Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se:s framtid är upp till dig


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Visste du att domännamnet "anime.se" inte ägs av Avathar (som äger servern som sajten ligger på och licensen till mjukvaran)? Den ägs av sajtens ursprungliga grundare, som lämnade sidan bakom sig inte långt efter starten 2004.

 

Som det är nu skulle han vilja sluta vara välgörare för oss, sluta betala för en domän han inte är intresserad av, så han skulle vilja sälja den för ett antal tusen kronor, antingen till oss eller till någon annan.

 

Vi har därför funderat på hur vi ska kunna finansera det köpet, och andra frågor, som vem som ska äga domänen sen.

 

Men även om vi kan köpa domänen, är det värt det? Vad händer sedan?

 

Jag och Avathar vet inte om det hos medlemmar finns ett intresse kvar som rättfärdigar pengarna och tiden som vi skulle lägga ut.

 

"Ska Anime.se finnas?"

 

Det är en kort fråga, men med stor betydelse.

 

Vi vill därför nu föra en diskussion med er.

 

Ska Anime.se finnas? Hur? Varför? Var?

 

Vi vill höra allas åsikter och förslag. Finns det någon entusiasm kvar? (Isåfall...)

 

Tycker ni att Anime.se ska drivas av ett litet gäng frivilliga i fortsättningen? Isåfall vilka? Finns det några som vill ta över efter Avathar och mig?

 

Ska vi byta domännamn och kanske flytta datan någon annanstans (till något webbhotell eller t.ex. till Amazon S3)?

 

Ska vi flytta all nuvarande gemenskap till annan plats, typ Myanimelist-grupp eller subreddit?

 

Ska vi donera all data till något konkurrentforum? Eller till något intresserat företag? Eller till någon förening?

 

Eller ska vi bilda en förening som får ta över sajtdriften?

 

Skriv i tråden om du bryr dig, för om vi inte får tillräcklig med respons så kommer vi inte att fortsätta.

 

(Var inte oroliga för att allt försvinner om vi väljer att inte fortsätta; isåfall gör vi förmodligen en arkivversion på en annan domän, med skrivskyddat innehåll.)

 

Jag blev medlem 27 september 2005, så det känns passande för mig att ta mitt personliga beslut då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det skulle visa sig vara värt att köpa domänen, faktiskt. Jag har inte vart här särskilt länge alls, men det är ganska uppenbart ett ganska inaktivt forum. Kanske skulle det rent av vara positivt att flytta det? En MAL-grupp eller sub-reddit skulle kanske om inte annat dra till fler folk. Och kanske till och med hålla folk aktiva, eftersom det är på populära sidor. 

 

Tror att det finns en vilja att hålla anime.se vid liv i teorin, men den är nog inte stark nog för alla att leva ut den i praktiken. Jag är ett praktexemplar på någon med de tankarna. 

 

Med min begränsade kunskap är det allt jag har att dela med mig av i tankeväg, för om jag börjar muttra om annat blir det bara nonsens om saker jag inte förstår mig på. Jag har bara vart här en kort tid men jag hoppas på att anime.se inte försvinner som community, oavsett vad som händer med själva domänen. 

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I min mening så är det inte värt att lägga ut ett antal tusenlappar bara för att ha kvar domännamnet, för det är innehållet som räknas inte vad vi "kallar oss för".

 

Ser man till hur forum som sådant sakta men säkert dör ut så är det en högst berättigad fråga att ställa var vi ska ta vägen framöver.

 

Helst av allt skulle det vara trevligast att låta oss fortsätta som ett forum, men frågan är om det är värt det i längden, kanske att det är dags nu att ta steget fullt ut och satsa på något annat och nytt som potentiellt kan locka till sig nya intresserade och även få dom nuvarande att vilja vara kvar. Jag tror nämligen inte att det vänder och att forum blir populärt igen, dess glansdagar är nog förbi och om vi blir tvungna att lämna den formen i framtiden, varför inte göra det redan nu. Att lämna den sjunkande skutan i tid.

