Hoppa till innehåll
Anime.se

Nu ska vi se! Tis/Fre: Wolf's Rain


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

wdtc.jpg

 

Vad är detta? I denna tråd ska vi diskutera en animeserie, Wolf's Rain, som vi ser enligt ett överenskommet schema.

 

Vad är Wolf's Rain? Wolf's Rain är en animeserie från 2003. Den utspelar sig i en postapokalyptisk värld; huvudpersonerna är fyra vargar som kan ta människoskepnad, och dessa vargar sluter samman för att bege sig på en resa efter en "blomsterflicka" som ska visa dem vägen till "paradiset".

 

Varför just denna serie? Det är en någorlunda uppskattad anime som tillhör den moderna eran, men är inte så ny att alla har sett den nyligt, om alls. Regissör är Tensai Okamura (Darker than Black, Blue Exorcist, Seven Deadly Sins, Kuromukuro), och Yoko Kanno står för den svepande, vackra musiken.

 

Desto viktigare är kanske att serien är skapad av Keiko Nobumoto, som också skrivit animeklassiker som Macross Plus och Cowboy Bebop. Nobumoto är utmärkt på att skriva karaktärer och ge mening åt ett manus. Det är särskilt sådana egenskaper som gör berättelser värda att diskutera.

 

Vad är poängen med att diskutera Wolf's Rain? Genom att diskutera serien så kan vi komma fram till saker som vi inte hade tänkt på annars. Det kan öka vår förståelse för karaktärerna så väl som vårt engagemang.

 

Vad förväntas av den som är med? Inte mycket! Man ska bara skriva sånt man tänker på när man ser avsnitten. Observationer ("såg ni att A i avsnitt X var samma som B i avsnitt Y!"), spekulationer ("jag tror att A kommer att X!"), och frågor ("kan någon förklara varför A var så X?"). Man behöver inte skriva mer än man vill, och man ska absolut inte känna skuld för att man inte skriver tillräckligt mycket -- eller inte skriver alls!

 

Hur går man med? Hoppa in i diskussionerna när du sett de aktuella avsnitten! Det behövs ingen särkild "anmälan".

 

När ska man se och diskutera avsnitten? Vi har ett tittarschema nedan, som visar när avsnittsdiskussioner öppnar; modellen är att serien sänds för första gången enligt schemat, så tanken är att man inte ska diskutera senare avsnitt. Exempel: den 7 mars får man diskutera f.o.m. #1 t.o.m. #9.

 

Det är klart, serien sänds ju inte för första gången nu. En del har sett serien förut, och en del kan välja att se förbi det senaste avsnittet (vi varken kan eller vill förbjuda det!). Men sådana senare avsnitt ska helst inte diskuteras. (Om det är något särskilt intressant så är det okej bakom en [spoiler]-markering.)

 

Tisdag 7 februari 2017: avsnitt 1, "Ylandets gator" (咆哮の街角)
Fredag 10 februari 2017: avsnitt 2, "Toboe ylar inte" (哭かない遠吠え)
Tisdag 14 februari 2017: avsnitt 3, "Bad Fellow"
Fredag 17 februari 2017: avsnitt 4, "Ödemarkens ärr" (荒野の傷跡)

Tisdag 21 februari 2017: avsnitt 5, "Fallna vargar" (堕ちた狼)
Fredag 24 februari 2017: avsnitt 6, "Arvtagarna" (受け継ぐもの)
Tisdag 28 februari 2017: avsnitt 7, "Blomsterflickan" (花の少女)
Fredag 3 mars 2017: avsnitt 8, "Sömnsång" (眠りの歌)

Tisdag 7 mars 2017: avsnitt 9, "Misstro" (疑惑)
Fredag 10 mars 2017: avsnitt 10, "Moon's Doom"
Tisdag 14 mars 2017: avsnitt 11, "Flyktpunkt" (消失点)
Fredag 17 mars 2017: avsnitt 12, "Don't Make Me Blue"

Tisdag 21 mars 2017: avsnitt 13, "Männens klagosång" (男たちの哀歌)
Fredag 24 mars 2017: avsnitt 14, "Slottsruiner" (没落の城)
Tisdag 28 mars 2017: avsnitt 15, "Gråvarg" (灰色狼)
Tisdag 28 mars 2017: avsnitt 16, "Drömmarnas resa" (夢の旅路)
Fredag 31 mars 2017: avsnitt 17, "Blommors doft, vargars blod" (花の香り、狼の血)
Fredag 31 mars 2017: avsnitt 18, "Människor, vargar, och månens bok" (人·狼·月の書)

Tisdag 4 april 2017: avsnitt 19, "Drömmen om oasen" (オアシスの夢)
Fredag 7 april 2017: avsnitt 20, "Consciously"
Tisdag 11 april 2017: avsnitt 21, "Stridens startskott" (戦いの狼煙)
Fredag 14 april 2017: avsnitt 22, "Fragment av stjärnskott" (流星の破片)

Tisdag 18 april 2017: avsnitt 23, "Den svarta stadens hjärtslag" (黒い街の鼓動)
Fredag 21 april 2017: avsnitt 24, "Lukten av en fälla" (罠の匂い)
Tisdag 25 april 2017: avsnitt 25, "Felaktiga minnen" (過ちの記憶)
Fredag 28 april 2017: avsnitt 26, "Månskensugn" (月光炉)

Tisdag 2 maj 2017: avsnitt 27, "Själens slutpunkt" (魂の行方)
Fredag 5 maj 2017: avsnitt 28, "Ångerfull skottlossning" (悔恨の銃声)
Tisdag 9 maj 2017: avsnitt 29, "High Tide, High Time"
Fredag 12 maj 2017: avsnitt 30, "Wolf's Rain"

 

Avsnitt 15-18 är sammanfattningsavsnitt ("recap"), därför tar vi dem lite tätare tillsammans.

 

Nåväl, seriestart nu på tisdag. Yla på!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ålrajt, nu har första avsnittet "sänts"! Jag kommer faktiskt inte ihåg så mycket av serien, så det ska bli intressant.

 

Jag tänkte nämna lite om produktionen. En sak som jag försöker bli bättre på är hur jag ska tänka på olika skapare -- vem som ska ha "tack" för vad, så att säga.

 

Många ord om animeproduktion...

Spoiler
1) Keiko Nobumoto står listad tillsammans med animationsstudion (Bones) som seriens skapare. Hon står inte med som シリーズ構成 "seriekompositör", som jag brukar kalla för "chefsförfattare". En chefsförfattare har ju ofta ganska mycket kreativ kontroll, som förstås av namnet, men det är ofta på uppdrag av (och i samverkan med) producenterna och regissören. En chefsförfattare bygger ramverket av avsnitt, typ "avsnitt A ska innehålla X, avsnitt B ska innehålla Y"; det är den roll hon hade i Cowboy Bebop. Att hon står som skapare tror jag betyder att Wolf's Rain särskilt är hennes skötebarn.

