Hoppa till innehåll
Anime.se

Uppdaterings-, support-, test- och klagomålstråd för sajtuppdatering juni 2017


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Sceleris changed the title to Uppdaterings-, support-, test- och klagomålstråd för sajtuppdatering juni 2017
  • Sceleris featured this ämne

045.jpg

Bilden ovanför har jag satt in i inlägget genom att spara bilden på min dator, dragit in den över filbifogningsfältet här på webbsidan, och sedan tryckt på (+)-ikonen för att sätta in bilden i inlägget.

Äntligen! ÄNTLIGEN! ÄNTLIGEN! Nu slipper man ladda upp bilder någonstans utanför sajten!

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Arbetar på svensköversättningen av forumet, eftersom jag tycker att ett svenskt animeforum på svenska för svenskar ska vara på svenska. ? 1125 rader gjort av 10 000 totalt!
  • Jag vill uppmärksamma att man längst ner på sidan kan välja "tema", om man vill ha ett annat, och "språk", om man vill ha forumet på halvfärdig svenska.
  • Ja, åsså klarar forumet av emoji nu. ?
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

cap_Alice to Zouroku - 09 _00_06_34_01 - kopia.jpgOckså praktiskt när man vill ha bilder i inlägg: flytande bilder! Det har jag saknat! Här till vänster ser vi för övrigt Sana från Alice & Zōroku. Varför "Alice"? Hon heter ju inte Alice! Det är förstås en viss koppling till Alice i Underlandet, men den är inte så stark att det borde vara i titeln. Men det är ett mindre klagomål, serien i övrigt är bra: lagom rolig och dramatisk, och med överraskande mycket action. Inte så mycket betoning på "vildunge och surgubbe förs samman och blir båda bättre människor på kuppen"-typen av berättelser som man sett på andra ställen (t.ex. såg jag exakt en sådan film igår). Quid autem habent admirationis, cum prope accesseris? Quo tandem modo? Sin laboramus, quis est, qui alienae modum statuat industriae? Philosophi autem in suis lectulis plerumque moriuntur. Non autem hoc: igitur ne illud quidem. Quid, cum fictas fabulas, e quibus utilitas nulla elici potest, cum voluptate legimus? An vero displicuit ea, quae tributa est animi virtutibus tanta praestantia?

En annan serie jag gillar som går nu är Bahamut 2. Jag har halkat lite efter i avsnitten, cap_Shingeki no Bahamut - Virgin Soul - 05 00_15_14_01 - kopia.jpgmen det är en riktigt bra serie: grundfantasystoryn är inte för mig, men den är så fiffigt regisserad och så välskriven och så jävla välanimerad att det blir en god bakelse av det hela. Nina är ganska kul: roliga miner, lustigt småtrögt röstskådespel av Sumire Morohoshi osv. Och så den där jävla ankan sen, ha ha. Et quod est munus, quod opus sapientiae? Praeclare hoc quidem. Vide, ne etiam menses! nisi forte eum dicis, qui, simul atque arripuit, interficit. Itaque his sapiens semper vacabit. Vitiosum est enim in dividendo partem in genere numerare. An hoc usque quaque, aliter in vita? Idem iste, inquam, de voluptate quid sentit? Solum praeterea formosum, solum liberum, solum civem, stultost; Primum Theophrasti, Strato, physicum se voluit; Ita ne hoc quidem modo paria peccata sunt. Illa argumenta propria videamus, cur omnia sint paria peccata. Cum audissem Antiochum, Brute, ut solebam, cum M. Quae hic rei publicae vulnera inponebat, eadem ille sanabat. Qua ex cognitione facilior facta est investigatio rerum occultissimarum. Quid me istud rogas? Sed fac ista esse non inportuna; Qua tu etiam inprudens utebare non numquam.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Uppdateringen överaskade mig men den verkar bra såhär långt.

Något som inte verkar fungera är gamla söklänkar och dolda textstycken, se detta inlägget: 

(Inbeddade länkar!)

Knapparna "visa" fungerar inte för mig. Varken på mobilen (Opera för Android), eller på datorn med Opera eller Microsoft Edge.

När man klickar på länkarna för förra forumets sökresultat kommer man till en sidan finns inte-sida med felkoden 2S106/1

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå notiser som jag nämnde tidigare så verkar det bara funka för nyare material och direktsvar. Vet inte om det ändrats än, men undrar om rutan som säger att notiser inte är aktiverat i webbläsaren samt vissa funktioner som är gråade ut är på g.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inget att anmärka på. Inte negativt i alla fall. Jag tycker att allt ser och känns smått fantastiskt! Forumet har fått sig en rejäl uppgradering och jag ser fram emot att få utforska allt lite närmare.