 

Sedan beror det väl lite om och hur vi ska utvecklas framöver. Som nu, ett ställe där vi kan hänga och tjöta med varandra i ytliga och djuplodande diskussioner och/eller att utvecklas till något annat. Det dök ju upp en hel del intressanta förslag i den där enkäten, frågan är vilka som är realistiska och givande att förverkliga.

 

Hur som haver så skulle vi behöva få in lite nytt blod på något sätt, att flera upptäcker vår gemenskap och vill delta i den, oavsett hur umgänget ter sig. Jag har sett alltför många forum dö sotdöden och det vore synd om detta går samma öde tillmötes. Vi är för bra för att bara reduceras till en skrivskyddad arkivversion.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som en relativt gammal forumsmedlem så har jag sett att aktiviteten sjunkit och gått upp igen beroende på årstid och vad det är för serier som har sänts men det här är första gången jag har blivit orolig över aktiviteten. Förra året kanske vi inte hade överdrivet med aktivitet men vi hade en spelturnering som jag måste säga innehöll många deltagare med tanke på forumsmedlemmar men efter det så har det varit svalt med aktivitet.

 

Ett av de två stora orosmomenten är att folk inte skriver och om det beror på att de inte vågar, inte har något att säga eller inte har tid vet jag inte. Själv känner jag mig delaktig till det men precis som forumet så har jag haft svackor under åren och under vissa perioder så har jag skrivit rätt så mycket (för att vara mig). Jag brukar inte starta trådar men istället så brukar jag försöka skriva något i de trådar som startas för att visa att jag tycker att det är bra att någon tar initiativet och såklart för att jag helt enkelt vill skriva något om det jag har sett/eller tycker om det som skrevs. Nu ska man inte skriva om man verkligen inte vill eller tycker att man inte har något vettigt att tillägga men det är värt att tänka på att det är ju medlemmarna som gör forumet och om ingen skriver så blir det tyvärr som det har blivit. Vi har fortfarande en del eldsjälar som skriver en del men de kan inte dra hela lasten själva.

 

Det andra är att vi inte lyckas få in så många aktiva medlemmar som vi skulle vilja. Det finns en del som stannar och skriver men det verkar som att majoriteten antingen bara läser på forumet eller stannar bara under en kort tid, varför vet jag inte. Kan det bero på att folk tycker att man måste skriva något särskilt eller mycket? Att skriva som "jag tycker det här avsnittet var bra" kanske inte är så givande men om man skriver vad som man tyckte var bra med det så behöver det inte vara så mycket mer.

 

Nåja nu har jag skrivit lite om mina tankar om forumets  status så till huvudfrågan om vi ska ha kvar forumet eller inte. Priset på domänen känns en viktig fråga men samtidigt hur många som är beredda att betala, jag är åtminstone en av dem. Det låter kanske gammalmodigt men jag skulle gärna ha kvar namnet för jag har så många minnen som jag associerar med just namnet anime.se men om aktivitet inte blir bättre så är det svårmotiverat att lägga ut massa pengar. Om det tyvärr skulle bli som så att vi inte köper domännamnet eller att det inte är några frivilliga som tar över spakarna så skulle jag vilja att vi byter till ett webbhotell istället, det krävs lite pengar det med men jag är även där beredd att betala en slant.

  • Uppröstad 4
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Fanns det ett konkret pris på hur mycket domänen skulle kosta? Blir det billigare (och är det möjligt) att flytta sidan till ett webhotell eller dylikt? Dessa frågor kan möjligtvis påverka diskussionen i att hålla fast i det lilla vi har.

 

Han säljer domänen för 8000 kr. Inte en behaglig summa, men inget oöverkomligt om man gör en donationssatsning på ex. GoFundMe. Problemet är väl mer frågan om "vad sen?".

