Hoppa till innehåll
Anime.se

Magic the Gathering: Choose your own adventure


MathJuice
 Share

Rekommenderade inlägg

4V4i.jpg

Ett litet annorlunda socialt experiment taget efter koncepten Let's Play, backseat gaming och Twitch plays. Också ett sätt att utnyttja mina Magic-kort.  

 

Magic the Gathering: Choose your own adventure är en forumlek där alla deltar och tillsammans kämpar mot en gemensam motståndare i kortspelet Magic the Gathering. Genom att göra inlägg i denna tråd diskuterar ni med era kamrater vad nästa drag blir som korten läggs, vilket representeras via foton jag lägger upp mellan ronderna. Som spelledare hoppas jag att det blir flera deltagare som aktivt diskuterar strategi och förväntade drag. Eventuellt så ser jag ut som en fåne med för många kort på hand... :happydrop:

 

Vi uppmuntrar deltagande från såväl veteraner som nybörjare inom Magic. Meningen med detta är att vi ska ha kul tillsammans!

 

___________________________________________________________________________

 

Grundregler för Magic the Gathering:

  • Kortfattat så handlar det om två trollkarlar som slåss mot varandra.
  • Varje spelare startar med 20 liv och en lek med 60 kort med olika typer, likt de i Hearthstone.
  • Spelarna tar tur att dra och spela sina kort. Använd magi och varelser för att anfalla din motståndare.
  • Den som först får ner sin motståndare till 0 liv vinner.

Grundupplägg spelplan:

dsGD.jpg

 

Bibliotek (Library): Din lek där du drar dina kort.

Hand: Din hand med start- och dragna kort.

Kyrkogård (Graveyard): Kort som dör eller "discardas" hamnar här.

Land: Land är din manaresurs. Du kan lägga max ett land per tur. Ett land ger mana i en av fem färger representerat av elementet på kortet.

Varelse (Creature): Din främsta resurs i att anfalla motståndaren. Kan också användas för att försvara mot motståndarens anfall.

Artefakt (Artifact): Magiska reliker som du kan använda för att vända striden till din fördel.

Besvärljelse (Enchantment): Används oftast för att förstärka dina trupper eller försvaga motståndarens. Kan påverka hela spelplanen eller enskilda individer (Aura).

Magi: Magi är magi. Magi gör saker!  :colonthree: Det finns två typer av magier- Sorcery, som endast kan kastas på din tur, och Instant, som du kan kasta när du vill.

 

Hur en tur går till:

  1. Varje spelare blandar sin lek på sextio kort. Efteråt drar man sin starthand på 7 kort.
  2. I början av varje tur drar man ett kort från sin lek (biblioteket)(den som börjar drar inte kort första turen).
  3. När man dragit ett kort väljer man (om möjligt) att lägga ut ett land. Land används för att framställa mana som behövs för att köpa soldater och magi. Ett mana per land om inget annat sägs.
  4. Har du råd att lägga ut ett kort? Om du gör det så vänder du det antal land som behövs för manan på sidan och placerar ut kortet du vill lägga ut. Detta kallas för att tappa. Tap menas att när du använder ett kort för att anfalla/framställa mana/göra annat så vänds kortet på sidan för att signalera att kortet är använt och kan inte användas mer denna tur om inget annat sägs.
  5. Om du har en varelse och vill anfalla så tappar du den också. Men var beredd på att motståndaren kan använda sina varelser för att försvara sig.
  6. Om du är nöjd med din tur går den över till motståndaren som får göra sin tur. När det blir din tur igen untappar du dina tappade kort (vänder tillbaka korten till startposition) och drar ett kort. Cirkeln är nu sluten!

Kortanatomi:

Xxkd.jpg

 

Kortnamn: Namn på kortet (duh!  :colonthree:)

Manakostnad: Antalet mana som krävs för att du ska spela kortet. En siffra är färglös mana och kan vara vilken manatyp som helst. En symbol visar en typ av specifik mana, i detta fall krävs det vit mana producerad från ett plains.

Korttyp: Visar vad för kort du använder, i detta fall en varelse. Varelser och vissa kort har underklasser som kan påverka spelet i olika vägar (Human, Knight, Elf, Vampire, Soldier etc).