 

Som skapare är det hon -- och Bones, då -- som ska ha tack (eller skuld!) för att serien har den handling och de karaktärer som den har, och (jag antar att hon också är "seriekompositör") den uppdelning av avsnitt som finns.

 

2) Men hon har också skrivit själva manuset till detta avsnitt, samt till 12 andra av seriens 30 avsnitt. En manusförfattares jobb är att följa vissa specifikationer som de får av chefsförfattaren: vad som ska hända i större drag, karaktärernas personlighet, specifika repliker och handlingar som måste vara med, och liknande. En enskild manusförfattare får fylla i detaljer: miljö- och karaktärsbeskrivningar, handlingar, och dialog. Jag utgår från att chefsförfattaren inte dikterar exakt hur många och vilka scener som ska vara i ett avsnitt, så det tillskriver jag också manusförfattaren.

 

Alltså, som avsnittsmanusförfattare ska Nobumoto ha tack (eller skuld) för att avsnittet har de scener det har, i den ordning de ligger, med de handlingar som äger rum och den dialog som sägs.

 

3) Ledare (som man också kan kalla för "enshutsu" eller "avsnittsregissör") för avsnittet är seriens chefsledare Yoshiyuki Takei. Medan serieregissören är ytterst ansvarig för de stora dragen, så leder en "enshutsu" det konstnärliga och tekniska arbetet. Om regissören jämförs med ett fartygs befälhavare, är ledaren fartygets styrman: "Namnet till trots är det normalt inte styrmannen som handgripligt styr fartyget: titeln syftar på att styrmannen ansvarar fartygets framdift/styrning." Och nu är ju också Takei alltså "överstyrman" på detta skepp.

 

Ledaren är inblandad i (nästan) hela processen för sitt avsnitt. Med manus tillgängligt så sitter ledaren i möte med en bildmanustecknare och regissören och går igenom manuset. De förtydligar saker (vilka som finns i rummet i en scen, hur lång tid som borde utspela sig mellan scener, ...), de gör eventuella korrigeringar (kanske någon replik är fel för en karaktär), de kommer fram till kreativa val (takt på scener och dialog, grundläggande kameravinklar). Med den informationen så skapas ett bildmanus av bildmanustecknaren, som (förhoppningsvis) godkänns av ledaren.

 

Med bildmanus i hand sitter ledaren med chefsanimatörerna (eng. key animators), som tilldelas klipp (delar av scener) baserat på arbetsbörda och tecknarförmågor, och de går igenom hur bildmanuset ska verkställas. Med den informationen så skapas layouter av chefsanimatörerna, som (förhoppningsvis) godkänns av ledaren. (Isåfall kan de börja animera.)

 

Ledaren sitter också med vid ljudläggning och röstinspelning, och vid specialeffektläggning och klippning, så det ska han ha tack (eller skuld) för.

 

Ledaren brukar också ofta förtjäna en stor del av tacket (eller skulden) för lyckade bildmanus, eftersom hen leder den kreativa processen där, men...

 

4) Seriens regissör Tensai Okamura är också avsnittets bildmanustecknare. Han ritar bildmanus för 14 av 30 avsnitt. Eftersom han också är Takeis chef så utgår jag från att Okamuras vision varit ledande i bildmanusdiskussionen för avsnitt 1.

 

Därför ska Okamura ha tack (eller skuld) för hur manuset implementeras: sådant som hur karaktärer rör sig, längden på scener, timing på dialog och effekter, takten i scenerna, antal klipp (delar av scener), kameravinklar som används, miljöer som väljs.

 

Precis hur ett bildmanus tecknas varierar: en regissör med en väldigt specifik vision (t.ex. Miyazaki eller Kon) eller med lite tilltro till sina chefsanimatörer kan rita väldigt detaljerat och lämna endast lite kreativt utrymme till dem, medan en annan kan rita mer skissartat. Detta kan också variera scenvis: nyckelscener kan få mer detaljer än övriga.

 

Kolla på Okamuras bildmanus till Kuromukuro avsnitt 1 (en serie som han f.ö. också regisserade), och jämför med det färdiga resultatet. Om detta är en indikator om Okamuras preferenser, så verkar det som att han är mer av en "kreativ team player" än många andra, som att chefsanimatörerna får stå för detaljer i inramningen och i "karaktärsskådespeleriet". Så det ska han inte ha tack (eller skuld) för.

 

5) En av studio Bones tre grundare (1998), Toshihiro Kawamoto, är seriens karaktärsdesigner, samt animationschef ("sakkan") för första (och sista) avsnittet. Animationschefen är den som kollar att chefsanimatörernas klipp följer riktlinjerna.

 

Nobumoto och -- utgår jag från -- Okamura skapade världen och karaktärerna, men Kawamoto gav dem form, och verkar ha gjort en stor del av jobbet med att realisera dem som vargar. Det är liksom frågan om hur vargar agerar i människornas värld.

 

Så jag väljer att mest tacka Okamura för hur vargarna rör sig och agerar.

 

tl;dr: hon som skrev Cowboy Bebop skapade Wolf's Rain-storyn och skrev första avsnittet, så det är hennes karaktärer och dialog. Seriens regissör gjorde bildmanus för avsnittet, så det är i grunden hans bildmässiga och tempomässiga stil. Snubben som var med och startade studion står för karaktärsdesignen, och verkar stå för mycket av vargarnas biologiska realism (d.v.s. beteende förutom intelligens och magi).

 

Så, själva avsnittet då.

  • Miljön verkar postapokalyptisk. Folk är desperata (Mad Max-rånargänget), lever ganska taskigt (slummigt i kupolstaden), och pratar om jordens undergång utan att tänka särskilt på det.
  • Är det Ryssland? Alla spritflaskor hade väl kyrilliska tecken.
  • Vargar är närmast mytomspunna djur i serien -- bartendern pratar ju om vargar i samma andetag som paradiset och undergången -- så då kan det vara på sin plats att tänka på vad vargar symboliserar.

    I väst brukar vargar vara avskydda fiender. De är onda, vilda och svultna, de lurar och jagar flickor och fåraherdar. Detta är förstås för att vargar tar boskapsdjur. Vargar har också en övernaturlig aspekt, ibland associerade med Djävulen.

    I det gamla Japan har man sett vargar som sändebud från gudarna. Eftersom de inte haft boskap på samma sätt som vi européer så gjorde de mindre skada. Fortfarande farliga, förstås, men tanken var att de inte jagar flyende människor. Japanerna kan tänka på vargar som ensamma och starka. Vargar kan vara stora bergs-/skogsgudar som i Princess Mononoke eller Wolf & Spice.

    Om det är någon bild man ska hålla i bakhuvudet, så tror jag det är vargar som ett slags knytpunkt mellan människor och naturen/gudarna; inte riktigt "sändebud", men övernaturliga väsen som ibland kommer ut ur skogen och närmar sig människorna. "Människans bästa vän" är ju tama vargar, tämjd natur.

