Hoppa till innehåll
Anime.se

Yōjo Senki: Saga of Tanya the Evil


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

La4K.jpeg


Yōjo Senki avsnitt 1.

Varför denna:
Faktiskt den serie jag var mest intresserad av inför denna säsong; inte så mycket för att något lockat mig, som att jag blev lite fascinerad av en promotionbild: den eponyma lillflickan står i givakt och blickar uppåt mot "kameran". Bilden har lite "fisheye"-effekt. Hon är ganska besynnerligt tecknad, med ett huvud för stort för kroppen, rufsigt hår, blålysande ögon, och bisarra läppar i ett ont leende.

Designen såg lite konstig ut, så jag blev nog framförallt nyfiken på hur serien i stort skulle se ut, och i andra hand nyfiken på vad för slags karaktär som låg bakom det där utseendet.

Produktion:
Serieregissören Yutaka Uemura arbetade med CG på Gainax fram till regidebuten med Dantalian och blev sedan frilansare; han gjorde Punch Line, den där småfyndiga mysko serien där världen går under om en kille får näsblod av att se trosor. Chefsförfattare är Kenta Ihara, som är ny för mig.

Avsnittsförfattare är Ihara, avsnittsregissör Uemura. Bildmanus av Uemura (gjorde för Bahamut avsnitt 10) i samarbete med Hiromi Taniguchi, som annars mest varit animationskontrollant (sakkan); i denna serie gör hon också lite design på kläder och bifigurer.

Handling:
20-talets Europa fast med magi och andra namn på länder; icke-tyska kejsardömet har i sitt världskrig fiender på alla fronter, vilket de hanterar genom plan 315: trupperna vid frontlinjerna ska bara försena fienderna, för att ge tid åt en huvudtrupp som susar tvärs över landet, mellan de olika frontlinjerna, att anlända och besegra fienden.

Trupperna vid västra fronten möter oväntat motstånd från icke-franska republiken (“François republic”), men huvudtruppen är fortfarande uppehållen vid norra fronten (mot Skandinavien; på kartan står “Resadonia Entente Union”) och därför sen. Tydligen trodde man inte att icke-Frankrike skulle anfalla. Västra fronten bör falla tillbaka, men det riskerar icke-Tysklands resurser, och trupperna är för trötta.

Tanya är fänrik och plutonchef för 205:e anfallsmagikerkompaniets 3:e pluton. Deras flygande pluton har i uppgift att störa fienden i flanken för att låta marktrupperna fly. Två av korpralerna i hennes grupp går emot order och anfaller artilleri; efter striderna blir de näpsade av henne. Dagen efter förklarar 205:ans kompanichef Schwarzkopf för Tanyas korpral Viktoriya att de ordervägrande, klagande korpralerna blivit förflyttade till ett stridsvärn (liten skyttebunker) vid den fredligare försvarslinjen.

Under kvällen bryter Viktoriya formation, uttröttad av strider och flygande. Också hon blir näpsad av Tanya, efter vilket kompanichefen kallar till nödmöte: 403:e kompaniet har stött på två fiendekompanier som särskilt angriper 403:ans observatörmagiker, så 205:an ska undsätta dem. Tanya tror att det blir svårt för hennes pluton p.g.a. Viktoriya, som dock anmäler sig villig.

Fienderna är icke-Frankrikes 106:e spaningsmagikerkompani, som hinner utplåna 403:an innan Tanyas pluton anländer. Fastän det står en pluton mot ett kompani, så ser Tanya en möjlighet eftersom fienden är uttröttade och har använt upp mycket eldkraft. Men för att inte mista sina nya ersättningskorpraler, vilket hade varit dåligt för befordringsmöjligheterna, säger hon åt sina korpraler att möta upp med 205:ans kompanichef och ge understöd, medan fänriken själv ska ta sig an fiendekompaniets tre plutoner.

Tanya går in fort, undviker elden med hög mobilitet, tar ut halva kompaniet med skarpskytte, och försöker sedan från höjdöverläge förhandla med resten av fienderna. Fienden nekar, och Tanya använder sedan kraftfull explosionsmagi för att utplåna fienderna.

Nyheterna når republikens arméchefer i icke-Paris, så väl som kejsardömets i icke-Berlin, där armécheferna finner ro i att huvudtrupperna har hunnit till västfronten, men en av dem känner igen Tanya som han beskriver som “ett monster i form av en liten flicka”. Hos 205:e kompaniet rapporterar Viktoriya att Tanyas tidigare ordervägrande korpraler har dött efter att stridsvärnet träffats av artillerield, vilket Tanya dock uppenbarligen räknat med, med ett galet leende.

Kommentarer:

  • Det verkar vara små plutoner och kompanier i serien, typ 4 soldater per pluton och 3 plutoner per kompani (så ~12 soldater istället för det tiodubbla).
  • Tanya är fänrik. Fänrik är lägsta officersgraden, så Tanya är inte högt i rang -- kommer berättelsens fokus att vara hur hon stiger i rankerna?
  • Religiöst babbel från Tanya, men bara från henne.
  • Explosionerna låter ganska illa.
  • Aoi Yûki gör huvudrollen, jobbig bäbisröst. Jag gillar Aoi Yûki, men inte här.
  • Tanya? Viktoriya? Ryska influenser i icke-Tyskland?

Vad är meningen?

  • Ska det vara spännande? Det var ingen vidare engagerande action.
  • Ska det vara intressant? Det var torrt, och det mesta av storyn flöt mest förbi första gången jag såg avsnittet.
  • Vad ska vi känna inför “monstret Tanya”? Ska det vara något slags moralisk gråzon? Hon är ju en plikttrogen soldat som håller på disciplinen; det var ju inte särskilt omoraliskt som sådant att skicka korpralerna till försvarslinjen, hon visste ju inte att de skulle dö, och även utan dem så hade ju soldater där dött så då hade det ju varit lika fel att låta någon sitta där, och försvarslinjen var ju inte heller hennes ansvar.

Det känns inte som att den lyckades med något särskilt... men nu när jag började skriva om militära grejer så blev jag lite intresserad av att se hur strategierna och taktikerna utvecklas.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Lite inspiration från Strike Witches blandat med Battlefield 1. Måste nog också vara första gången jag ser från tyskt perspektiv, men om det är som antagonister eller som krigshjältar i detta universum hänger lite i luften.
  • Tanyas hunger efter högre rang fastställdes ganska tidigt när man avslöjade seriens premiär. Men en detalj som gjort mig förbryllad är synopsis om att hon återfötts från att tidigare vara en äldre man(därav den religiösa biten kanske), vilken i början kändes som en mer retorisk bit men som kanske fyller en funktion senare i serien.
  • Att spela "spot the main character" har aldrig varit så enkelt som nu. Dock så sticker Viktoriya ut som en Minion i ett kaktusfält. Känns mera som om hon smitit från en slice of life- serie bara för att hamna i Battlefield 1. Påminner utseendemässigt om Orihime från Bleach av någon anledning.
  • Det som fascinerar är Tanyas sadistiska sida. Om serien ska lyfta vill jag se mer av dessa små maktspel för att sedan dra på smilgroparna likt Jokern. Heath Ledgers Joker.
  • Något som verkligen lyfter är det tunga openingtemat "Jingo Jungle". Riktigt fet och sätter sig lätt på hjärnan.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Att spela "spot the main character" har aldrig varit så enkelt som nu. Dock så sticker Viktoriya ut som en Minion i ett kaktusfält. Känns mera som om hon smitit från en slice of life- serie bara för att hamna i Battlefield 1. Påminner utseendemässigt om Orihime från Bleach av någon anledning.

 

lol ja, Viktoriya ser ju typ ännu mer bisarr ut än Tanya!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

y7NG.jpeg


Yōjo Senki avsnitt 2.

Produktion:
Skrivet av Ihara igen. Bildmanus av Uemura och Taniguchi igen. Avsnittsledning av Yasuhiro Akamatsu, erfaren chefsfotograf. Men Taniguchi ledde "extra part", vilket lär vara fotograferingsscenen efter eftertexterna.

Inte så att jag har så mycket att säga om det. Men man kanske kan tänka sig att Akamatsu ligger bakom (valet att ha) regndropparna och en del andra effekter.

Handling:
2013 års Tokyo, vår värld; en kontorsarbetare reflekterar över sina personlighetsdefekter, men anser sig stå över den "inkompetenta" anställda som han kallsinnigt avskedar. Det verkar som att han gör "smutsjobbet" åt sin chef, och gillar att bara följa order, vilket han ser som en väg att klättra i karriären till ett enkelt liv. Tills han blir knuffad framför pendeltåget av mannen han avskedade.

