Hoppa till innehåll
Anime.se

Sailor Moon


Gäst
 Share

Rekommenderade inlägg

Nog för att Sailor Moon var en av de tidigaste animes man såg (och jag har sett alla avsnitt som visats på Svensk TV), men inte Fan är den bra. Dåligt tecknad, i verje avsnitt händer i stort sett samma saker och skurkar besegras på löpande band efter ett utjatat recept i varje avsnitt och av o till disponeras en större skurk med ett tiotals avsnitts mellanrum... Det finns gott om serier med bättre handling och trevligare karaktärer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

det va varken första anime serien jag såg och jag blev absolut inte övervälldigad.... det tog väll 3 år av tittande varje morgon på tv 4 för att börja gilla den... nu har jag sett alla avsnitt minst 10 ggr :P

det som är lite synd är att det händer nästan bara nått de sista 10 avsnitten av varje händelse lixom... sen är det massa att dom förlorar minnen och blir salior moon på nytt och måste slåss mot massa nya monster som alltid kommer en och en... sen så börjar det bli bra igen så dödar hon den sista bossen så börjas det om från början....

 

 

synd att dom plockat ut den episoden med ön i boxen... inte för att det va bra eller nått sånnt men en serie behöver ändå några avsnitt då inget ricktigt händer och dom kan visa att det inte kommer ett monster varje dag

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dåligt tecknad, i verje avsnitt händer i stort sett samma saker och skurkar besegras på löpande band efter ett utjatat recept i varje avsnitt och av o till disponeras en större skurk med ett tiotals avsnitts mellanrum... Det finns gott om serier med bättre handling och trevligare karaktärer.

 

Det finns många som skulle beskriva Naruto på precis det sättet. Det som gör Sailor Moon bra är inte variationsgraden på varenda jämrans avsnitt utan bakgrundsarbetet. Att påstå att Sailor Moon är dålig är bara löjligt; hade den varit så fantastiskt usel som du påstår hade den aldrig nått upp till de höjderna eller haussats så mycket av så många.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sagara: Jo det är sant att serien ibland hamnar i en händelsemässig stasis och det enda som skiljer avsnitten åt är nya monster och ny sensmoral efter varje avsnitt. Det håller jag med om. Men det är bland annat i de avsnitten som de börjar spela järnet på alla karaktärer och sätta dem i olika situationer och lägen. Där lyser de härliga och charmiga karaktärsbeskrivningarna klart och ibland är ett filler-ep riktigt roligt att se på, trots att det inte har något alls att göra med historien.

 

Gällande teckningsstilen håller jag med dig att vissa avsnitt är helt uruselt tecknade. Fruktansvärt till och med! MEN när teckningsstilen sedan vänder upp för ett par avsnitt igen njuter man av den snyggare teckningsstilen ännu mer än vad man nog skulle gjort om alla avsnitt var tecknade på samma sätt. Teckningsstilen brukar förbättras mot säsongssluten då det där är fler avsnitt som spelar roll i historiens utveckling och det blir då extra intressant att se dem när teckningsstilen då förbättras med 50%.

 

Nu när jag läser igenom ditt inlägg ännu en gång, Sagara, tycker jag mer och mer känna igen de argumenten som om de skulle komma från någon som varken sett serien eller orkat bry sig om den. Det är märkligt att du inte förstått bakgrundshistorian om du nu sett alla avsnitt.

 

Fjällräven: Att ha med Sailor Moon och Naruto i samma mening och dessutom jämföra dem med varandra finner jag onekligen intressant. :)

 

Zimeon: Huvudet på spiken. Håller med till fullo!

 

(För att ta det i riktig Rosenius-anda) Det som ofta händer med Sailor Moon är att den klandras för snabbt med anklagelser av alla möjliga slag. Om man är för snabb för att döma negativt och släppa taget för tidigt kommer man aldrig i kontakt med den underbara bakgrundshistorian. Jag kom in i serien ett tiotal avsnitt innan den andra säsongen avslutades - d.v.s. då händelserna var som starkast. Kanske är det därför jag gillar serien som jag gör - jag minröjde alla de tidiga avsnitten och krokades fast i ett av seriens crescendon.

 

Angel: Enligt mig är serien bäst i de två första säsongerna och att den dalar efter avsnitt 100 ^^. Eller iofs måste jag säga 101 eftersom avsnitt 100 är ett Aino Minakoavsnitt ~_^. Dock har jag inte sett Stars ännu och allt pekar på att den är tokbra! ÅÅH! Kan den inte komma ut på amerikansk DVD någon gång?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tro mig, jag har sett alla avsnitt, flera ggr om... Och jag är välbekant med bakgrundshistorien o karaktärerna.