 

Vad gäller webbhotell så finns det billiga, men jag är lite skeptisk. Även om de inte specificerar maxanvändning känns det som att de lätt gnäller om användningen stiger. Amazons webbtjänster är däremot rätt balla, man kan köra så att man inte betalar mer än man använder; jag vet inte hur siffrorna ser ut i verkligheten, men jag försökte göra en väl tilltagen beräkning med deras kalkylator och uppskattar att det skulle kunna kosta maximalt 150 spänn i månaden.

 

(Om ni tycker att det hade varit intressant att ha en annan domän och vill komma med förslag så kan det vara bra att inte kolla upp om de är oanvända; det sägs att skrupellösa företag använder den sökdatan och registrerar domänerna du funderar på, så att du måste köpa dem av dig för en extra kostnad. Så vill man vara riktigt, riktigt säker så varken söker man på domännamnen i förtid eller ens skriver dem någonstans! Så, håll förslagen för dig själv tills vidare, kanske?)

 

I min mening så är det inte värt att lägga ut ett antal tusenlappar bara för att ha kvar domännamnet, för det är innehållet som räknas inte vad vi "kallar oss för".

 

Ser man till hur forum som sådant sakta men säkert dör ut så är det en högst berättigad fråga att ställa var vi ska ta vägen framöver.

 

Helst av allt skulle det vara trevligast att låta oss fortsätta som ett forum, men frågan är om det är värt det i längden, kanske att det är dags nu att ta steget fullt ut och satsa på något annat och nytt som potentiellt kan locka till sig nya intresserade och även få dom nuvarande att vilja vara kvar. Jag tror nämligen inte att det vänder och att forum blir populärt igen, dess glansdagar är nog förbi och om vi blir tvungna att lämna den formen i framtiden, varför inte göra det redan nu. Att lämna den sjunkande skutan i tid.

 

Sedan beror det väl lite om och hur vi ska utvecklas framöver. Som nu, ett ställe där vi kan hänga och tjöta med varandra i ytliga och djuplodande diskussioner och/eller att utvecklas till något annat. Det dök ju upp en hel del intressanta förslag i den där enkäten, frågan är vilka som är realistiska och givande att förverkliga.

 

Hur som haver så skulle vi behöva få in lite nytt blod på något sätt, att flera upptäcker vår gemenskap och vill delta i den, oavsett hur umgänget ter sig. Jag har sett alltför många forum dö sotdöden och det vore synd om detta går samma öde tillmötes. Vi är för bra för att bara reduceras till en skrivskyddad arkivversion.

 

Man kanske kan lägga energi på att göra gemenskapen mer tilltalande för nykomlingar (modernare design och funktionalitet), men det är just den energin jag inte har, och som KuraiRin skriver så känns "håll Anime.se vid liv" som en mer teoretisk slogan än praktisk. Jag skulle orka göra en tjugondel eller tiondel, men vad hjälper det om det inte finns tjugo eller tio mannar till.

 

Moment 22: det behövs nykomlingar för att locka till nykomlingar. Det går inte att komma igång. (Observera att jag förutsätter att det inte är värt att t.ex. köpa Google-reklam för Anime.se när vi är som vi är just nu; reklampengarna skulle inte ge resultat. Kanske har jag fel?)

 

Förutsatt att vi talar om en skuta som kräver en hel del arbete; det kanske finns enklare grejer. Alla förslag är bra, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Forumet kan också finnas kvar, men i andra hand, om det finns något annat. Hade folk brytt sig om en japanbloggsajt? Typ att alla medlemmar får sin egen blogg, och slipper vara oroliga för att skriva för slappt eller så? Eller är bloggar lika dött som forum?

 

Ska vi ersätta oss med ett anonymt bildforum, en 4chan-ripoff?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

8000:- känns ju inte som en helt omöjlig grej, förutsatt att det verkligen är folk som är villiga att donera en slant för ändamålet att hålla anime.se på fötter. Men jag misstänker att "Om" det ska fungera så är det som Sceleris säger: Det krävs fler involverade som finner det roligt och kanske intressant att sitta och knåpa med hemsidan och forumet, samt att det måste finnas någon form utav plan över vad som ska ske mer.