Tiden stannar för mordoffret, medan "Gud" talar till honom genom olika åskådare. "Gud" klagar på människans moraliska degradering och brist på tro. Mordoffret förnekar dock Guds existens: medan endast något i stil med Gud eller Djävulen skulle kunna existera på det övernaturliga sättet så kan det inte vara Gud, för Gud skulle inte tillåta något "så absurt" (= att vänta sig att folk ska tro?), så därför är det "varelse X". Mordoffrets byråkratiska ådra är starkare än hans tro.

X förklarar sig vara det som leder människor till reinkarnation, men avser att göra ett undantag för mordoffret -- som då ifrågasätter att X utan uppenbarelse kräver tro av de levande; Gud borde göra bättre val. X försvarar sig med att 7 miljarder människor är för många att hantera och att det är en tidsbesparning att bara reinkarnera de troende. Mordoffret fortsätter att trycka: X borde inte låtit det bli ohanterligt till att börja med, och i moderna bekväma tider så finns ingen anledning till den tröst som tron ger.

Så X bestämmer sig för att reinkarnera mordoffret utan moderna bekvämligheter för att väcka hans tro, men endast en gång; det nya livet blir det sista.

Mordoffret återföds med sina minnen som flickebarnet Tanya, övergivet till ett kloster nära icke-Berlin tidigt 1910-tal i Europa-med-magi. Fattiga tider, stämningen bland folket leder mot krig. Magi finns och Tanya har höga förmågor; för att se till sin överlevnad som liten flicka i krigstider tänker hon bli yrkesmilitär och börja klättra på karriärstegen för att få ett enkelt och säkert liv.

Hon börjar på militärskola och får sina förmågor erkända, och blir själv utbildningsledare efter ett år. Personalchef överstelöjtnant Erich von Rerugen (i avsnitt 1: strategi-stabofficersassistent) bevittnar på militärskolan när Tanya spränger ett rum och nästan mördar en uppkäftig rekryt med sin bajonett.

Med studierna nästan färdiga får rekryt Tanya övningstjänstgöra år 1923 vid gränsen i Norden: icke-Tyskland kontrollerar merparten av icke-Skåne; på den presenterade kartan ser Tanyas position ut att vara i höjd med Hässleholm. (Bilden visar dock fjälliknande bergsmassiv med täta granskogar.) Under Tanyas patrullövning går icke-Sverige över gränsen, varpå icke-Tyskland reagerar med våld. Tanya blir befordrad till fänrik och utsedd till eldledare (d.v.s. den som säger var kanonerna ska skjuta) med beteckning Fairy-08. Hon leder elden som driver de oförberedda trupperna från icke-Sverige på blodig reträtt.

Icke-svenskarna verkar å sin sida inte ha avsett att träda över gränsen; det skulle bara ha varit en "anspänd militärövning". Med situationen som den är bestämmer sig icke-svenskarnas därvarande luftmagikerbataljon (som har magiska luftskidor...) att angripa motståndarnas eldledare för att minska artillerielden och underlätta situationen på marken.

Just när Tanya tänker att det är ett lätt jobb kommer luftmagikerna. Tanya är i underläge men kommandot nekar henne reträtt. Istället ska hon försena dem i 10 minuter. "Gud är med dig" säger de, vilket gör henne upprörd.

Tanya går till anfall och möter en grupp med ett vansinnigt skrattande. Hon knäpper två av dem. När andra gruppen kommer till understöd genomför hon en självsprängning och faller till backen. Tanyas understöd anländer, så kvarvarande styrkor gör reträtt.

Tanya tänkte sig att hennes insats skulle vara precis vad som krävdes av henne, just så att de inte kunde klaga och så att hon skulle få chans att retirera, men på sjuksängen får hon tvärtom en specialutmärkelse, vilket hon fruktar kommer att få henne skickad till (de aktiva) frontlinjerna.

En scen visar en "galen professor"-liknande typ som verkar arbeta på något magiskt verktyg åt 9-åriga Tanya.

Den sista scenen visar en propagandafilmning, med Viktoriya och Schwarzkopf som åskådare, där de filmar en flickfint uppklädd och internt uppgiven Tanya som spelar inför kameran med tillgjord röst.

Kommentarer:

  • Eeeeh!? EEEH!? Det är ju "tensei"! Reinkarnationsvinkeln spoilade ju Mathjuice lite här ovan i tråden, men jag tänkte mig mer att det skulle vara "krigsgubbe i fantasyvärld reinkarneras som flicka i samma fantasyvärld (fast senare)" typ. Inte att det skulle vara "riktig" tensei, vilket jag ser som en subgenre om människor från vår moderna värld som ofta stöter på Gud när de dör som låter dem reinkarnera med sina minnen.

    Skillnaden är inte enorm, men tensei-genren/-klyschan för ju med sig många särskilda förväntningar och sådant. Väldigt många av dem är systematiska serier om hur huvudpersonen har "cheat"-nivå på sina egenskaper och bygger upp ett harem eller ett samhälle eller så. Så nu kommer jag ju att se utifrån de spåren: hur mycket kommer serien att leva upp till klyschorna, och vilka kommer att krossas eller överträffas?
  • Tanyas religion i avsnitt 1 förklaras. Typ. Han fick ju tala med Gud och bör ha blivit troende... men det känns också en aning sarkastiskt så här i efterhand. Ett långfinger i luften åt X.
  • "Tanya den onde". Varför har hon ett sådant vansinnigt, sadistiskt leende? Var det en inre blodtörstig dårhals som kom ut, eller var det frustration mot den orimliga situationen hon försatts i (både av X och av militärledningen)? I sitt tidigare liv var han ju en kallsinnig robot, så jag tror mer det senare.

 

I och med tensei-vinkeln får serien andra möjliga riktningar, liksom hur man i efterhand kommer att kunna sammanfatta serien. Många tensei-serier handlar exempelvis om hur en patetisk person (ofta otaku) blir återfödd i med sina minnen en annan värld där han måste sluta vara patetisk och bli en hjälte. Mordoffret i denna serie var ju inte patetiskt, så om det är en utvecklingshistoria så skulle det väl handla om hur "roboten" blir empatisk. Hur "Tanya den onde" blir god.

 

Men det känns inte riktigt som den sortens serie; vi kommer nog inte att sammanfatta serien som "det handlar om ett arsle som återföds som flicka i krig som lär sig medlidande och att slåss för andras skull". Men jag tror inte heller att vi kommer att säga att "det handlar om ett arsle som återföds som flicka i krig och stiger i rankerna tills hon blir general"...

 

Jag lutar just nu åt att "det handlar om ett arsle som återföds som flicka i krig och dras in i krigs- och maktspel utom hennes kontroll (och kanske lär sig lite ödmjukhet på kuppen)". Frågan är väl dock varför hon är återfödd. Hon hade kunnat vara "Tanya den onde" utan det, typ om hon var "genetiskt ond" eller varit med om något traumatiskt. Hennes motivation behöver inte återfödelsen. Tensei-berättelser brukar låta karaktärerna använda kunskap från den forna världen, eller åtminstone sinnet av en vuxen person i ett barns kropp, så vi får se om det kommer att spela in stort.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

FYI så spoilade jag inget, det gjorde MyAnimeList åt mig.  :jhappy: En liten fin detalj är hur icke-svenskarnas uniformer bär drag av klassiska Karolineruniformer. Men precis så du säger så känns det mindre trovärdigt med en sådan bergsmassiv i närheten av Hässleholm. Eller jag vet inte jag, har inte själv varit i Malmö men från vad jag hört så ska det vara riktigt platt.

 

Nu tror jag serien rullar igång på allvar. Speciellt när vi får veta mannen "bakom" Tanya och vad en skitstövel kan göra med ryggen mot ett hörn. Allt jag hör nu är "Why so serious" varje gång hon drar på sina smilgropar.  :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast du spoilade det för mig, för jag visste det inte och ville inte veta premissen i förväg. Ibland börjar ju serier med överraskningar, och då är det kul att bli överraskad, även om en premiss rimligtvis bör spoila överraskningen. Exempel är Baccano där man i första avsnittet inte ska veta att typ alla är odödliga, eller Ga-Rei: Zero där man ska tro att serien handlar om karaktärerna i första avsnittet; de dör ju och ersätts av andra karaktärer.

 

Fast i det här fallet så spoilade du egentligen ingenting för mig, inte i ordets sanna bemärkelse (spoil = förstöra): "premiss-twisten" var uppenbar från första sekunden av andra avsnittet, så förkunskapen gjorde inget. (Samt att informationen var luddig.)