    Det är värt att tänka på att naturen verkar vara väldigt död i Wolf's Rain. Förutom en katt och en hund så ser vi bara vargarna, och forskarna arbetar med en "blomflicka"; kanske hoppas de på att kickstarta en döende natur? (Jag har ju sett förut, men minns inte vad de håller på med.)
  • Relaterat är vargarnas mänskliga natur. De har liksom två naturer: den djuriska, naturliga, och den mänskliga. Jag tänker på Kibas monolog i början av avsnittet. Han drivs att söka efter Paradiset, men tänker att det egentligen inte finns. Det blir liksom instinkt (natur) mot rationalism (människa).
  • Och så karaktärerna! Jag tänkte att vi ska se vad de är för slags figurer, så att vi kan följa dem och se om de ändras under seriens gång. Så vad vet vi om dem så här långt?

    Kiba ("Huggtand"): Han är en stolt ensamvarg. Men är det sann stolthet? (Jag minns inte.) Han verkar då inte ha ett blint människohat, då han kan gå bland dem (i vargform) utan att anfalla dem eller vara aggressiv. Och så drivs han då av sina instinkter.
  • Tsume ("Klo"): Jag ser honom lite som... okej, "tsundere" är väl att ta i, men trots sina ord ser han inte på människorna bara som verktyg. När han skäller ut ungen så säger han att de inte är kamrater, för att han (Tsume) inte är som dem. Det är inte att han är "bättre" än dem, utan jag tror mer att det är att hans vargnatur är en psykologisk barriär för honom; han kan inte närma sig dem för mycket, så han tar hand om dem (leder dem till att säkerställa mat) men agerar kallt. Han offrar ju sitt byte för att rädda pojken... och misslyckas, så jag tror att han har skuldkänslor och känner att han gör skada genom att vara där.
  • Hige ("Morrhår"): Verkar vara en sorglös figur, nyfiken. Pragmatisk (överlevnad > vargstolthet). Duktig på att leva bland människor. Men jag får också intrycket att han är ensam och söker kamrater.

 

 

Nåja, okej, nu blev det väl mer än planerat (jag "planerar" aldrig, jag bara skriver vad jag tänker), men jag hoppas att det inte känns avskräckande! Ingen behöver skriva så här mycket! Jag kommer knappast att skriva så här för varje avsnitt. :happydrop:

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg första episoden igår, kom verkligen inte ihåg nånting... har väll gått åtminstonde 10 år antar jag. Men nog var det skönt att höra Stray igen, fortfarande en av mina favorit openings nånsin.

Första episoden är mest karaktärs introduktion, man får se Tsume och Hige som anpassat sig för att leva med människor och Kiba som håller fast i ganska dum stolthet och hatar allt.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag sett första avsnittet och jag gillade det. Det märks att den är från tidigt 00-tal för jag tycker att den fortfarande har lite av den där 90-talskänslan (kan ha fel då jag inte sett så många serier från 90-talet) och inte den där mer mjuka stilen som kom när vi närmade oss 2010-talet. 

 

Postapokalyptisk värld ja, allt är smutsigt och de som vi sett hittills som inte har bra jobb verkar allmänt nedstämda. De rika har det säkert fortfarande bra men det återstår att se. De verkar ha en del tekniskt avancerade apparater men nämner om uråldriga vetenskapsmän när de ser hon som kallas Cheza vaknar. Som det verkar så är de gamla vetenskapsmännen från en storhetstids för människan och att den har dalat en del sen efter det, jag undrar hur länge sen det var och vad det var som gjorde det.

 

Vargarna de magiska väsen, en annan ras, en evolution av människan eller något helt annat? Vad de än är så är de hatade av människan av någon anledning och om det är för att de tydligen ska vara de enda som vet var paradiset är så kan jag tycka att människorna är lite väl avundsjuka. Jag är lite förvirrad hur deras vargskepnad fungerar, som jag förstod det så är det, permanent varg, människa och varg men syns som människa. Den sista är jag lite osäker på men jag tycker att folk skulle reagera om en vad de tror är en stor hund som är skadad som promenerar mitt i gatan.

 

Jag har ingenting att tillägga om karaktärerna vi har sett eftersom jag tycker Sceleris summerade dem väl.

 

Förövrigt kändes det som ett typiskt första avsnitt som bombarderar tittaren med frågor som troligtvis kommer bli besvarade under seriens gång men några saker ska vi nog klara av att knäcka tillsammans innan de visats. Jag tror att det här kommer att bli ett riktigt äventyr.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet inte om jag håller med om att vargar är hatade av människan generellt. Av han där jägaren Quent, absolut, men inte allmänt. Fast, det är klart, alla tror ju att vargar är utdöda.

 

Angående deras förvandlingar så tror jag att det bara är en illusion: folk ser en person men det är en varg. Han har en kniv i handen, men det är en vargkäft. Skakar du hand med honom så skakar du hand med en varg (eller skakar handen tomt i luften), fastän du känner hans hand i din och alla ser att ni skakar hand. När han talar så är det också en illusion, det kommer inga ljudvågor av rösten. Jag tycker att detta antyds med att när jägarens hund ser Tsume och börjar skälla, så ser man sen spår av tassar där Tsume just gått.

 

Och jag tror att Kiba verkligen gick utan illusioner när han blev skjuten. Omgivningen reagerade ju i viss mån, med blickar, och jag tror ändå inte att slumfolket har tid och energi att vara stora djurvänner. Sen kommer jägaren och skjuter, så han måste åtminstone inte ha sett en illusion.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att säga att människorna hatar vargarna kanske var lite drastiskt från min sida men nu när jag tänker efter varför jag drog den kopplingen så är det troligtvis från den allmänna åsikten som folk har här i Sverige. Sen från det och att vargarna anses vara utdöda gjorde att jag trodde att människorna hade utrotat dem (som vi förövrigt är bra på) men nu när jag fick tänka efter så finns det flera andra orsaker varför de anses vara utdöda.

 

Illusions teorin du har Sceleris låter som att du är något på spåren, det skulle förklara striden mellan Kiba och Tsume där Tsume skiftade mellan varg och människa men också varför pojken fick den känslan av att han blev biten när Tsume försökte rädda honom. Varför det just leder till att pojken får ont vet jag inte men kanske är det för att Tsume har bråttom och inte riktigt kan kontrollera bettet eller om illusionen kanske kan brytas när folk stirrar döden i vitögat.

 

Helt möjligt att han gick utan illusionen men jag tycker att folk borde ha reagerat mer på en väldigt stor hund, som sedan går mitt i gatan. Jag kan tänka mig att ett skadat djur försöker undvika faror så gott det går för att öka överlevnadschanserna, att gå mitt i en gatan bland folk och affärer känns inte som rätt taktik då. Fast visst, Kiba verkar vara en stolt person/varg och skiter i det och går med huvudet höjt trots att han är skadad och insikterna skriker att han inte ska vara där.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att illusionen bryts om vargens koncentration brister. Pojken ser väl Tsume som varg i någon sekund när han överraskar dem på taket.

