Hoppa till innehåll
Anime.se

Uppgradering på väg - vad vill ni se på Anime.se?


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Egentligen har mitt ideal för Anime.se alltid varit att en intern grupp ska planera häftiga officiella Anime.se-grejer bakom lyckta dörrar, för att medlemmarna sedan ska kunna få se endast det färdiga resultatet, som en glad överraskning. Ju mer tid som går, desto mer frångår jag den tanken. Det fungerar inte när den interna gruppens medlemmar kan räknas på den enda handens fingrar -- så istället för att överraska er så vill jag berätta om vad som kommer, och se om vi kan få en dialog om vad vi vill ska ske på Anime.se.

 

Just nu kör forumet mjukvaran IPB version 3, och jag har förberett för att uppgradera till IPS version 4. Innan uppgraderingen kommer så måste Avathar och jag uppgradera servern, eftersom den kör en del föråldrad stödmjukvara, men forumuppgraderingen kommer när det är gjort. Uppgraderingen kommer att innebära en lite annorlunda design (jag är för dålig på design, så jag vågar inte ändra för mycket), och framförallt ny funktionalitet.

 

En ny grej är "Pages"-delen, som främst kommer att märkas som en "Artiklar"-avdelning. Vi hade en artikeldel för typ 10 år sedan, och nu vill jag att den kommer tillbaka. Jag tror att folk behöver lite redaktionellt material att reagera på; i praktiken kommer det mest att betyda nyhetsartiklar. Fler och snabbare nyhetsartiklar, på svenska, relevanta för svenska anime- och japanfans. Nyheter och andra artiklar kommer att synas på en förstasida, men de kommer också automatiskt att synas i forumet, och kommentarer på artikeln kommer att kunna skrivas både på forumet och på artikelsidan. Vad gäller artiklar som inte är nyheter, så har min ambition varit att betala för artiklar -- kanske inte riktiga ersättningar för 10-20 000 kr per styck, men kanske 100-200 kr --, men vi får se. I IPS4 (uppgraderingen) finns också en möjlighet att "lyfta fram" vanliga inlägg från vanliga medlemmar till fullfjädrade artiklar, men jag vet inte om jag gillar den tanken; det känns lite utnyttjande.

 

Jag skulle gärna vilja höra med er om det finns medlemmar som skulle vilja vara med och utveckla en "redaktion" för innehåll? Vad jag menar är att vi i grupp skulle diskutera saker som vilka sorters nyheter vi ska posta, vilka arbetssätt vi ska ha när vi ska posta nyheter, hur vi (eller våra "reportrar") ska skriva nyheterna (personlig eller opersonlig stil?). Vi skulle även diskutera sådant som inte är nyheter, som intervjuer eller recensioner. (Obs: att vara med i "redaktionen" betyder inte att man måste skriva artiklar.)

 

Jag vill även höra av er som har intresse av att skriva, men inte vara med i en "redaktion".

 

En annan ny grej, förutom Pages/Artiklar, är bloggfunktionaliteten, där medlemmar har sina egna bloggar (om de vill). Jag har redan köpt in den, men inte provat eller installerat den ännu, så jag vet inte riktigt vad jag kan säga om den, annat än att det hade varit kul om det kunde bli något slags bloggnätverk.

 

Förutom Artiklar och bloggar, så går Pages (mjukvaran som ligger bakom "Artiklar"-delen) att programmera på olika sätt, och jag har börjat bekanta mig med hur det fungerar (vilket inte varit lätt, eftersom den har extremt dålig dokumentation). Förutom artiklar så kan man göra olika sorters saker; här är några möjliga grejer Anime.se skulle kunna servera:

  • Wiki-sidor som endast kan redigeras av medlemmar som skrivit fler än, säg, 100 inlägg. De skulle kunna användas för resurser, för informationskällor som folk kan ha nytta av, istället för trådar med förstainlägg som endast trådskaparen kan ändra. Exempelvis Sverige och svenska i anime eller Var inhandlar jag manga? eller Licensierade lättromaner skulle kunna vara bra som wikisidor, så att alla kan hjälpas åt med att fylla i information och rätta felaktigheter.
  • Poddradioarkiv, för svenska japanrelaterade poddar som skulle vilja det.
  • En dejtingdel!? :happydrop: Det skulle nog kräva mycket specialprogrammering, men jag tänker mig typ att om man är medlem och vill det så skulle man kunna vara med på en särskild del på Anime.se.
  • En svensk animedatabas, typ MAL eller Anime News Network. (Gud vad jag inte vill sitta och skrapa information om 10 000 animeserier från MAL...)