 

Tekniskt sett spoiler, alltså, men praktiskt sett inte spoiler. Just sayin'. :P

 

Apropå att rulla igång -- andra avsnittet heter "Prolog". Två avsnitt, och det är bara prologen. Om serien bara blir 12 avsnitt så känns det som en långsam takt, så det kanske blir ~26 avsnitt. Fast Overlord av samma producenter (man såg Overlord-reklam i avsnitt 2 lolol) var också ganska långsam, så Yôjo Senki kanske helt enkelt blir en på samma sätt långsam serie. Bara början på ett äventyr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 2 och 3 är mera komma ikapp med vad som händer och kommer återgå till det normala schemat nästa vecka. Vanligtvis så är jag inte förtjust i flashback- ellef tidshoppepisoder men dessa gör sig viktiga i att förklara vissa plotpunkter och karaktärsdrag. De förstörde aldrig tempot utan tillförde mera till det. Fortsatt stark gång och gillar serien mer och mer. Nu fick vi även höra ED-temat som är lika tufft som OP. Gud vad jag gillar denna serie!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag började titta på serien efter att ha läst om första avsnittet i den här tråden och sen att det skrevs i den. Efter att ha sett tre avsnitt så tycker jag att den är bra men det finns några saker jag inte riktigt kan sätta fingret på. En sak är lite det Sceleris va inne på. I första avsnittet så verkade hon ond när hon först var nära på att hugga ner sina mannar för att de inte ville åka tillbaka från frontlinjen och sen att hon placerade dem i en bunker och log sadistiskt när hon fick reda på att de var döda.

 

I andra avsnittet så får vi reda på att personen innan den föddes som Tanya var en känslolös människa som bara brydde om sig själv och som samtidigt verkade rätt så logisk av sig. När han sedan blir Tanya så brusar hon upp och försöker döda en person för att han är uppkäftig. Tanya ser strängt på hierarkin men det verkade inte som att hon skulle ha dödat någon för att inte följa den. Har hon ändrats lite efter sin uppväxt eller är det bara som så att det är ett annat klimat som gör det nästan okej att göra sånt?

 

Apropå det där leendet, jag gillar galna/förvridna leenden ibland men i den här serien känner jag mest att det görs för visa att hon är ond och att det helt enkelt ser obehagligt ut på små tjejer. Eller kan det vara som så att hon försöker få alla andra att tro att hon är ond och jag har gått i den fällan?   

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

E3l6.jpeg

 
Yōjo Senki avsnitt 3.
 
Produktion:
Samma manusförfattare som förut, men bildmanus och avsnittsledning av Kana Harufuji, som verkar ha sin karriär främst hos Gainax: mellantecknare till grundanimatör till avsnittsledning. På Yōjo Senki är hon också regiassistent. Och avsnittet innehåller några hyfsade regival, om man tänker på saken. Sånt som gör bilderna lite mer intressanta att se på. T.ex. den där scenen där Tanya och doktorn grälar och går: den är ljud- och betydelsemässigt obruten, men miljön och tiden hoppar i och med ett par "diegetiska" scenövergångar (saker där som passerar framför kameran).

Handling:
Kronologiskt kvar i tiden innan avsnitt 1, och fysiskt kvar i det bergiga Skåne, har fänrik Tanya hunnit läka och blir meddelad av befälhavaren om sin nya position: hon blir förflyttad till stridsteknikutbildningsförbandet (戦技教導隊; jag tror att det är en paraplyorganisation för forskning, utveckling och utbildning (av militärpersonal i hur man använder ny utrustning)) i faderlandet, precis vad Tanya vill ha. Han förklarar att hon må vara ett äss, men att skicka henne till frontlinjen hade sett illa ut, så hon ska inställa sig hos materielverkets personalkontor. Då förstår hon att om materielverket är inblandat så är det inte utbildning hon ska hjälpa till med. Han bekräftar: de utvecklar nya prototyper av beräkningsjuveler -- som, får hon erfara på plats, ger svårkontrollerbar utrustning med hög explosionsrisk.
 
Posten är förlagd vid en av flygvapnets försöksplatser. Prototypen är en hopslagning av fyra juvelkärnor, vilket ger höga prestanda men kräver mycket magisk förmåga, vilket ju Tanya har. Men försöken går illa och Tanya klagar på hur instabil prototypen är, vilket doktor von Schugel, chefsingenjör vid stridsteknologiutvecklingsförbandet, tar illa upp av. Han är missnöjd med hennes attityd och hur hon testar hans prototyp (kopplad till en personflygmaskin), hon är missnöjd med hur opraktisk hans uppfinning är.
 
Hon får nog -- prototypens explosioner kan ju till slut kräva hennes liv -- och skriver en ansökan om förflyttning. Någon i teknologiavdelningen vid materielverkets personalkontor sympatiserar med henne för att han har en dotter i den åldern, och stämplar godkänt. Prototypen anses för ostabil för allmänt bruk, och projektet fryses. Tanya gottar sig i det och sin förestående lugna tid i huvudstaden, och tänker att man ska ta saker i sina egna händer istället för att hoppas på hjälp från högre makter.
 
Så varelse X kommer tillbaka, för första gången efter tio år, och talar genom en nötknäckarfigur. Eftersom Tanya fortfarande är icke-troende så har varelse X bestämt sig för mer handfast "vägledning", ett "mirakel". Tanya misstror även mirakel som missförstånd, och slår sönder nötknäckaren. Hon vaknar. Nötknäckaren är hel, bredvid en lapp med texten "Deus lo vult" ("Gud vill det", d.v.s. "det är Guds vilja").
 
Utan prototyptestprojektet har doktor Schugel ett annat farligt test åt Tanya: de ska omvandla och fixera magisk energi genom att orsaka multipla störningar. (Typ att dra fram och "fånga" magisk energi i en beräkningsjuvel, genom att upprepade gånger störa den vanliga processen?) Går det fel kan det orsaka en stor explosion. Men det nya testet utförs fortfarande medelst prototypen, och fortfarande högt upp i luften.
 
På några kilometers höjd blir prototypens kärnor osynkroniserade, med explosionsrisk. Doktorn är inte orolig, för han fick ett besök av "uppfinningarnas gud" och gick från ateism till att tro. Det verkar vara samma som varelse X, och om hon inte ber till honom så dör de alla.
 
Varelse X kommer igen och säger att han "välsignat" hennes beräkningsjuvel: hon måste be till Gud varje gång hon vill använda den. På så sätt kommer hon till slut att tro på sina egna ord.
 
Flygmaskinen inaktiveras och hon faller. Hon ber till Gud utan att tänka, och experimentet lyckas: juvelen är stabil, och den där fixeringen genomfördes. Tanya är bitter. Doktorn muttrar "Deus lo vult".
 
Tidshopp till efter avsnitt 1. De har hållit ut vid västra fronten, och de sena huvudtrupperna har äntligen anlänt.
 
I strategihögkvarteret avrapporterar överstelöjtnant Rerugen militärledningen om Tanya. Hon verkar vara en utmärkt soldat, men Rerugen misstror hennes beteende och det faktum att beräkningsjuvelen bara fungerar för henne. Trots hans varningar, och trots respekten för hans expertis, har de dock redan bestämt sig för vad de ska göra med Tanya.
 
I lägret vid västfronten är Viktoriya rädd för att bli skickad till sin död av Tanya för att hon gnäller lite, men Tanya rekommenderar henne till officersskola (d.v.s. Viktoriya får i säkerhet utbilda sig till fänrik).
 
Tanya själv blev befordrad till löjtnant, och ska börja på militärhögskolan. Löjtnant Schwarzkopf kommer och säger farväl när hon väntar på skjuts. Viktoriya har redan åkt; Schwarzkopf tror att det var för att Tanya kände skuld över att lämna slagfältet, men egentligen var det för att se ut som om hon bryr sig om sina undersåtar.
 
I strategihögkvarteret diskuterar man västfronten, där ett dödläge uppstått. Huvudtrupperna gav alltså inte ett överläge, utan de håller bara ett dödläge. Huvudtruppen är tydligen inte tillräckligt mobil för att hålla plan 315, där huvudtruppen skulle susa mellan fronterna där de behövs. Därför ska de bilda en ny trupp med hög mobilitet och anpassningsförmåga. Medan Tanya hoppas på ett lugnt liv i militärhögskolan, så leds gener brigadgeneral Hans von Zettour av orden "Deus lo vult" till att ta fram Tanyas personalakt.
 
