Hoppa till innehåll
Anime.se

Animetittarplaneringstråd


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Detta är en tråd för att planera grupptittaraktiviteter på forumet. Eftersom vi bor på olika delar av landet (och, i vissa fall, olika delar av jorden!) så menar jag inte att vi träffas på plats -- fast de som bor nära varandra får givetvis träffas för att göra det, om de vill -- utan att vi på något sätt ser det som ska ses, och diskuterar det här på forumet.
 
Detta kan tas i olika former:

  • En julkalender är ett animeurval (oftast en animeserie) som vi ser enligt ett schema under december månad, t.ex. 1 avsnitt varannan dag. Urvalet kan vara nytt eller gammalt, sett eller osett, men är gärna jul- eller vinterrelaterat.
  • "Månadens anime" är ett initiativ där man ska hinna se ett helt verk (eller ett flertal) innan ett visst datum, och sedan diskutera verket i helhet. Med bokcirklar som inspirationskälla så får gärna diskussionen ledas av någon forummedlem med färdiga frågor.
  • I "Nu ska vi se"-trådar så ska man se en anime enligt ett långsammare schema, t.ex. 1-2 avsnitt i veckan, och hålla löpande diskussioner om avsnitten man ser.

Man kan även tänka sig fler former, t.ex. "Nu ska vi se om", där alla medverkande förutsätts ha sett verket förut (vilket inte gäller för "Nu ska vi se", där spoilers måste döljas). En annan idé är "Historieklubben", där man ser och pratar om verk ur ett animehistoriskt perspektiv. Allt som behövs är initiativ.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så, jag startade denna tråd, för jag tänkte att jag ändå inte följer så mycket nu, så det hade varit kul att se något bra och samtala om det med er. Men är det någon mer som är intresserad? Och isåfall av vad?

 

Jag själv känner för att se om Wolf's Rain. Det skulle gärna få vara typ "Nu ska vi se om" för att kunna föra spoilerrika diskussioner, men det måste inte nödvändigtvis vara det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är alltid på såna här event då jag både får en anledning att se en serie och diskutera den. Wolf´s Rain har jag inte sett så den kan jag den kan jag tänkas se eller om någon ger något annat förslag. Jag ger ett förslag om att titta på Tengen Toppa Gurren Lagann nu när den i år blir 10 år gammal (tänk vad tiden går).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gurren Lagann är säkert minst lika bra som jag minns den, men är det mycket diskussionsmaterial? När den sändes så bestod väl tråden mest av spekulationer om vad som skulle hända, och det vet vi ju om vi ser om den nu, så då känns det som att det mest blir "fifan vad bra!"-inlägg. Inte för att det är något fel med det, men kanske inte bästa användningen av vår tid? (Det är klart, man kan alltid prata om vad serien betyder för oss osv, och hade jag varit duktigare så hade man kunnat prata produktionsdetaljer typ "snubben som animerade badhusscenen jobbade tidigare på Schoolgirl Milky Crisis, och man kan känna igen hans stil på bruket av vidvinkel".)

 

För att jämföra så finns det nog mer i Wolf's Rain -- även om man redan sett den. Det är så att säga mer "finlir" i karaktärsförfattandet (från Keiko Nobumoto som skrev Cowboy Bebop!). Varför säger han så i den eller den scenen? Vad är det som driver henne i det avsnittet? Och hela storyn är öppen för tolkning.

 

Jag gillade faktiskt Gurren Lagann mycket mer än Wolf's Rain, men Wolf's Rain har fått sådana omdömen att jag känner att jag kanske inte har emotionellt fått ut allt som jag kunnat ur serien, och det är just det som en diskussionstråd skulle kunna hjälpa med. Att se avsnitten ur nya perspektiv och få en djupare förståelse och känsla för karaktärerna. (Jag har samma "problem" med Rahxephon.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ligger någonting i det du säger. Gurren Lagann har sina stunder där den är lite djupare men oftast är det inte mer än det som visas på bild. Till skillnad från t.ex Cowboy bebop som till en början kanske ser ut som en action serie men när man tänker till och analyserar vissa detaljer så får den mycket större djup än vad man till en början kan tro. Sen så skrev det en del i Gurren Lagann tråden så det mesta om serien kanske redan har sagts.

