Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime våren 2016


Klona
 Share

Rekommenderade inlägg

Denna säsong ser bra ut för slice of life.

 

Anne Happy: Varmt och roligt med otur som socialt experiment. Ett udda karaktärsdrag från MC men gör dock sig bra i rollen som straight man. Svårt att hålla sig från leende när den ena har otur med djur och den andra otur med hälsan.

 

Haven't you heard? I'm Sakamoto: "Vänta lite, MathJuice ser en icke moé- serie? Surely you jest!" Cool guy extraordinär, son till Diarmuid (Fate/Zero's Lancer, officiellt headcanon) och med infinite swag. Varför skulle jag inte se den?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gyakuten saiban

Jag har inte spelat spelen men jag kan tänka mig att de ser ut såhär fast med lite mindre animation, det känns nästan som att titta på när en person streamar spelet. Det gör inte speciellt mycket men det blir lite parodiskt, förövrigt är serien helt okej.

 

Netoge no Yome wa Onnanoko ja Nai to Omotta?

Den är förvånansvärt charmig och roligare än vad jag trodde att den skulle vara. Inte gapskratt rolig då men sådär lagom så man blir glad och flinar. Huvudpersons tjejen var lika söt som jag trodde, en liten klant men med hjärtat på rätt ställe. Som så ofta så är tjejerna i serien gjorda efter mallar men om man försöker förbise så verkar den än så länge som en trevlig serie.

 

Koutetsujou no Kabaneri

Fartfyllt första avsnitt men ändå blev jag inte jätteimponerad, men det kanske beror på att jag börjar tröttna lite på scenariot. Mänskligheten står inför ett stort hot som de inte vet speciellt mycket om och har bestämt sig för att gömma sig bakom murar eller liknande, låter det bekant? Wit Studio som ligger bakom serien har också gjort Attack on Titan och Owari no Seraph så de kan serier med det temat och det är svårt att inte tänka på de serierna när man ser på Koutetsujou no Kabaneri. Fast en sak som skiljer den här från de andra serierna är att huvudpersonen verkar tänka lite istället för att rusa in i striden i blindo och hoppas på det bästa. Förövrigt är den snygg och sådär rå som jag brukar vilja ha mina serier.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slice of life report:

 

Pan de Peace! - Flickor som gillar bröd. Vet inte var de riktigt ligger på skalan ännu, men moén är på gränsen till sliskigt.

 

Sansha Sanyou - Riktigt bra animation och en rolig tanke bakom upplägget. Livligare än andra slice of life denna säsong så kanske faller mer folk i smaken.

 

Flying Witch - Varm och mjuk serie om en häxa som flyttar till landsbygden. För den som tycker om långsammare och mjukgående serier. Plus Harry Potter referens i första avsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte göra en lista om mina åsikter på det mesta som går just nu.
 

Favoriter:
Boku no Hero Academy - Började antagligen starkast den här säsongen, får bara hoppas att det fortsätter så.

Concrete Revolutio - Fortsätter den här säsongen och fortsätter vara rent guld!<3

Digimon Adventure Tri - Episoderna kommer på tok för sakta! 
JoJo no Kimyou na Bouken: Diamond wa Kudakenai - Det är JoJo så uppenbarligen bra och Savage Garden är ett stort plus!
Kaitou Joker S3(?) - Riktigt bra och fortfarande Macgyver nivå av dumma lösningar.

Koutetsujou no Kabaneri - Väldigt intresserad av att se vart storyn går.

Mayoiga - Kanske den som jag är mest intresserad av att se vad den tar vägen, började starkt, riktigt starkt.

Niji-iro Days - En av dom bästa kortserierna nånsin, förtjänar helt klart att vara längre.
Tanaka-kun wa Itsumo Kedaruge - En anime om mig i min vardag för några år sen.
Uchuu Patrol Luluco - Triggers riktiga show den här säsongen, fortsätter med samma stuk som Inferno Cop och Ninja Slayer. Riktigt bra!
 

Okej:

Anne Happy - Okej liten serie om tjejer med olika typer av otur, den har sina moments.
Ansatsu Kyoshitsu S2 - Fortfarande kul med lite seriösa moments som bryter upp och hålller det intressant.

