Hoppa till innehåll
Anime.se

Re:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu (spoilers)


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

bTMt.jpg

 

Nu när serien har sänts ungefär till det jag läst av mangaversionen (jag har läst till motsvarande avsnitt 6 och lite, lite till) så tänkte jag att jag skulle starta en tråd åt denna serie, som ju är ganska diskussionsvänlig: det är ju en del mystik kring allt.

 

Till den som inte sett serien: Det handlar om Subaru, en vanlig japansk ung kille som råkar vandra in i en fantasyvärld, där han stöter på olika figurer som kan behöva hans hjälp. Men när det slutar med hans våldsamma död så upptäcker han snart att han får ett extra försök, genom en "reset" till startpunkten, tidigare på dagen. Denna diskussion påbörjas när avsnitt 6 har sänts.

 

Så, Rem är mördaren i huset -- något som orsakar Subaru mycket ångest, då han verkligen gillat pigorna. Rem och Ram är tydligen inte människor. Rems styrka (slänga runt en tung slagkula och tunga kedjor så lätt) är en sak, förstås, men kopplingen till oni/troll är också stark. Kopplingen till sagan kunde inte ha gjorts starkare, så jag gissar på att Ram inte vet något -- det är det blå trollet som gör illdåd för det röda trollets skull. Beatrice gav också ett par ledtrådar: en förbannelse kan komma från en schaman någonstansifrån, och en manastöld kräver en skicklig magiker. (Men det kan ju också helt enkelt vara så att Rem krossade hans huvud i sängen där han låg, utan förbannelser eller manastöld.)

 

Frågan är väl vad motivationen är, och om Rem gjorde det på eget bevåg.

 

En annan fråga är vad som hände med hon där tjuvflickan Felt. Hon kommer nog tillbaka som prinsessa eller nåt sånt, typ att hon gömts undan i slummen av kungen när hon var liten, för att skydda henne från någon ond grupp konspiratörer som sedermera dödade kungen och hans familj. Det antyddes ju något sådant, när Felt gjorde att Emilia-tans emblems reagerade -- endast de i successionsföljd kunde väl få den att reagera.

 

Och så frågan om vem eller vad som ligger bakom att Subaru är där över huvud taget. Vild gissning: det är den där mystiska draken som tagit dit honom.

 

Vad tror ni? Varför har saker hänt, och vad kommer att hända härnäst?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håå, jag såg nyss avsnitt sex och fick lust att skriva lite om den i säsongstråden men det passar ju bra mycket bättre här. Till en början trodde jag att Subaru fick åka tillbaka i tiden om han inte gjorde rätt men i avsnitt fem så dog han och åkte tillbaka så troligtvis så dog han i sömnen. 

 

Jag fick känslan att Ram vet något eftersom hon reagerade så starkt på berättelsen och att hon sa till Subaru att inte säga något till Rem men det kanske hade mest med oni/troll delen att göra. Ram verkar vara favoriten av de båda på herrgården för hon verkar få mer beröm trots att Rem är bättre på allt annat, vi fick även se hon sitta i Roswaal L. Mathers knä när han frågade om Subaru kunde vara en spion, Rem verkade inte finnas i närheten då. Jag skulle tro att Subaru inte kommer att komma på ett sätt att besegra eller undkomma Rem den här gången utan behöver nog dö åtminstone en gång till innan han kommer på ett sätt att lösa det hela.

 

Att emblemet reagerade på Felt missade jag faktiskt och trodde bara att hon skulle bli bestraffad när Reinhard såg vad hon hade stulit men den teorin låter inte helt uppåt väggarna, det enda vi vet är att hon bor i slummen och den närmaste familj hon har är Rom. 

 

Den starkaste kandidaten för vem det var som förde Subaru till den världen är draken men samtidigt känner jag att jag vet för lite för att ge någon noggrannare gissning. Återupplivningen som Subaru fick är den bunden till Emilia? När Subaru dör förstår man att det går tillbaka men om Emilia dör skulle de fortsätta då eller är den designad så att det återgår till senaste checkpoint eller är Subarus död inom kort oåtkomlig? I så fall varför fick inte Emilia den gåvan?

 

En sista grej. Kan namnet på häxan från sagan vara Satella som Emilia sa att hon hette första gången hon stötte på Subaru.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ljuger ju så jag tror det själv! Emblemet "reagerade" inte (så vitt jag kunde se) på Felt. Men riddare Reinhard reagerade! Det hände när hon tog fram emblemet och skulle ge tillbaka det till Emilia-tan, och han ser det i hennes hand. Han säger sedan att han tar henne inte för att hon stal emblemet, utan av någon annan anledning, som alltså var tydlig för honom just när han såg det i hennes hand. (Han utfrågar henne genast om namn, ålder, ursprung.) Det är bara jag som drog slutsatsen att emblemet på något sätt visade hennes kungliga blod, för jag kan inte se någon annan förklaring på hans reaktion.

 

Om Rem/Ram: Glömde säga att efter att Subaru och Rem varit till stan och handlat så reagerade hon på hans prat om oni då också, så det var också en ledtråd -- som om det behövdes. Iaf, jag tror att Ram inte ville att Rem skulle höra sagan för att de varit med om dåliga saker pga människor. Så det skulle påminna henne, eller provocera henne.

 

Om Satella: När Subaru träffade Emilia för andra gången, så kallade han henne Satella mitt på gatan -- och fick en utskällning för att ha kallat en främling för Svartsjuka häxan, så japp. Och att hon valde just det namnet borde antyda antingen en direkt koppling (Emilia är häxan reinkarnerad!?), eller indirekt koppling: hon ser själv ett släktskap. Det kanske är så enkelt att hon är avskydd av många (för att vara halvalv?). Också intressant är att Emilia inte har ett efternamn, och att hennes enda familjemedlem är hennes magiska katt.

 

Om Subarus reinkarnation: Jag tänker att det inte är så kopplat specifikt till Emilia, utan mer allmänt till kungliga familjen, som ingått något avtal med draken. Fast, ja, vem som än valt Subaru kanske har gjort det med hans personlighet i åtanke, vilket kopplar honom till Emilia på det sättet: han kan inte slita sig. Det kan också vara att det måste ha varit en person från en annan värld -- kanske det inte hade gått att göra samma sak med en person från sin egen värld.

 

Om Roswaal L. Mathers: Jag gillar att du skrev ut hela hans namn. :XD:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående Felt: Nu när du säger det så kommer jag ihåg det, tyckte att det var en lite konstig utveckling av det hela men nu låter det som att hon skulle kunna ha kungligt blod eller om hon är speciell på något annat vis, återstår att se helt enkelt.