 

Apropå saker att tänka på, om man har tid: ledmotiv. Alltså musik som förknippas med specifika karaktärer, situationer eller platser. Det kan hjälpa till med förståelse, t.ex. om karaktär A har ett etablerat ledmotiv X, och karaktär B säger "jag berättar aldrig vem jag älskar", och just då spelas nån variation av låt X, så kan man ju tänka att den som älskas är person A.

 

Vet inte om det är relevant för Wolf's Rain, men kanske kul och intressant om det skulle vara det!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kiba och Hige bryter sig in för att hitta Cheza, en hittills oförklarad person som luktar sjukt gott. Men dom var inte snabba nog och Darcia som ser lite ut som nån knock-off Jojo bad guy tog henne innan dom med kraften av hans varg öga.

Samtidigt ser man Toboe äta korv med en söt tjej och Tsume förlorar alla sina vänner. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite tankar om avsnitt två. Avsnittet börjar att vi får se någon bakom en mask som talar med en tjej som tycks sova, mycket möjligt seriens antagonist. I andra avsnittet får vi även träffa en ny varg som heter Toboe, han verkar vara yngre än de andra och inte lika erfarna som de andra. jag tycker att det blir klart när vi får se honom försöka få tag på mat från kråkorna, det är första gången i serien att någon försöker kämpa för mat, de andra har fått tag på det lika enkelt som om de hade köpt den. När tjejen ger honom mat så får jag den känslan av att han ville ha en matte/husse likt en riktig hund, kanske för att det ger honom mat och trygghet eller känner han sig ensam. Jägaren stöter ihop med både Toboe och Tsume och det verkar som han under en liten stund kan han se genom illusionen. Jag får inte det intrycket att den bryts på grund av att de blir ofokuserade eller häpna eftersom det håller bara under en bråkdel, det känns mer som att det skulle kunna hända eftersom han verkar full.

 

Vad Toboe försöker åstadkomma när han hoppar på falken förstår jag inte riktigt. En idé jag fick om det var att han skulle visa sig viktig och hämta tillbaka falken och sen att jaktinstinkterna tar över och han lyckas döda den.   

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I avsnitt 4 får vi se att staden kanske inte var så illa ändå, då allt annat är tom ödemark. Tsume lär sig att vänskap kanske är ganska nice efter att ha blivit räddad från en gammal militär mech. 

 

 

Vad Toboe försöker åstadkomma när han hoppar på falken förstår jag inte riktigt. En idé jag fick om det var att han skulle visa sig viktig och hämta tillbaka falken och sen att jaktinstinkterna tar över och han lyckas döda den.   

Han såg det antagligen som att det var hennes och ville bara få tillbaka den, lite mer hårdhänt än tänkt. Tänk på det som en valp som inte riktigt vet sin styrka.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Truly: Mycket möjligt.

 

Ska försöka summera mina tankar om avsnitt tre och fyra. Den mystiska mannen tar Cheza och gör något med henne så att hon börjar skrika som alla vargar i staden hör. Är det smärta eller bara ett tecken på att hon börjar vakna?

 

Cher beter sig konstigt efter att Hubb nämner att röd snö kommer att falla och senare om hon hart talas om månens bok. Det är som att hon helt plötsligt kommer på något som hon har glömt eller att det är de orden som triggar hennes minne från någon slags hypnos.

 

Av Tsumes reaktion är det inte första gången han blir förrådd och säkert en av anledningarna varför han inte litar på folk men ändå bestämmer han sig för att inte döda tjallaren, för han hade hunnit om han verkligen hade velat men det var som att han visste att han skulle bli förrådd förr eller senare. 

 

Toboe blir även han förråd av en som han litade på och vi får se jägarens hund falla när den slåss mot Tsume. Det kanske inte direkt som ut som det men jag får den känslan av att jägaren tackar hunden för trogen tjänst och var nästan hundra på att han skulle göra slut på lidandet för den.

 

Landskapet verkar kargt och ogästvänligt och man förstår varför folk bor innanför stora städer. Det får vi se mer av i avsnitt 4 där världen verkar bestå av snö, öken och slätt. Staden som de befinner sig i verkar ha gått igenom ett större slag för för flera år sedan och både den och landskapen vi sett får mig att tänka på världen i bokserien Det mörka tornet av Stephen King. Jag funderar lite på om roboten som startar är en mördarmaskin som bara är ute för att förgöra eller om den är byggd för att t.ex döda vargar eller annat.

 

Cher sticker iväg med några skumma typer och det verkar som att han förs bort emot sin vilja men hon ger i alla fall Hubb Månens bok på ett lite diskret sätt. Något säger mig att vi kommer att fortsätt följa dem och jägaren trots att vargarna har flytt staden.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag brände ut mig lite på att skriva mycket om Yōjo Senki, men lyckligtvis var det ju en recap senast, så jag har återfått lite ork. ;)

Några sammanfattade punkter från avsnitt 1, inför 2-4:

  • Är världens undergång ett viktigt tema?
  • Vad är vargars roll? Jag tror på det här med en länk mellan människa och natur eller/och det andliga.
  • Saker brukar förekomma i berättelser i dualitet, och här ser jag människa-natur och intellekt-instinkt.
  • Kiba är stolt ensamvarg.
  • Tsume är hårdhudad ansvarstagare.
  • Hige är sorglös.



Korta OP-anteckningar eftersom jag glömde det i avsnitt 1: det är en modern japansk stad i tidigt förfall, utan människor. Karaktärerna (vargarna) passerar varandra = missförstår varandra? Cheza är i bild med en spindel i ett nät; om man tänker mer på japansk än västerländsk folktro så har spindlar setts som varelser som lotsar de dödas själar till andevärlden, enligt en källa jag hittade. Vargylet i gitarrerna är läckert.


I förhandstitten inför avsnitt 2 ser man ungvargen som träffar tjejen; han säger att han träffat en snäll, söt tjej nära soporna i en gränd, så det blir lite så där att kontrasten antyder att tjejen är ett hopp för honom.

Avsnitt 2, "Toboe ylar inte". Manus och bildmanus av samma som avsnitt 1, avsnittsledning av Ikurō Satō (nån snubbe som gjort många avsnitt i olika serier).

 

Detta avsnitt är förstås Toboes. Hans introduktion: mjäkig (tar stryk från fåglar och katter), naiv (om människornas reaktioner) och ovetande om sin styrka (fågeln), men snäll. Och ensam -- eller kanske det är att han inte tror att han kan klara sig själv?

 

Det brukar sägas att för drama så ska karaktärer ha mål och problem, som att vilja nå Paradiset med risken att fångas av forskare eller bli skjutna av en jägare. Det brukar också sägas att för bra drama så ska karaktärer också ha interna mål och problem. Så det är en sak som jag försöker tänka på: vad behöver karaktärerna, psykologiskt?

 

Toboe behöver sällskap, men kanske det mer fundamentala är att han är en ungvarg som behöver växa upp.

