Hoppa till innehåll
Anime.se

Odjuret och hans lärling - På bio 21 oktober [Blu-ray/DVD/VoD 28 november]


Marcus
 Share

Rekommenderade inlägg

guruguru uppmärksammade (tack!) det här i en statusuppdatering, men jag tycker att det även förtjänar att uppmärksammas i en egen nyhetstråd.

 

Njutafilms ser till att vi får se Mamoru Hosodas (Wolf Children, Summer Wars, The Girl Who Leapt Through Time) senaste film på dom svenska biograferna. Exakt premiärdatum, vilka städer den kommer att visas i samt om det blir med en svensk dubb och/eller originaltal och svensk undertext, får vi återkomma till.

 

Riktigt trevlig nyhet då jag verkligen gillar regissörens tidigare filmer, speciellt Wolf Children som lämnade ett djupt intryck på mig. Jag har stora förväntningar på hans senaste film, kanske för stora. Men jag får ta den smällen. Jag hoppas innerligt att den går upp på en biograf nära mig, annars så får jag väl åka en liten bit, för att se den på bio vill jag definitivt göra.

 

http://www.njutafilms.com/odjuret-och-hans-larling/

 

Y1vy.jpg

 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, den där recensionen förstörde hela filmen för mig. Jag är inte den som brukar tänka så mycket på det jag ser, och gå på djupet med karaktärer, motivation och sånt, och jag hade kul när jag såg "Odjuret". Dramat är inte så... bra, kanske, men jag såg inte heller det som poängen med filmen. Ja, det är ytligt, men jag gillade den ändå. Nu när recensionen pekat ut filmens alla fel så känner jag först att de har rätt - men sen att de förväntar sig för mycket. "Odjuret" är enkel underhållning, inget mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har gillat alla Hosodas filmer hittills, så jag tänker nog försöka se den i alla fall (innan jag läser någon djupgående recension). Jag har ändå aldrig sett anime på bio förut, så om så bara för den sakens skull!

 

 

När jag tänker efter har jag nog sett en Pokemonfilm på bio när jag var en valp, men sånt räknas inte!

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu när recensionen pekat ut filmens alla fel så känner jag först att de har rätt - men sen att de förväntar sig för mycket.

 

Om det inte vore Hosoda, visst, men nu är det han som regisserar och skriver, så då är det ganska rimligt att vänta sig att filmen sitter ihop ordentligt.

 

Men förvisso, om han nu skrev den själv för första gången, då kanske man borde ha sänkt förväntningarna något, men han borde kanske ändå ha låtit en duktig "script doctor" ha gå igenom manuset först.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg den på bio i Japan förra året och måste medge att den saknade lite av djupet i de tidigare filmerna, men det är en fullt okej underhållningsrulle. Dessutom är det såpass sällan att anime visas på bio i Sverige att det vore synd att missa att se den i det formatet.

Ordbilder har bra kontakter med Njuta film så vi kommer antagligen kunna lotta ut några biljetter när det är dags för premiären.

Jag meddelar troligen även här på anime.se om/när vi delar ut några biljetter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Det låter ambitiöst och trevligt att regissörens tidigare filmer kan dyka upp i landet om den här går bra på bio. Ju fler som kan få upp ögonen för dom filmerna, desto bättre.

 

Jag passade för övrigt på att uppdatera det första inlägget med den svenska postern samt en svensktextad trailer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Filmen lät som en besvikelse i ANN:s recension. :/

Filmen är INTE en besvikelse. Om du inte har sett den en skulle jag he den en chans utan att ge någon vidare hänsyn till recentionen. Visst, den är inte perfekt, men det kan man heller inte förvänta sig att varje film ska vara. Det den har är karaktär. Den är full av värme och känslor. Att den inte har något djup stämmer inte och om recessenten påstår det har de tittat fel. Den har djup. Den handlar om hur svårt det kan vara att växa up. Om kärleken och vänskapen mellan barn och förälder. Om tonåren. Och om de negativa känslorna vi alla bär inom oss.

 

Okej, den där recensionen förstörde hela filmen för mig. Jag är inte den som brukar tänka så mycket på det jag ser, och gå på djupet med karaktärer, motivation och sånt, och jag hade kul när jag såg "Odjuret". Dramat är inte så... bra, kanske, men jag såg inte heller det som poängen med filmen. Ja, det är ytligt, men jag gillade den ändå. Nu när recensionen pekat ut filmens alla fel så känner jag först att de har rätt - men sen att de förväntar sig för mycket. "Odjuret" är enkel underhållning, inget mer.

Tyckte inte att det var något fel med dramat. Kanske för att jag själv kände att jag kunde relatera till karaktärerna fast på en mycket mindre skala. Det enda filmen kanske hade kunnat göra bättre hade nog varit att ge en bättre förståelse för grabben som flippar. Men annars tyckte jag att det var en otroligt bra symbol för sorg och ilska.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Filmen är INTE en besvikelse. Om du inte har sett den en skulle jag he den en chans utan att ge någon vidare hänsyn till recentionen. Visst, den är inte perfekt, men det kan man heller inte förvänta sig att varje film ska vara. Det den har är karaktär. Den är full av värme och känslor. Att den inte har något djup stämmer inte och om recessenten påstår det har de tittat fel. Den har djup. Den handlar om hur svårt det kan vara att växa up. Om kärleken och vänskapen mellan barn och förälder. Om tonåren. Och om de negativa känslorna vi alla bär inom oss.