Korttext: Här visas vad kortet gör. Har den en speciell egenskap förklaras det när och hur det aktiveras.

Attack/försvarsstyrka (Power/Toughness): Visar en varelses förmåga i strid. Om attackstyrkan på din varelse är lika med eller högre än motståndarens försvarsstyrka så vinner din varelse (om inget annat sägs eller en egenskap ändrar något).

 

Grundläggande krigsföring:

  • Varje tur kan du attackera med en eller flera varelser, men du kan inte attackera med en varelse samma tur som du spelade den (om inget annat sägs).
  • Varje varelse som attackerar tappas om inget annat sägs.
  • Magic använder INTE samma stridssystem som Hearthstone. När du attackerar attackerar du din motståndare direkt.
  • När du valt dina anfallare väljer motståndaren sina försvarare (om han har några varelser på planen). Detta kallas för att blocka. Vid en block väljs en eller flera varelser att stoppa motståndarens anfallare för att på så sätt inte ta skada. Blockare blir inte tappade.
  • När en anfallare och blockare slåss avgör attack/försvarsstyrka vem som vinner. Om attackstyrkan på din varelse är lika med eller högre än motståndarens försvarsstyrka så vinner din varelse. Om båda varelser har högre attackpoäng än deras motståndares försvarsstyrka så stryker båda med, så det är möjligt att en, båda eller ingen dör. Om korttexten säger något som påverkar striden tas det med i beräkningen.
  • Varelser får tillbaka sin fulla försvarsstyrka när turen är slut. Om du vill döda en varelse se då till att du har den styrka eller magi som krävs för att avsluta jobbet.

 

Falanger:

 

  • Vit: Ljusets trotjänare, den vita fraktionen representerar mod, trohet och värme. Fullrustade riddare stormar slagfältet med understöd av änglar. Vit mana produceras från Plains.
  • Blå: Mystiska och manipulativa, de blåa magikerna använder sin magi för att kontrollera sina fiender samtidigt som de utnyttjar vind och vatten i sin krigsföring. Blå mana produceras från Islands.
  • Grön: Där den starkaste överlever finns det få som står emot den gröna stormen från skogarna. Med rå styrka från djurriket rusar det mot sina motståndare med rovdjursinstinkt. Grön mana produceras från Forests.
  • Röd: Eld, eld, eld! De röda använder det i allt de gör. När ditt försvar brunnit ner så invaderas du av horder av goblins och drakar. Röd mana produceras från Mountains.
  • Svart: Död och förruttnelse, svarta delegationen är den mörka sidan i denna värd. Svartkonst och återuppståndelse är vardagsmat bland vampyrer, zombies och skelett. Svart mana produceras från Swamps.

För mer djupgående regler se här:

http://www.wizards.com/magic/rules/8erulebook_swedish.pdf

___________________________________________________________________________

 

Let's have a wonderful game!  :reallyhappy:

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med det sagt så är första steget att välja en lek. Ni får fem färdiggjorda lekar med olika attribut och varelser. Med kort varsel vill jag presentera för er:

 

CHOOSE YOUR WAIFU!

t86o.jpg

 

Makoto Nanaya

Blå/Vit - Artifact Synergy

Allting i denna lek kretsar kring artefakter. Även varelserna är av artefakttyp vilket påverkar spelfältet till din fördel.

 

Minna-Dietlinde Wilcke

Vit - Soldier Aggro

Samla dina trupper! Målet med denna lek är att snabbt få så många legionärer på planen som möjligt för att sedan få in ett befäl som höjer moralen och stridsförmågan i ett avgörande slag.

 

Mio Akiyama

Röd - Land Synergy

Landkontroll är fokus i denna lek. Förstör dina motståndares land för att sedan pumpa ut dina bestar att förgöra honom, men se upp så du inte tappar dina land i processen!

 

Perrine Clostermann

Vit - Knight Synergy

Samla dina riddare vid det runda bordet och gör er redo för strid. Riddares styrka utgörs i deras antal och i förmågan att vara först med att få in sina slag.