Kommentarer:

  • Varelse X låter inte Tanya ta det lugnt! Det känns som att det inte är sista gången de kommer att talas vid. Och betänk förresten att det är nötknäckaren som får representera varelse X (man ser den även i OP), och vad är Tanya om inte en hård nöt att knäcka!?
  • Vi fick förklaringen till tron: även om Tanya går med på att det finns något slags övernaturligt väsen, så smakar det illa för henne att frivilligt underställa sig en varelse som är så orättvis och orationell att den kräver att man ska tillbedja den utan bevis. Men juvelen fungerar bara när hon ber, och utan juvelen så minskar hennes överlevnadschanser. Så det är bara med bitterhet som hon gör det.
  • Nästa avsnitt heter "Campus Life", men det blir nog kortvarigt: varelse X kastar alltså in Tanya i den nya mobilitetstruppen, och då lär hon hamna ännu mer i knipa -- och tvingas be ännu oftare.
  • Undrar om Viktoriya kommer tillbaka då. Tanya tar henne med sig -- ur askan i elden?

Jag började titta på serien efter att ha läst om första avsnittet i den här tråden och sen att det skrevs i den. Efter att ha sett tre avsnitt så tycker jag att den är bra men det finns några saker jag inte riktigt kan sätta fingret på. En sak är lite det Sceleris va inne på. I första avsnittet så verkade hon ond när hon först var nära på att hugga ner sina mannar för att de inte ville åka tillbaka från frontlinjen och sen att hon placerade dem i en bunker och log sadistiskt när hon fick reda på att de var döda.

I andra avsnittet så får vi reda på att personen innan den föddes som Tanya var en känslolös människa som bara brydde om sig själv och som samtidigt verkade rätt så logisk av sig. När han sedan blir Tanya så brusar hon upp och försöker döda en person för att han är uppkäftig. Tanya ser strängt på hierarkin men det verkade inte som att hon skulle ha dödat någon för att inte följa den. Har hon ändrats lite efter sin uppväxt eller är det bara som så att det är ett annat klimat som gör det nästan okej att göra sånt?

 

Jag tror att samhället och tiderna hon lever i är en stor del av det, men det är också personligheten. Tanya drivs av en stark vilja att säkerställa sin överlevnad i en hård värld, och hon motarbetas av många krafter utom sin kontroll, som varelse X och, ibland, militärledningen. Jag tror att hon är, och var i sitt tidigare liv, sådan att när hon förtvivlar så tappar hon inte sin handlingsförmåga, utan blir istället rosenrasande. När hon får orimliga order så vägrar hon inte, utan utför dem -- medan hon muttrar eller ropar svordomar. (Bildligt talat; egentligen får hon ju be till Gud.)

 

Så jag tror att hon börjar se hela världen som hinder. Allt kan vara något som varelse X ställt i hennes väg, vare sig det är fiender eller hennes egna underlydande, så när de går emot henne så får de smaka på den bitterhet som hon nog egentligen vill rikta åt varelse X. "ざまあみろ! Rätt åt er, era jävlar!"

 

Jag tror alltså det är ett personlighetsdrag som han haft hela tiden. Om han, mordoffret, hade fått orimliga order från sina chefer ("du måste öka lönsamheten och produktiviteten på avdelningen med 500 % inom en vecka!") så hade han kanske gjort sitt yttersta för att lyckas, men motvilligt. Och alla som stod ivägen skulle riskera sina jobb, om inte sina hela karriärer.

 

Det är klart, det är skillnad på att avskeda folk och att döda folk, men (1) h@n är tillräckligt kall för att den skillnaden är liten för h@nom, (2) h@n "gillar inte att döda eller dödas", och (3) h@n vet att det finns ett väsen som reinkarnerar folk. Vad jag menar är alltså att det inte krävs mycket förvandling av kontorsnissen i avsnitt 2, till att bli någon som nästan hugger ihjäl någon för att den är uppkäftig.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag är INTE en militärnörd. Så när jag försöker tänka på vad som händer i denna animeserie så blir det lätt rörigt. Därför har jag bestämt mig för att ägna ett inlägg åt att med Wikipedias hjälp reda ut militär organisation och ansvar och så vidare. Observera att det kan vara fullt med fel och missvisande förenklingar.

  • En krigsmakt är ett lands samlade militära styrkor. Krigsmakten har olika grenar: armén kämpar på marken, marinen kämpar till sjöss, flygvapnet kämpar i luften.
  • Varje gren kan delas upp i (vapen)slag:
    • Armén kan ha truppslag som infanteri (till fots), kavalleri (till häst förr), pansartrupper (stridsvagnar), artilleri (tyngre kanoner), luftvärn (mot fientliga luftaktioner), ingenjörstrupper (påverka miljön: gräva skyttegravar, bygga anläggningar, underhålla flygfält och hamnar och vägar), signaltrupper (upprätthålla kommunikation, information, psykologisk krigföring), underhållstrupper (förse stridande med ammunition, sjukvård, drivmedel; utföra reparationer), och arméflyg (flygvapen för att understödja armén).
    • Marinen kan ha vapenslag som ytstridsflotta (båtar), ubåtsflotta (ubåtar), marinflyg (flygvapen som understödjer marinen), amfibieförband (strid vid kust, typ landgång).
    • Flygvapnet kan ha flygslag som jaktflyg (anfaller andra flygplan), bombflyg (anfaller strategiska mål ex. broar, fabriker, eller städer), attackflyg (anfaller taktiska mål ex. fiendepansar vid ett slagfält), och spaningsflyg (samla information genom foto- eller signalspaning).
    • Observera att olika slag kan ha element från andra slag. Arméns infanteri kan ha eget pansar fastän det finns pansartrupper, marinen kan ha "fotsoldater", och marinen och armén kan ha eget flygvapen.
  • Slagen består av regementen, t.ex. ett flertal infanteriregemente. Viss sammanhållning.
  • En krigsskådeplats eller teater är områden där det förekommer militära handlingar. Tänk 3-10+ miljoner soldater. En krigsskådeplats kan utgöras av 2-3+ arméregioner eller 4+ armégrupper. Andravärldskriget hade två krigsskådeplatser: Europa och Stilla havet.
  • En arméregion är sällan använt, men typ 1-3 miljoner soldater. Ansvaret gäller stora områden.
  • En armégrupp ansvarar över ett stort område och består oftast av 2+ (fält)arméer, typ 0,4-1 miljoner soldater. Nazityskland hade tre armégrupper för sin östfront.
  • En (fält)armé är en sammansättning av 1+ armékår samt förband för sjukvård, transport, och militärstab (för att leda (fält)armén), så storleken ligger på runt 80-150 tusen soldater.
  • Armékårer kom till för att underlätta förflyttning av och mathållning för stora (fält)arméer. Består av 2-4 armédivisioner, eller totalt runt 20-40 tusen soldater.
  • Armédivisioner har 1-4 huvudbrigader av något truppslag, t.ex. infanteri eller pansar, samt ytterligare understödsförband (understöd, underhåll, ledning) i brigadstorlek eller mindre, för att vara någorlunda självständiga. Storlek kring 10-20 tusen soldater. Armédivisioner består av  En nazitysk pansardivision kunde bestå av en pansarbrigad, en skyttebrigad, en pansarvärnsbataljon, en rekognoseringsbataljon, ett artilleriregemente,  en luftvärnsbataljon, en signalbataljon och en ingenjörsbataljon.
  • Brigader består av 3-6 bataljoner av ett truppslag samt, om brigaden inte är specialiserad, understödjande kompanier och element. En brigad är runt 2000-5000 soldater stor.
  • Regemente är även namnet på en något mindre brigad.
  • Bataljoner är specialiserade förband på 300-1200 soldater. Består av 4-6 kompanier.
  • Ett kompani har 80-250 soldater och består av 2-7 plutoner.
  • En pluton har 20-50 soldater och består av 3-8 grupper.
  • En grupp består av 6-14 soldater, uppdelade i 1-4 omgångar.
  • En omgång består av 2-4 soldater, uppdelade i 1-2 stridspar.
  • Ett stridspar består av 2 soldater.

Så... en soldat i en stor strid ingår i ett stridspar, Stridsparet ingår i en omgång. Omgången ingår i en grupp. Gruppen ingår i en pluton. Plutonen ingår i ett kompani. Kompaniet ingår i en bataljon. Bataljonen ingår i en brigad. Brigaden ingår i en division. Divisionen ingår i en armékår. Armékåren ingår i en (fält)armé. (Fält)armén ingår i en armégrupp. Armégruppen är en av flera som kämpar på bred front. Den breda fronten är en del av en större krigsskådeplats.