 

Om Ram och Rem: Jag tänkte också på den scenen och att hon såg glad ut och tog det nästan som en komplimang när Subaru sa att han föredrog demoner framför gudar. Inte helt omöjligt att de någon gång har hamnat i onåd på grund av människor men då återstår frågan vad Rem har för motiv och om hon dödar alla i herrgården eller om hon bara dödar Subaru. Även fast de båda är dåliga på att visa känslor så verkar hon inte glad över det hon behöver göra och jag får känslan av att hon gör det för att någon har sagt till henne att göra det snarare än att det är hennes egna idé.

 

Om Satella: Nu när du säger det ja, det måste vara det som låg i bakhuvudet när jag gjorde den kopplingen. Kanske är häxan en avlägsen släkting till Emilia eller har hon kanske gjort något mot hennes familj. Reinkartions-teorin låter inte heller omöjlig.

 

Jag fick hjärnsläpp och kom inte på vad de brukar kalla honom så drog till med hela namnet för att inte göra någon förvirrad.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förväntade mig att det var både Rem & Ram som hade mördat honom av nån anledning, i huset annars kändes inte nån annan speciellt likely. Så det var väll åtminstonde till hälften rätt. Motivet kan jag inte gissa mig till. 
Också intresserad av Felt, ser fram emot att se vad som var så speciellt med henne.

Som Klona sa så lär Subaru dö åtminstonde en gång till innan det blir nån större progress.

 

Börjar för övrigt bli något trött på döds gimicken, inte på endless 8 nivå men något frustrerande.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar dödsgimmicken -- eller snarare, jag gillar hur det plågar Subaru att bli bortglömd! Det är typ höjdpunkten med serien för mig. Det är inte så där jättebra gjort eller så, men det är typ det som ger det lite tyngd. Och det är ett hyfsat mellanläge mellan extremare alternativ: antingen att Subaru inte blir "återställd", utan istället (tillsammans med alla andra viktiga figurer) är i praktiken odödlig genom "plot armor" -- så att spänningen sjunker --, eller att alla perma-dör som flugor, så extremt att vi inte hinner eller kan fästa oss vid figurerna. När han blir återställd så tappar han något: han hamnar mer och mer i osynk i relationerna med de andra figurerna. Han känner dem flera gånger bättre än vad de känner honom, och det ökar varje gång han återställs.

 

Men vad jag verkligen inte gillar är den där "självmedvetenheten" som Subaru visar om fantasyfiktion. Prat om fantasyspel och "levling" och fantasyklyschor, och att han inte är tillräckligt överraskad av hela sin situation. Det får serien att verka mindre självsäker, som att den försöker undervärdera sig själv för att den inte tror på sitt eget koncept. Som en person som hela tiden drar till skämt eller leker pajas för att undvika att bli allvarligt beaktad. Fan, låt Subaru reagera mer som en person och mindre som en genrekommentator.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Störde mig inte direkt på hans spel referenser, en otaku shut-in skulle antagligen snacka om det.
Någonting som jag verkligen uppskattade med hans karaktär var att han inte var helt useless utan faktiskt relativt kompetent redan från början. Det är faktiskt väldigt sällan man ser en karaktär som inte är skräp genom hälften av serien, då man redan börjat hata dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar hur Subaru kommer tillbaka till livet efter att han har dött, det är lite som i Dark Souls. Precis som där så känner jag inte att det är en win-win grej att få börja om men jag skulle inte heller gå så långt som att kalla det en förbannelse. Han har ju turen att få börja om men om han inte löser sin uppgift så väntar hans död bakom nästa hörn (det är en väldigt brutal värld han har hamnat i). Han skulle kanske kunna fly men om han sen skulle dö så skulle han kanske börja om från den där sängen om känslan att förlora ett par dagar eller kanske år skulle nog kunna knäcka de flesta. Som tur är så är Subaru en person som inte verkar haka upp sig på saker så han kommer ju igång rätt så fort efter att han har återfötts, kanske var det därför han blev teleporterad till den världen.   

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Han skulle kanske kunna fly men om han sen skulle dö så skulle han kanske börja om från den där sängen om känslan att förlora ett par dagar eller kanske år skulle nog kunna knäcka de flesta.

Haha, jag kan tänka mig en version där han får nog av att ha sina inälvor utanför av kroppen, så han flyr staden istället för att hjälpa Emilia-tan. Han springer, han går, han får snålåka med köpmannakaravaner. Han övernattar i skogar, han klättrar i berg, han undviker rövare och trotsar sol, regn och snö, han träffar vänliga jägare som lär honom att ta hand om sig själv i naturen.

 

Han kommer till någon liten lantbruksby, där han ser en äldre man ligga medvetslös på en åker. Han störtar dit för att hjälpa honom; mannen har fått värmeslag där han arbetat, men vatten och en stunds skugga får liv i honom. Han är tacksam för Subarus hjälp, och erbjuder ynglingen mat och husrum för natten.

 

På kvällen, efter att ha presenterat Subaru för sin familj -- en rar, mullig tant, två pigga pojkar runt 8-10 år, och en vacker flicka närmare Subarus ålder -- bjuder de på mat, potatissoppa med hjortkött, och bröd. Enkel, men varm och mättande mat. Mannen frågar om Subarus situation; han är försiktig, för han ser i Subarus ögon att det inte är lätt att tala om. Men det framkommer att Subaru inte har något mål eller någon förankring.

 

Mannen erbjuder Subaru att stanna hos dem så länge han vill, i utbyte mot att han hjälper till med jordbruket. Mannens två vuxna söner har flyttat hemifrån och långt bort för länge sedan, så han skulle faktiskt behöva lite hjälp. Subaru accepterar mannens vänlighet.

 

Så Subaru lär sig att bruka jorden. Ett hårt slit, men det är inte dåligt att arbeta i sitt anletes svett. Dagar går, veckor går, månader går, och han känner sig mer till frids än han någonsin gjort. Han har helt vunnit mannens förtroende, och är omtyckt av hela byn. Dagen Subaru fyller tjugo år tar mannen honom till sig vid kvällselden. Han förklarar att han har sett blickarna mellan Subaru och hans dotter, och han ger dem sin välsignelse. Dottern stormar in, röd i ansiktet, upprörd på sin far, men Subaru ställer sig upp, säger hennes namn och ber henne bli hans maka. Hon blir rörd till tårar och kastar sig i hans famn och överöser honom med kyssar.