 

Akane Ryuuzouji

Blå/Grön - Control Ramp

Lås fast dina motståndare medan du bygger upp dina manaresurser för att pumpa ut monstrum att krossa dina fiender med.

 

Kom ihåg att din motståndare blir en av dessa fem. Choose wisely!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra initiativ! Spelade det en gång i tiden, om vi träffas nån gång skulle vi kunna ta ett lir men jag tror inte jag har tålamodet, orken eller tiden att delta i detta. Hoppas någon känner sig manad då det vore synd om det inte blev något av det här...  :tireddrop: Kanske jag hoppar in om spelet kommer igång och jag ser hur det fungerar.

 

Dock så anar jag ugglor i mossen att det nog kan vara flera som tänker likadant som jag då inget svar dykt upp ännu. Antagligen många som inte spelat det alls eller på länge heller. Kanske du kan välja ut 2 kortlekar som är jämna mot varandra med coola kort och sedan dra händerna och visa dom. Men då kanske det blir lite av att hela forumet spelar mot sig själv, vet inte om det blir någon idé då. Kanske du kan anordna en rekrytering för lag A och lag B. Sedan så röstar lagen för vilken kortlek dom vill ha, väljer de samma får du singla slant eller något. Sedan så kan du ju gömma bilderna med hide funktionen och skriva vilken hand tillhör vilket lag. Kan bli intressant för åskådarna också som inte är med. Tror ingen kommer fuska heller då det förstör hela poängen med spelet och inte blir kul.

 

Sedan får väl folk från de olika lagen rycka in då och då med beslut om vad som ska göras på rundan, ingen timelimit, det blir mycket game mastering, många foton, mycket förklarande och ett ofärdigspelat magic game på ditt bord under ett längre tag. Om du är beredd på att orka med detta så tror jag faktiskt att du kan få ingång det. Så länge du redigerar det hela så lär det väl gå självgående ungefär som "Gissa animen" tråden.

 

Det var mina tankar o/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Meningen var att forumet styr ena leken medan motståndaren ska vara en "bot". Dels styr jag den på halvfart, dels styrs den via RNG så att det känns som att man deltar i en "visual novel"- liknande miljö där det är valen som räknas. Varför ingen svarat än är väl troligen för att Magic är utspritt och det kan vara svårt att sätta sig in i (även om man lär sig en del av Hearthstone), men jag finns alltid där för råd och regelfrågor.

 

Kort sagt så har jag tid att vänta på ett första drag.  :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du lägger ett Forest.

 

Du kastar Evolution Charm för 2 mana.

 

Du väljer att söka efter ett Island och placera det i handen.

 

Ditt bibliotek blandas.

 

Du avslutar din tur.

 

Motståndaren drar ett kort.

 

Motståndaren lägger ett Mountain.

 

Motståndaren avslutar sin tur.

 

FowC.jpg

 

Din tur börjar.

 

Dina land upptappas.

 

Du drar ett kort: Island.

 

Nytt kommando:

uOFL.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du lägger ett Island.

 

Du kastar Explore för 2 mana.

 

Du lägger ett andra Island.

 

Du drar ett kort: Thorn Elemental.

 

Du avslutar din tur.

DDPh.jpg

 

Motståndaren drar ett kort.

 

Motståndaren lägger ett Mountain.

 

Motståndaren kastar Ruinous Minotaur för 3 mana.

 

Åtgärd?

Unmq.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kastar Psychic Barrier för 2 mana.

 

Motståndarens Ruinous Minotaur slängs i gravhögen.

 

Motståndaren har 19 liv.

 

Motståndaren avslutar sin tur.

 

Din tur börjar.

 

Dina land upptappas.

 

Du drar ett kort: Elderscale Wurm.

 

Du avslutar din tur.

JR8R.jpg

 

Motståndaren drar ett kort.

 

Motståndaren lägger ett Mountain.

 

Motståndaren kastar Obsidian Fireheart för 4 mana.

 

Åtgärd?

Lh8a.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kastar Psychic Barrier för 2 mana.

 

Motståndarens Obsidian Fireheart slängs i gravhögen.

 

Motståndaren har 18 liv.