 

Ledarna för de stora grupperingarna har strategiska mål, medan de små har taktiska mål.

 

Exempel som jag föreställer mig:

  • Armégruppchef A till sina (fält)arméchefer: "Vi tänker inta land W. (Fält)armé A intar den bergigare sydöstra regionen, medan (fält)armé B intar lågländerna i norra W."
  • (Fält)arméchef A till sina armékårchefer: "Vi tänker inta södra delen av land W. Vi avancerar över södra delen av gränsen. Armékår A är förtrupp, armékår B är reserv."
  • Armékårchef A till sina armédivisionschefer: "Vi tänker avancera västerut, men regionen norrut är strategiskt viktig för att säkerställa logistiklinjerna och förhindra flankning från norr. Armédivision A säkrar regionen norrut medan armédivison B avancerar. När andra armékåren hunnit ikapp kommer armédivision A efter B."
  • Armédivisionschef A till sina brigadchefer: "Detta område är strategiskt viktigt. Brigad A intar stad X, som har en bro över floden samt en hamn. Brigad B intar stad Y, som är en knutpunkt i järnvägsnätet. Brigad C befäster dalen Z mot förstärkningar från väst."
  • Brigadchef A till sina bataljonchefer: "Fienden håller stad X rakt norrut om oss. Staden delas från väst till öst av en flod. Vi ska inta staden. Bataljon A angriper längs med floden från västra sidan, bataljon B från södra sidan, och bataljon C längs med floden från östra sidan. Pansarbataljon D leder bataljon B."
  • Bataljonchef A till sina kompanichefer: "Vi ska angripa staden från väst. Kompani A tar följer floden till hamnen och håller den, kompani B tar västra motorvägen, kompani C går in via industriområdet västsydväst om stadskärnan. Kompani D är reserv."
  • Kompanichef A till sina plutonchefer: "Vi ska angripa staden via hamnen. Pluton A och B följer tågspåren och kontrollerar lagerhusen. Pluton C och D tar södra ingången till hamnen och säkrar kranområdet."
  • Plutonchef A till sina gruppchefer: "Vi ska angripa hamnen via tågspåren. Grupp A och B kollar första lagerhuset, grupp B och C kollar containerområdet, grupp D sätter upp tillfällig försvarslinje mot väst."
  • Gruppchef A till sina omgångschefer, framme vid "sitt" lagerhus: "Grupp B tar stora ingången, vi går in bakvägen. Omgång A tar korridoren till vänster, och omgång B tar korridoren till höger. Akta korseld."
  • Omgångschef A till sina soldater, vid fiendekontakt: "Fienden har ett maskingevär på andra våningen där. [Vi i stridspar A] närmar oss från denna våning, [ni i stridspar B] försöker flanka via trappan till höger."
  • Stridspar, vid beskjutning: "Spring till skyddet där borta medan jag täcker dig, och sen täcker du mig medan jag springer dit!"

Marinen och flygvapnet har förresten andra indelningar.

  • En flotta (marin eller flygvapen) består av flottiljer.
  • En flottilj (marin eller flygvapen) består av 2+ divisioner.
  • En fartygsdivision består av 2-6 fartyg av samma typ ex. jagare, korvett, eller ubåt.
  • En flygdivision består av 8-12 flygplan av samma typ ex. jaktflyg, bombflyg, eller spaningsflyg.

Men jag tror att Tanya hör till armén; hon och hennes magiker är till för att stödja marktrupper.

 

Förresten, en sak jag undrade sedan avsnitt 1 var varför magikernas plutoner och kompanier var så små -- fyra personer i en pluton istället för 40, liksom. Svaret är att magikerna är så kraftfulla att de organiseras mer som pansarfordon än som infanteri!

 

Exempel: en pansarpluton kan innehålla 4 stridsvagnar. Ett pansarkompani kan innehålla 3 pansarplutoner. En pansarbataljon kan innehålla 3 pansarkompanier. En pansarbrigad kan innehålla 2-3 pansarbataljoner. En pansardivision kan innehålla 3-4 pansarbrigader. (Runda siffror; tänk ungefär 200-400 stridsvagnar för en hel division.)

 

Tanya som enahanda knäpper 1-2 magikerkompanier är som en ensam stridsvagn som besegrar 12 fiendestridsvagnar. :surprised:

 

Men nu till det som faktiskt ledde mig till att skriva detta inlägg: de här tre gubbarna!

 

vdd0.jpg

 

Den högsta operativa ledningen för en krigsmakt är generalstaben. Där sitter höga officerare och bestämmer allt om armén. Generalstaben har olika avdelningar.

 

准将 Kurt von Rudersdorf är 作戦参謀次長.

 

准将 junshō är brigadgeneral, lägsta formen av general. En brigadgeneral leder en brigad -- om personen inte har andra uppgifter, som Rudersdorf.

 

作戦参謀次長 sakusen sanbō jichō är vicedirektör för generalstabens strategiavdelning. (Crunchyrolls översättning är "deputy of strategy and operations".) Rudersdorf är hög chef i krigsplaneringen, men han är inte högst; han höll inte med om att inleda en offensiv mot Skandinavien, men beslutet var inte hans.

 

GSId.jpg

 

中佐 Erich von Rerugen är 作戦参謀次官.

 

中佐 chūsa är överstelöjtnant, två grader under brigadgeneral. En överstelöjtnant leder en bataljon -- om personen inte har andra uppgifter, som Rerugen.

 

Med 作戦参謀次官 sakusen sanbō jikan så tillhör han också strategiavdelningen, men 次官 är svårt att hitta rätt term. Han är givetvis under Rudersdorf, men hans uppgift verkar vara att medverka i planeringen och att verkställa sina överordnades order. Jag kallar honom för en assistent vid generalstabens strategiavdelning. (Crunchyrolls översättning: "vice director of strategy and operations".)

 

5gNh.jpg

 

准将 (brigadgeneral) Hans von Zettour är 戦務参謀次官.

 

戦務参謀次官 senmu sanbō jikan är dubbelt knepigt. 戦務 verkar vara väldigt obskyrt. Jag tror att det är logistik (= försörjning till militära förband), kanske också personal. Så Zettour är assistent vid generalstabens logistikavdelning. (Crunchyroll: "vice director of strategy and operations".)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förresten, en sak jag undrade sedan avsnitt 1 var varför magikernas plutoner och kompanier var så små -- fyra personer i en pluton istället för 40, liksom. Svaret är att magikerna är så kraftfulla att de organiseras mer som pansarfordon än som infanteri!

 

Exempel: en pansarpluton kan innehålla 4 stridsvagnar. Ett pansarkompani kan innehålla 3 pansarplutoner. En pansarbataljon kan innehålla 3 pansarkompanier. En pansarbrigad kan innehålla 2-3 pansarbataljoner. En pansardivision kan innehålla 3-4 pansarbrigader. (Runda siffror; tänk ungefär 200-400 stridsvagnar för en hel division.)

Det här förklarar en hel del faktiskt. Jag googlade upp helt random hur stora olika formationer var och kände att det inte riktigt stämde i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

HjVK.jpeg


Yōjo Senki avsnitt 4.

Produktion:
Samma manusförfattare som tidigare. Bildmanus av fyra personer! Första är Akamatsu som var avsnittsledare för avsnitt 2 (första "varelse X"-avsnittet); andra är Harufuji gjorde bildmanus och var avsnittsledare för avsnitt 3; tredje är Taniguchi som gjorde bildmanus åt senare(?) halvorna av avsnitt 1 och 2, halvorna med action; fjärde är seriens regissör, som gjorde de andra halvorna av avsnitt 1-2. Varför behövdes det så många? Karaktärerna sitter och står ju ändå bara mest och pratar -- fast det kanske är just därför. De behövde krydda till det så att det inte var så visuellt tråkigt.

Avsnittsledare är Yūsuke Maruyama, som var produktionsassistent (tänk Miyamori i Shirobako) i några år innan han fick börja leda avsnitt.

Handling & kommentarer:
Efter framgångarna i avsnitt 1, då Tanya enahanda besegrade ett fiendekompani, så blev hon ju befordrad, från fänrik (lägsta officersgraden) till löjtnant (ett steg upp) vilket förutsätter formell undervisning i krigskonst, taktik och stridsmaktens lagar. Därav skolan, där många av hennes klasskamrater aldrig krigat; de kommer att få sina officersgrader genom endast utbildning. Tanya har geväret med sig, alltid redo att skjuta mot varelse X.

