Hoppa till innehåll
Anime.se

Har er "anime-smak" ändrats sen ni började titta på anime?


Saten
 Share

Rekommenderade inlägg

Det var knappt fyra år sedan jag såg min första anime. Stötte på en gif från "Kore wa Zombie Desu ka" på 9gag (please don't kill me) som omedelbart fångade mitt intresse och självklart när jag kollade på första episoden så tänkte jag typ "OMG DETTA ÄR DET ROLIGASTE OCH BÄSTA JAG SETT I HELA MITT LIV, JAG HOPPAS ATT DET ALDRIG TAR SLUT", någon dag senare så väntade jag på säsong tre och några år senare så väntar jag fortfarande på säsong tre.

 

Men när man väl tänker på det så tvivlar jag på att jag hade uppskattat säsong tre om den släpptes idag i jämförelse med hur mycket jag hade uppskattat den 2013. Varför det? Vill inte säga att jag skryter med att ha sett väl över 100 animes :psyduck:  :psyduck:  . Då har man ändå upplevt rätt så många klyschor och insett att ens första kärlek inte är så perfekt som man först trott. Men men, det är ju förståeligt, under tiden har man mognat lite och hormonerna har lugnat ner sig, då kanske smaken, fokusen och sist men inte minst vem men finner attraktiv ändrats. Innan man kanske varit lite besviken på att Kirino aldrig kommer välja en pleb som mig men nu för tiden så väcker Alex Armstrong starka reaktioner både villigt och ovilligt  :blush:

 

Det är också intressant hur mitt perspektiv ändrats över långa tidsperioder gällande viss anime. Till exempel, "Higurashi no Naku Koro ni". När jag först såg den så tyckte jag "helvete vilken irriterande animation och vilken konstig huvudform de har". Nu så respekterar jag den lite. Animationen, tempot och karaktärsdragen bidrar till en rätt så stark känsla av ångest som jag tycker de lyckats förmedla perfekt. Det är ändå lite unikt för studion att få fram starka budskap eller att ens kunna hålla sig till temat med en bra balans av händelser som driver handlingen.

 

Det är nog det som ändrats mest med min smak, jag föredrar anime som har en bra balans och kan hålla sig till temat och till viss mån få fram ett budskap. Det betyder inte att jag till exempel hatar fan service, men om fan servicen har en skadlig effekt när det gäller handlingen så blir jag irriterad.

 

Insåg nu att detta blev väldigt subjektivt, jag och någon annan kanske inte har samma åsikt om vad t.ex. bra balans är. Kritisera gärna  :jhappy:

 

Med allt detta sagt, hur har er smak ändrats sen ni började titta på anime? Tycker ni likadant nu som ni gjorde innan om den första anime ni sett? Finns det anime som ni förr ogillat men nu gillar på grund av diverse anledningar?

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag var nog ett speciellt barn, Jag tyckte inte om Trigun och Monster. Men nu på senare tid har jag börjat med Monster igen och sett färdigt Trigun och dom är verkligen bra animer. Men trots att jag inte tyckte om de animerna när jag var yngre så såg jag ändå Ergo Proxy 3 gånger och den är fortfarande en utav mina favorit animer. Den är nog inte den lättaste animen att se och förstå sig på för en 12 åring. Så jag vet inte vad jag ska säga riktigt men det är väl så att smakerna ändras när man har växt upp ungefär som smaklökarna börjar acceptera annat som t.ex. smörgåstårta och tartar biff som är hiskeligt gott och att man glömt bort att välling faktiskt finns att köpa i butiken.

 

Det ända som jag kan tänka mig att jag växt ur är nog Harem/Ecchi/Comedy combot och kanske drama riktat mot yngre publik som jag uppskattade när jag var yngre. Tyckte nog om animer som t.ex. Highschool DxD förr men jag fick kämpa mig igenom den senaste säsongen och jag har ju någon skada i huvudet där jag tänker att jag måste se färdigt de animer jag börjat på och följa upp med kommande säsonger men på senare tid har jag insett att livet är för kort och har numera börjat droppa serier. Jag kan uppskatta mer realistiska drama animer som är avsedda för äldre. Jag tyckte väldigt mycket om "NANA" men sedan så blev jag ju någon slags legend när jag droppade "clannad" och skulle jag se Angel Beats idag skulle nog den inte få lika högt betyg som den fick då. Jag vill inte ha mera hat riktat mot mig så jag har därför inte idats se Anohana ännu i rädsla utav att jag inte kommer tycka om den.

