströms sida under mangamålet.

Min barndom gick åt till att främst vässa mina kunskaper i Engelska till jag kunde läsa manga på engelska. Snabbt gick jag i min ungdom över till hentai, både anime visuella noveller men naturligtvis även manga. Jag har läst verk så som Shindola Metamorphosis samt var jag som vissa kanske skulle säga "förstörd" redan från början med andra ord. Fanns aldrig något hopp om mig. Gick ut skolan (inklusive gymnasiet) med toppbetyg i det mesta.

Jag har följt utvecklingen både i Sverige och i omvärlden gällande mangalagstiftning. Min slutsats har mer eller mindre blivit att Sverige ändå har en någorlunda "fri" inställning till manga, jämfört med *host*Nederländerna, Storbritannien och Frankrike*host*. Jag tror det är bra om vi är fortsatt vaksamma på utvecklingen så vi inte börjar tro att vi är på något vis immuna mot moralpanik bara för att det kanske är värre i andra länder, för det är vi inte.

I mangaväg gillar jag främst hentai och doujinshi. Jag äger en autentisk Nhentai-T-shirt.

Edit: Vill bara tillägga hur jag kom i kontakt med den japanska kulturen, det var faktiskt genom en nära anhörig som läste den första Dragon Ball mangaboken för mig som liten. Sedan dess plöjde jag hela den serien innan jag gick över till Yu-Gi-Oh! och One Piece. Jag läste dock aldrig ut de två sista serierna.

Är en naturlig ensamvarg men hänger gärna såhär över webben.

Fråga gärna om det är något mer ni undrar men jag kan inte lova att jag kan ge ett bra svar.

Hoppas vi kommer bra överens. :colonthree:⛩️

Redigerad av Bombastic
Lade till information om hur jag kom i kontakt med fenomenet
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

15 timmar sedan sa Bombastic:

Jag körde självklart Senran Kagura Estival Versus när det kom ut, för att visa att jag stödjer japansk kultur i det här annars väldigt västerländska landet.


Hoppas vi kommer bra överens. :colonthree:

Vi kommer nog komma bra överens. :colonthree:senrankagura.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa MathJuice:

Vi kommer nog komma bra överens. :colonthree:senrankagura.png

Min favoritkaraktär i spelet är Ryobi. Det är mest för att jag har fått för mig att politikerna inte skulle gilla henne men vem vet?  Det hände ganska  nyligen att en politiker blev påkommen med att läsa (vuxen)manga på arbetstid 🥋

Har du någon favoritkaraktär? :jhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Tjenare folket.

17 årig asiat som bor i Norrlands mest södra håla.

Växt upp i Hudiksvall, men jag har varit intresserad av Japan samt östra Asien för att jag kommer därifrån. Jag har ursprung från mestadels Japan, Kina och Filippinerna, men tror jag är mest intresserad av kulturen i Japan även fast det är det ända landet av de tre som jag inte har varit till.

Jag pluggar naturvetenskap i gymnasiet, men i den lilla stunden av fritid som inte går till plugg så tränar jag och kollar på anime. Jag tränar i gymmet med powerlifting, är i volleyboll klubben i Hudik och jag är även med i Flygvapenfrivilliga som försvarsungdom.

Har kollat på anime sen femman när min två år äldre kompis visade mig min första anime, Magi: The Labyrinth of Magic. En av mina favoriter är One Piece, som jag har kollat på ända sen jag började kolla på anime. Luffy är min favorit för han påminner mig om mig själv lite grann. Jag brukar gilla allt möjligt när det kommer till anime men jag gillar shounen action serier och slice of life romance serier.

Något som jag är rätt så dålig på är att läsa manga, för jag har endast läst två Varför? Jo, för att jag vägrar läsa dem på hemsidor och vill ha riktiga kopior att samla på, och eftersom jag är en gymnasieelev utan jobb så kommer det väldigt få mangaböcker in i min samling. De ända två jag har faktiskt läst är Shaman King och Gokushufudou (Tatsu är min profilbild trots allt).

Jag har kollat på anime ett bra tag nu, men jag har aldrig haft en MyAnimeList förrän två månader sen. Nu sitter jag och kollar igenom alla serier som jag har kollat på, eller i alla fall dem jag kommer ihåg, och ger alla en rating. Även dem jag verkligen inte gillar.

Skapade ett konto här och vet inte om folk är aktiva, men jag är mestadels här för att öka min lista av anime serier som jag kan kolla på och kanske även skaffa några vänner.

Tack om du faktiskt läste det hära.

Redigerad av Totshu
Jag kan tydligen inte skillnaden mellan öst och väst Asien hahahah
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Heya!

29-årig Norrbottning här. Har länge varit ett anime-fan (växte upp med bland annat Naruto och One Piece). Har under de senaste 8 or so åren spridit mig ut utanför mainstream shonen, och följt seasonals sedan 2017.

Tycker om det mesta, men är ett stort fan av slice of life, med all-time favorit animen Hibike! Euphonium

Annars är jag mycket into musik, främst prog metal, power metal, j-rock och j-pop. Har en gång i tiden försökt spela både gitarr och bas, men fastnade aldrig för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...