På skolans bibliotek försöker hon nå en bok om slaget vid Cannae, där khartagernas ledare Hannibal besegrade romarna genom en dubbel omfattning (ofta "pincer movement" på engelska), d.v.s. att medan styrkornas fronter möts så går en del av ena styrkan runt och anfaller i flank eller rygg och stänger in fienden. Hon träffar brigadgeneral Hans von Zettour, som ju uppmärksammades om Tanya av varelse X när de skulle hitta folk till den nya mobila enheten.

 

Intressant nog så presenterar han sig som 参謀本部戦務参謀次長; 参謀本部 är bara "generalstaben" mer uttryckligt, men 次長 jichō istället för 次官 jikan innebär att han är vicedirektör för sin avdelning (logistik och personal antar jag som sagt), d.v.s. i höjd med Rudersdorf, istället för assistent som Rerugen. Han kanske har blivit befordrad, men jag tror snarare att det första tillfället var en felskrivning.

 

Han är nyfiken på henne och låter henne följa med på en diskussion. Hon ser det som en stor chans, kanske hon tänker att hon skulle kunna bli rekryterad till generalstaben (förmodligen som låg assistent eller liknande i så fall). Han frågar vad hon tror om krigets utveckling, och hon börjar prata om ett världskrig. Hon menar att om det unga "Tyskland" med sin överväldigande krigsmakt verkar erövra "Frankrike" så kommer "Ryssland" och "Storbritannien" tycka att "Tyskland" håller på att bli för mäktiga. De skulle börja med att låna pengar till "Frankrike" för sitt försvar och sedan strida med dem direkt militärt.

 

Tanyas lösning skulle vara diplomati eller resurssparsamhet (för att hålla ut i längre/mer spritt krig). Men skulle hon inte försöka vinna, undrar Zettour? Tanya ångrar felsteget men säger att de skulle vinna ett längre, varsammare krig. Vad skulle hennes strategi vara? Hon föreslår att infanteriet kör defensiv taktik medan magiker anfaller strategiskt. De är överens om att magiker inte kan ta över fiendebaser, men, menar hon, de glänser när det gäller att jaga trupper. D.v.s. magiker ska döda fiendesoldater i massor, medan marksoldaterna ska koncentrera sig på att minska förluster och, utgår jag ifrån, avancera där fienden gjort reträtt. En bataljon magiker borde räcka för den taktiken, menar hon, åtminstone för att pröva.

 

Tanyas förebild verkar vara Nazitysklands blixtkrigstaktik: ta kontroll över luftrummet, skicka in ett mobilt (snabbt) pansarförband för att bryta genom fronten och besegra fiendens infanteri, och förhindra fiendens förstärkning, medan det egna infanteriet tar kontroll över det passerade området. (Tyskland tog Polen med 2315 flygplan, 2750 stridsvagnar, och 1,5 miljoner mannar.) Seriens magiker slår ju dessutom ihop luftrum och pansar.

 

Zettour låter henne skriva ett formellt förslag som han ska presentera med anonym författare för generalstaben. Strategiassistent Rerugen läser förslaget med förskräckelse -- det föreslår ett ensidigt blodigt krig med kallt beräknande -- men han kan inte neka det.

 

På ett kafé i huvudstaden pratar Tanya med sin skolkamrat kapten Uger (kapten är ett steg över löjtnant) om hennes livsval. Han har blivit far och fick därför ett annat perspektiv på Tanyas militärtjänst: han vill inte se barn i krig. Hon tackar men menar att han bör hålla sig ifrån frontlinjerna. På Tanyas monolog när han går så låter det som om hon övertygat honom att inte stiga i rankerna för sin säkerhets skull; han var tydligen framstående på skolan, så nu har hon en rival mindre, fastän han fortfarande är hennes bundsförvant. Det var alltså med flit.

 

Generalstaben håller konferens om läget. Västfronten är stilla efter centraltrupperna anlänt. Zettour menar att västtrupperna måste förstärkas och omorganiseras, men eftersom det är svårt att organisera just nu så föreslår han att en ny mobil trupp skapas. Strategiavdelningsvicedirektör Rudersdorf stärker förslaget med att strategiavdelningen behöver just en mobil trupp. Och Zettour vet vem som ska leda den.

 

Rerugen vid västfronten blir underrättad om planerna. Han ifrågasatte formellt valet av Tanya, men generalerna gick inte på hans linje. Då förstår han att det var hon som skrev blixtkrigförslaget.

 

Tanya blir bjuden på mat vid generalstabhögkvarteret, av Zettour och en överste som jag antar är personalansvarig i någon utsträckning och därför underställd Zettour och tjänsteavdelningen (vilket är vad jag bestämt mig för att kalla 戦務 som jag alltså tänker är logistik, personal och finansiering). Efter lite småprat får hon se sina alternativ efter fullbordad utbildning på militärhögskolan. Personalavdelningen erbjuder säkra poster med förflyttning till generalstaben efter 2 år... men strategiavdelningen har sitt eget erbjudande. Tanya förstår att det inte var ett val.

 

Zettour säger att han tänker låta henne leda den där magibataljonen de pratat om. En infanteribataljon leds oftast av en överstelöjtnant -- 3 ranker över löjtnant -- eller en major -- 2 ranker över löjtnant; en löjtnant brukar leda en pluton. Fast Tanya fick leda en magikerpluton redan som fänrik, så det kanske är två steg "fel" (åtminstone för magikerförband), och isåfall är det rimligt att löjtnant Tanya får leda en hel bataljon. Men Tanya själv menar att hon är okvalificerad. Därför säger Zettour att hon kommer att få bli kapten och organisatör (編成官 henseikan; jag antar att de menar "chef för sammansättning av bataljonen", men på Zettour låter det som att det är en befintlig, otillsatt position) vid examen, och när bataljonen är klar får hon bli major.

 

I vilket fall så har Tanya försatt sig själv i klistret med sitt blixtkrigsförslag; att ingå i en mobil trupp är farligare än att slåss vid frontlinjerna. Och Zettour varnar henne för dåligt uppförande, vilket hon redan har ett rykte om. Tanya planerar dock att förhala urvalet av bataljonens 48 platser så långt som möjligt.

 

Hon får ett kontor vid en extern högkvartersbyggnad. Där blir hon översvämmad av ansökningar efter bara en vecka -- och då hade hon försökt skrämma bort folk i platsannonsen: "mycket svårt, lite lön". Hon kan inte gå igenom alla ansökningar själv och ser en bra ursäkt... men då anmäler sig Viktoriya.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

4XqG.jpeg


Yōjo Senki avsnitt 5.

Produktion:
Samma manusförfattare som förut. Shinji Satō gjorde bildmanuset. Satō började som chefsanimatör och animationsansvarig från mitten av 80-talet, och började få göra bildmanus från slutet på 90-talet. Sedan dess har han gjort typ 160+ bildmanus i 40+ olika serier. Eftersom han i många serier gjort bildmanus för något enstaka avsnitt undrar jag om han är en expert på något, eller särskilt ansedd i industrin, eller liknande.

 

Avsnittsledning: Yūta Takamura, som varit ledare för ett flertal avsnitt de senaste tio åren, men förmodligen nu mest känd som delad serieregissör för Jojos bisarra äventyr del 4.

 

Handling & kommentarer:
Fänrik Viktoriya har skickats av strategiavdelningen för att bistå Tanya (p.g.a. kön och bekantskap). Och hon har anordnat med garnisonschefen så att de får låna oupptagen personal. Synd för Tanya som ville att det skulle ta tid.

 

Man följer intervjuer med sökande. Två av dem får prata med "överste von Turner", som säger att de genast ska bege sig till ett visst flygvapenförband, fastän de hört att de skulle samlas vid garnisonen den dagen. De åker till flygfältet där en soldat pekar mot ett flygplan. -- I Tanyas kontor stämplas deras ansökningar med UNDERKÄNT. Sökande "som inte märker det uppenbara" skickas hem. Men vad var det med flygplanet? Kanske filmspråket här betyder "de skickas till sina ursprungsposter med flygplanet".

 

Många underkända, men strategiavdelningen vill skynda på. I nästa fall visas en ansökning med "von Turner" som säger att uttagningen var propaganda och skickar ut en besviken sökande. Men "översten" är fejk, och bakom en falsk vägg sitter Tanya och hennes chefer; hon visar sitt krav, att en magiker ska kunna se igenom illusionen. Zettou föreslår sänkta krav, men då kräver Tanya mer tid, till träning och utveckla en ny standard. Hon vill ha en månad, där det brukar ta två år att träna en soldat. Hon får klartecken.