 

Några dagar därpå ställer byn till med fest för de två som blir ett. Byns karlar retas med Subaru och påpekar hur tur han har. Men de är goda vänner och erbjuder sig hjälpa med husbygge. Ett år senare infrias löftet, när Subaru och hans fru bildar ett eget hushåll. Han arbetar fortfarande på svärfars mark, men har också fått en egen mindre plätt. Deras första barn blir en son. Subaru blir fantastiskt stolt. Han tänker med förståelse, tacksamhet och skuld på sina egna föräldrar. Sonen får samma namn som hans far; ett konstigt namn i trakterna, men det låter ståtligt för mångas öron. Subaru är övertygad om att hans son är ämnad för storverk.

 

De får ytterligare fem barn: tre söner och två döttrar. Den yngsta sonen dör som spädbarn; Subaru minns sitt livs tidigare plågor och trauman, men kan nu avfärda dem alla som oväsentliga i jämförelse. Men med tiden blir avtar känslorna av maktlöshet och sorg, och han värnar starkare om sin fru och sina barn som lever.

 

Åren går, och när svärfar dör faller godset till Subaru och hans fru; de delar det med hans svågrar, som nu själva har familjer. Subaru har börjat investera mer i dragdjur och försöka använda det lilla han minns från Japans jordbruk för att effektivisera, och det märks i hushållets ekonomi. De blir inte rika, men de kan leva ett gott liv.

 

Årtionden går. Subarus äldsta son har till sin fars stolthet blivit lärling och sedan mästare i en stad, medan den näst äldsta sonen bor med sin fru hos Subaru och hans maka. Döttrarna har gift sig; yngsta flickan, grann som sin mor, blev förlovad med sonen till grannbyns storgodsherre, och lever nu ett särskilt lyxigt liv. Subarus hår har blivit grått, och hans hud rynkig. När han ser sig i spegeln tänker han på sin egen farfar, som såg så gammal ut då, men som nu skulle kännas ung och pigg. År av arbete har satt sina spår. Subaru är 74 år gammal. Men hans fru, tycker han, är lika vacker som den dag de träffades.

 

En aggressiv influensa sprider sig i trakterna. Subaru blir särskilt medtagen, med hög feber som kommer och går, men hans fru klarade sig utan att bli smittad, vilket glädjer honom. Byns medicinare kommer till dem; efter att ha undersökt patienten har han ett tungt besked. Subaru kommer sannolikt inte att överleva. Bud skickas till alla hans utflugna barn, som anländer innan veckan är över.

 

Subaru är nästan utan styrka. Han pratar med var och en av sina käraste. Sin fru, hans ledljus. Han driftiga söner, som gjort honom så stolt. Hans klipska döttrar, som gjort honom så lycklig. Alla hans duktiga barnbarn och pigga barnbarnsbarn som gjort ålderns höst så behaglig. Han ger dem alla visa ord, som de tacksamt tar till sig.

 

Efter att ha uttalat sina sista önskningar, som hur de ska dela upp pengarna och att han vill att hans aska ska strös ut på kullen som ser ut över byn, så ber han om att få vila en stund, för han är väldigt, trött.

 

Subaru sluter sina ögon från dunkelt lyktljus, och det blir svart, och tyst...

 

...

 

Svart, och...

  • Ledsen 1
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag sett avsnitt 7 och jag hade mer fel än rätt i mina spekulationer men åtminstone något rätt! Som Sceleris skrev så verkar det inte som Ram vet något om Rems aktiviteter. Rem verkar inte vara styrd av någon som jag också spekulerade om (om man inte räknar att hon indirekt blir styrd av Ram eftersom hon vill skydda henne). När Subaru sedan ligger i sitt egna blod och blir utfrågad får vi reda på en intressant sak av Rem, att häxans arom/odör osar från honom. Jag gillar den här scenen förutom att man får se Rem visa känslor så öppnar sig också Subaru för både någon annan och för oss tittare om känslan av utanförskap och förtvivlan av att börja om gång på gång. Rem ser lite tagen ut av hans tal men det verkar som att hon redan har bestämt sig för att göra slut på honom, mest för att skydda sin syster. Subaru blir återigen brutalt mördad så jag hade i alla fall rätt på den fronten.

 

När han vaknar igen vill han tala om för Emilia om sin återfödsel men blir hindrad av en illusion eller magi och avbryter sig. Häxan har klart något med Subaru att göra men om det är hon som tagit dit honom eller gett honom kraften återstår fortfarande att se. Det känns inte helt omöjligt att hon kanske använder Subaru som en marionett för sitt eget nöjes skull eller om hon bara håller koll på honom. Efter att han han vaknar tycker jag att avsnittet får en annan ton än tidigare, det blir lite likt en mardröm och allt verkar gå fel när han bestämmer sig att för en gångs skull vara självisk och vill överleva. Det slutar i katastrof förutom att Rem dör så verkar alla slåss mot alla just på grund av honom. När han sprang iväg så funderade jag om det skulle sluta något i stil med scenariot som Sceleris skrev innan men det gjorde det inte.

 

Lite allmänna tankar under avsnittet är, nu när han dog igen så vet vi faktiskt inte vad som händer eftersom han aldrig har dött så många gånger på raken innan han löst en tvist, kanske börjar han om som vanligt eller från början? Att han förblir död har jag svårt att tro men man ska väl inte räkna bort det helt. Rem verkade dö i sömnen istället för Subaru så det är inte troligt att det var hon som dödade honom första gången som jag trodde. Kan det vart häxans eller någon hantlangar till henne som gjorde för att det skulle bli en intern strid eller en annan grupp som vi inte har sett en. Många mysterier återstår.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varje gång Subaru dör så föreställer jag mig en värld som fortsätter.

 

Subaru skriker "jag älskar er!" och hoppar utför ett stup.

Beatrice och Ram: "lol wtf"
 

Nu har jag sett avsnitt 7 och jag hade mer fel än rätt i mina spekulationer men åtminstone något rätt! Som Sceleris skrev så verkar det inte som Ram vet något om Rems aktiviteter. Rem verkar inte vara styrd av någon som jag också spekulerade om (om man inte räknar att hon indirekt blir styrd av Ram eftersom hon vill skydda henne). När Subaru sedan ligger i sitt egna blod och blir utfrågad får vi reda på en intressant sak av Rem, att häxans arom/odör osar från honom. Jag gillar den här scenen förutom att man får se Rem visa känslor så öppnar sig också Subaru för både någon annan och för oss tittare om känslan av utanförskap och förtvivlan av att börja om gång på gång. Rem ser lite tagen ut av hans tal men det verkar som att hon redan har bestämt sig för att göra slut på honom, mest för att skydda sin syster. Subaru blir återigen brutalt mördad så jag hade i alla fall rätt på den fronten.

 
Rem ville på något plan lita på honom, men kunde inte. Men hon gav några ledtrådar.