 

Recensenten sammanfattade sina klagomål med dialogen är för uttrycklig (alltså säger för mycket rakt ut istället för att ge underliggande meningar och på så sätt skapa dramatik och övertygande scener), att handlingen inte hänger ihop, att centralfigurerna inte är övertygande eller utvecklas på ett betydande sätt, och att budskapen är illa framlagda.

 

Kanske den sista punkten är viktig att ta fram här. För recensenten så är det en film huvudsakligen om faderskap, medan den för dig (åtminstone också) handlar om en problematisk uppväxt eller liknande. Om man utgår från olika tolkningar om vad filmen går ut på så är det inte så märkvärdigt att man också finner olika värde i den. Samt, förstås, att ni är olika personer.

 

Jag kommer att se den, nån gång, men jag kommer inte att vänta mig så mycket av manuset. Om den är bättre än väntat så blir jag bara glatt överraskad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

 

Jag kommer att se den, nån gång, men jag kommer inte att vänta mig så mycket av manuset. Om den är bättre än väntat så blir jag bara glatt överraskad.

 

 

Tror att låga förväntningar är rätt ingång för den här filmen.

 

Bakemono no Ko har ju rätt ambitioner. Som jag ser det vill filmen berätta om tröstandet av det inre barnet. Och den gör det med hög fart, snygg animation och massor med referenser, till exempel till Journey to the West. Men med höga ambitioner blir det också lättare att misslyckas. Jag håller med om att filmen blev övertydlig. Lite för enkel ibland, men samtidigt också för rörig. Filmen hade tjänat på att skala bort några varv och samtidigt komplicera karaktärerna en aning. (Eller så är det bara jag som är för vuxen....)

 

Med detta sagt är den ändå sevärd. Såg filmen i en biosal och rekommenderar er att göra det med! Med stor bild och högt ljud blir det maffigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Om någon vill vinna fribiljetter till Mamoru Hosodas film "Bakemono no ko/ Odjuret och hans lärling" kan ni nu göra det på Ordbilders facebooksida ( https://www.facebook.com/Ordbilder/ ) eller Instagramsida: https://www.instagra.../p/BKLgGbijsbf/

Ni kan delta till och med Onsdag, 14 september.

Pris 1 & 2: Två biljetter

Pris 2 & 4: En biljett

Biljetterna är sponsrade av Njutafilms.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag såg just denna film och det är sant att de har mycket "exposition" som det kallas. Speciellt en replik i början är väldigt onaturlig.

 

 

När de säger åt huvudpersonen typ "jag vet att din mamma är död och att det var en trafikolycka", man måste se filmen för att förstå hur onaturligt det är att säga en sådan replik till ett barn som just förlorat sin mamma. Det är knappast så att han inte vet att hon är död eller hur det gick till.

 

 

Sen är huvudpersonen ganska irriterande i början. Han står där på gatan och blänger med "emo-lugg".

 

Annars har jag inte så mycket emot filmen tills

huvudpersonen av en slump återfinner människovärlden och börjar studera.

Detta är en extremt onaturlig och abrupt övergång.

 

Slutet är också dåligt enligt mig. Seriöst hans

läromästare som han blivit kompis med offrar sig och blir "ett svärd i hans hjärta" för att besegra en motståndare som fått typ 3 repliker tidigare. I princip dör han ju.

 

 

För övrigt känns det här

"de skäller på varandra för att de älskar varandra" ganska utnött efter ett tag.

 

 

Enligt mig försöker denna film täcka för många saker på samma gång.

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg just denna film och det är sant att de har mycket "exposition" som det kallas. Speciellt en replik i början är väldigt onaturlig.

 

 

När de säger åt huvudpersonen typ "jag vet att din mamma är död och att det var en trafikolycka", man måste se filmen för att förstå hur onaturligt det är att säga en sådan replik till ett barn som just förlorat sin mamma. Det är knappast så att han inte vet att hon är död eller hur det gick till.

 

 

Haha, typ "som du vet är jag din bror".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Filmen släpps på DVD, VoD samt Blu-ray den 28 november enligt Njutafilms själva. Så det lär väl betyda att det bara blir en kort sejour på biograferna och chansen är väl dessutom stor att det främst blir centrerat till storstäderna. Om detta är en medveten strategi av Njutafilms själva, eller ett resultat av ett svalt intresse från biografkedjorna att visa filmen på bio låter jag vara osagt.

 

http://www.njutafilms.com/odjuret-och-hans-larling-dvd/

 

http://www.njutafilms.com/odjuret-och-hans-larling-blu-ray/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...