 

Så de åker på träningsläger i bergen. Platsen ser på kartan ut att vara i motsvarande sydvästra Ungern, som i verkligheten inte verkar vara mycket bergigare än Skåne (se avsnitt 2) -- kanske kartan visar lite fel och de är i de slovakiska bergen.

 

Tanya förstör sin nybörjarbataljons förnödenheter, låter beskjuta dem med artillerield -- lösa skott blandat med skarp ammunition -- i 36 timmar som de måste ägna i hastigt grävda skyddsgropar. Sedan får de 48 timmar på sig att marschera till nästa punkt, utan magi eller utrustning. De pömsar i snö, duckar för flygplan, undviker hundpatruller... och begravs i en lavin. Hon näpsar dem för att de "vilar", men när en av dem är medvetslös (inte andas?) återupplivar hon honom med en spark i ryggen så att han hostar upp snö. Hur nu det går till. Sedan sliter hon upp en annan soldat och förväntar sig att de ger upp. Men alla fortsätter. Vilket Tanya egentligen inte vill.

 

Efter en månad är de, till Tanyas besvikelse/förvåning härdade, så hon ger ett "ge era liv för kejsardömet"-tal. Tillbaka i högkvarteret får hon bataljonens första order, och budbäraren är Rerugen. De ska till en garnison i sydost, men Tanya menar att de fortfarande är en träningsbataljon, så hon vill ha ett halvår till. Rerugen säger att han fått höra att de är redo att skickas ut, och alla har modern utrustning. De har inte tid, utan måste avgöra västfronten och nordfronten... så varför ska hon sydöst? Rerugen ger inget mer specifikt svar än att det är strategiavdelningens beslut, så hon förstår att inte ifrågasätta. Innan han går tipsar han om att hon ska lära sig det dakiska språket. De verkar invänta aggression från eller vilja öppna en front mot hertigdömet Dakia, som verkar motsvara Rumänien; Dacia var en romersk provins århundradena efter Kristus ungefär motsvarande Rumänien och Moldavien.

 

Stationerade där får de veta att en dakisk armékår avancerat över gränsen. Fiendens infanteri består av fyra armégrupper på totalt ungefär 600 000 mannar. (Det är alltså bara en liten del av fiendens infanteri som gått över gränsen.) Fienden verkar inte ha något luftvapen, och de verkar föra okodad (= avlyssningsbar) kommunikation. Vilka amatörer!

 

Så major Tanya underrättar sin bataljon, Kejserliga arméns 203. Luftmagikerbataljonen (det verkar vara så man brukar skriva på svenska: "123. Blahabataljonen"). Vice bataljonschef är löjtnant Weiss, chef för kompani 2 av 4. Tanya är chef för kompani 1, med fänrik Viktoria som vice kompanichef. Löjtnant Koenig är chef för kompani 3, och löjtnant Neumann för kompani 4. Tanya säger att uppdraget är enkelt, som en skytteövning.

 

De sätter fart och siktar fienden: en armékår bestående av tre divisioner, vardera bestående av fem brigader. Tanya tycker att "knappt 50 000 är bara en folksamling", så vi kan väl gissa att fienden är ungefär 48 000; Tanyas förband kan alltså driva tillbaka en 1000 gånger större trupp.

 

För de driver tillbaka dem. Militärledningar är kvar i 1800-talstankar och underskattar luftstridsmakt. De till och med försöker skjuta upp mot magikerna fastän kulorna omöjligen når.

 

De kommer med lätthet till invasionshögkvarteret, besegrar soldaterna och tar ledaren fånge, och tar all information de får tag på. Sedan drar de till Dacias huvudstad och anfaller (jag gissar att det är motsvarande Rumäniens andra största stad, den ligger närmare gränsen; isåfall är det en expedition på ungefär 15 mil).

 

Dacia verkar ha en "Frankrike"-sponsrad vapenfabrik (och därmed sponsrad offensiv) mitt i staden, utan försvar för att de inte ser lufthotet. Tanya sänder ut en förvarning* för att undvika att kränka krigsrätten, och sedan beskjuter de fabriken. Med Tanyas extra tillgjorda bäbisröst så tror de inte att det är äkta, så därför dör arbetarna med fabriken. Tanya ropar "Tamaya".

 

* "Varna dem på internationella kanalen." "Ska verkligen jag?" "Va? *ser sina mannar* Jaha... Ja, är väl bäst att jag gör det." Tanya sa åt Viktoriya att sända, men en blick på sina vilsna mannar övertygade Tanya om att sända själv. Men varför? Vad gick det där ut på? Var det att Tanya själv var tvungen att visa hur hon menade? Leda med exempel (om hur man tänker utanför krigsmanualerna)?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

IpkD.jpeg


Yōjo Senki avsnitt 6.

Produktion:
Samma manusförfattare som förut. Bildmanus av Yūji Kumazawa som gjort en del bildmanus och avsnittsregi de senaste tolv åren; han har regisserat Oda Nobuna no Yabō och Kamisama no Inai Nichiyōbi, så de kanske särskilt visar hans stil, men jag har inte sett dem. Avsnittsledning av han som gjorde avsnitt 2.

 

Handling & kommentarer:
Dagar efter senaste avsnittet rapporterar Rerugen läget i söder för strategiavdelningen. Deras armé har brutit genom "rumänska" (Dakia) fronten med hjälp av flygvapnet, och ska nu isolera fienden och förstöra dem, för att ockupera landet lagom till vintern. 70 000 mannar som överväldigar 600 000 mannar.

 

Eftersom de fruktar ett världskrig vill de minimera antalet motståndare och fronter, genom att eliminera svagar motståndare som "Rumänien". "Skandinavien" följer, men en offensiv behöver ytterligare logistisk förberedelse, och underhållslinjerna är redan pressade. Därför vill strategichefen pröva att använda 203. Luftmagikerbataljonen.

 

Tanyas bataljon får därför åka norrut direkt. Men Tanya tycker att det är märkligt att "Skandinavien" hållit ut så länge mot "Tysklands" krigsmakt; hon misstänker därför att de får stöd av de andra stormakterna. Det samt "Rumäniens" "Frankrike"-stödda invasion antyder att världskriget är i faggorna. Hon tycker att det gått för fort, för plötsligt, och misstänker därför varelse X.

 

Kampanjen mot Norden påminner mig om andra världskriget. (Nu är jag ju ingen expert, men som jag uppfattat det...) Tyskland började invadera länder och gjorde Storbritannien och Frankrike nervösa, och gav stöd åt Polen som var i farozonen. När Tyskland (med Sovjetunionens hjälp) tog Polen så förklarade de krig mot Tyskland, även om de fortfarande inte gjorde så mycket vad gäller direkt krigande. Skandinavien var strategiskt viktigt, för Sverige hade järnmalmen som Tyskland behövde, och med Norges läge kunde man få kontroll över havet mellan Storbritannien och Norden, viktigt för försvar/anfall mot Storbritannien och, tillsammans med Danmark, viktigt för att säkra frakten av den svenska järnmalmen. Därför gav Storbritannien stöd åt Norge, och därför tog Tyskland Norge och Danmark.

 

De har inte sagt varför Tanyas "Tyskland" försöker ta över "Skandinavien", men gissningsvis är det för järnmalmen, och vad det än är så är (1) ett "tyskt" "Skandinavien" ett hot mot "Storbritannien" och (2) kriget ett tillfälle för "Storbritannien" att föra ett indirekt krig mot "Tyskland". Och bryter ett stort krig ut så skulle ett allierat Norden vara en anfallsvektor; en delad "tysk" krigsmakt är svagare.

 

Vid försvarsministeriet i "Skandinavien" diskuterar de det desperata samarbetet med sina allierade länder. Tydligen får de hjälp av "Frankrike" och "Storbritannien" och hoppas på det bästa.

 

Strider råder nära en "tysk" underhållsbas vid gränsen i norra "Skåne". Den "tyska" magikerbataljonen är i underläge, och ytterligare två fiendekompanier väntas. Dessutom kommer bombflyg som ska bomba basen, och den "tyska" bataljonen kan inte flyga så högt.

 

Tanyas bataljon undsätter dem. Kompani 2-4 ska försena och angripa fiendens främre regementstora förband, medan Tanyas kompani 1 tar de bakre två kompanierna samt bombflygen, för att sedan göra en dubbel omfattning. Tanyas kompani flyger ovanför de främre fienderna.

 

Nordens högkvarters generallöjtnant (2 ranker över brigadgeneral) Schreise är redo att skicka jaktflyg mot bombflygen, men Tanya ber dem låta bli. Schreise och hans personal följer Tanyas kompanis imponerande offensiv.