 

Sedan är det väl så att man blir bättre på att skilja på bra och dåliga animer desto mera man har sett för då har man ju mer att jämföra med. Nuförtiden så är det väldigt sällan jag provar animer från de nya säsongerna som fått under 7.8 i betyg för jag vet av erfarenhet att dom inte brukar vara nått för mig.

 

Nånting som inte har förändrats är min kärlek till serier som Fairy Tail, Naruto och speciellt One Piece. Och precis hur folk säger att dom inte kan förstå att jag droppat clannad så kan jag inte förstå varför dom inte ger One Piece en chans med ursäkten "Men den har ju så många avsnitt, örk int". One Piece fan boy confirmed. Shounen går fortfarande hem hos mig.

 

När det kommer till min nuvarande anime smak så verkar jag va tokig i Romcom's kanske för att man känner sig så fruktansvärt ensam ibland men dom är trevliga att vila ögonen på. Komedi brukar gå hem för det mesta så länge det inte är för mycket fanservice så det blir skadligt för animen. Militära och Historiska animer tycker jag om. Animer som handlar mer eller mindre om musik som t.ex. Nodame Cantabile eller Shigatsu wa kimi no Uso. Brutala animer där författaren har ihjäl sina karaktärer Host* Attack on Titan Host* Re:Zero mfl. Men framförallt så uppskattar man väl de välgjorda spännande mysterie animerna som får en att tänka till lite och vilket brukar vara de animerna som diskuteras mest här på forumet nuförtiden som t.ex. Re:Zero nu och Boku Dake ga Inai Machi förra säsongen. Jag hoppas verkligen det kommer fler sådana animer i framtida säsonger. Ja ska man ta och avsluta här och ta sig nått att käka tro....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

är det bara jag som riktigt upskattar Orange och Arslan Senki denna säsong?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I början när jag klev in i denna värld började det med lite fantasy och sci-fi. Därefter blev det mycket komedi, särskilt romcom och harem. Nuförtiden gäller det mestadels moé, slice of life eller en kombination av båda. Mest för att jag på senare tid börjat uppskatta det lite mera osammanhängande formatet som inte kräver att det måste finnas en handling utöver en cykeltur eller kanske lite svampplockning. Så kort sagt så söker jag feelgood-serier som jag kan slappna av och ta det lugnt med. I vissa fall kan det även leda till att ett gäng skolflickor kör stridsvagnar från andra världskriget som sport, vilket är självfallet välkommet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag var yngre så var jag betydligt mer för romans och drama, något som fortfarande ligger mig nära. Men på senare år har jag börjat uppskatta dum action, mechs och explosioner betydligt mer än jag gjorde som yngre.

 

Generic harem serier är nog för övrigt nått som dom flesta växer ifrån. Inte för att det är nödvändigtvis dåligt utan för att man konstant vet hur serierna kommer spelas ut om man sett några stycken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hum, hum, hum. Det som introducerade mig till japansk media var ju shounen action som Naruto, Bleach och förstås Dragonballmangan. De var så fantastiska! För en nördig tonåring var det var ett så fräscht och annorlunda sätt att göra actionäventyr. Efter tio år tror jag att den genren är den enda jag inte tycker jag har lust/tid för längre. Och jag tror inte ens att de är de dåliga handlingarna som är problemet. Jag ser på massor moe- och incestserier som inte har något vidare djup, men de åstadkommer åtminstone sitt syfte. En moeserie är åtminstone söt, liksom! När det gäller långkörande shounenserier så har de inte obegränsat produktionsvärde, och vad ska man se på en actionserie för om actionen inte är snygg? Det var väl därför jag gillade Ushio to Tora så mycket (fastän jag inte sett klart den än). Handlingen blev ganska långtråkig, men den var åtmistone snygg och ball.

 

Annars har jag nog alltid varit något av en allätare. Jag tror att alla genrer jag gillade när jag först sett dem är något jag fortfarande gillar. Jag har bara blivit lite mer snobbig i allmänhet när jag blivit äldre. Jag har mera krav på saker. Vilket inte betyder att jag inte fortfarande gillar dåliga serier!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...