Man kan alltså göra rätt blandade saker.

 

På nya versionen av forumet finns det också lite nya saker, som att man kan skapa frågeforum. Det är forum där första inlägget i en tråd är en fråga, och efterföljande inlägg är svar på frågan; ett av inläggen väljs som slutgiltigt svar på frågan, och :hiss: utdelas. Jag vet inte om det hade varit bäst med ett kollaborativt Answerman för animefrågor, eller något blandat för allt japanrelaterat, eller något blandat för allt, från "vad heter första fienden i Naruto" till "vilken högskola borde jag söka till".

 

Ytterligare applikationer som vi inte har men som vi skulle kunna köpa till är "Commerce", som man kan bygga butiker med, "Downloads", som man kan hantera nedladdningar med, och "Gallery", som man kan bygga olika sorters bildgallerier med; särskilt den sista är intressant, då man skulle kunna göra en sån där sida där folk postar membilder och lallar runt, eller göra en sida typ som en liten Deviant Art-grej där man kan ladda upp sin egen fanart.

 

Vad har ni för idéer? Vad skulle ni vilja se på Anime.se? Inte bara funktionalitet typ "animedatabas" som ovan, utan också idéer till artiklar, typ "jag vill att Anime.se recenserar Ordbilders alla mangasläpp", eller vad det nu kan vara.

 

Sen, när jag har uppgraderat, så kommer jag också att förlita mig på era önskemål vad gäller design och organisation -- men det tar vi då.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ajust fan, en sak jag funderat på: jag har sett att Crunchyroll och Daisuki har börjat samarbeta med en del sajter -- typ MyAnimeList, Anime-Planet och ANN -- så att de har inbäddad video. De sajterna är mycket större än Anime.se, men jag undrar vad det hade krävts för ett sånt samarbete...!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är lite borta vad samarbetet betyder för sidan. Kommer vi kunna se serier från forumet? Blir det reklam så forumet får intäkter? Lite förbryllande just nu...

 

Men angående redaktionen så finns det intresse att jobba på det. Skribent mot random stuff, redigera och sådär. Vill hålla lågan uppe i den nya sajten.  :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är lite borta vad samarbetet betyder för sidan. Kommer vi kunna se serier från forumet? Blir det reklam så forumet får intäkter? Lite förbryllande just nu...

Samarbeten hänger på give-and-take. Crunchyroll (t.ex.) får reklamintäkter och "publicitet" via sina videor, sajten som samarbetar med dem utökar sitt innehållet med Crunchyrolls innehåll. Anime.se skulle nog inte få några intäkter, men vi skulle inte tappa något på det heller.

 

Rent praktiskt så tänker jag mig nåt sånt här:

 

p8kZ.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samarbeten hänger på give-and-take. Crunchyroll (t.ex.) får reklamintäkter och "publicitet" via sina videor, sajten som samarbetar med dem utökar sitt innehållet med Crunchyrolls innehåll. Anime.se skulle nog inte få några intäkter, men vi skulle inte tappa något på det heller.

 

Rent praktiskt så tänker jag mig nåt sånt här:

 

p8kZ.jpg

 

Känns ju som en riktigt god idé.

Då ger vi bra reklam för crunchyroll samtidigt som vi kanske får förnyat intresse för anime.se ^^

Btw så sitter jag och skriver lite på färgteman osv för den nya sajten Sceleris. Postar när jag har något bra att komma med.

Ska höra med Mathjuice också om han har några ideer ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den där videogrejen är ganska osannolik, känns det som; det är mest en vild idé, så vänta er inget. Jag tror inte att Crunchyroll, Daisuki etc. samarbetar med vilka små sajter som helst. Crunchyroll äter små bajslortar som oss till frukost!

 

(...Crunchyroll äter små bajslortar till frukost?)
 

Btw så sitter jag och skriver lite på färgteman osv för den nya sajten Sceleris. Postar när jag har något bra att komma med.

 
Observera att jag lagt den där blå designen som jag visade innan i malpåsen (pga tråkig och jag är för dålig på snygg design); kolla dev-sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp såg det nu :P

Vad jag tänker lite är om man ska basera det hela på en specifik färg som anime.se är. 

Ta te.x. crunchyroll som "är" färgen orange i grund och botten dvs logga osv, Daisuki som kör med svart och vitt, MAL som är blå och vit osv.