  • Rem misstänkte att Subaru är anlitad av någon av Emilia-tans tronrivaler. Någon särskild? Någon särskild som vi kommer att få se senare i serien? Trodde Rem isåfall att han var där för att lönnmörda Emilia-tan? Om någon skulle mörda Emilia-tan så hade det väl kunnat göras mycket, mycket enklare och tidigare, som när hon sprang runt i staden. Inte ens Elsa var anlitad för att mörda Emilia-tan, utan bara för att stjäla emblemet ifrån henne så att hon inte kan ärva tronen(?). Om Subaru hade varit anlitad för sabotage, hade det inte varit lite väl drastiskt att mörda honom?
  • Rems andra misstanke var att Subaru var länkad till "Häxans sekt", att han var "någon associerad med den som orsakat [Ram] så mycket lidande".
    • Häxan har alltså en sekt. Är det en sekt som styrs av henne, eller en sekt som dyrkar henne på avstånd?
    • Det låter som att det var Häxan som plågat systrarna på något sätt. När Ram sade åt Subaru att inte berätta sagan om de röda och blå trollen så tänkte jag att det var pga människor, men det kanske var Häxan direkt.
  • Anmärkningsvärt är hur misstänksam Rem är, och hur mycket hon vill värna om "den plats där [systrarna] hör hemma".

Min tes just nu: Häxans sekt är skurkarna i serien. De mördade kungafamiljen och stödjer någon av Emilia-tans rivaler. Sektmedlemmarna (som är människor) har dessutom förföljt Rem och Rams ras av demoner (oni). Kanske har demonerna varit slavar, eftersökta för sina starka magiska förmågor (tillräckliga för att kämpa mot Beatrice ur huset; det är också bara Rem och Beatrice som känt "häxstanken"), som lyckats fly. Roswaal tog in dem och gav dem skydd, medan de andra i hushållet också behandlat dem väl. Av tacksamhet (och för att skydda varandra) är de väldigt, väldigt vaksamma; av sina erfarenheter med människor är de väldigt, väldigt misstänksamma.

 

Frågan nu är vad, om något, som Subaru möjligen kan göra för att få deras förtroende på kort tid.

 

Bonus: slutet på motsvarande scen i mangan. Lite brutal, så där!

 

När han vaknar igen vill han tala om för Emilia om sin återfödsel men blir hindrad av en illusion eller magi och avbryter sig. Häxan har klart något med Subaru att göra men om det är hon som tagit dit honom eller gett honom kraften återstår fortfarande att se. Det känns inte helt omöjligt att hon kanske använder Subaru som en marionett för sitt eget nöjes skull eller om hon bara håller koll på honom. Efter att han han vaknar tycker jag att avsnittet får en annan ton än tidigare, det blir lite likt en mardröm och allt verkar gå fel när han bestämmer sig att för en gångs skull vara självisk och vill överleva. Det slutar i katastrof förutom att Rem dör så verkar alla slåss mot alla just på grund av honom. När han sprang iväg så funderade jag om det skulle sluta något i stil med scenariot som Sceleris skrev innan men det gjorde det inte.

 

Det är inte någon vidare snäll magi som håller igång Subarus upplevelse och hindrar honom från avslöja något, men jag måste ändå tro att han är där av goda skäl. Inte som marionett eller för att orsaka olycka. Och jo, nog verkar det ju mer troligt att det är Häxan som gör det (och inte Draken, som jag tänkte tidigare), och då betyder det ju att Häxan är god -- medan sekten är ond. Häxan är missförstådd, även av sin egen sekt!

 

Ett alternativ är att det verkligen är Draken som tagit dit honom, och att Subaru fått häxstank på sig för att Häxan försöker döda honom. Förresten så trodde jag att Häxan var en legend, något förgånget; att tala om Häxan hade varit som att tala om Judas Iskariot. Men så verkar det ju inte vara. Antingen är det en aktiv, fysisk figur i världen, eller så är det något mer som Draken: en levande figur, bortom fysisk närvaro i världen, men med någon form av påverkan. Så det kan vara så att Draken är god, och Häxan är ond. (Eller, plot twist, tvärtom!) Men den där funktionen som hindrade honom att tala om sin situation var mer häxlik, så i utgångsläget så går jag på min första tes: Häxan är snäll. (Det känns på något sätt storymässigt bättre om Häxans goda handlingar också leder till ökat lidande för Subaru genom bl.a. "stanken". Det ska inte vara lätt att vara hjälte, vare sig för hon eller han!)

 

Men man hur som helst kan ställa sig frågan vad för funktion detta "extraliv" hade. Vad ändrades för Subaru? Vad tjänade han på det? (Ur en berättelsestruktursynvinkel alltså.) Kanske var det för att han skulle få bekanta sig med både Rems och Rams mörkare, mordiska -- och vemodigare -- sidor, så att han kunde välja att rädda dem för vilka de verkligen är. Eller så var det för att visa att flykt inte är ett alternativ (för att det innebär död och osämja för personer han gillar).
 

Lite allmänna tankar under avsnittet är, nu när han dog igen så vet vi faktiskt inte vad som händer eftersom han aldrig har dött så många gånger på raken innan han löst en tvist, kanske börjar han om som vanligt eller från början? Att han förblir död har jag svårt att tro men man ska väl inte räkna bort det helt. Rem verkade dö i sömnen istället för Subaru så det är inte troligt att det var hon som dödade honom första gången som jag trodde. Kan det vart häxans eller någon hantlangar till henne som gjorde för att det skulle bli en intern strid eller en annan grupp som vi inte har sett en. Många mysterier återstår.

 

Ah, just ja, genom att Rem dör tillsynes av en förbannelse så bör vi läsa det som att det var en annan part som dödade Subaru i sömnen första gången. Men varför skulle denna aktör döda Rem istället? Varför skulle det bli osämja? Om målet var att få Subaru dödad så hade de kunnat döda vem som helst, t.ex. någon som inte redan ville döda honom. Å andra sidan blev det ju stark motivation för Ram. (Om Ram dött, hade Rem blivit ännu mer mordisk? Eller hade hon istället gått sönder helt?)

 

Och vems förbannelse var det? Om Häxan fört Subaru till världen så lär det inte ha varit hon; dessutom så tyckte jag att de var tydliga med att påpeka skillnaden mellan manastöld och en förbannelse. Kanske det var någon i Häxans sekt, men det blir lite konstigt om de arbetar emot varandra... Kanske istället någon tredje part, någon hemlig schaman. Kanske det var en äldre förbannelse som följt efter Rem och Ram, en förbannelse som Subaru måste bryta (och på så sätt få deras förtroende).

 

Nåja. Om mangan är något att gå på (jag har inte läst bortom "halva avsnitt 7", men jag tror vet hur lång denna del är) så kan det vara 2-3 avsnitt kvar på "En vecka på herrgården".

