Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime våren 2015


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag gjorde en säsongstråd! Men eftersom Neregate har ändrat sina villkor och jag inte ville ha en bild som var en halv miljard pixlar hög så tänkte jag att "äh, vafan, jag gör en egen summering". Jag skrev ett litet program för att ladda ner information från MyAnimeList och sätta i ett format jag ville ha, och kastade in lite onödigheter som Google-översättningar av genre och handling. Så tänk inte så mycket på de knasiga beskrivningarna ovan. :happydrop:

 

Det blev bara TV-serier, men säg till om ni vill se filmer och TV-serier också. Och säg till om ni tycker att det är bättre att posta Neregate-bild – jag tar inte illa upp!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yamada-kun to 7-nin no Majo följer jag som manga. Jag tyckte att den var rätt kul att följa i början, men den har dragit ut alldeles för långt vid det här laget. Jag kommer nog att se nåt avsnitt, men då mest för att Michiko Yokote står för manuset. Yokote har massor med anime under bältet, men hennes bästa just nu är förstås Shirobako.

 

Owari no Seraph: om man säger att det är från Attack on Titan-studion så väcker det väl både förhoppningar och farhågor. Musik av Hiroyuki Sawano, som gjort de låtar jag förmodligen lyssnat mest på det senaste året eller så.

 

Kekkai Sensen kommer jag förmodligen att "rapportera" om, med vilket jag menar skriva massor om på forumet i förhoppning om att skapa diskussion. Manga från skaparen av Trigun, regi av hyllade nykomlingen Rie Matsumoto, produktion av välordnade studio Bones.

 

Nagato Yuki-chan no Shoushitsu kommer jag att se. Jag hoppas försiktigt på knasigheter.

 

Fate/stay night: Unlimited Blade Works kommer jag nog inte att se, för jag glömde ju bort att se den första serien! Fast om jag ligger i så kanske jag hinner ifatt.

 

Yahari Ore no Seishun Love Comedy wa Machigatteiru. Zoku ser jag fram emot mer än jag trodde. Jag skyller på Nao Tōyama.

 

Hibike! Euphonium från Kyoani har jag hört ryktas inte kommer att vara en ny K-On, utan faktiskt ha lite drama och kanske romantik. Förmodligen se, kanske rapportera.

 

Shokugeki no Souma kommer jag att se, kanske också att rapportera om? Känns som att den kan bli en snackis.

 

Arslan Senki visst, även om jag läser mangan (som i sin tur bygger på en äldre bok). Lustigt nog tycker jag inte att mangan kommit långt nog att göra en anime, men i och med förlagan så kanske den kan springa ikapp och förbi? Kommer se med sådana förhoppningar. Men också med oro över 3DCG-arméer.

 

Kyoukai no Rinne ska jag kolla in. Rumiko Takahashi är ju... inte så fantasirik längre, men jag gillar hennes serier. Yokote skriver förresten även denna.

 

Denpa Kyoushi förstår jag inte hur den kan vara så till synes populär. Det är lite som en illa tecknad nörd-GTO med grav animesjuka. Jag följer originalmangan, tecknad av snubben som gjort Re:Take, en bra Evangelion-dōjinshi.

 

Dungeon ni Deai wo Motomeru no wa Machigatteiru Darou ka har jag bara läst lite av en mangaversion av, det verkade mest bara som dåligt lättromantrams. Men varje säsong ska väl ha något dåligt som man kan se när man har lite tid att döda och inte behöver vara så uppmärksam.

 

Plastic Memories. Scifi? Robotar med känslor?! Studio Dogakobo?!? (Dogakobo har visat toppenanimation och/eller förtjusande produktion i en del serier som Mikakunin de Shinkōkei, Love Lab, Nozaki-kun och Yuru Yuri.)

 

Ghost in the Shell: Arise - Alternative Architecture kan jag väl lika väl se, jag såg aldrig OVA-versionen.

 

Diamond no Ace: Second Season funderar jag på att hoppa över och bara läsa mangan.

 

Hello!! Kiniro Mosaic! Jaa! Karen är tillbaka! (Nao Tōyama igen!)

 

Gintama° är självklar, det är ju bara typ animevärldens roligaste serie.

 

Ore Monogatari!! har jag läst en del av i original, den är rolig! Och animeversionen görs av Chihayafuru-folket.

 

Nisekoi: – alltid dessa specialtecken i titlar... Nisekoi är skräp, men det är behagligt skräp! De gör roliga miner, Onodera är söt, och Nao Tōyama spelar huvudhjältinnan. Det är väl en del folk som undrat om mangan håller på att sluta, med lite tur så gör den det och låter animeserien få ett egentligt slut den med.

 

Punchline ser bra ut! Visuellt alltså. Serien i sig handlar ju om en kille som inte får se trosor, för då går världen under. (Titeln uttalas "panchirain".)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wow, applåder till din höga ambition, Sceleris! Den här listan måste ha tagit ett tag att sammanställa. Klart finare och mer personligt än att länka till en bild.

 

Kanske börjar bli dags för mig att kolla in lite modern serier. Rinne ser jag ska bli anime; den kommer jag ihåg när den först kom ut på som manga, och att Viz försökte med en simultanrelease online. Annars säger mig knappt någon av de här serierna mig någonting alls; jag har börjat kolla på Nissekoj, så kanske jag ser vidare på den. Eller nya Fate, om jag kommer mig för.

I vilket fall, bra lista!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wow, applåder till din höga ambition, Sceleris! Den här listan måste ha tagit ett tag att sammanställa. Klart finare och mer personligt än att länka till en bild.