Vet att det låter lite åt fanders kanske men om man kan knåpa ihop en bra logga för just anime.se och sedan basera färgvalet utefter vad loggan använder för färger så kanske man kan få en bra mall att arbeta med  :happydrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp såg det nu :P

Vad jag tänker lite är om man ska basera det hela på en specifik färg som anime.se är. 

Ta te.x. crunchyroll som "är" färgen orange i grund och botten dvs logga osv, Daisuki som kör med svart och vitt, MAL som är blå och vit osv.

Vet att det låter lite åt fanders kanske men om man kan knåpa ihop en bra logga för just anime.se och sedan basera färgvalet utefter vad loggan använder för färger så kanske man kan få en bra mall att arbeta med  :happydrop:

Bra idé!

Jag kan stå för loggan...

Q2tH.jpg

Vad tror ni?

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp såg det nu :P

Vad jag tänker lite är om man ska basera det hela på en specifik färg som anime.se är. 

Ta te.x. crunchyroll som "är" färgen orange i grund och botten dvs logga osv, Daisuki som kör med svart och vitt, MAL som är blå och vit osv.

Vet att det låter lite åt fanders kanske men om man kan knåpa ihop en bra logga för just anime.se och sedan basera färgvalet utefter vad loggan använder för färger så kanske man kan få en bra mall att arbeta med  :happydrop:

 

Det är absolut inte åt fanders! Det kallas för "visuell identitet", och det är alltid bra att ha riktlinjer för det: vilka som är våra färger, hur logotypen ser ut, hur logotypen ska se ut i svartvitt, hur en maskot får se ut osv. (Om man har en maskot med ett ansikte så kanske man bör ha ett sånt där karaktärsreferensblad som visar ansiktsuttryck och färger.)

 

Fast, att först göra en logotyp med färger valda utan någon viss plan, och sen välja färgerna efter det, det låter bakvänt. Jag tycker att den visuella identiteten ska utgå från den icke-visuella identiteten: vad våra nyckelord är, hur vi ser på oss själva och vårt uppdrag osv. Ett företag (inte för att Anime.se är ett företag, eller ens en formell organisation) som ser sig själva som traditionellt och stadigt kan tänkas ha en helt annan visuell identitet än ett företag som ser sig själva som "cutting edge" och "hippt".

 

Vad jag menar är att färger och logotyp bör om inte komma direkt från så åtminstone inte strida emot våra riktlinjer för vår identitet. Vi har sådana riktlinjer:

Spoiler

Vision:

Vår bild av vilken roll Anime.se kommer att spela i framtiden.

Anime.se skall vara bäst i Sverige på att främja vänskaper mellan alla fans av japansk populärkultur.

 

Verksamhetsidé:

Vår förklaring till vilken nisch Anime.se ska fylla.

Anime.se tar som uppdrag att hjälpa alla svenskar som gillar japansk populärkultur att utvecklas socialt och knyta bekantskaper, genom att erbjuda en vänlig mötesplats med en varm gemenskap. Vi lockar in nya medlemmar med informativa och underhållande resurser av hög kvalitet och stödjer vänskapsbildande genom att anordna engagerande evenemang och sysselsättningar av en sort som sällan återfinns i svensk fandom.

 

Kanske också vår gamla, gamla slogan "Sveriges mysigaste animecommunity" passar in.

 

Om ni inte vill skriva under på sådana riktlinjer så är jag idel öra för andra idéer, men annars så kan man använda färger och koncept som är knutna till termer och begrepp som återkommer i riktlinjerna ovan. Alltså, man kan titta på och inspireras av sådant som färgpsykologi och t.ex. symboler för vänskap.

 

Man bör kunna motivera alla val, kan man säga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Det är absolut inte åt fanders! Det kallas för "visuell identitet", och det är alltid bra att ha riktlinjer för det: vilka som är våra färger, hur logotypen ser ut, hur logotypen ska se ut i svartvitt, hur en maskot får se ut osv. (Om man har en maskot med ett ansikte så kanske man bör ha ett sånt där karaktärsreferensblad som visar ansiktsuttryck och färger.)

 

Fast, att först göra en logotyp med färger valda utan någon viss plan, och sen välja färgerna efter det, det låter bakvänt. Jag tycker att den visuella identiteten ska utgå från den icke-visuella identiteten: vad våra nyckelord är, hur vi ser på oss själva och vårt uppdrag osv. Ett företag (inte för att Anime.se är ett företag, eller ens en formell organisation) som ser sig själva som traditionellt och stadigt kan tänkas ha en helt annan visuell identitet än ett företag som ser sig själva som "cutting edge" och "hippt".