Bakuon!! - Tjejer och motorcyklar, not bad, not bad.
Big Order - Mer superpowers, började lite smått likt nått som Ajin. Började åtminstonde mer intressant än Mirai Nikki av samma person.

Bishoujo Yuugi Unit Crane Game - Rädda världen genom att vara bra på ufo catchers... somehow!
Brotherhood - Final Fantasy XV - Började riktigt bra, hoppas att spelet i sig lever upp till det.
Bungou Stray Dogs - Verkar bli relativt likt nått som Hamatora eller Kekkai Sensen, det är en bra sak.
Dragon Ball Super - Lite för lågbudget men relativt kul.
Endride - Settingen är intressant men dom 2 main karaktärerna blir lite för cringe när dom konstant tjafsar med varandra.
Flying Witch - Bara lugnt, verkar inte bli mycket till story men det skadar inte alls.
Ace Attorney - Har bara spelat lite kort av spelen men ja animen är väll okej, Wright låter och beter sig dock mer barnsligt en jag tänkte mig honom.

Hai-Furi - Skepp flickor som får klara sig själva, började starkt och förvånade mig.

Joker Game - Började inte jätte intressant men den blev bättre.
Kiznaiver - Förväntade mig mer av Trigger och jag hoppas att den blir bättre så småningom.
Kyoukai No Rinne S2 - Fortfarande okej den också.
Kuma Miko - Skit kul på samma sätt som Non Non Biyori, ute på landet där inget egentligen händer.
Kuromukuro - Mechs i en relativt intressant setting, jag är på.

Netoge no Yome wa Onnanoko ja Nai to Omotta? - Betydligt bättre än förväntat, gillar karaktärerna väldigt bra.

One Piece - Det är One Piece, fortfarande inte slut. I:
Re:Zero - Gimicken är nice och allt är riktigt bra hittills men det känns som att den kan börja kännas som Endless 8 om just det fortsätter för länge.

Sailor Moon Crystal S3 - Fortsätter vara okej.

Sakamoto desu ga? - Fy fan va fabulös! Får se hur länge det fortsätter vara kul.

Sansha Sanyou - Mer skoltjejer i vardagen, men den är kul.
Seisen Cerberus - Har haft lite bra moments men inget jag är speciellt såld på.
Shounen Maid - Inte illa, kändes som det skulle gå åt helvete direkt men den höll sig kul.
Sousei no Onmyouji - Action scenerna var okej, resten är helt ointressant hittills.
Super Lovers - Gay, riktigt gay. Men det är faktiskt på en okej nivå och inte alls en dålig serie.

Terra Formars: Revenge - Antingen är den guld eller rent skit, likt tidigare säsongen. Det som är riktigt bra verkar främst ligga i deras flashbacks.
Usakame - Korta slapstick episoder som hittills inte varit allt för kul.
Ushio to Tora S2 - Fortsätter vara ganska bra.
Wagamama High Spec - En till kort serie med tjejer som gör whatever, inget intressant hittills men jag vill testa dess VN.

 

Skräp/lär inte fortsätta se:

Hundred - Shovelware likt Infinite Stratos och liknande.

Gakusen Toshi Asterisk S2 - Mer shovelware som jag inte borde kolla på.

Som ni märker har jag inte mycket vettigt att säga om nått, men jag ska åtminstonde försöka hålla listan lite uppdaterad om något ändras under säsongen.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hundred - En mix av Infinite Stratos och, i brist på annat, Muv Luv. Fattas bara att se om Hayatos karaktärsutveckling blir mer än bara en tegelsten. Claire Brest Grill.

Emile is a trap.

 

 

Bakuon!! - Moe och Jojovibbar i samma serie som uteslutet handlar om motorcyklar. Undrar vad dom fick ge för att namedroppa alla märken och få tag i The Stig från Top Gear. Seriously, The Stig is in this show!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Sansha Sanyô: Jag har inte haft så mycket koll på dem på sistone, men är det inte dags för dem att ha något lika underbart välanimerat som Love Lab eller Mikakunin de Shinkôkei igen!