Men en mer lr mindre inkompetent hjältinna som gråter hela tiden är lite väl magstarkt för min del. Ni kanske tycker att det gör det lättare att identifiera sig med henne, men jag är i den fulla övertygelsen om att hjältar inte ska visa sin räddsla öppet för minsta lilla små sak... Och jag kan fortfarande inte riktigt se det som ska vara fint med tecknarstilen... Den är väl egentligen inte ful, men färgen får det hela att skrika ut att det är en gammal serie... But what the hey, den är ju bättre än pokémon iaf ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med både Patrik och Zimeon om det ni säger.

 

Den är väl egentligen inte ful, men färgen får det hela att skrika ut att det är en gammal serie...

För att inte missuppfatta saker. Det där låter som om du har emot äldre serier. Vet inte men det känns som många klankar ner på serier för att de inte är gjorda förra året eller ser nya ut...

 

Nog off-topic. Sailor Moon är banne mig inte en dålig serie. Och det sista jag vill höra är att någon går och kallar Usagi (om det är denne du syftar på med "hjältinna") för inkompetent. Hon må vara flamsig och lipsill men har i alla fall ett gott hjärta. Kan förstå om du tycker det är jobbbigt att hon gråter för småsaker men det betyder inte att hon är inkompetent.

Personligen går jag inte på tecknarstil/utseende när jag ska se en serie. Det för oss tillbaka till det gamla ordspråket "döm inte hunden efter håren". Som Patrik säger så skiljer sig tecknarstilen från avsnitt till avsnitt och ibland är det alltid trevligt när det kommer sånna där ursnygg design då och då, men jag tycker inte ditt argument om tecknarstil är anledning nog att ogilla den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sagara: OK du har sett alla avsnitt och det är upp till dig om du gillar serien eller ej, det ska jag inte ge mig in på.

 

Däremot så är Usagi lipsill i början av serien men varteftersom serien fortskrider utvecklas hon och mognar för att ta på sig rollen som en rättvisans kämpe. Det är bland annat den utvecklingen serien handlar om. Nu är jag osäker på detaljerna men när jag på skoj tog en titt på Naruto avsnitt 106 var det nästan identiskt med avsnitt 3 (som jag sett upp till annars) gällande karaktärsrelationer, intriger och handling. Nu kommer jag väl få varenda en på mig här men hey! Det är min uppfattning - skicka gärna ett PM till mig där ni berättar att jag är korkad i bollen istället för att bränna den här tråden.

 

Angående att du inte diggar tecknarstilen så; har du sett Sailor Moon R filmen? Den har den mest utsökta tecknarstil i hela Sailor Moon. Åkej du tycker kanske att det stinker gamal anime om tecknarstilen men hey! Det ÄR en gamal anime. Spana in Sailor Stars - i den säsongen får ALL tecknarstil en rejäl modernisering.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*joinar hyllningen* Min första anime, förutom en kassett med Superfamiljen i tidig barndom... En av de första manga och utan tvekan den serie jag la ner mest tid och möda på att lära mig nördfakta om :D För att inte tala om att det var pga Sailor Moon jag kom ut på nätet, träffade min bästa väninna och upptäckte den underbara världen av fanfiction.

 

Tycker fortfarande den är charmig och mitt intresse har fått sig en renessans nyligen... Kanske inte alltid den vackraste serien eller att varje avsnitt är hyperintressant, men den håller och har en mängd spännande karaktärer.

 

Leve Sailor Moon Mörka Kungariket och de fyra stora!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*joinar hyllningen*

Åhå. Dancingu Moon. Trevligt att se lite svmoon-folk här i krokarna. :D

 

Fler än mig som sett alla 200 avsnitt och dom 3 långfilmerna och läst all manga?

Jag har sett alla säsonger utom sista, samt de tre långfilmerna. Den sista långfilmen såg jag dock först av okänd anledning (nostalgivibbar). Mangan har jag läst fram till BRÄU!/Vicksgudinnans hämnd volymen (dvs. nr 11).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åhå. Dancingu Moon. Trevligt att se lite svmoon-folk här i krokarna.

 

Säger detsamma >:(

 

Har också sett allt, fast tyvärr mest dubbat (utom första säsongen och filmerna) Någon gång ska väl ekonomin klara av DVD-boxarna men det lär tyvärr dröja.

Och mangan gör sig sååå fint i min bokhylla att jag köpta den två gånger - de amerikanska tidningarna och tysk pocket. Ehehehe, är man fan så är man

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dancing Moon:

Så ska det se ut! Jag har inte samlat mangan i lika stor utsträckning (harkel leechat av Stormharkel) men jag var bara tvungen att köpa volym 5 av nyutgåvan! Snyggare framsida får man leta efter!