 

I nuläget ser jag Tsume som rädd för att fästa sig vid andra, rädd för att bli förrådd eller sårad. Han har ändå en välvillig sida, men han försöker hålla andra på avstånd. Så han har svårt att klara av såna som Toboe och människopojken som kommer mot honom med ärliga känslor.

 

Hige är lite som Tsume i att han gör vad han måste för att överleva -- går som människa, stjäl varmkorv -- men han har en liktiltig attityd, lite lite "den som bryr sig förlorar" typ. Är hans karaktärsbrist att han är opassionerad?

 

Kiba är nästan rent driven av instinkt och sin vargnatur. Han är därför också den tråkigaste vargen av dem. Man behöver se mer av honom, kanske situationer där hans instinkt inte räcker till.

 

Vad för slags person är Cher? Lite typisk animeforskarkvinna, men verkar vara någorlunda skarp. Förhållandet med exmaken är lite knepigt. Han älskar henne uppenbarligen ännu, men hon? Hon håller honom på armlängds avstånd -- näpsar honom lätt, ogillar när hennes anställda kallar honom "maken" eller t.o.m. "exmaken" -- men inte helt. Hon accepterar honom också till del. Tror inte det bara är att hon vill behålla honom som vän.

 

Hubb visar egentligen en förmåga att tänka utanför ramarna när han börjar misstänka förvandlade vargar, men han förkastar den tanken. Instinkten är rätt, men tanken leder fel. Kanske hans grej är typ att han låter sig hållas tillbaka av konventionellt tänkande.

 

Quent, jägaren, är en typisk man driven av hämnd, så där är väl karaktärsbristen given: han måste komma över det begäret.

 

Darcia vet vi inte något om ännu -- han verkar la ha vargblod i sig i och med ögat, men jag ser honom inte som "ond". Han dödar ju ingen. Han är väl en sån där typisk "driven av kärlek"-figur, som vill väcka sin älskade som vilar i typ kyrkruiner. Lite Dracula-figur.


Avsnitt 3, "Bad Fellow", är gjort av samma personer som avsnitt 1.

 

I punktform:

  • I förhandstitten säger Quent typ att "ibland måste en karl resa, ibland måste han dricka", vilket låter som en rationalisering, eller som en plikt, och inget som han vill göra.
  • Quent misstror folk. Tanken om att "fienden kan vara vem som helst bredvid dig" känns lite som häxjakt eller kommunisthets. En ledtråd om vad han varit med om?
  • Quents strof var lite intressant: "The wolf was born from the Great Spirit, and man became the beast's messenger" stod det i min översättning. Originalet är 「“大神より生まれし神”の使いとなりて」. Jag skulle säga att det är lite mer som "[människan] blev sändebud åt "gudar födda av den stora guden"; orden "best" eller "varg" (eller "människa") står inte i japanskan.

    Och 大神 ōgami (stor gud) är ju samma uttal (k/g spelar typ ingen roll) som 狼 ōkami (varg). Faktiskt har tydligen 大神 på ställen använts som ateji för "varg", d.v.s. att man använt kinesiska tecken bara för uttalets skull fastän innebörden inte stämmer. Och ainufolket har varit ett av de folk som kallat vargar för gudar och haft varggudar i sin mytologi.
  • Toboe och Tsume förändras något. Toboe har blivit lite hårdare av att bli sårad av Leara och hänga med Tsume, och Tsume blir eggad av Toboe. Det hjälpte nog att han kunde rädda Toboe på samma sätt som han inte kunde rädda människopojken. Men han är fortfarande "tsundere" och säger att han skiter i resor och paradis, och bara drar för att han blivit less på stan. Vilket förvisso kan stämma till viss del: dels för gamla misstag, dels för att hans människogäng förrått honom.

Är det Tsume som är titelns "bad fellow"? Känns som att det bortsett från intrigen är hans avsnitt.


Avsnitt 4, "Ödemarkens ärr", är skrivet av regissör Okamura, med bildmanus av Masahiro Andō, som ju har regisserat både bra drama (Hanasaku Iroha) och toppenaction (Sword of the Stranger). Masaki Kitamura var avsnittsledare.

 

I punktform igen.

  • I förhandstitten så ser man vargarna i den hårda ödemarken, men rösten är Hubb som pratar om allergier och att sköta sin hälsa.
  • Regissör Okamura skrev avsnittet, så vad är hans fokus här? Det händer inte så mycket med karaktärerna, istället skulle jag säga att det handlar om världen, naturen. I avsnitt 2 såg man att området runt Darcias högkvarter var översvämmat. Här i avsnitt 4 ser man olika landskap -- snö och öken om vartannat, hur långt springer de!? -- men det är dött överallt. Enda bytet är ett djur som svultit ihjäl. Och området de kommer till är ju ruinerna av ett stort krig -- ödemarkens ärr, som titeln var. Min tes är att Okamuras intressse med serien gäller natur, och då människans förmåga att göra sin egen livsmiljö obeboelig (de bor ju i kupolstäder), må det då vara med utsläpp eller med minfält och krigsrobotar.
  • Tsumes "grej" fortsätter. Toboe gillar Tsume öppet och anmärker på hans många ärr. Tsume tänker lämna, men räddar Toboe igen; sedan försöker Toboe hjälpa honom. Växande tillit. I slutet hjälper Toboe Tsume att gå, och han accepterar hjälpen.
  • Tsume har fortfarande problem med Kiba. Jag tror det också är för att han inte klarar sådana som är så ärliga; det är lättare för Tsume om båda håller vad de tycker för sig själva.
  • Kiba är mystisk, men man får några bilder. En man som ser ut som en nordamerikansk indian, och en blomma. (Men blomman, åtminstone den visuella förlagan, är en fjällskära som växer i Indien, Saussurea obvallata, som sägs ha medicinska egenskaper och förekommer i gudamyter, d.v.s. med Ganesh o.s.v.) Vi vet ju att Chers och Hubbs stad är rysk-ish, så den kanske låg i Sibirien. Kanske Kiba kommit från Nordamerika, över Berings sund!
  • Vargar var viktiga för indianerna, som såg upp till deras flocktillgivelse, jaktförmåga, och revirförsvar. Så de hade många berättelser om vargar, många där vargar förvandlades till eller från människa, och berättelser där vargar i någon form var inblandade i både människans skapelse och världens undergång. Man kan väl tänka lite på det när man ser roboten svepas undan av en liten syndaflod.
  • Samtidigt, hos människorna: det verkar ju inte bara som att Cher tar semester p.g.a. existentialistisk kris. Hon har mystiska förare, och när hon låg på sjukhus såg hon ut att ha bevakning. På restaurangen säger hon att han ska vattna hennes blommor, men hon lämnar boken så att han ska hitta den; alltså misstänkte hon att de var avlyssnade. Och kyssen kändes väldigt "om vi aldrig ses igen".