 

Hittar jag något som är galet så felrapporterar jag det givetvis.

Tack för att forumet går in i nästa fas och till alla som har gjort det möjligt. Keep up the good work!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

4 hours ago, Stekeblad said:

Uppdateringen överaskade mig men den verkar bra såhär långt.

Något som inte verkar fungera är gamla söklänkar och dolda textstycken, se detta inlägget: 

(Inbeddade länkar!)

Knapparna "visa" fungerar inte för mig. Varken på mobilen (Opera för Android), eller på datorn med Opera eller Microsoft Edge.

När man klickar på länkarna för förra forumets sökresultat kommer man till en sidan finns inte-sida med felkoden 2S106/1

Mjo, att sökresultaten inte fungerar är förstås väntat. Jag gjorde ju en "hårdkodad" länk i inlägget, och formatet är annorlunda nu. Jag kan förstås ändra det i efterhand. Men jag tror jag väntar med det, sökvägarna kan ändras ytterligare något. Och det finns nog väldigt många trasiga länkar till trådar och inlägg, inte bara sedan denna uppdatering, utan även kvar sedan vi bytte från PHPBB till IPB. Det går säkert att fixa med smarta SQL-sökningar och regexp-uttryck och typ en halv arbetsveckas jobb, men det är nog väldigt lågt ner på prioritetslistan.

Och de gamla hide-taggarna… Hm. Med den nya uppdateringen valde utvecklarna att frångå BBcode till förmån för WYSIWYG-funktionalitet, så BBcode-taggarna är alla utbytta mot sina HTML-motsvarigheter. Det borde också gå att lösa med SQL-sökningar och regexp-uttryck. (Det kanske går att lösa på ett mindre permanent sätt också, men då gör jag det hellre en gång för alla.)

Hm, jag måste göra en prioriterad "att göra"-lista.

3 hours ago, MathJuice said:

Apropå notiser som jag nämnde tidigare så verkar det bara funka för nyare material och direktsvar. Vet inte om det ändrats än, men undrar om rutan som säger att notiser inte är aktiverat i webbläsaren samt vissa funktioner som är gråade ut är på g.

Menar du att du inte får notiser för sådant du tidigare fått notiser för? Räknas det fortfarande som att du följer materialet (tråden el.dyl.)?

Och med "rutan" och grå funktioner, menar du på notisinställningarna? Notiser ska kunna aktiveras i webbläsaren, och de är det för mig (och jag kan bekräfta att det fungerar i och med sucraMs inlägg nyss! Tack, sucraM!). Har du inte fått upp en sådan fråga av din webbläsare? Vad gäller de ovalbara alternativen så har jag öppnat upp alla. Verkar ha varit restriktiva standardvärden. ( '3')

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Editorn som används för att skriva inlägg och meddelanden etc. är CKEditor, och den kan utökas. Jag ska göra detta själv senare, men den som är väldigt sugen på särskilda förmågor, t.ex. "åh, jag vill verkligen kunna ändra bakgrundsfärg bakom bokstäver!", kan kolla igenom deras addon-lista efter någon lämplig insticksmodul så kanske jag kan sätta in den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En grej som jag kom på först nu är Plats under ens porträtt. Det finns inget mellanrum mellan kolumnerna, så exempelvis Sceleris blir PlatsMänniskorvärlden. Jag provade köra kolon mellanslag (:_) och fick då Plats: Förrgår. Bara en liten detalj jag hittade...

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, MathJuice said:

En grej som jag kom på först nu är Plats under ens porträtt. Det finns inget mellanrum mellan kolumnerna, så exempelvis Sceleris blir PlatsMänniskorvärlden. Jag provade köra kolon mellanslag (:_) och fick då Plats: Förrgår. Bara en liten detalj jag hittade...

Tack för påminnelsen! ? Det där var inte en ny "bugg" (egentligen inte en bugg, bara avsaknad av ": " i ett textfält), utan hade följt med länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
2 timmar sedan sa MathJuice:

I tidigare version så hade man ett fält där man kunde se varifrån man fick sina anseendepoäng ifrån. Jag har inte hittat det någonstans ännu, finns det kvar en sådan funktion?

När du säger "varifrån", menar du då, öh, "vemifrån"? Jag ville minnas att det alternativet tidigare inte var aktiverat för vanliga medlemmar. ( '3')

Om du verkligen menar varifrån så är jag inte säker på om jag vet var den funktionen fanns.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

39 minuter sedan sa Sceleris:

När du säger "varifrån", menar du då, öh, "vemifrån"? Jag ville minnas att det alternativet tidigare inte var aktiverat för vanliga medlemmar. ( '3')

Om du verkligen menar varifrån så är jag inte säker på om jag vet var den funktionen fanns.