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varje gång Subaru dör så föreställer jag mig en värld som fortsätter.

 

Subaru skriker "jag älskar er!" och hoppar utför ett stup.

Beatrice och Ram: "lol wtf"

 

Haha, ja de lär ju grubbla lite på det tills de helt enkelt accepterar det och suckar "män alltså".

 

Rem ville på något plan lita på honom, men kunde inte. Men hon gav några ledtrådar.

  • Rem misstänkte att Subaru är anlitad av någon av Emilia-tans tronrivaler. Någon särskild? Någon särskild som vi kommer att få se senare i serien? Trodde Rem isåfall att han var där för att lönnmörda Emilia-tan? Om någon skulle mörda Emilia-tan så hade det väl kunnat göras mycket, mycket enklare och tidigare, som när hon sprang runt i staden. Inte ens Elsa var anlitad för att mörda Emilia-tan, utan bara för att stjäla emblemet ifrån henne så att hon inte kan ärva tronen(?). Om Subaru hade varit anlitad för sabotage, hade det inte varit lite väl drastiskt att mörda honom?
  • Rems andra misstanke var att Subaru var länkad till "Häxans sekt", att han var "någon associerad med den som orsakat [Ram] så mycket lidande".
    • Häxan har alltså en sekt. Är det en sekt som styrs av henne, eller en sekt som dyrkar henne på avstånd?
    • Det låter som att det var Häxan som plågat systrarna på något sätt. När Ram sade åt Subaru att inte berätta sagan om de röda och blå trollen så tänkte jag att det var pga människor, men det kanske var Häxan direkt.
  • Anmärkningsvärt är hur misstänksam Rem är, och hur mycket hon vill värna om "den plats där [systrarna] hör hemma".
Min tes just nu: Häxans sekt är skurkarna i serien. De mördade kungafamiljen och stödjer någon av Emilia-tans rivaler. Sektmedlemmarna (som är människor) har dessutom förföljt Rem och Rams ras av demoner (oni). Kanske har demonerna varit slavar, eftersökta för sina starka magiska förmågor (tillräckliga för att kämpa mot Beatrice ur huset; det är också bara Rem och Beatrice som känt "häxstanken"), som lyckats fly. Roswaal tog in dem och gav dem skydd, medan de andra i hushållet också behandlat dem väl. Av tacksamhet (och för att skydda varandra) är de väldigt, väldigt vaksamma; av sina erfarenheter med människor är de väldigt, väldigt misstänksamma.

 

Frågan nu är vad, om något, som Subaru möjligen kan göra för att få deras förtroende på kort tid.

 

Bonus: slutet på motsvarande scen i mangan. Lite brutal, så där!

 

När det är en sån stor sak som tronen för kungadömet så kan man inte vara nog försiktig. Kanske tror Rem att Subaru är en listig jäkel som försöker närma sig Emilia för att sedan döda henne när hon litar fullt på honom. Hon är ju trots allt väldigt misstänksam mot honom och tror att allt han gör är för sitt onda motiv. Sen vet vi inte exakt om Ram och Rem har fått höra hela historien och kanske bara "Emilia blev räddad av Subaru" men inte allt det andra som hände.

 

Häxans sekt kan mycket väl vara en fristående grupp som dyrkar henne med utför saker som hon kanske inte skulle vilja(om hon nu lever?), det hade i så fall inte varit första gången någon hävdar att de gör saker i någons/något namn för eget vinnings bruk. Häxan eller hennes namn har gjort Ram och Rem mycket ont men vad som har hänt vet vi fortfarande inte men det kanske var en blandning, Ram ville bli vän med människorna som visade sig vara häxans sekt och utnyttjade dem och därav deras hat. Subaru får berätta sin historia för Ram eftersom inte vet hur den går men man ser att hon reagerar på den men låter honom slutföra den men när han vill prata om den Avundsjuka häxan så avbryter hon honom direkt eftersom hon kan den och kanske inte skulle kunna spela likgiltig när de diskuterade den. 

 

Det är lite intressant om häxstanken(bra ord förövrigt), Rem verkar inte bry sig om den förutom att hon blir arg av att bli påmind om häxan medan Beatrice verkar tycka att det luktar lite illa. Det kanske har mer att göra att Beatrice är mer som en dam än Rem eller att Rem är som vanligt bra på att dölja saker.

 

Det Subaru skulle behöva göra nu är nog att först och främst sikta in sig på att bli vän med Rem eftersom Ram verkar ha lite lättare att tro på folk men för att göra det skulle han nog behöva rädda henne från något för att hon ska börja lita på honom, eller kanske ta med henne ner till byn och att får leka med barnen.

 

Skapligt brutalt ja, frågan om det finns någon symbolik i den där bilden att hon vill att Subaru ska bli tyst. Jag gillar förövrigt råheten i serien utan att det blir alldeles för mycket.

 

Det är inte någon vidare snäll magi som håller igång Subarus upplevelse och hindrar honom från avslöja något, men jag måste ändå tro att han är där av goda skäl. Inte som marionett eller för att orsaka olycka. Och jo, nog verkar det ju mer troligt att det är Häxan som gör det (och inte Draken, som jag tänkte tidigare), och då betyder det ju att Häxan är god -- medan sekten är ond. Häxan är missförstådd, även av sin egen sekt!

 

Ett alternativ är att det verkligen är Draken som tagit dit honom, och att Subaru fått häxstank på sig för att Häxan försöker döda honom. Förresten så trodde jag att Häxan var en legend, något förgånget; att tala om Häxan hade varit som att tala om Judas Iskariot. Men så verkar det ju inte vara. Antingen är det en aktiv, fysisk figur i världen, eller så är det något mer som Draken: en levande figur, bortom fysisk närvaro i världen, men med någon form av påverkan. Så det kan vara så att Draken är god, och Häxan är ond. (Eller, plot twist, tvärtom!) Men den där funktionen som hindrade honom att tala om sin situation var mer häxlik, så i utgångsläget så går jag på min första tes: Häxan är snäll. (Det känns på något sätt storymässigt bättre om Häxans goda handlingar också leder till ökat lidande för Subaru genom bl.a. "stanken". Det ska inte vara lätt att vara hjälte, vare sig för hon eller han!)

 

Men man hur som helst kan ställa sig frågan vad för funktion detta "extraliv" hade. Vad ändrades för Subaru? Vad tjänade han på det? (Ur en berättelsestruktursynvinkel alltså.) Kanske var det för att han skulle få bekanta sig med både Rems och Rams mörkare, mordiska -- och vemodigare -- sidor, så att han kunde välja att rädda dem för vilka de verkligen är. Eller så var det för att visa att flykt inte är ett alternativ (för att det innebär död och osämja för personer han gillar).