"Söta tjejer gör söta saker", men sympatiskt: f.d. överklasstjej som inte är bortskämd tsundere(!) skaffar vänner. Första avsnittet var bra, animationen drog typ mer än halva lasset, men efter det har det inte känts så speciellt. Men jag gillar rappheten i öppningsvinjetten, speciellt trådtelefonbiten.

 

 

  • Kuromukuro. "Från studion bakom Shirobako" borde inte betyda något, men det gör det!

 

Mänskligheten hittade mystisk robot + stor kub; utomjordiska robotar anfaller och en helt vanlig tjej råkar öppna kuben, som spottar ut en samuraj från 400 år sedan.

 

"Samurajrobotar från yttre rymden" är inte jättelockande, men jag gillar "fisk på torra land"-berättelser (samurajsnubben), och jag gillade hur tjejen var skriven. Eller hur hon inte var skriven -- hon är inte så färgstark, men hon är inte en ren klyscha.

 

 

  • Shônen Maid. Låter dumt.

 

Inte så dumt! Halvt brådmogen pojke och nybliven föräldralös tas in av sin konstiga morbror, och de får båda anpassa sig till sin nybildade familj. Sympatiskt, smågulligt.

 

 

  • Sousei no Onmyôji. Någon actionserie måste väl kunna utspela sig utan att förankra sig i en gymnasieskola, och är det ingen av de ovan nämnda så kanske det är denna.

 

Japansk exorcism har jag aldrig lockats särskilt av, eller spökgrejer rent allmänt egentligen (nej, j-jag är inte för rädd! ...Jag tycker bara att "andar" och spöken och demoner och sånt är fånigt, särskilt ju mer påtagliga de är. Det var väl det som Ghost Hunt gjorde så bra: mystiska, ogripbara spöken.), men denna har ett par andra grejer till sin fördel.

 

Dels är det stilen. Den ser oftast enkelt, om inte illa, tecknad ut (även om actionkoreografin kan vara rätt ball, som i avsnitt 2), men det där vanliga där karaktärerna ger sina namngivna "moves" (så att kanji dunkar fram i bild tecken för tecken) har en utpräglad stil, så det ger det lite mervärde. Förutom det så är jag mest lockad av [spoiler=(avsnitt 2)]romantiken mellan det omaka paret: killen och tjejen, som bråkar en massa, har förutspåtts i framtiden gifta sig och föda den slutgiltiga exorcisten

. Så jag ser i princip bara för dem.

 

 


 

Jag såg också ett avsnitt Wagamama High Spec, vilket är en kortavsnittsserie om typ ett skolråd eller nåt. I första avsnittet är luftkonditioneringen trasig, så de strippar. Slut.

 

Trots att det var bara typ tre minuter så såg jag fram emot att aldrig se mer av det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg också ett avsnitt Wagamama High Spec, vilket är en kortavsnittsserie om typ ett skolråd eller nåt. I första avsnittet är luftkonditioneringen trasig, så de strippar. Slut.

 

Trots att det var bara typ tre minuter så såg jag fram emot att aldrig se mer av det.

Synopsisen på MyAnimeList var väldigt vilseledande. Stilen är väl gjord med en standard setup från kortavsnittsserier med en gimmick per avsnitt, men hånlog vid ett tillfälle då en kackerlacka "censurerades" med en karikatyr av en av huvudpersonerna ridandes en svart blob. Charmig serie även om det känns som att grundmaterialet det är baserat på är av the lewd sort:hazukashii:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Synopsisen på MyAnimeList var väldigt vilseledande. Stilen är väl gjord med en standard setup från kortavsnittsserier med en gimmick per avsnitt, men hånlog vid ett tillfälle då en kackerlacka "censurerades" med en karikatyr av en av huvudpersonerna ridandes en svart blob. Charmig serie även om det känns som att grundmaterialet det är baserat på är av the lewd sort:hazukashii:

 

Jag fann ingen charm i det, utan tyckte mest det kändes som en sån där serie där hud är viktigare än karaktär. (´-`') Aiura däremot, den hade charm!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fann ingen charm i det, utan tyckte mest det kändes som en sån där serie där hud är viktigare än karaktär. (´-`') Aiura däremot, den hade charm!