Ska vi lägga ut reklam för den? Ska vi satsa på en ny look? Hur många är villiga och ärliga att ställa sig upp och säga jag kommer inte att ge mig och vi skall ta anime.se till högre höjder? Eller kommer allt falla pladask? Lite funderingar som jag bara kom på som kanske skulle vara en del utav kakan om det nu är så att den rutten med att köpa domänen visar sig vara den rätta vägen.

Tillkommer det sen en månadskostnad för att driva domänen lr hur funkar det? Om vi nu skulle köpa den?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror att det finns en vilja att hålla anime.se vid liv i teorin, men den är nog inte stark nog för alla att leva ut den i praktiken. Jag är ett praktexemplar på någon med de tankarna. 

Ungefär detta är min tanke också. Tyvärr.

 

Ärligt talat tycker jag att sedan 3.0 ändringarna, blev forumet allt för splittrat. För många subforum för att få en överblick över om det faktiskt skrivs något nånstans. Vilket ledde till att jag, även om jag ville vara mer aktiv, inte blev det.

 

...men jo jag vill ändå att det ska finnas kvar. Dels av egoistiska nostalgiska skäl. Men också för att jag inte tycker det finns något annat motsvarande forum där ute.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tillkommer det sen en månadskostnad för att driva domänen lr hur funkar det? Om vi nu skulle köpa den?

 

"Domändrift" (om man kan kalla det så) kostar inte mycket, bara ett par hundralappar om året. (Exempel.)

 

Ärligt talat tycker jag att sedan 3.0 ändringarna, blev forumet allt för splittrat. För många subforum för att få en överblick över om det faktiskt skrivs något nånstans.

 

Använder du inte "Visa nytt innehåll"? Använder folk inte "Visa nytt innehåll"?!

 

KyiNFoJ.gif

 

Att det är subforum som är inaktiva är väl en sak, men "Visa nytt innehåll" är gjort för att visa exakt allt som är nytt (samt att det är tänkt att kunna användas till bloggar och sånt, om man har det på sidan också).

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag är en som skulle bidra en del till dem där 8000.... men det är rätt mycket pengar iallfall... en 10% högst skulle jag kunna bidra med där förutsatt att det äns är möjligt, kommer inte ge pengar till något om inget blir av. 

Sen är det ju frågan om värdet i det hela. anime.se är ju förmodligen det bästa domän namnet man kan komma till en svensk anime sajt. bara det är ju värt väldigt mycket. Man skulle ju kunna tänka, att växer anime i sverige, och denna sida börjar växa på något sätt så blir ju domän namnet betydligt mycket mer värt än 8000 kr. 

Eftersom Sceleris verkar så villig på många olika sätt att fortsätta med anime.se och jag tycker det är super mysigt med forums, så skulle jag vilja att fortsätta vara forum. Men mycket annat finns ju att göra med sidan anime.se än bara vara ett forum. 

P.S Jag änvänder "visa nytt innehåll" nästan varje dag :D 


 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://www.svenskamagic.com/är en föreningssida som dels är frivillig, dels har föreningsbit där man betalar ungefär 50 kronor per år för ett medlemsskap som ger vetorätter inom föreningen och tillgång till försäljningstorget. Ett lite mer annorlunda format då Magic är en typ av sport/hobby med annan support. Sen så måste vi se om det finns möjlighet och intresse att applicera sådan typ av formel hos oss.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ärligt talat tycker jag att sedan 3.0 ändringarna, blev forumet allt för splittrat. För många subforum för att få en överblick över om det faktiskt skrivs något nånstans. Vilket ledde till att jag, även om jag ville vara mer aktiv, inte blev det.

 

GIF-confused-confusion-WTF-GIF.gif

Skulle du kunna ta och utveckla lite vad du menade där för jag har ingen aning om vad du försöker säga... Du får det att låta som att det är 3.0 ändringarna som är orsaken att vi har den låga aktiviteten på sidan... Var det där en dålig ursäkt för din egna inaktivitet eller är du dator-senil?