Puh, det var alla mina tankar så här långt.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt fem. Nu är jag säker på att de befinner sig någonstans i Ryssland, dels har vi sett olika texter (Sceleris poängterade det redan i första avsnittet), sen i stadsruinerna och nu på stationen i avsnitt fem så pratade de ryska i högtalarna. Det i sig kanske inte säger så mycket än men nu förstår vi varför landskapen är så karga och varför landskapen kan variera mellan snö och tundra. Intressant idé att Kiba kanske kommer från en indianstam i Amerika och tagit sig över till Ryssland. Samtidigt ger det mig bara flera frågor, varför lämnade han sitt gamla liv? Vad är hans historia och vad är det som har fått honom att bli så besatt av paradiset trots att hans själv inte riktigt tror på det?

 

I det här avsnittet får vi se att det finns mer vargar än vad vi först trott, t.om en hel stad med dem och även åtminstone en hona. De andra vargarna varierar från män till äldre gubbar men åldras de som människor eller åldras de som vargar (jag antar att vargar och hundar lever ungefär lika länge)? Hur som helst verkar de känna igen sig lite i våra huvudkaraktärer att även dem en gång har letat efter paradiset men aldrig hittat det och kommit tillbaka utan den drömmen längre. Gubben berättade att kyrkogården en gång var full av månblommor men att de alla är uppgrävda. Jag tolkar det som att de antingen blev uppgrävda och såldes eller användes på något speciellt sätt eller att de dött ut, kanske på grund av den ogästvänliga klimatet.

 

Cole verkar inte riktigt ha gett upp på paradiset och fick eventuellt nytt hopp när hon ser de unga vargarna och frågar om Zali verkligen är nöjd med sitt liv nu. Han säger visserligen att det är deras liv nu men han ger henne aldrig något svar när hon frågar om han kan svara lika stolt till de unga vargarna. Att säga en fras som man har upprepat flera gånger till någon nära är nog bra mycket svårare än att övertyga några unga hetlevrade ungdomar.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 5, "Fallna vargar": Manus av Nobumoto och Aya Yoshinaga (Crest of the Stars, Witch Hunter Robin, Kurau Phantom Memory), bildmanus av Okamura. Avsnittsledning av han från avsnitt 2. När det är delat manus som här så kan man fundera över vem som gjort vad, men jag undrar om det inte helt enkelt är så att Nobumoto skrivit ramverket, och Yoshinaga fyllt i detaljerna (eller tvärtom) -- jag tror då inte att man delar upp det typ "du tar första halvan, jag tar andra halvan".
 
I förhandstitten är det Hige som pratar: "Man kan la inte gå runt och vara hungrig hela tiden. En man behöver drömmar! Och jag, jag är en man som lever för kärlek." Bildval: Kiba drar inte jämt med gammelvargarna, Toboe som följer Tsume, ledarvargens kvinna (till Higes ord "för kärlek").
 
"Fallna vargar" är de som gett upp. Inte bara gett upp om att nå Paradiset, utan också gett upp sin stolthet och sin frihet. Hur reagerar huvudpersonerna när de får lära sig om ett sådant möjligt öde? Kiba är illa berörd, det gör honom till och med aggressiv; han verkar tycka att vargar har ett särskilt ansvar att leva som vargar. Tsume ifrågasätter resan; det gör han väl mest hela tiden, men han har ju ändå följt med. Nu känns det lite som att han ger sig själv en ursäkt att dra sig undan, eller som om han prövar gänget. Hige verkar okej med idén att stanna i stan, för att det finns mat och en dam. Toboe tycker mest att det är obehagligt, och fokuserar mer på att hålla ihop gruppen. Men alla av dem ogillar att se gammelvargarna att slita som hundar. Men det är också lätt för ungvargarna att tycka som de gör.
 

[...] nu på stationen i avsnitt fem så pratade de ryska i högtalarna. [...]

[...]

Cole verkar inte riktigt ha gett upp på paradiset och fick eventuellt nytt hopp när hon ser de unga vargarna och frågar om Zali verkligen är nöjd med sitt liv nu. Han säger visserligen att det är deras liv nu men han ger henne aldrig något svar när hon frågar om han kan svara lika stolt till de unga vargarna. Att säga en fras som man har upprepat flera gånger till någon nära är nog bra mycket svårare än att övertyga några unga hetlevrade ungdomar.


Skarpt hört, Klona! Jag tänkte inte ens på att försöka höra vad högtalarrösten sa. Så de är fortfarande i rysktalande territorium... efter att de har sprungit i typ snölandskap->öken->halvöken->snöiga bergsmassiv->(onaturlig?) öken->snölandskap->hav. De kanske har kommit till Kaspiska havet? Reser i riktning mot Mellanöstern? idk lol, jag griper efter halmstrån. :P

 

Om Cole så undrar jag inte om det snarare är så att hon inte har gett upp om Zeli. Hon kanske håller med Hige, om att en man behöver drömmar (även om det inte är Paradiset), och vill se Zeli återfå sin forna natur.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade endast korta anteckningar för fredagens avsnitt 6, Arvtagarna.

  • Zali drivs av ånger för kamraterna han ledde till sin död. Därför har han hållit tillbaka gruppen i staden så länge att de sviker sin natur. Hans nuvarande kamrater förkastar honom också; de säger att det är för de tycker att han inte drar sitt strå till stacken, men han är ju inte heller mycket till alfahane* när han är så oinspirerande. Men kontakten med ungvargarna -- och Coles pikar -- får honom att inse vad han tappat.
  • Kiba drivs också av sina döda kamrater, men han jagar efter Paradiset mest för att det är allt han har kvar. Man kan tänka lite på hur han, Tsume, Hige och Toboe bildat en liten flock; är det ett av seriens teman, det här att bilda ny kamratskap?

    Man blir ju påmind om Nobumotos Cowboy Bebop, där det också bildades ett gäng av fyra vitt skilda karaktärer. Fast där var det väl så att deras fixering på sitt förflutna satte kamratskapen ur spel. Återstår att se vad som kommer att pröva vargarna i Wolf's Rain.
  • Som poäng till ovan, så verkar Tsume äntligen erkänna sitt nya flocktillhörande.
  • Är Quent alkoholist? Han har darrningar av händerna, något som kan orsakas av både alkoholintag och alkoholabstinens -- men det kan också vara att han darrar av andra anledningar.
  • Hubb försöker förstå vad som händer med världen. Quents råd är att han ska hålla sig till det som han tycker är viktigt. Det känns som något att hålla i åtanke till senare (i serien).

* Tydligen har inte gråvargar alfahanar; det var en felaktig bild av deras sociala struktur som baserades på vargar i fångenskap, där främmande vargar placerades tillsammans. Vilda vargflockar består bara av en hane, en hona, och deras avkomma. Forskaren som 1970 populariserade bilden av alfavargar förkastade sin egen tes 1999, bara några år innan Wolf's Rain sändes, så man kan undra lite över vilket intryck som Keiko Nobumoto etc. hade när de skrev serien.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag har haft så fullt upp på senare tid så jag har varken hunnit titta på avsnitten och ännu mindre tänkt på dem men jag tittade faktiskt på några avsnitt igår. Nu är det färdigt med undanflykter nu kör vi!