 

När det svartnade så trodde jag först att han bara skulle vakna upp igen som om han hade dött men istället blev han vettskrämd av det han kände. Om nu häxan är god varför kör hon med en sån brutal magi? Hade det inte varit lättare om allt bara började om? Visst att rädsla är en väldigt stark känsla så tror jag att Subaru hade låtit bli att berätta om allt bara började om, han verkar inte tycka att det är så roligt att börja om och skulle nog förstå rätt så omgående varför det hände.

 

jag förstod det först också som att häxan var en saga eller legend men det verkar vara något som finns i världen just nu. Kanske är det en titel som går från person till person eller bara ett tidlöst väsen.

 

Jag läste en teori att häxan vill att Emilia ska ärva tronen men att häxan inte öppet kan stödja henne på grund av sitt anseende och därför låter hon Subaru sköta det. Hon berättar inte heller något för honom för något man inte vet kan man inte säga. En listig plan i så fall men ganska grym mot Subaru som helt enkelt inte har någon aning om vad han ska göra förutom att han har en stark känsla för rätt och fel och inte blir det lättare för honom att hon lämnar sin arom runt honom. 

 

Varken häxan eller draken behöver vara goda eller onda, kanske vill de samma mål men använder sig av olika metoder eller har de valt olika personer som de vill ska styra. Sekten som du skriver verkar just nu vara de onda men det är svårt att säga eftersom vi inte vet något om dem förutom att Rem hatar dem. 

 

Ah, just ja, genom att Rem dör tillsynes av en förbannelse så bör vi läsa det som att det var en annan part som dödade Subaru i sömnen första gången. Men varför skulle denna aktör döda Rem istället? Varför skulle det bli osämja? Om målet var att få Subaru dödad så hade de kunnat döda vem som helst, t.ex. någon som inte redan ville döda honom. Å andra sidan blev det ju stark motivation för Ram. (Om Ram dött, hade Rem blivit ännu mer mordisk? Eller hade hon istället gått sönder helt?)

 

Och vems förbannelse var det? Om Häxan fört Subaru till världen så lär det inte ha varit hon; dessutom så tyckte jag att de var tydliga med att påpeka skillnaden mellan manastöld och en förbannelse. Kanske det var någon i Häxans sekt, men det blir lite konstigt om de arbetar emot varandra... Kanske istället någon tredje part, någon hemlig schaman. Kanske det var en äldre förbannelse som följt efter Rem och Ram, en förbannelse som Subaru måste bryta (och på så sätt få deras förtroende).

 

Nåja. Om mangan är något att gå på (jag har inte läst bortom "halva avsnitt 7", men jag tror vet hur lång denna del är) så kan det vara 2-3 avsnitt kvar på "En vecka på herrgården".

Att det är någon tredje part som vill döda Subaru med förbannelsen låter mest logiskt. Att Rem dog kanske bara var en desperat åtgärd för det känns som att det hade blivit likadant om Roswaal L. Mathers(hehe) hade blivit mördad för då hade nog både Ram och Rem trott att det var Subarus fel och gått lös på honom. Då hade de i och försig inte haft någonstans att ta vägen men det låter lite otroligt att de skulle ta Subaru som sin nya härskare. Hade det varit Ram så hade nog Rem blivit galen av ilska dödat Subaru även om han blev skyddad och sen troligtvis gått sönder.

 

Jag tror att förbannelsen kommer från en person vi inte har sett än, kanske en rival till Emilia eller dennes hantlangare eller en från sekten men samtidigt känns det som att de i så fall borde gå på Emilia direkt om hon nu inte skyddas mot det på något sätt.  

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Särskilt sällan vi får så mycket att prata om. (Jag minns med värme Code Geass-tråden~.) En del av det är att vi helt enkelt inte försökt... men det finns förstås inte lika mycket att spekulera om i Netoge no Yome wa Onnanoko ja Nai to Omotta. Något som Boku no Hero Academia är lite bättre (spekulera i hur Deko kommer ta sig ur knipor, spåna om rättvisa osv). Mayoiga har jag bara sett första avsnittet av, men det kanske är mer åt rätt håll? Eller är det bara pannkaka?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo samma här, minns att man gick in och läste den tråden direkt efter att man hade sett klart det senaste avsnittet och sedan skrev ner sina tankar. Mycket har nog att göra att man blivit lite bekväm(det är så med mig i alla fall) och man tittar på avsnitten och tänker lite men aldrig mer än så. Det kräver ju ändå lite tid när man ska skriva ner lite vad man tänker och sen har det med hur mycket tid och ork man har. 

 

Mayoiga skulle nog gå att diskutera om men samtidigt känns det som att karaktärerna i serien gör det svårt att försöka komma fram till vad som ska hända härnäst. Nåväl nu är det slut på offtopic för min del, ser fram emot nästa avsnitt. :reallyhappy:   

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Reflektioner!

 

Intressant med schamanens förbannelse! Det är alltså någon i byn. Jag trodde att det var något som gjordes på avstånd, men jag kände samtidigt att det hade ju varit överdrivet mäktigt trolleri. Imba. Det är "magiskt" rimligare med något som kräver fysisk tillgång till offret... men då blir det filmmässigt konstigt. I ett mordmysterium förväntar man sig ju att man faktiskt ska ha sett mördaren förut. (Mästerdetektiven Conan visar alltid upp 3-5 figurer, namngivna med onscreen-text och allt.) Det kan väl förvisso ha varit något av barnen som Subaru lekte med.

 

Det som förhindrar Subaru att tala om sin "re:zero" verkar ju vara samma som den där magin han skulle få lära sig. Det öppnar för nya möjligheter, t.ex. att Subaru är i en tidsloop och utsätter sig själv för det. Det tror jag inte. Men en annan möjlighet är att vi kan få träffa på någon annan med skuggmana, som då blir en kandidat.

 

Okej, Häxan är inte död, men hon blev besegrad och tappade sin form. Men hon var en person som kanske inte kunde kommunicera och bara sökte kärlek? Stackars missförstådda Satella. Och att hon då också såg ut som Emilia-tan... Mysteriet tätnar. Kanske Emilia-tan är Häxan i någon tidsloopgrej?

 

Fick Subaru systrarnas förtroende i avsnittet? Vad var skillnaden mot första gången? Att han arbetar tills han spyr? Att Emilia-tan säger åt Rem att han är en snäll pojke? Jag kom just på att han kanske hade deras förtroende redan första gången, när han (kanske) dog av förbannelsen! Vad hände andra gången som gjorde Rem misstänksam nog att döda honom? Kanske att han pratade om oni, kanske att han bjöd ut Emilia-tan på byn (utan livvakt...!). Tredje gången pratade han om oni med Ram, och gömde sig nära huset för att spionera; okej, det kan väl vara rätt suspekt. Fjärde gången så gjorde han ingenting alls, och Rem dog (för att hon gick och blev förbannad i byn). Så han kanske hade deras förtroende första gången. Det kanske inte var svårt, trots allt.