 

Det är faktiskt tvärt om i verkligheten måste jag säga... Anime.se är förmodligen den bästa designen på ett forum jag någonsin sett vad det gäller att få en överblick om vars det skrivs eller inte skrivs. Förutom "visa nytt innehåll" knappen och "senaste ämnen" listan nere till höger så är det ju betonat på framsidan vid varje subforum om vilken tråd som var senast aktiv och vem som skrev i den.

 

T.ex. I foruminfo så står det för mig just nu att det är denna tråd som skrevs i sist och inte minst av the one and only MathJuice klockan 09:52 och I Manga så står det att du skrev senast i Battle Angel Alita tråden igår klockan 21:49. Det är verkligen så enkelt...

 

Vilket gör mig smått irriterad, för om du inte är dator-senil så tar jag det du skrev som en direkt nonchalant förolämpning riktad mot våran supreme leader Sceleris. Och han förtjänar bättre än så.

 

q3iCWqE.gif

  • Uppröstad 3
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket gör mig smått irriterad, för om du inte är dator-senil så tar jag det du skrev som en direkt nonchalant förolämpning riktad mot våran supreme leader Sceleris. Och han förtjänar bättre än så.

 

...  :happydrop: Alltså, det är ju inte jag som programmerat eller designat sajten (det är en liten modifikation av det här skinnet), så jag har svårt att ta det personligt.

 

För övrigt tror jag inte att han menar "3.0", som aldrig kommit, utan "2.9+", då vi bytte från phpBB.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

"Domändrift" (om man kan kalla det så) kostar inte mycket, bara ett par hundralappar om året. (Exempel.)

 

 

Använder du inte "Visa nytt innehåll"? Använder folk inte "Visa nytt innehåll"?!

 

KyiNFoJ.gif

 

Att det är subforum som är inaktiva är väl en sak, men "Visa nytt innehåll" är gjort för att visa exakt allt som är nytt (samt att det är tänkt att kunna användas till bloggar och sånt, om man har det på sidan också).

Jag har faktiskt helt missat att den fanns. Fick leta nu för att hitta knappen.

Det är just en sådan funktion som jag har saknat ironiskt nog. Har den funnits hela tiden eller kommit till senare?

 

Soverejn: Jisses. Lugna dig. :)

Enligt min uppfattning var det ungefär däromkring som forumet började dala i aktivitét. Men visst kan jag ha fel i det.

Jag gav min feedback då också. Som fd. systemtestare förutsätter jag att en utvecklare kan skilja på feedback och personangrepp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt helt missat att den fanns. Fick leta nu för att hitta knappen.

Det är just en sådan funktion som jag har saknat ironiskt nog. Har den funnits hela tiden eller kommit till senare?

 

Soverejn: Jisses. Lugna dig. :)

Enligt min uppfattning var det ungefär däromkring som forumet började dala i aktivitét. Men visst kan jag ha fel i det.

Jag gav min feedback då också. Som fd. systemtestare förutsätter jag att en utvecklare kan skilja på feedback och personangrepp. :)

Jag har varit här i över ett år nu, och ja, den har funnits där hela tiden, när jag kommer till ett nytt forum, är det alltid den första knappen jag letar efter :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aj katten, det här förvånar mig tyvärr inte alls lika mycket som jag skulle ha velat. Det är verkligen inte lika mycket ståhej här nuförtiden som det var för kanske fem år sedan. Som en som brukade vara stammis här känner jag mig definitivt skyldig, men faktum är att anime inte längre utgör i närheten av så stor del av mitt mediaintag som det en gång gjorde, och jag känner därför att jag inte har särskilt mycket att komma med, förutom en och annan kommentar i snabbflödet. Missförstå mig rätt, jag älskar förfarande japansk kultur -- jag skulle aldrig ha gått och lärt mig japanska om så inte var fallet -- men mina smaker skiftats en aning. Och så är jag helt enkelt inte en så stor forumanvändare som jag var en gång i tiden. Det kanske är den största boven.
 