 

Som jag skrev i andrainlägget så har jag inte faktiskt gjort så mycket för att sammanställa listan i sig. Det tog en dag att skriva ett program för att hämta och formatera all info (inklusive att bestämma hur texten skulle formateras – jag gjorde också ett par speciella BBcode-taggar som bara jag kan använda! :happydrop: ), så det mesta jobbet görs automatiskt. Det är inte helt automatiskt, men jag måste bara mata in en lista på MAL-ID:n och ladda upp alla bilder på Anime.se:s server. Utöver det är det bara klippa och klistra in.

 

Så det är därför jag undrar om ni vill ha med OAV och filmer också. Det är inte mycket extrajobb.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Owari no Seraph såg jag en gif av för inte så länge sen och den såg cool ut men handlingen fångar mig inte direkt men studion gjorde ett bra jobb med Attack on titan så den borde bli underhållande.

 

Kekkai Sensen lät relativt intressant och studio Bones har producerat bra saker förut även om jag tycker att de har tappat lite de senaste åren.

 

Nagato Yuki-chan no Shoushitsu känns som att den kommer att bli välbekant att följa även om alla nu har andra personligheter, kanske i likhet att gå på en återföreningsfest 20 år senare?

 

Fate/stay night: Unlimited Blade Works (TV) 2nd Season är serien jag ser fram emot mest den här säsongen, första säsongen gjorde väldigt bra och jag har inga tvivel om att den kommer att fortsätta lika bra.

 

Digimon Adventure Tri. vill jag väl mest se på för att känna lite nostalgi. Jag såg hela den första serien och även om det inte var min favorit kommer jag ändå ihåg en del av den.

 

Danna ga Nani wo Itteiru ka Wakaranai Ken 2 Sure-me är ju bara 3 min som sin föregångare och även om det kanske inte alltid var rolig så känns det som att jag kan lägga ner 3 min på den i veckan utan dåligt samvete.  

 

Ghost in the Shell: Arise - Alternative Architecture kan jag precis som Sceleris titta på eftersom jag aldrig tittade på OVA:n, mest för att jag ville vänta på alla avsnitt.  

 

Nisekoi: hoppas jag innehåller mer av vad första säsongen gjorde, den inte rätt så många gånger men den var snygg och charmig.

 

Sidonia no Kishi: Daikyuu Wakusei Seneki ska jag se för att jag tyckte att första säsongen var bra även om jag har lite problem med 3dgc.

 

Serier jag kanske tittar på: 

Grisaia no Rakuen kanske jag tittar på om jag tycker att jag har tid eftersom första säsongen inte var bra, troligtvis blir det massa fanservice och censur.

 

Punchline såg lite cool ut men känner samtidigt att jag kommer att följa en del serier redan och får helt enkelt prioritera.

 

Dungeon ni Deai wo Motomeru no wa Machigatteiru Darou ka har jag väl inte hört så mycket om förutom att jag har sett namnet lite här och där. 

 

Shokugeki no Souma är en shounen och det kan ju vara roligt att titta på. Om jag känner att det blir för lite kämpande i de serier jag kommer att följa så kommer jag nog att börja titta på den här.

 

Triage X tittar jag nog på om jag känner att jag behöver se mer snusk, troligtvis kommer det att bli som Highschool of the Dead och troligtvis en del censur. Om jag ska se den så vore det väl bäst att vänta på blu-ray versionen.  

 

Jag hade väl från början inte tänkt att följa så många serier den här säsongen men nu när jag listade alla så blev det ett par ändå. Sen kanske jag börja se på någon serie som jag inte har listat om den visar sig att vara intressant. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag ligger vansinnigt efter den här säsongen och majoriteten av serier har jag bara sett ett avsnitt av eller inget men det finns åtminstone två serier som jag ligger i fas med.

 

Shokugeki no Souma gav jag en chans ändå för just då kände jag för att se något lättsamt. Själva tillagningsscenerna är precis som man kan vänta sig av en shounen, intensiva och medryckande. Humorn är godkänd med ett par roliga skämt, vissa bättre än andra. Det enda jag har lite problem med i serien är att vissa personer tycker att maten är så god att de får en orgasm eller att de backa undan för en sak bara för att få äta lite mer av den gudomliga måltiden. Visst det är tecknat och det är till för att krydda scenerna och för att ha en ursäkt att visa fanservice men hos mig går det inte hem. Förutom det tycker jag att serien är bra så jag kommer att följa den.

 

Owari no Seraph har jag väldigt svårt att inte jämföra med Attack on Titan men om den senare serien gjorde allt rätt i första avsnittet (som jag tycker att den gjorde) så gjorde Owari no Seraph ett mediokert jobb. Det var brutal död i båda serierna men i den här serien så kände jag ingen större sympati för de som dog. I andra och tredje avsnittet så tycker jag att serien gjorde ett bättre jobb och introducerade ett par nya karaktärer. En av dem är Shinoa Hiiragi som fungerar som en övervakare av vår huvudperson, hon är ju söt och så men det jag gillar mest med henne är hennes röst och den görs av Hayami Saori som jag börjar gilla mer och mer. Även den här serien tycker jag är bra och det ska bli intressant att se hur den utvecklar sig så jag kommer att se vidare på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Arslan Senki

Owari no Seraph

Kekkai Sensen

Ore Monogatari!!

Plastic Memories

Shokugeki no Souma

Dungeon ni Deai wo Motomeru no wa Machigatteiru Darou ka

 

Grisaia no Rakuen

Gintama

Nisekoi S2

Sidonia no Kishi: DWS

Ghost in the Shell: Arise - AA

Highschool DxD BorN

Fate/Stay Night UBW S2

Yahari ore no seishun Love Comedy wa Machigatteiru. Zoku

 

Iaf så vare tänkt att jag skulle se dom, men det är några jag inte hunnit börja med ännu halvvägs igenom vårsäsongen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...