 

Vad jag menar är att färger och logotyp bör om inte komma direkt från så åtminstone inte strida emot våra riktlinjer för vår identitet. Vi har sådana riktlinjer:

Vision:

Vår bild av vilken roll Anime.se kommer att spela i framtiden.

Anime.se skall vara bäst i Sverige på att främja vänskaper mellan alla fans av japansk populärkultur.

 

Verksamhetsidé:

Vår förklaring till vilken nisch Anime.se ska fylla.

Anime.se tar som uppdrag att hjälpa alla svenskar som gillar japansk populärkultur att utvecklas socialt och knyta bekantskaper, genom att erbjuda en vänlig mötesplats med en varm gemenskap. Vi lockar in nya medlemmar med informativa och underhållande resurser av hög kvalitet och stödjer vänskapsbildande genom att anordna engagerande evenemang och sysselsättningar av en sort som sällan återfinns i svensk fandom.

 

Kanske också vår gamla, gamla slogan "Sveriges mysigaste animecommunity" passar in.

 

Om ni inte vill skriva under på sådana riktlinjer så är jag idel öra för andra idéer, men annars så kan man använda färger och koncept som är knutna till termer och begrepp som återkommer i riktlinjerna ovan. Alltså, man kan titta på och inspireras av sådant som färgpsykologi och t.ex. symboler för vänskap.

 

Man bör kunna motivera alla val, kan man säga. :)

 

Jag håller helt med det du föreslår och skriver Sceleris.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu vet jag nånting vi behöver:

Har sett på senare tid att nyanlända inte vet var man ska ta vägen och lägger presentationstrådar under animé eller spel eller dylikt. Vad vi behöver är ett sätt att lyfta fram presentationstråden, kanske rent av göra det till ett eget subforum.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu vet jag nånting vi behöver:

Har sett på senare tid att nyanlända inte vet var man ska ta vägen och lägger presentationstrådar under animé eller spel eller dylikt. Vad vi behöver är ett sätt att lyfta fram presentationstråden, kanske rent av göra det till ett eget subforum.

Låter ju riktigt nice det där ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm.

 

Det går nog att göra ett meddelande som bara visas för nykomlingar, typ "hej och välkommen, presentera dig i den här tråden". Hade det varit nåt?

 

Med ett helt subforum för presentationer så behövs nog inte det (mindre jobb för mig, tjoho), men då tycker ni alltså att det får bli en tråd per person? Är det bättre än en samlad tråd?

 

Apropå nykomlingar så har jag som svar på kritik mot utanförskapskänsla funderat på om ett särskilt nykomlingsforum hade gjort initieringen lättare. Det går att ställa in så att endast de med färre än t.ex. 100 inlägg kan skriva och läsa i ett sådant forum, så det kanske skulle göra det lättare för en del att posta, tänker jag. Menå andra sidan skulle det kanske bara öka "klyftan" som en del har upplevt?

 

Hmm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad sägs om att implementera nykomlings(sub)forumet och flytta presentationstråden dit? På så sätt kan man hålla klyftan mindre då flera veteraner har som vana att posta i just den tråden men även tillåta nyare medlemmar skapa specifika trådar för meetups/hjälp/sökes etcetera. Se det som en språngbräda där veteraner kan komma in och bistå vid behov.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte vi bör ha ett separat forum för nybörjare utan det skulle nog bara bredda klyftan. Känns inte häller som att presentations-tråden bör förändras. Möjligtvis att nykomlingar får ett meddelande som uppmanar dem att presentera sig är säkert nånting vi behöver. Om vi får många nya medlemmar som gärna presenterar sig, och väl dessutom så kanske det blir lite väl grötigt i tråden om man ska svara och så och då kanske det passar bättre med en tråd per person eller ett litet subforum, men dock så tycker jag inte att det forumet skall vara endast för nykomlingar, kanske att bara nykomlingar kan starta trådar där men att vi veteraner kan svara och läsa. Annars så finns det ju ingen poäng med det liksom. Man måste ge för att få men jag har inget problem med att ge först. Kanske måste vi försöka vara mer aktiva och interagera med de nya. T.ex. Ställa frågor till dem som inte presenterar sig så väl osv. Kanske lägga mer fokus på att få dit nykomlingar till spelhelgerna med drawful och andra spel mer likt sällskapsspel. Det var iaf de trevligaste spelhelgerna jag varit på och kanske skulle kunna få nya att känna sig mer välkommen om vi kan skratta och "mingla" direkt liksom...