Jag drog en suck av lättnad när jag läste att innehållet skulle finnas kvar oavsett, för här har jag skrivit många långa inlägg och pratat med många trevliga människor, och det vill jag gärna kunna gå tillbaka till och gotta mig i nostalgin. Om denna underbara sida kunde fortsätta att existera vore det ju underbart, men samtidigt har jag inte att jag är rätt person att axla det ansvaret, och har full förståelse för om det måste ta slut. Kanske skulle en subreddit-grupp eller något sådant enkelt vara det bästa alternativet.
 

Var anime.se än tar vägen så kommer jag åtminstone att följa hur det går framöver. Kanske till och med posta något.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förtydligande. Min fråga var om den fanns där 2010 när ändringen gjordes? ;)

 

Japp! :happy: Detta var 2.9+, om än ett år efteråt; observera länken där uppe till höger. Och här är 2.99+, en månad efter förra länken sparades.

 

Det är förstås jättesynd att du missat en sån central funktion, och jag får nästan kalla kårar av att tänka på hur många fler som kan ha missat. Om jag bara visste att folk inte såg den så hade jag gjort den mer synlig, men jag visste ju inte ens att det fanns ett problem...  :sceptic:

 

Nåja, spilld mjölk och allt det där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, jag hade inte donerat ett enda öre till att behålla namnet "anime.se". Namnet har inte hjälpt i flera år, varför ska det hjälpa nu? Visst, det är ett coolt namn. Men jag ser hellre en hel make-over. Byt namn, arkiva alltig, gör om hemsidan och låt det bara bli en RESTART. Donerar hellre till framtida kostnader i en remake än till att behålla ett simpelt domännamn bara för nostalgins skull. Om forumet dör så kommer aldrig någon annan uppleva den nostalgi ni upplevt, så skitsamma. Vi är ett community, varför ska vi begränsa oss när det finns så många potentiella användare som kan joina oss så att vi återigen återskapar det anime-forum-paradis detta en gång var.

 

Här kommer lite punkter på vad jag hade viljat se:

 

* Massor med egen customization, t.ex. att hitta nya grejer ska inte vara limited till den knappen längst upp i hörnet, det finns vissa forum som kör med "Last 5 Updated Threads" Låt användaren välja.

 

* Det ska vara belönande att vara aktiv i forumet, folk älskar internet poäng och badges (se reddit). T.ex. låt den som gissat mest animes i gissa-anime tråden få någon cool badge som säger "bästa google image searcher september 2015"

 

* Skaffa ett Mod Team, GFX Team, Event Team, Software Engineering(?) Team. Ha en main moderator i varje team

 

* Låt Mod teamet sköta moderation, GFX teamet sköta design(typ skapa nya themes och nya badges), Event teamen kan ju vara det Soverejn och MathJuice gör nu(de gör bra ifrån sig), en sak jag dock ogillar är att ingen av de utdelade priser från dessa event har haft något med forumet att göra. SE Team är ganska self explanatory.

 

* Skapa massor med guides, det lockar random google sökningar till forumet.

 

* En IRC som leder alla diskussioner iväg från forumet? Bara gamlingar använder IRC.

 

* Mycket mer interaktiv chatt, mer emojis, kanske funktioner som "whisper" och allt sådant. Teamspeak är najs.

 

* Vad hände med anime awards? Man måste vara consistent oavsett hur det går.

 

* Folk gillar att se vad developers gör även om de inte förstår sig på något. Skaffa en Developer-blogg som uppdateras typ varje vecka.

 

Vad jag vill säga är: Tänk frammåt; Experimentera, hur mycket lägre kan vi egentligen sjunka? Jag ser hellre att forumet dör kaotiskt än att vi väntar till vårt sista lilla andetag.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Saten, ikonoklasten. Jag gillar't! Man ska inte vara en slav till det förflutna!