 

Rie Takahashi (Emilia-tan; även Megumin i Konosuba) har så behaglig röst.  :heart: Knäkuddescenen, när hon talar med låg röst och sen viskar nära hans öra så att rösten blir högre, det var ju nästan ASMR!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att personen som kastar förbannelsen måste röra vid sitt offer åtminstone en gång kändes som en rätt så originell sak. Jag brukar associera förbannelser med långa ramsor som tar tid att kasta eller att man måste offra något/någon för att den ska ta effekt. Fast hade det varit så och det inte finns något sätt att avbryta den när den väl har kastats så hade den typen av magi varit lite för stark. Nåväl det förklarar varför den inte kastades på Emilia som jag undrade över tidigare. Min första tanke vem det kan vara var antingen barnen eller hunden (den som kan kasta dödliga förbannelser har nog möjligheten att byta skepnad med) men samtidigt har jag svårt att skygga Rem skulle gå och leka med hunden eller barnen och då faller misstanken på köpmannen hon köpte saker av. Argh det går bara runt!

 

Jag förstår varför häxan har sånt dåligt rykte nu när vi fick höra lite om henne från Beatrice men som vanligt får vi mer frågor än svar. Att Emilia sa att hennes namn var Satella för Subaru första gången de träffades och att hon är en halv-alv med silverfärgat hår gör det nästintill omöjligt att tro något annat än att de hör ihop på något sätt. Fast det som inte stämmer är att Emilia inte verkar lukta som häxan och det låter som häxan använder magi istället för Emilia som använder andmagi. Sen kan ju Emilia dö som vi såg i de tidigare avsnitten av serien men kanske är hon gjord som ett kärl som häxan en dag ska ta över, möjligheterna tycks vara oändliga!

 

Det låter inte helt otroligt att han fick tillräckligt med förtroende för dem första gången men att han blev mördad av shamanen istället för Rem. Leendet från Rem den andra gången när de pratade om oni kanske var ett tecken från henne att hon trodde att Subaru visste mer än vad han låtsades veta och därför såg honom som en risk. Om nu historian om trollen stämmer in på syskonen så skulle det väl vara som så att det är lättare att övertyga Ram än Rem. Den här gången tycker jag att Subaru lyckas rätt så väl trots att han överdriver en massa men det som sätter spiken i kistan är när Rem sover på Emilias knä som en bebis, plus att Emilia säger att han är en snäll person.

 

Nästa avsnitt kommer väl Subaru försöka ta reda på vem Shamanen är men om han gör det på ett suspekt sätt(som han har en tendens att göra) eller om han ska gå runt som vanligt men lägga ögonen på detaljer återstår att se. Själv tror jag att han kommer vara försiktigare eftersom han gärna vill minska risken av att dö en plågsam död.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Avsnitt 9 och 10 har varit mer klara än de tidigare avsnitten men ändå finns det några saker att nämna. Jag trodde att Subaru skulle vara mer försiktig eftersom han mådde så dåligt i avsnitt 8 men tji fick jag. Istället går han och ber om att få bli rörd av varje person i byn, tydligen så har jag underskattat kraften i att få vila huvudet på en flickas lår grovt. 

 

Jag var åtminstone inne på rätt spår att det var hunden som gav förbannelsen, vilket också säger att Rem är mer social än vad jag först trodde. Frågan kvarstår hur barriären gick sönder, havererade den bara eller har den förstörts av någon på insidan och i så fall vem? Kan det vara som så att hunden kunde slinka igenom den av någon anledning? Det får mig också att tänka på att om det är en attack som på något sätt är riktad mot Emilia eller om Subaru bara blir indragen i något som bara var tänkt att hända byn. Nu spekulerar jag fritt men om vi tänker att häxan är god så kanske det är hennes sätt att få de på herrgården att lita på Subaru, lite långsökt kanske men inte helt omöjligt.

 

Rem litar hur som helst fullt på Subaru och han avslöjar att han vet att bär stanken av häxan men det får inte förbannelsen att verka så det verkar vara enbart när han ska berätta att han återuppstår. 

 

Vi får även reda på hur Rem ser ut i "demon form" och att Ram inte har något horn och att tvillingar bara föds med 1 horn var istället för 2. Att Ram är hornlös har säkert något att göra med att de hatar häxan, om hon eller hennes kumpaner tog det eller förstörde det återstår att se.

 

Vi får se om Subaru lyckas skära av Rems horn eller om han bara kan häva hennes raseri genom att slå på det. Jag hoppas inte att han har sönder det för dels skulle han förstöra något viktigt för Rem men han skulle också förlora en tillgång som han troligtvis kommer behöva i det här äventyret. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 11 var även det ganska rätt på och gav en del svar som jag har tänkt på. En av de största var att vi fick reda på Ram och Rems historia och hur Ram förlorade sitt horn. Den berättade även varför Rem försöker så hårt med alla sysslor och att hon ser upp till Ram så pass mycket som hon gör. Roswaal visar sig också vara en cool snubbe som kan en del kraftiga magier. Vi fick även veta varför vi fick se honom och Ram ensamma på rummet tidigare i serien. Det ser ut som att han tillför magi till Ram, eftersom hon inte har något horn kan det vara som så att hon inte kan regenerera magi på egen hand och måste få den på något sätt. Om det finns andra sätt fick vi inte veta men jag förstår mer och mer varför tvillingarna älskar Roswaal så mycket som de gör. Bara för att avsnittet ska få in ett stort frågetecken till så måste Roswaal häva ut sig att han måste lyckas så att han kan döda draken. Kan det vara som så att det vi var inne på tidigare att draken kanske är ond? Vill han hjälpa häxan genom att döda draken? Jag vet att det ena inte utesluter det andra men det känns mycket enklare just nu att anta att gillar man den ena så hatar man den andra. 

 

Jag gillade avslutet av den här händelsen med en glad Rem som gråter glädjetårar och som äntligen fått en ny vän som hon kan lita på, kanske är det här första vännen av många.