 

Wolf´s Rain har jag bara hört talas om, så jag vet faktiskt ingenting om den men om den innehåller en viss sorts djup så blir jag intresserad av att titta på den. Det är alltid lika roligt att få en anledning att titta på ett verk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska vi spika för den? Det kanske bara blir du och jag, men det är väl gott nog. :P Isåfall får vi tänka på tittarstart och tittartakt. Serien har 26+4 avsnitt, men det är pga att serien blev försenad: man tvingades sätta ihop 4 recap-avsnitt och släppa de sista fyra avsnitten på köp-DVD.

 

Annars är jag fortfarande öppen för förslag på andra serier, förstås. Det måste inte vara Wolf's Rain -- men det är framförallt lite "matigare" serier som jag personligen är mest sugen på just nu. Som exempel på serier jag inte sett men föreställer mig ger mycket att säga kan jag nämna Mushishi, Shôwa Genroku Rakugo Shinjû, Natsume Yûjinchô, Mononoke, Aoi Bungaku, Texhnolyze... (Vissa av dem är kanske väl "pretentiösa" och tunga, men det är inte det i sig som jag är ute efter.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om ingen kommer med några invändningar så tycker jag att vi kör på med Wolf´s Rain. Startdatum om kanske 1-2 veckor så att man hinner införskaffa den? Cowboy Bebop så körde vi om jag minns rätt 2 avsnitt i veckan och det tycker jag är en behaglig takt då man inte behöver känna sig pressad att titta på flera avsnitt i veckan men också att det inte drar ut på tiden för länge. Finns det någon annan takt någon vill titta i så kom med förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ska försöka hänga med på Wolf's Rain, förutsatt att jag inte engagerar mig i för mycket igen och inte hinner med. Har faktiskt påbörjat den för någon månad sedan men jag fick ett uppehåll då jag inte hade tid att titta på anime och sen så blev det aldrig av att plocka upp den igen så jag får nog se om de avsnitten jag han titta på. Sedan så kan jag nog vara intresserad utav att hänga med på de andra animer ni nämde. Däremot så har jag reserverat Gurenn Lagann och Cowboy beebop till att se med en kompis i sommar och Rakugo kollar jag på redan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att höra, Sovve! :) Vi kör nog bara en i taget, så Wolf's Rain först då. Hade två avsnitt i veckan passat dig?

 

Och (Klona också nu), hade det då varit bäst med två separata dagar i veckan ("se #11 till på tisdag, och #12 till på fredag"), eller två avsnitt till en specifik dag ("se #11 och #12 till på fredag")? Det är kanske inte så stor skillnad, men jag skulle nog föredra det första alternativet, för då får man lite mer fokus på varje enskilt avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker som dig Sceleris att vi tar ett avsnitt i taget. Då kan man fokusera på ett avsnitt i taget som gör att risken att man glömmer bort vissa detaljer från något av avsnitten och (möjligtvis) gör inläggen något kortare så att man inte blir avskräckt från att läsa eller skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Nu hann jag inte med tåget gällande Wolfs Rain, men jag gillar idén att samtitta på något och kunna kommentera och diskutera det. :)
Är själv lite sugen på att göra en omtitt på en av de serier jag såg allra först när jag blev "inlurad" i det här rätt så mysiga träsket. :jhappy:
Låg med ryggskott några dagar hemma hos en vän jag besökte i Luleå och hon tog min anime-oskuld på riktigt kan man säga och under de dagarna så såg vi Princess Mononoke, Hellsing (originalserien) och My-Hime. Sen var ju jag såld kan man ju lugnt säga. Hehe... Däremot så har jag inte sett Hellsing sen dess och bara några enstaka avsnitt av My-Hime sen dess och det vore som sagt kul att kolla på dem igen för att se om min bild av dem då är densamma som idag nästan 10 år senare. Är det någon som skulle vilja hänga på den lilla nostalgitrippen så vore ju det roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu hann jag inte med tåget gällande Wolfs Rain