 

Fick spatt idag igen. Allt började med att jag började se Sailor Stars. Nostalgikicken var en faktum och innan jag visste ordet av satt jag och såg på gamla hederliga Sailor Moon R igen. Härliga serie!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett allt som gått i Sverige. Det allra första jag såg var allra första gången TV4 började med Sailor Moon och jag kom in på episod fyra. Eller vänta.. jag har sätt allt som gått i sverige, UTOM episod 88, sista på säsång två... Någon som kan tänka sig att låna ut lite?^^'

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(harkel leechat av Stormharkel)

Stormharkel? Btw, har du läst klart vol 8 och 9? Det är ett hål i bokhyllan här. Känns som man går ner för ett stup när man sneglar förbi Sailormoon-volymerna. *Harkel*

 

Snyggare framsida får man leta efter!

Bah. Framsidan på volym 2, blått ska det vara.

Eller för lite nostalgipoäng, framsidan på volym 1 av amerikanska Tokyopop-utgåvan. Den var så flashig att man inte vågade läsa den öppet innan man visste att det fanns likasinnade inom radien av gångavstånd.

 

gamla hederliga Sailor Moon R igen. Härliga serie!

Ärligt talat är det där den säsong jag är mest trött på. Förmodligen då den känns anignen uttjatad efter de gånger den gått på fyran (näe, död åt fyran) och femman.

 

Någon som kan tänka sig att låna ut lite?^^'

Genma Genma Genma. Hade du sagt till tidigare så hade jag kunat ta med ett band igår. Men säg till nästa gång du dyker upp så kan jag plocka med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När det gäller mangan så kommer jag (som jag tidigare nämnt här) i början av nästa år få alla nyutgåvorna, hmm...undrar var dem ska stå någonstans... men oj, jag måste visst skaffa en ny hylla kom jag på. :P

 

Jag har sett allt som gått i Sverige. Det allra första jag såg var allra första gången TV4 började med Sailor Moon och jag kom in på episod fyra. Eller vänta.. jag har sätt allt som gått i sverige, UTOM episod 88, sista på säsång två... Någon som kan tänka sig att låna ut lite?^^'

Hmm...jag undrar varför det var så många som missade just episod 88. Är den enda anledningen att det råkade sändas på en måndag då TV4 sände sista gången? Nu borde ju alla dock ha sett det eftersom Kanal 5 också visat det ett antal gånger... nåväl... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Storm:

Jag läser Sailor V mangan just nu och blev på storhumör att läsa om Sailor Moon mangan en gång till ^^. Angående 8 och 9 (kollar) DÄÄÄÄR stod dem ^^. Jo du kan få dem tills jag vill ha dem igen moahahaha (leechz0radmpz0rmaxx0rhaxxz0r). Guldpoäng i Sailor 5 mangan är att Minako stundtals springer förbi Usagi och Naru! GULD!

 

"Framsidan på volym 2, blått ska det vara."

Nää Orange ska det vara!

 

...Sailor Moon R...

Uttjatad? Hmm då måste du redan sett den fler gånger än jag. Jag har sparat den för att se om den nu. Men iofs kom jag in aningen efter dig, sempai ^_~

 

GENMA!

Jag satt just och såg avsnitt 88 idag. Att du inte sett det måste vi göra något åt direkt! Det här ser ut som ett fall för lilla syster Venus vettja!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag var glad som fick se avsinttet som klippte tråden för Rubeus. Det sändes samma dag som jag började gymnasiet. Det var tider det. Men så klart så flyttade ju tv4 programtiden hit och dit så då kunde man inte se det mer live utan fick sitta och banda det istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså mina första gymnasiedagar kantades av;

 

1. Överraskning att folk kunde gå organiserat i korridorer och inte skrika

2. Väntan på att komma hem och se dagens inspelade Sailor Moonavsnitt.

3. Mer väntan på dagens Sailor Moon Ravsnitt.

4. Se punkt 2.

För 5-10 hänvisar jag till punkt 4.

 

Gamla goda tider (gungar till i gungstolen).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läser Sailor V mangan just nu och blev på storhumör att läsa om Sailor Moon mangan en gång till ^^.

Nostalgivibbar ^^, typ Alvglans liksom.

 

Nää Orange ska det vara!

Arghhh, me ga... me ga.......!!

 

*Edit* Tänkte bara spontant lägga in den här bilden som inte alls är blå (!).

picture_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...