 

Angående tankar vad Sceleris skrev. Jag håller med, även om det inte riktigt är exakt samma stämning som i Cowboy Bebop så tycker jag ändå att den finns där, en lite nostalgisk känsla. Det är mycket möjligt att Quent är alkoholist, han darrade rätt mycket i första avsnittet med när han kom till baren? Både det och om han kanske blivit skadad/traumatiserad någon gång, mycket möjligt något som har något att göra med hans hat för vargar. Fast han har ändå visat att han kan hålla stadigt sikte ibland. 

 

Avsnitt 6: Så vargarna som försökte nå paradiset dog av en giftig gas och därför bestämde sig Zali för att inte jaga vidare efter paradiset och bestämde sig för att skydda flocken. Efter år av att ständigt se vad som är bäst för flocken så har han blivit blind hur hans "kamrater" både beter sig och handlar. Fast man märker att han är av annat skrot och korn när han ställer sig på våra huvudpersoners sida utan att tveka men också genom att ta stryk från de andra men inte ge igen. Som om inte det var nog så hjälper han att rädda Hige och leder dem till ingången (han verkar vara bra karl ändå må jag säga). Tunneln verkade inte vara giftig nu men varför var den det innan? Den ser för stor ut för att vara en slags gasledning men kanske en undervattenstunnel för tåg? Våra kamrater fortsätter vidare mot paradiset.

 

Avsnitt 7: Avsnittet börjar med vad som verkar vara en flashback av Dracias tidigare liv där han verkar vara lycklig med sin fästmö Hamona men sen ändras landskapet till ett öde, om det är på riktigt eller om det är hans värld som faller samman får man inte veta men i nästa scen får vi höra att Hamona har blivit sjuk. Han vänder sig om vild i blicken och undrar om det är "paradissjukan". Vad det innebär kan man bara spekulera om men jag tror det har något att göra med det som har hänt resten av världen. Vi får sedan se i nutiden och våra vargar är i en skog som är tom på djur. Cheza blir glad för första gång när hon ser Kiba och de andra och det verkar som att hon vet vart de ska men ändå inte. Tsume är som vanligt på sin vakt men de andra välkomnar henne. Sen händer det väl inte så mycket förutom att de flyr från männen som är med Cher. De säger att Cheza är en blomma och hon verkar ha någon slags förmåga med växter eftersom hon verkar kunna manipulera rötter och annat.

 

Avsnitt 8: Vi får se någon gamling som nynnar men inte mer än så. Kort efter att vargarna och Cheza har tagit sig ner en bit för berget så börjar Cheza sjunga, alla vargarna somnar och vi får se deras drömmar. Toboe ligger först vid en brasa med någon som stickar bredvid (troligtvis hon som fostrade honom) men sen blir huset en äng full av blommor. Hige är på en äng med massor med vargar runt honom som slickar/luktar på honom och Tsume jagar en hjort/ren i ett snölandskap. Kibas dröm får vi inte se alls, varför inte då? Jag misstänker att drömmarna är deras största önska nu, Toboe vill vara med sin döda adoptiv mamma, Hige vill bli älskad och Tsume vill vara fri som en varg. Kiba verkar bara vilja nå paradiset men det verkar mer fanatiskt och han kanske gör det för att någon av hans kamrater sa det till honom, det låter inte helt otroligt att Kiba just nu inte har några drömmar just nu eller får vi helt enkelt inte se dem. Eller kan det vara som så att det bara är något de minns från förr. 

 

Gamlingen som visar sig vara en hon verkar vara något liknande som Cheza men hon säger tidigt att hon inte är perfekt som henne. Vad får henne att inte vilja att Cheza hänger med vargarna? Hon säger att det kommer att leda till förödelse men samtidigt låter det konstigt när hon och vargarna dras till varandra. Hon vill sen att Cheza ska stanna eftersom hon kan hela henne men det verkar lite senare vara en liten detalj för hon hindrar inte Cheza när hon säger att hon ska följa med vargarna. En stund senare visar sig vargarna för Cher som samtidigt tror att hon är galen men samtidigt får hon svar på sina misstankar. Innan avsnittet tar slut så får vi se Quent igen och han har hunden Blue med sig överlevde attacken och fallet (yey).

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Funimation släppte serien på Blu-ray, och ANN publicerade en recension där det länkades till en inscannad gammal Newtype USA-artikel. Artikeln innehåller svaga spoilers för typ upp till avsnitt 14 eller så, men här är några spoilerfria (tror jag! Jag kan då inte minnas att något av det någonsin nämndes i serien!) saker som jag tyckte var intressanta:

  • Var eller när serien utspelar sig är osagt. Något hände 200-300 år tidigare -- någon försökte dra nytta av "månens energi" -- som försatte världen i kris: hungersnöd, istid, krig (minns krigsroboten), nedgång.
  • Tornet i mitten av staden i första avsnittet (en enorm, sned, konstig sak) är resterna av ett interstellärt rymdskepp; civilisationen behärskade alltså interstellär rymdfart, men verkar inte längre göra det. (Och ett stort torn man ser i horisonten 5 minuter in i avsnitt 4 är visst en "svart hål-katapult".)
  • Adeln i serien är härskare över regionerna. De har "alkemi", vilket man får se som avancerad vetenskap med ockulta övertoner. Olika adelsätter har olika alkemiska specialiteter. Själen verkar vara något som existerar.
  • Paradiset existerar. Vad det är eller var det ligger är osagt.
  • Darcia i serien är Darcia III. Darcia I var den som skrev Månens bok och skapade blomsterflickorna. Darcia I försökte finna Paradiset, men något slog tillbaka och familjen drabbades av en förbannelse, den som Darcias kusin/käresta Hamona lider av, och som ger Darcia III ett vargöga. Detta var kanske relaterat till den stora katastrofen nämnd ovan. Darcia III är över 100 år gammal.
  • Om Kiba: okomplicerad, kampinstinkter, stark tro, har sällan interagerat med andra vargar eller människor. Människoform ~17 år (i utseende).
  • Om Tsume: nihilistisk, kraftfull, motsägelsefull, stolt, vill ses som outgrundlig. Människoform ~17 år.
  • Om Hige: social, clown, flörtig, vill återfå sin stolthet. Människoform ~18 år.
  • Om Toboe: blyg, lättsinnig, beundrar Tsume. Människoform ~13 år?
  • Chezas pronomen för sig själv är これ kore ("denna sak"; istället för t.ex. 私 watashi (feminint/neutralt "jag")) för att hon snappat upp det av forskarna. Linjerna på dräkten är blixtlås, men kläderna går inte att avlägsna. Cheza är blind, och lättare än vad hon ser ut (= vad motsvarande människa skulle vara).
  • Vargar kan prata med djur med intelligens över viss nivå: hundar, katter, ugglor, kråkor. Inte råttor.
  • Zali är som en gammal rockmusiker som fått ett hårdare liv och nu klagar på att "rock betalar inte räkningarna". Människoform ~50 år. Cole, människoform ~28 år, är som en groupie som vill att idolen (Zali) ska bli cool som förut.
  • Seriens språk är ryska "för att det låter iskallt, ha ha".