 

Kompani 2-4 möter hård strid mot de utländska magikerna, och Tanya ger dem ett motivationstal om hur världens ögon är på dem -- och det sämsta kompaniet får bekosta segerfesten.

 

Bombflygen ser kompani 1 men gör inget åt dem för att de anser sig säkra. Eftersom fiendekompanierna också anländer så lämnar hon dem åt sina magiker, medan hon själv tar hand om bombflygen. De lägger eld, men hon stiger upp och fäller ett plan med en handgranat, vilket skrämmer piloterna nog att släppa sina bomber i förtid för att fly snabbare. Men Tanya skjuter en stor attack som fäller hälften av bombflygen. Ett verkar ha kraschlandat, så hon tänker ta krigsfångar.

 

Flygarna var dock döda... så då intar varelse X en av kropparna och informerar Tanya om att hela världen blir hennes fiende, d.v.s. att alla de olika länderna kommer att se och vilja släcka det hot som hon specifikt utgör.

 

En "brittisk" observationspost i en stuga i skogen anmärker om närvaron av den ökända "Rhenflodens djävul" Tanya. Tanya anfaller dock stugan, men officeraren där förstår på mätdatan vad som sker och hinner med nöd och näppe evakuera.

 

"Frankrikes" försvarsdepartement reflekterar över att attacken på underhållsbasen misslyckats trots att "Frankrike" -- efter att ha analyserat "Rumänien"-slaget -- varnat "Skandinavien" om att inte lämna understödslinjen (området bakom frontlinjen; bakom understödslinjen ligger reservlinjen) underbemannad. Den ansvariga generalen tror inte nödvändigtvis på "Skandinaviens" förmåga att klara striden, men han använder vad han kan.

 

I Nordenhögkvarteret träffar Tanya strategiavdelningschef Rudersdorf och hans assistent Rerugen. Deras nästa uppgift är att eliminera en av fiendens försvarsposter. Tanya tycker att det låter som att de vill avancera frontlinjen, trots logistikproblemen. Rerugen varken bekräftar eller nekar, och Tanya förstår att inte fråga ytterligare. Istället uttalar hon sin avsikt att lära alla besvärliga utomstående länder en läxa.

 

I "Skandinaviens" försvarsdepartement talar överste Sue, som Tanya slogs mot i avsnitt 2, med en annan soldat om Sues befordran för att hans officer dött, innan Sue säger åt honom att göra sig redo att åka till understödslinjen. Sue tittar på sin dotter i ett familjefoto i en medaljong, innan han börjar gå.

 

Eftersom Tanyas bataljons nästa uppdrag går ut på att dyka in bortom frontlinjen så kommer de nog att stöta på Sues trupp(er). Det kanske kan bli deras största motgångar hittills, om Sues befordran är välförtjänt -- Tanya mötte ju trots allt motstånd mot honom tidigare. En typisk utveckling skulle vara t.ex. att Sue tvekar i chansen att ta ett avgörande skott mot Tanya för att hon påminner om hans dotter, och istället själv mister livet.

 

Efter slutvinjetten går Tanya och vice bataljonschef Weiss till Nordenhögkvarteret; hon berömmer honom för att han inte röker -- innan de går in i ett rum med fem bolmande generaler.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så avsnitt 7 gav mig en större tankenöt som kanske inte är så viktig men är ändå lite förvirrande (eventuellt spoilers om du inte sett episod 7):

 

Det visar lite om svensk utvandring mot Amerika. Den var som störst fram till första världskrigets början då det stoppades helt, för att sedan öka igen efter 1920. Just detta avsnitt utspelar sig i slutet av 1924 (eftersom slaget skedde "strax innan jul" och familjen nådde Arkansas först 1925 efter gissningsvis nån vecka till sjös). Så hittills stämmer det bra. MEN! Första världskriget skedde mellan 1914 och 1918. Tanyas tidslinje är nu ~7 år över tiden och det räknas fortfarande inte som ett världskrig trots allt som sker. Vanligtvis hakar jag inte upp på såna detaljer i en fiktiv show med parallell tidsram där man kan ta sig friheter, men av någon anledning gjorde jag det nu...

 

I övrigt så var slaget i sig maffigt och diggar serien mer och mer för var episod som går.  :colonthree:

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så avsnitt 7 gav mig en större tankenöt som kanske inte är så viktig men är ändå lite förvirrande (eventuellt spoilers om du inte sett episod 7):

 

Det visar lite om svensk utvandring mot Amerika. Den var som störst fram till första världskrigets början då det stoppades helt, för att sedan öka igen efter 1920. Just detta avsnitt utspelar sig i slutet av 1924 (eftersom slaget skedde "strax innan jul" och familjen nådde Arkansas först 1925 efter gissningsvis nån vecka till sjös). Så hittills stämmer det bra. MEN! Första världskriget skedde mellan 1914 och 1918. Tanyas tidslinje är nu ~7 år över tiden och det räknas fortfarande inte som ett världskrig trots allt som sker. Vanligtvis hakar jag inte upp på såna detaljer i en fiktiv show med parallell tidsram där man kan ta sig friheter, men av någon anledning gjorde jag det nu...

 

Jag har tänkt på sånt där med alternativa tidslinjer.

 

Några saker vi kan observera i denna serie är att magi existerar, att kartan inte ser ut som den gjorde motsvarande tid (eller någonsin) i vår värld, men att mycket ändå är sig likt. Att saker skiljer sig kan man lätt vifta bort genom att hänvisa till magi, men det är svårare med att saker är sig lika -- åtminstone om man tror på idén att "små" ändringar (t.ex. magi kanske sedan tusentals år) i parametrarna i ett system ger mycket stora effekter.

 

Men jag tänker att mycket i stora drag blir likt. Många livsrevolutioner i mänsklighetens historia har skett på flera platser ungefär samtidigt men helt oberoende av varandra, t.ex. vad gäller jordbruket som uppstod inom loppet av några få tusen år (vilket är kort med tanke på att människan är 200 000 år). Det är ingen slump. Det var förmodligen parametrar som så att säga var inbyggda i systemet, t.ex. hur klimatet ändrades efter senaste istiden eller om man ser till människans utbredningstakt och olika saker. Jordbruket låg i tiden, ungefär.

 

Ett nyare exempel är smartmobilen. Hade smartmobilen kommit till, även om Apple aldrig hade tillverkat och släppt Iphone 2007? Absolut! Fem år innan Iphone hade jag en Sony Ericsson-mobil med vilken jag skickade mejl, surfade på nätet, spelade enkla spel och tog foton med; och jag hade en PocketPC med pekskärm och Windows-OS (men utan nätverk så allt jag gjorde var typ att spela Solitaire). Iphone var ett steg uppåt, ett stort steg, men det hade kommit oavsett, även om det möjligtvis hade dröjt ytterligare några år. Behovet/begäret fanns och tekniken var på ingång. Smartmobiler låg i tiden. (Jag tror att samma gäller VR nu: det kommer.)

 

Så om vi går tillbaka till Tanyas värld: hade världen sett så mycket annorlunda ut med magi? Om vi tänker oss något för si så där 2000 år sedan, som när Julius Caesar la grunderna för det romerska kejsardömet: Om Caesars militära fiender hade haft fri tillgång till, säg, AK-47 med ammunition, medan Caesars arméer inte haft det, så hade nog romarnas strider slutat annorlunda. Romerska kejsardömet hade kanske aldrig bildats, och man kan föreställa sig en dominoeffekt av ändringar genom historien. Inget romerskt herravälde, ingen kristendom, inget Västrom och Östrom, inget "medeltiden", ingen renässans, och så vidare.

 

Men AK-47 är ett löjligt "what if". Om Caesars fiender hade haft magi medan de romerska arméerna inte haft magi, så hade det kanske sett ut som i ovanstående punkt, men det finns väl ingen anledning att tro att romarna inte skulle ha haft magi om gallerna hade haft det. Så om magi var känt under Julius Caesars tid, så hade antingen bara romarna haft det (de hade nog fler naturfilosofer som hade kunnat upptäcka det), och då hade det gått till ungefär likadant som i verkligheten, eller så hade båda sidor haft magi, och då hade det gått till ungefär likadant som i verkligheten: Rom vinner.

 

Alltså, min tanke är att magi leder till politiska ändringar som syns på kartan, men det leder inte till för stora ändringar. Så vi har därför fortfarande ungefär samma förutsättningar som i vår värld, plus-minus ett årtionde -- och ett världskrig ligger tydligen i tiden, där i början av 1900-talet.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...