Det kanske inte var det bästa avsnittet att öppna med, det måste erkännas. Och sant, inte Aiura-charmigt. Men vad kan utcharma Steve Jobs och den nya iCrab?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Youtube-animekritikern Digibro la upp en analysvideo om skillnader och likheter mellan "söta tjejer gör söta saker" och diskuterar bland annat Pan de Peace, Anne-Happy och Sansha San'yô. Han tar upp ett antal sanningar som är värda att tänka på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asså jag saknar ändå de gamla Sailor moon och gänget. Det är tråkigt att det inte går någon bra animerad serie längre på svensk tv. Nu för tiden måste man streama allt själv och leta upp. Missförstå mig rätt, jättekul att hitta nya saker. Det gillar jag så mycket att jag har gjort en egen hemsida om allt nytt jag hittar, har till och med lagt in en ordbok så att nötter som inte ser animerat själva skall förstå..

 

Kan inte någon kreativ hjärna där ute ta fram något sailor moon liknande in i tv rutan igen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi har ju förra årets Sailor Moon Crystal, vet dock inte vad responsen var på den. Liknande serier tänker jag kanske Puella Magi Madoka Magica eller någon av de dussintals versioner av Precure, senaste tror jag var Princess Precure. Verkar vara dåligt med liknande mahou shoujou denna säsong dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asså jag saknar ändå de gamla Sailor moon och gänget. Det är tråkigt att det inte går någon bra animerad serie längre på svensk tv. Nu för tiden måste man streama allt själv och leta upp. Missförstå mig rätt, jättekul att hitta nya saker. Det gillar jag så mycket att jag har gjort en egen hemsida om allt nytt jag hittar, har till och med lagt in en ordbok så att nötter som inte ser animerat själva skall förstå..

 

Kan inte någon kreativ hjärna där ute ta fram något sailor moon liknande in i tv rutan igen?

 

Svenska tevekanaler kommer nog inte att visa någon ny (eller "ny") anime på ett bra tag. Dels måste det vara billigt och enkelt att licensera, dels måste det åtminstone för barnanime vara långt (många avsnitt), dels måste inköpsansvariga ha lite intresse och förståelse för konstformen.

 

Men ja, det hade varit ganska gott med anime på teve. Det är lätt för stortittare som de flesta här på forumet att få reda på vad vi vill ha och sedan få tag på det, men många som antingen är mer "casual" eller som inte tittar på anime alls (...ännu!) behöver upptäcka det genom att det väljs ut åt dem -- t.ex. genom att en inköpsansvarig köper in det till en kanal och det sedan sänds där på en tid som den potentiella nykomlingen kan se det.

 

Det närmaste vi har nu är nog Netflix. Det som rekommenderas är utvalt för varje användare, och de har ett litet antal animeserier nu. Mest relevant för Sailor Moon-exemplet är Glitter Force, den dubbade och omklippta versionen av Smile Pretty Cure. Netflix har köpt in ett antal animeserier nu (direkt, och inte som i amerikanska Netflix där utbudet kommer som underlicenser från amerikanska animebolag), och om de får bra siffror så kommer det förhoppningsvis att fortsätta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Sammanfattning av avslutande serier:

 

Hundred: En klon av Infinite Stratos kan man säga. Om du inte gillade IS så kommer du inte gilla Hundred. Om du gillade IS så kommer du fortfarande ha svårt att gilla Hundred. Svaga karaktärer som bara levererar när handlingen begär det (om ens det), stendumma sätt att vända på strider och ett halvöppet slut som hintar om att vi inte kommer undan denna katastrof. Se Infinite Stratos istället, finns mer Laura där.