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min tanke med ett "endast nykomlingar"-forum var denna:

 

Nykomlingar kanske känner press på sig att posta inför folk med hundratals (eller tusentals!) inlägg, inför folk som skriver om saker som en nykomling kanske inte har en aning om. Man kanske vill knyta an med någon helt enkelt om hur mycket man gillar One Piece, men det kanske känns som att ens "hej, gillar ni Luffy eller Zoro mest?"-inlägg skulle hamna under lupp och bedömas. Då kanske det hade känts tryggare med ett forum där alla är nykomlingar. Nykomlingar kan knyta band med nykomlingar under trygga förhållanden, och när de fått bekantskaper och mer erfarenhet under bältet (genom att skriva foruminlägg) så kan de "ta examen" automatiskt, för att endast de med som mest x inlägg får skriva där. De har kvar sina bekantskaper men kan nu börja hänga i det "stora" forumet.

 

Men kanske jag tänker fel, kanske detta inte alls är problemet? Med alla våra tysta nykomlingar (av 514 personer som registrerat sig sedan 20 april 2013, har endast 256 stycken skrivit något alls -- och endast 46 personer har skrivit fler än 10 inlägg!) så kanske problemet är något annat. Uppenbarligen har de inte funnit vad de letat efter, men frågan är vad de letat efter. Kanske de vill snacka om 50 olika gamla och nya animeserier men inte ser aktivitet nog att bära upp en diskussion? Kanske de gick med för att träffa nya vänner, men inte ser möjligheten att göra det här (baserat på ton, eller baserat på aktivitet)? Eller något annat?

 

I vilket fall, ett "endast nykomlingar"-forum kan givetvis göras även om presentationstråden är tillgänglig för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Men kanske jag tänker fel, kanske detta inte alls är problemet? Med alla våra tysta nykomlingar (av 514 personer som registrerat sig sedan 20 april 2013, har endast 256 stycken skrivit något alls -- och endast 46 personer har skrivit fler än 10 inlägg!) så kanske problemet är något annat. Uppenbarligen har de inte funnit vad de letat efter, men frågan är vad de letat efter. Kanske de vill snacka om 50 olika gamla och nya animeserier men inte ser aktivitet nog att bära upp en diskussion? Kanske de gick med för att träffa nya vänner, men inte ser möjligheten att göra det här (baserat på ton, eller baserat på aktivitet)? Eller något annat?

 

I vilket fall, ett "endast nykomlingar"-forum kan givetvis göras även om presentationstråden är tillgänglig för alla.

 

Går det att fixa så att dom som inte skrivit något alls får en påminnelse via mail och sen att användarna tas bort efter en månad?

 

Kanske något liknande med inaktiva medlemmar, fast med fler påminnelser och längre period?

 

Det gör ju dels upptagna användarnamn fria och påminner dom som glömt bort anime.se

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går det att fixa så att dom som inte skrivit något alls får en påminnelse via mail och sen att användarna tas bort efter en månad?

 

Kanske något liknande med inaktiva medlemmar, fast med fler påminnelser och längre period?

 

Det gör ju dels upptagna användarnamn fria och påminner dom som glömt bort anime.se

 

Det går, men jag drar mig för massmejlutskick, i synnerhet så länge vi inte har mer att erbjuda än när de senast besökte, och jag tar helst inte bort användare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan hjälpa till med grafiskt och forum moderation om det skulle behövas så småningom. När det kommer till att skriva artiklar skulle jag verkligen inte vara till nån hjälp alls, men det tidigare nämnda kan jag.

Just nu verkar det lite fullt på den fronten, men jag tänkte nämna det åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man skulle kunna dela upp forummoderering i positiv och negativ moderering.

 

Med negativ moderering tänker jag på det att reagera på vad som skrivs. Folk som postar i fel forum, reklaminlägg, otrevligheter, dåliga trådtitlar. I nuläget behövs det inget sådant -- alla här är så väluppfostrade!

 

Med positiv moderering menar jag det att skapa, uppmuntra till och leda diskussioner. Att komma på diskussionsämnen, att ställa frågor i trådar. (Det viktiga här är "frågor"; det är svårt att få fram något meningsutbyte om subjektiva åsikter typ "jag tycker att One Piece är bra".) Sådant behöver vi, men kanske inte från officiella moderatorer? Istället får alla gärna skriva vad de kan och kommer på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...