I vänster spalt under porträttet fanns det fält om vilka ämnen man postat, vilka trådar man skapat och vilka poster som fått "karma". Kom inte ihåg om man behövde trycka fram för att komma fram till dom, men så var det jag minns att dom låg där.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

42 minuter sedan sa MathJuice:

I vänster spalt under porträttet fanns det fält om vilka ämnen man postat, vilka trådar man skapat och vilka poster som fått "karma". Kom inte ihåg om man behövde trycka fram för att komma fram till dom, men så var det jag minns att dom låg där.

Hm, jag hittar inte. Jag hittar däremot en inställning som gör att man kan se vilka som gett +/- åt saker, och med det aktiverat så leder ryktesräknaren till anime.se/forum/profile/1234-asdf/reputation/ – fast det som listas där är inte uppskattat innehåll, utan vad den personen gett "karma" åt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Stekeblad:

Längst ner på alla sidor ser jag något som heter "Mega Footer" och "Mega Footer Links", men bara om jag är inloggad. Ser ut som ett exempel på hur en sidfot kan se ut.

Längst ner på alla sidor finns en "Tema"-meny där man kan välja utseende. "Default" är det som följer med forummjukvaran; "Uniform 4" är standard och ett som jag köpt till; och "Anime.se V4" är ett som jag experimenterar med, baserat på "Uniform 4". Jag tänkte låta "Uniform 4" vara standard för alla, men inte dölja "Anime.se V4" medan jag arbetar på det, så det måste ha blivit något knas om det blev standard för dig.

Förresten, eftersom jag inte alls känner mig säker på webbdesign så tar jag gärna hjälp av någon, även om det bara är åsikter. Det är svårt att säga om designen ser bra ut, när man gör den själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har Norton Security på min mobil och det har nu börjat flagga mobilsidan som skadlig, eller i alla fall varnar för det. Får klicka dubbelt för att ladda sidan. Förhoppningsvis sprider det sig inte till vanliga sidformatet och blir flaggat av fler brandväggar.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

11 timmar sedan sa MathJuice:

Har Norton Security på min mobil och det har nu börjat flagga mobilsidan som skadlig, eller i alla fall varnar för det. Får klicka dubbelt för att ladda sidan. Förhoppningsvis sprider det sig inte till vanliga sidformatet och blir flaggat av fler brandväggar.

Ameh vafa—…

Det var ett virus (eller en mask eller vad den exakta termen kan vara). Forumet hade ingen kontroll mot uppladdning och exekvering av kod, men det ska jag förhoppningsvis ha ordnat nu: uppladdad kod ska inte kunna köras, och om den körs så ska den ändå vara vingklippt.

Lyckligtvis var den uppladdade koden "oskadlig", på så sätt att den bara används för att servera spam.

Tack för din – och Nortons – uppmärksamhet!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa MathJuice:

Verkar vara ett annorlunda problem kanske... =S

Nej, det är troligtvis samma problem, det är bara det att Nortons säkerhetscrawler inte återkontrollerar läget så ofta. Vet inte hur lång tid det tar, eller om jag måste göra det själv. Även om jag gör det själv med Norton Safeweb så finns det så många säkerhetscrawlers. Suck. (-_-')

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Okej, så för att ställa frågan ordentligt: hur fungerar spoilertaggar nuförtiden? Det verkar som att skriva det som [hide]chockerande superspoiler[/hide] inte fungerar längre, och inte heller om man använder <> istället för [].

Dessutom hittar jag inget sätt att förhandsgranska svar innan man postar. Är jag blind, eller är det under utveckling?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

?

I och med version 4 av forumjukvaran så används en WYSIWIG-texteditor: what you see is what you get. Tanken är att man helst inte ska rota med kod alls. Editorn heter CKeditor och har utbyggnadsmöjligheter: saknad funktionalitet kan installeras genom insticksmoduler (plugins). Eftersom jag just uppgraderade till allra senaste versionen av forumet så vet jag inte om jag hade kunnat göra det tidigare, men nu finns det en spoiler-funktion som jag satt in i varje meny: det är ikonen som ser ut som ett öga. Dock verkar den inte fungera, så det är något jag måste se över vad det beror på.

Angående förhandsgranskning så gör man det på en ikon i editorns verktygsfält, kolla ikonen längst till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...