 

Det är dock inte ett tåg, det är snarare... en trevlig kvarterspub där alla kan ditt namn en forumtråd där vem som helst kan medverka när som helst, i vilken mån som helst. Inte för att tvinga med dig, men om du vill så hinner du!

 

Ang. nostalgitrippen så står jag nog över. Men en sån sak hade kanske passat med en samtittarform som jag funderat över:

 

Synkvisning! Man tittar på samma avsnitt samtidigt, synkroniserat med Syncplay eller liknande, och snackar via Teamspeak/Skype/Discord. Denna samtittarform är nog mest lämpad för sånt som... ähem, kanske inte lockar till den sortens diskussion som kräver eftertanke. (Åtminstone jag diskuterar sakligt bäst i text, när jag har tid att fundera och tänka ut mina formuleringar.) Forumtråd skapas men används för att boka tittartider och prata om kringgrejer som hur man får det att fungera, och regler (pausa för kisspaus? Skämt i dramascener förbjudna?).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Vilka är med på en Monogatari-tittartråd? (Bakemonogatari etc.) Helst skulle jag vilja börja om typ 5 månader, när sista Kizumonogatari kommer ut på officiell engelskspråkig release, men det börjar nu komma ut fansubbar av den, och alla kanske inte har mitt helgonaktiga tålamod – så bäst att fråga nu.

Jag vill ha en genomtittning av allt Monogatari, antingen i animereleaseordning, bokreleaseordning, eller i kronologisk ordning. Detaljer (som ordning och tittartakt) kan diskuteras, men det ska vara en spoilerfri tittartråd, bestämmer jag, för att jag själv osett så mycket.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerade)
Den 2017-07-13 vid 20:05 sa Jiicoos:

Jag skulle kunna vara med på Monogatari tråden, har en del kvar att se på den serien och var ett tag sen jag tittade, så skulle gärna se om dem.

Den 2017-07-14 vid 19:51 sa doppler:

Jag är hemskt gärna med och ser Monogatari, det är en vit fläck på min animekarta som jag vill fylla i.

Gött! Vad har ni för krav och önskemål? (Skillnaden är vad man är villig att kompromissa med.) Och förslag, förvisso.

Mina krav:

  • Inga spoilers!

Mina önskemål:

  • Antingen så väntar vi tills Kizumonogatari del 3 kommit ut i USA (jag gissar på att den kommer om c:a 4-5 månader) och ser i bokordning, eller så börjar vi snart men ser i animereleaseordning.
    • Bokordning är, om jag minns rätt, nästan som animereleaseordning, skillnaden är att Kizumonogatari hamnar 2:a som bok, och nästan sist som anime.
    • I animereleaseordning är det 87 avsnitt innan man kommer till Kizumonogatari (om man så att säga "avrundar" ett par månader), så då hinner amerikansk Kizumonogatari gott och väl komma ut.

Förslag, bara för att ha en utgångspunkt:

  • 2 avsnitt (eller 1 film, vad gäller Kizumonogatari) i veckan, i animereleaseordning.
    • Medräknat Owarimonogatari II som sänds nu i sommar så blir projektet åtminstone 97 inslag långt (94 avsnitt och 3 filmer), typ 38 timmar speltid.
    • 2 inslag per vecka ger en trådtid på 11 månader.
    • Man kanske blir frestad att öka takten, men den bör inte vara för hög heller. En stor del av det för mig är att spekulera (om vad som händer, vad som hänt, vad som kommer hända) och reflektera och uppskatta (hantverket). I ena extremfallet – säg, 1 avsnitt/månad – så får man mycket sagt men det tar åratal; i andra extremfallet, att titta igenom allt på 2-3 dygn, så går det fort men man hinner inte tänka och får ingenting sagt, serien bara sköljer över en.