 

Bakuon!!: Föreställ dig att du har karaktärerna från K-On! och slår ihop dom med programledarna från Top Gear och lägger till motorcyklar, så har du Bakuon i ett nötskal. Serien har ett upplägg som låter dig uppskatta alla upptåg som sker även om du inte är en motorcyklist själv. En fanatisk Nao Touyama (Engrish Grandu Mastah från Kantai Collection och Kiniro Mosaic), en stil som påminner om lite äldre serier och ett snäpp överdrift gör att denna serier cruisar lätt in i era...öh, garage? Vad jag försöker säga är att det är en bra slice-of-life serie!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anne Happy: Min favorit denna säsong, Anne Happy är en charmig chibi-hybridserie om karaktärer med olika otursdrag. Vissa säger att det representerar ett typiskt trope och till det vill jag säga när var det senast du såg alla karaktärer dela samma särdrag och skruva upp det till 11? Bra musik, varm animationsstil, chibi-instick och klassisk reaktionshumor gör detta till en pärla denna säsong.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg två avsnitt av den enda serie jag hade sett fram åt, Joker Game. Om det introducerande kapitlet inte hade varit tvådelat så hade jag bara sett ett avsnitt. Det var väldigt lite jag gillade med den här serien utöver hur killarna är klädda. Först försöker den få spionerna att framstå som coola genom att göra dem till ofantliga skitstövlar. För mig blev de bara orelaterbara. Till och med protagonisten kallar dem för monster. Det skulle förvåna mig stort om pojkarna inte fick visa mera känslor och karaktärsdjup senare i serien, men jag vill inte ens ta reda på om det händer. Jag vill inte umgås med de här karaktärerna.

 

Den enda som är en hygglig snubbe är protagonisten, men han är också ganska naiv. Vilket är ok i sig eftersom han kommer växa som karaktär, men all hans detektivande framförs genom massor av inre monologer och minutslånga flashbacks till saker som vi alldeles nyligen blev visade. Det blir väldigt tradigt.

 

Å ena sidan uppskattar att se något vuxet och allvarligt sändas, men Joker Game försökte alldeles för hårt att vara cool och var väldigt ospännande. Jag hoppar över denna.

 

Den enda andra serie jag hade något särskilt hopp för, Kuromukuro, visade sig vara raka motsatsen. För det första var den lite lättsam och humoristisk, vilket jag tror jag är på humör för, men viktigast är att den lyckades informera publiken om vad som pågår utan att direkt sätta i ord "Det här är vad som pågår"! Ta öppningsscenen när protagonistens mor argumenterar för hennes sida mot en lärare, fastän protagonisten själv sitter och skruvar på sig i obehag. Det säger så mycket om vilka de är som personer och vad deras relation är, och varenda scen kändes som den gav någon ny, viktig information. Jag älskar arkitekturen, både in- och utvändigt. Det ser ut som vi befinner oss i levande, genomtänkta byggnader. Musiken var också go.

 

Jag ser de här serierna lite som skillnaden mellan A: en vanlig person som vill berätta en historia, och B: någon som vill berätta en historia och förstår hur man gör historier spännande och känslosamma. Faaast jag har sagt såhär om andra första avsnitt förut utan att resten av serien tillfredställer, så jag ska försöka hålla förväntningarna i koppel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Flying Witch: Föreställ er liknande slice of life som handlar om livet på landet, men lägg till häxeri i mixen. Vanligtvis så sker saker från showen i uppskruvade komedier eller högoktaniga och actionfyllda äventyr. Flying Witch säger det är okej att ta det lugnt och njuta av det i sin egna takt. En varm och charmig serie som man kan se om man vill varva ner samtidigt som man lägger till flygande valar och förhäxat godis som får dig att skratta åt allt. Ett bra och mjukt soundtrack kombinerat med en varm atmosfär gör detta till den bästa serien denna säsong hands down.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Pan de Peace: Bröd, bröd, loli, bröd, loli, loli, bröd...loli med bröd. Blir inte djupare än så. Skippa den och se Koufuku Graffiti istället, eller Food Wars.

 

Wagamama High Spec: Gillade stilen och det fanns intressanta karaktärer men formatet fungerade inte. Det var som om skaparna hade början och slutet men sket i mitten när de gav ut avsnitten. Resultatet blev framstressat och med mindre kemi än vad som kunnat vara. Sen så har jag svårt att förlåta dom för mobilspelet dom försöker göra reklam för. Shamelessly plugging freemium titles!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...