 

Fast medan det är roliga förslag, så återstår frågan om vilka som ska utföra dem (eller andra uppgifter, förstås). Vi har några frivilliga som vi säkert skulle kunna få ihop något med, men som jag tolkar folk där i tråden vill de flesta vara inblandade mest på ett plan där de så att säga får en förklarad uppgift och utför den, alternativt att de får komma med idéer och initiativ till uppgifter inom ett smalt område. men det är fortfarande bara jag och Soverejn som är villiga att staka ut en arbetsplan, att bestämma hela sajtens riktning, att dela ut arbetsuppgifter. (Dvs att vara "organisatör", antingen för bara en uppdatering, eller på obestämd tid.)

 

Det är jag väldigt tacksam över, men det räcker inte! Det ska inte vara mitt och Sovves Anime.se. Ska bara vi två komma fram till det så kommer det att vara saker vi missar, funktioner vi inte tänker på, prioriteringar som blir fel, om vi ska tilltala en större, ny publik. Vi kommer att lägga ner arbete, slösa bort både vår egen och de frivilligas tid, på något som när det kommer till kritan kanske inte alls inte hejdar sajtens nedgång.

 

Önskedrömmen (just här) hade varit åtminstone ett dussin personer, kanske två dussin, med olika personligheter, som tillsammans kunde komma fram till gruppbeslut om vad Anime.se -- eller dess "ersättare" -- ska vara. Jag föreställer mig en stor gruppdiskussion, helst chatt, där man försöker hitta gemensamma grunder och motivationer och förslag.

 

Föreningsdrivande hade varit intressant (om än inte formalian) för ett sånt ändamål, så att man för diskussionen på föreningsmöten, men det är väl samma där. Vilka här hade velat vara med i en bestämmande föreningsledningsgrupp? Vem skulle ta på sig att vara (eller gå med på risken att utnämnas till) föreningsordförande osv?

 

Så denna tråd fyller tre syften:

  1. Avathar vill se hur många namn som bryr sig om Anime.se tillräckligt för att skriva i tråden; är det för få för honom så kanske det blir ett arkiv av sidan som den är nu.
  2. Jag vill se hur många som bryr sig om Anime.se tillräckligt för att komma med intressanta förslag om hur vi kan vända den dåliga trenden.
  3. Jag vill se hur många som bryr sig om Anime.se tillräckligt för att erbjuda sig att faktiskt bestämma över sajten med oss. Med villkor eller ej.
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att anime.se ska fortsätta vara anime.se och är emot tanken om att istället flytta till en subreddit eller myanimelist-grupp. Jag vet  inte speciellt mycket inget om hur det är med subreddit:ar eller myanimelist-grupper men tror inte det går göra så mycket för att sticka ut bland alla liknande grupper som troligen redan finns och man försvinner i mängden. Jag tror inte det är ett sätt att få högre aktivitet eller fler medlemmar.

 

Jag är här ofta och läser, även om det inte syns i hur mycket jag skriver. Jag är inte den pratglada typen och säger inte så mycket och det visas kanske också i vad/om/hur jag skriver. (Jag kommer nog få problem med att trycka på "Skicka" när jag skrivit klart, inget ovanligt.) Jag skulle kunna posta lite mer i animetrådara men de är mest aktiva när serierna sänder och man kommenterar på det nyaste avsnittet, jag brukar inte börja kolla på serier som fortfarande pågår utan väntar tills de är klara och då börja skriva om ett avsnitt i början när posten ovan kommenterade sista avsnittet...

 

Sceleris: det var kul att se hur sidan såg ut tidigare och du verkar ha flera idéer om hur det ska se ut i framtiden, hoppas vi hittar en bra lösning på hur forumets framtid ska bli för den vill jag vara med och se.

 

  Framtiden...? Jo det är en bra grej, sa Johan (anime.se juni 2004)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...