Tillägg, kort notis: Första boken var Bakemonogatari (2006), som blev första animeserien (2009). Andra boken var Kizumonogatari (2008), som blev 3 animefilmer (2016-2017). Resten av animeserierna (2012-2017) följer i stort sett samma ordning som resten av böckerna (2008-2017).

Redigerad av Sceleris
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

21 minuter sedan sa Volbla:

Jag skulle vara intresserad av det för den serien är mig så kär, men hela faderullan är ju ganska långt. Hur skulle den tittningen vara upplagd? Ett storyarc (3-4 avsnitt) per mellanrum?

A challenger appears! "Storyarc"-vis är inte dåligt, men undrar om det inte lätt blir att man går miste om "prediktiv" diskussion ("hur ska detta gå!?"). Fast det kan ju vara okej, idk lol!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

animereleaseordning låter som en bra ide så vi kan sätta igång, för är en del att gå igenom. ang hur många avsnitt vi ska se på , så vet jag inte men den är rätt påfrestande att se för mycket av. Jag har försökt sträck kolla på serien men nästintill omöjligt och den tappar sin charm helt och hållet. Det skulle vara rätt fint om man såg x antal avsnitt per vecka sen diskutera på lördagar eller söndagar alternativt båda dagarna. Så kan man se avsnitten under veckan och fundera lite på dem innan man diskuterar dem på helgen. exempel om man ser två avsnitt per vecka som Sceleris föreslog , att man diskuterar avsnitt 1 på lördag sen avsnitt 2 på söndag, så blir det någonlunda strukturerat. Inget av det jag skriver är några måsten för min del, är öppen för förslag och går bra för mig vad ni än bestämmer inom rimliga gränser.  

Edit, inga spoilers låter som ett rimligt krav.

over and out.

Redigerad av Jiicoos
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2017-07-14 vid 22:15 sa Jiicoos:

animereleaseordning låter som en bra ide så vi kan sätta igång, för är en del att gå igenom. ang hur många avsnitt vi ska se på , så vet jag inte men den är rätt påfrestande att se för mycket av. Jag har försökt sträck kolla på serien men nästintill omöjligt och den tappar sin charm helt och hållet. Det skulle vara rätt fint om man såg x antal avsnitt per vecka sen diskutera på lördagar eller söndagar alternativt båda dagarna. Så kan man se avsnitten under veckan och fundera lite på dem innan man diskuterar dem på helgen. exempel om man ser två avsnitt per vecka som Sceleris föreslog , att man diskuterar avsnitt 1 på lördag sen avsnitt 2 på söndag, så blir det någonlunda strukturerat. Inget av det jag skriver är några måsten för min del, är öppen för förslag och går bra för mig vad ni än bestämmer inom rimliga gränser.  

Edit, inga spoilers låter som ett rimligt krav.

over and out.

Det är inte en dålig idé i sig, men att begränsa diskussion till helger kan vara svårt för mig. Även om jag inte är en sån som går ut varje helg så kan jag inte säga att jag är säker på att jag alltid har tid att diskutera just då.

IDÉ:

  1. Vi sätter "sändningsdatum" på de x avsnitten på en måndag. (När man faktiskt väljer att se dem är en annan sak. Man kan vänta till söndag om man så vill!)
  2. Vi diskuterar under veckan på Discord, på en särskild kanal med spoilers-fram-till-senaste-avsnittet. Det innebär att man kan direktchatta så att man får rappare svar, som på en IRC-chatt, men också att man kan se tidigare meddelanden, som på forum.
  3. På söndagen klistras veckans textloggar in i tråden på forumet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...