 

Avsnitt 12 är början på ett nytt kapitel och avsnittet domineras av att Subaru och Emilia ska tillbaka till huvudstaden (inte direkt svårt att lista ut när man läste avsnittets namn). Betjänten Wilhelm verkar vara mer än vad man först kan tro eftersom han kallas svärds demonen men också att han ser i Subarus ögon att han har sett döden flera gånger. Såg även nu att han har liknande namn som Reinhard så det är mycket möjligt att de är släkt. Förutom några småsaker så händer inte så mycket i avsnittet men vi får se Rom igen som jag tycker beter sig lite konstigt. Han undrar om Subaru vet var Felt är men han verkar inte speciellt orolig trots att det har gått ett par dagar sen Reinhard tog henne med sig, och han skulle ändå vara som hennes familj. Vi får sen se alla de utvalda och det visar sig bara vara kvinnor, jag hade trott att de skulle vara fler än 4. Alla verkar vara av ädel börd och uppföra sig som det förutom Emilia som har mindre pondus än de andra deltagarna, troligtvis har det att göra med hennes uppväxt. Det visar sig snart att det egentligen ska vara 5 deltagare och på given signal kommer den 5:e in i salen som visar sig vara Felt som Sceleris gissade för flera inlägg sen(bra jobbat!).

 

Förhoppningsvis kommer vi få reda på mer om själva ceremonin i nästa avsnitt och hur deltagarna ska gå tillväga för att nå sitt mål som drottning.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommentarer för 9-12:

  • Vi får anta att det var häxans sekt som anföll Ram & Rems by, men vi vet fortfarande inte varför. Eller om det verkligen är häxan som har något med det att göra.
  • Draken och häxan är fiender. Draken är Roswaals fiende, vilket Ram tydligen vet, men häxsekten och därmed häxan är Ram & Rems fiender. Och Emilia har sannolikt någon koppling till häxan... Hm. :d
  • Madjur (magiska odjur) skapades av häxan, sa Rem. Rimligt om häxan är ond. Rimligt om häxan är god men med "dåligt omdöme". Och så reagerar de på Subarus re:zero (förstår Subaru själv att hon har något med det att göra?), vilket tycks bekräfta vem som ligger bakom. Antingen är häxan inte ond, men förstår i grund och botten inte människor, och förstås inte av (typ som att inte kunna tala samma språk), eller så är häxan ond, och då är Subaru ett ovetande verktyg för ondska.
  • Förbannelsen var valpens, men flickan med blått hår och flätor var skurken. Hon var specifikt en outsider: Subaru pratade om alla ungar utom hon, det var hon som ryckte i hans frack och tog honom till valpen så att han blev biten, det var hon som var lockbete för att få in honom djupare i skogen. (Konstig plan överlag...) Roswaal och Ram gör en koppling till tronvalet, men varför skulle någon vilja kasta förbannelse över sin konkurrents tjänstefolk?
  • Kul att Rem blev helt dere-dere (fast till synes platonskt). Gillar att bli klappad på huvudet, tycker att Subaru är gullig när han dummar sig i droskan.
  • Skarpt av Klona att lägga märke till att kusken, "Svärdsdemonen" Wilhelm van Astrea, har samma efternamn som svärdsmästare Reinhard van Astrea. Inte för att det betyder något ännu. :-)

 

Kommentarer för avsnitt 13:

 

Jobbigt avsnitt. Jag förstår att meningen är att Subaru ska egenhanda fumla bort Emilias good-will och nå en ny botten, och förbanna sin svaghet osv, men han var SÅ patetisk och barnslig och förhastad och dumdristig att det var olikt honom som vi sett honom efter den senaste akten. Han var så arg och avundsjuk, men det var inte i närhet tillräckligt motiverat i serien. (Jag vill inte att han ska ha en ursäkt, men väl en förklaring.) Överlag tyckte jag att det var ett illa skrivet avsnitt. Dålig, klumpig dialog (gäller förvisso typ hela serien), saker som inte passade. Varför ska en vakt springa in och rapportera om en skenfäktning, oavsett hur orättvis den är...

 

Nåja, frågor: Hur ska Subaru gottgöra detta? Med sin död så att han får ett nytt försök? (Det tror jag inte.) Kommer han att "adopteras" av Priscilla? Varför blev Reinhard så hängiven Felt? Har han likt Roswaal en egen agenda eller är det bara för att han tror på ödet med stort Ö?

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det blir lite svårare att diskutera ensam men åtminstone får man ventilera vad man tänker. Sen är det bra att hålla tråden något aktiv så att folk känner att det skrivs i den om folk skulle få lust att skriva. Välkommen tillbaka Sceleris.

 

Jag håller med Sceleris om att avsnittet känns klumpigt, inte dramamässigt för där händer det mycket men just själva utförandet. Subarus dåliga sidor är verkligen uppskruvade i det här avsnittet just för att det ska gå i riktningen att Emilia ska sluta tro på honom. För även om han är lite för framåt så borde han veta att inte är läge att börja gorma som han gör och han borde veta att det inte får Emilia att framstå bättre. Det enda som jag tyckte passade in på honom var hur han ventilerade sig mot Emilia när han blir inträngd i ett hörn av henne och inte riktigt kan berätta allt. Det blir ganska kraftfullt när Emilia sen uttrycker att hon inte är arg utan mer besviken och att de inte ska träffas nå mer men att hon ska betala tillbaka sin skuld.

 

Något jag också tyckte var konstigt att de enda som kändes som bra kandidater var Emilia och Crusch. Anastasia säger att hon är girig och vill ha kungadömet bara för att och Priscilla säger som att tronen redan är hennes och att alla kan börja buga sig för henne. Felt reagerar väl som man skulle kunna ana men inte det heller speciellt "lovande". Det skulle vara roligt om vi kunde få reda på vilka kriterierna för att bli utvald är, för som det ser ut nu så är det bara ett par taffliga, uppkäftiga och bortskämda flickor som har blivit valda.

 

Jag tror inte heller att Subaru kommer att begå självmord för att börja om för jag tycker inte avsnittet avslutades så och sen verkar det inte som en behaglig upplevelse och det är nog hans absolut sista utväg och dit tror jag inte att han har nått än. Första prio är att bli sams med Emilia igen men jag tror att han kommer att försöka träna sig starkare så att hans prat får mer kraft, han gå med Priscilla och kanske lära sig något av Al eller kanske söka råd hos Reinhard eller Willhelm.

 

Reinhard verkar vara en kille som vill hjälpa de svaga och den svagaste av kandidaterna är helt klart Felt men samtidigt så kanske han känner ett ansvar att hjälpa henne eftersom det var han som hittade henne. Den enda agendan som jag kan komma på är att han var berömd att besegra stora monster och draken får jag räkna vara rätt så stor...

 

Hur reagerar Roswall på allt det här? Kommer han bara kasta ut Subaru eller kommer han få komma tillbaka till herrgården? Han har väl ingenting otalt med Subaru men hans agenda har mycket högra prio än en butler som han är lite intresserad av. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...