 

Motståndaren avslutar sin tur.

 

Din tur börjar.

 

Dina land upptappas.

 

Du drar ett kort: Evolution Charm.

 

Nytt kommando:

Z4yA.jpg

 

(Kan också nämna för framtida referenser att varje gång en åtgärd eller ett kommando efterfrågas så betyder det att du har möjlighet att interagera. Du kan också välja att inte göra någonting ifall du hellre väntar en extra tur på att lägga ut ett kort beroende på situationen.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Kan också nämna för framtida referenser att varje gång en åtgärd eller ett kommando efterfrågas så betyder det att du har möjlighet att interagera. Du kan också välja att inte göra någonting ifall du hellre väntar en extra tur på att lägga ut ett kort beroende på situationen.)

Jajo men jag blev osäker eftersom på bilden innan så tappade du 2 utav min mana. Vilket hade gjort det omöjligt att kasta psychic barrier. Minns ej om landen tappades upp efter rundans slut eller i början av nästa runda. 

 

För den här rundan så använder jag evolution charm till att leta fram ett till forest som jag sedan lägger ut, om man får göra så. Om inte så avslutas rundan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Minns ej om landen tappades upp efter rundans slut eller i början av nästa runda. 

I början av nästa runda.

 

Du kastar Evolution Charm för 2 mana.

 

Du väljer att söka efter ett Forest och placera det i handen.

 

Ditt bibliotek blandas.

 

Du lägger ett Forest.

 

Du avslutar din tur.

 

Motståndaren drar ett kort.

 

Motståndaren lägger ett Mountain.

 

Motståndaren kastar Koth's Courier för 3 mana.

 

Motståndaren avslutar sin tur.

6N9j.jpg

 

Din tur börjar.

 

Dina land upptappas.

 

Du drar ett kort: Rampant Growth.

 

Nytt kommando:

cJuu.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kastar Woodborn Behemoth för 5 mana.

 

Du avslutar din tur.

 

Motståndaren drar ett kort.

 

Motståndaren upptappar sina land.

 

Motståndaren kastar Lightning Talons för 3 mana på sin Koth's Courier.

 

Koth's Courier har nu +3/+0 och First Strike.

 

Motståndaren anfaller med Koth's Courier.

 

Koth's Courier har Forestwalk: Om motståndaren har ett Forest kan varelsen inte bli blockad.

 

Du ha nu 15 liv.

 

Motståndaren avslutar sin tur.

gdoe.jpeg

 

Din tur börjar.

 

Dina land upptappas.

 

Du drar ett kort: Jin-Gitaxias, Core Augur.

 

Nytt kommando:

9dwQ.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstör Lightning Talons med Naturalize, använder sedan Rampant Growth för att lägga ut ett Island, Sedan attackerar jag med Woodborn Behemoth.

 

P.S: Angående Forestwalk. Du menar väl att jag inte kan blocka attacker från ett creature som har forestwalk, med en forest baserad creature. Men jag kan blocka med t.ex. en Island baserad creature etc.?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ett annat form av ability. När det gäller Landwalk (i detta fall Forestwalk) så är det oblockbart så länge du har ett Forest i spel, oberoende av dina varelsers färg.

 

Du kastar Naturalize för 2 mana på Lightning Talons.

 

Motståndarens Lightning Talons slängs i gravhögen.

 

Du kastar Rampant Growth för 2 mana.

 

Du väljer att söka efter ett Island och placera det i spel tappat.

 

Ditt bibliotek blandas.

 

Du anfaller med Woodborn Behemoth.

 

Motståndaren har 14 liv.

 

Du avslutar din tur.

 

Motståndaren drar ett kort.

 

Motståndaren kastar Rolling Terrain för 4 mana.

 

Rolling Terrain förstör ditt Forest och ger 1 skada för det förstörda landet.

 

Motståndaren anfaller med Koth's Courier.

 

Du har nu 12 liv.

 

Motståndaren avslutar sin tur.

fbUd.jpeg

 

Din tur börjar.

 

Dina land och varelser upptappas.

 

Du drar ett kort: Disperse.

 

Nytt kommando:

dobq.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...