En del punkter här innebär kanske en ogiltigförklaring av mina funderingar på var det kan utspela sig. Om ryska språket inte valdes av någon särskild anledning så kan man inte dra några slutsatser där. och rymdfart komplicerar också frågan. Det kan vara framtiden på jorden, men det kan också vara framtiden på en annan planet koloniserad av ryssar. Det kan också vara forntiden, deras civilisation kan vara en som koloniserar jorden (och glömmer sitt ursprung -- sådana berättelser har man sett förut). Det kan också vara så att man får tolka ryskan som en kosmisk slump: det kanske utspelar sig på en annan planet eller i en annan verklighet som helt saknar kontakt med vår mänskliga art (och vargar på vår jord, och katter och blommor och kråkor och skjutvapen osv). Jag tycker att "det är slumpen" är väl otrovärdig som förklaring, men det betyder inte att skaparna inte gjort det valet ändå.

 

En sak som skaparna måste ha tänkt på: i avsnitt 10, när de kommer ut ur skogen, får man se månen i närbild. Man kan inte känna igen gubben i månen där. Faaaast om man vrider på månen något, så blir det väl lite likt? Med månhaven (de mörka fläckarna) åtminstone, om än inte kratrarna (Google Earth vänster, Wolf's Rain höger):

 

N1pA.jpg

 

Om det utspelar sig i framtiden på jorden så kan kratrarna tillkommit senare. Och kanske kan man tänka sig att den där katastrofen, den som hade något med "månens kraft" att göra, gjorde att månen vreds (den är ju annars ständigt vänd med mångubbsidan mot jorden). Kanske den till och med slagits ur sin bana och kommer att krascha!

 

Hm, jag måste kolla hur månen ser ut i avsnitt 1-10... Det och avsnittskommentarer imorgon.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, jag tänkte så här om månen. Särskilt i en serie där månen är så betydelsefull så är det otänkbart att de inte vid något tillfälle har aktivt tagit ställning till hur den ska avbildas. Alternativ kan vara:

  • "Luna som vi brukar se den", eller
  • "en annan sida av Luna", eller
  • "olika andra sidor av Luna", eller
  • "en bestämd sida av en förbestämd, Luna-liknande påhittad måne", eller
  • "olika sidor av en förbestämd, Luna-liknande påhittad måne", eller
  • "varje bakgrundsmålare får fria händer så länge det ser mån-likt ut".

Så här är nästan alla månbilder i avsnitt 1-10. Här är samma bild med månhav markerade.

Här jämförs månen i öppningsvinjetten med Luna, vriden i Google Earth; månhaven är för små i Wolf's Rain, men de tre kratrarna stämmer ju. Här är Röda månen vs Luna vriden. En till måne vs Luna. Och en sista, liten.

 

Två kommentarer: månen i serien är inte Luna som vi brukar se den. Det verkar inte heller vara samma sida i alla avsnitt.

 

Jag tycker att månen i Wolf's Rain passar ganska okej med Luna vriden, men jag kanske har ett överaktivt mönstersökande, så att min hjärna ser likheter där inga bör ses.

 

Slutsats: avvaktas. Vi får se hur det passar med resten.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag hade missat att vi skulle titta oftare under recaps avsnitten så helt plötsligt ligger jag två avsnitt efter i tittandet men jag ska försöka se det som en omstart och börja skriva här igen! En av mina tankar just nu är, behövs det verkligen fyra recaps avsnitt på en serie som vid tiden hade kommit upp i totalt 14 avsnitt innan de började? Ett recap avsnitt på en serie som är 26+ avsnitt kan jag köpa och kan till och med tycka att det är bra om man har tagit ett uppehåll eller följt serien veckovis och kanske glömt bort vad som har hänt tidigare i serien men fyra stycken? Var det som så att produktionen hamnade efter och det var ett sätt att komma ikapp, något annat som hände som gjorde att det blev så? Eller var det helt enkelt tanken från början att ha ca 1 timme och 20 min recap på en serie så har gått lite mer än 4 timmar och 30 min?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har också undrat över det och det enda som jag kan dra mig till minnas att jag har läst kring det hela är följande;

 

To add what Nagisa posted, the reason why there were 4 recap episodes was because in the middle of its Japanese run in 2002, the SARS outbreak hit Asia. While those infected with SARS were recovering, Studio BONES decided not to show new episodes until those infected with SARS made a full recovery. During the outbreak, they aired the recap episodes. It might have been a pain for fansubbers, but given the situation, you see why BONES did what they did.

http://www.animenewsnetwork.com/bbs/phpBB2/viewtopic.php?t=11942

 

Jag minns dock inte om jag forskade vidare i huruvida det stämde eller ej.

 

Någon med mer insikt i ämnet får gärna fylla i.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för svaret, det låter inte helt genomtänkt men ändå snällt mot alla som insjuknade. Till en början tänkte jag att de skyllde på det och tack och bockade för extra tid men sen kom jag att tänka på att jag läst någonstans (troligtvis här på forumet) att TV tablåerna är fullsmockade i Japan. Det innebär att Studio Bones måste ha gått till TV-bolaget och bett om en månads extra sändningstid vilket inte borde ha gjort många glada men med tanke på situationen kanske de inte var så svårövertalade.  

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 19

Serien är igång igen! Vi får se Kiba springa efter Jagaras skepp innan hela slottet försvinner. Efter introt får vi följa Hige, Tsume och Toboe som försöker förgäves leta efter Kiba. Det märks att Kiba är ledaren för gruppen håller inte ihop och Hige funderar på att sluta leta efter paradiset tills de hittar Quent halvt ihjälfrusen. På tal om Blue blir han irriterad och går och letar efter Kiba igen med Tsume medan Toboe stannar kvar en stund. Toboe är en vänlig själ för trots att Quent har skjutit mot honom så kan han inte lämna honom att dö och värmer honom. Han får mer sympati för Quent när han yrar i sömnen om både Blue och sin son.

 

Kiba vaknar upp i en öken och hittar ett vattenhål där han träffar en flicka som är ett kattdjur av något slag. Hon visar honom ett ställe som får en att tänka på hur Amerika såg ut för nybyggarna när de kom för flera hundra år sedan och frågar sig om det är paradiset han har kommit till. Han stannar där en tid och det är lite som att försöker övertala sig att han till slut har hittat paradiset men med lite sorg i rösten. Som när man har ett mål som du har jagat under en längre tid och när du väl når dit så får man en tom känsla i kroppen.

 

Tsume och co verkar också vara i Amerika men i ett slags bergspass där de träffar på nomader som ser ut som indianer och som tror på vargar. Efter någon dag där så bestämmer sig Tsume och Hige att dra men Toboe vill stanna kvar. Precis klipper det till Kiba som plockar upp en blomma som faller isär och jag får den känslan av att något inte riktigt står rätt till.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...