Hoppa till innehåll
Anime.se

Uppdaterings-, support-, test- och klagomålstråd för sajtuppdatering juni 2017


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

3 timmar sedan sa MathJuice:

Ser att det finns plats för en banner i sin profil, är det möjligt att kunna ladda upp bilder för den och eventuellt ändra bakgrundstemat för forumet till en bild?

Oj, jag visste inte att det var inaktiverat för vanliga medlemmar! Jag har aktiverat det nu, och satt en på min egen profil för att testa. (Antar att du menar omslagsbilder ("cover photo" i original).)

Men ändra bakgrundstemat för forumet till en bild? Det är ju en bild?

Hela temat ska dock ändras. Jag vet fortfarande inte hur det ska se ut, men jag tror inte att det ska vara en bildbakgrund.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Ping @Hikari no Hohenheim)

Det verkar som att spoilerfunktionen fungerar nu, om än inte i förhandsvisningen.

Ikonen finns i verktygsfältet i texteditorn, bredvid smiley-knappen.

Spoiler

Så här blir det med spoilerfunktionen.

Problemet är att man inte kan sätta rubriker, så man måste komma ihåg att skriva tydligt i texten runtomkring spoilern vad som spoilas (ex. vilket avsnitt).

Men jag satte in en alternativ funktion som heter "collapsible snippet", som har anpassningsbara egenskaper.

Neon Gundamelion Z avsnitt 39
Så här blir det med denna funktion, och med de inställningar som jag gjorde.

Spoilerfunktionen är förmodligen "säkrare" eftersom den följer med som standard. "Collapsible snippet" har lite bättre funktionalitet, men jag gillar inte att den har "inbränd" engelska, och jag vet inte om det kan uppstå problem med kompabiliteten senare, så det är lite mer risk för att det en dag inte längre fungerar.

Vilket alternativ tycker ni är bättre av de två? (Varsågoda att testa direkt här i tråden.)

Jag hade velat ha en metod för "inline"-spoilermarkering typ så här som jag gjorde genom att sätta textfärg = bakgrundsfärg = svart, men färgerna får väl räcka för det isåfall, om jag inte får tvinga mig själv att skriva ett eget plugin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag ändå redan skriver: forumsystemet har infört "reaktioner" som på Facebook och liknande. Varje reaktion är antingen positiv (ger ett pluspoäng), neutral (ger inga poäng), eller negativ (ger minuspoäng), men meningen är alltså att man ska kunna vara tydligare med varför man ger det poäng som man gör. Röstar man upp ett inlägg för att man tyckte att det var komiskt, eller för att det var intressant och lärorikt?

Man (dvs jag som administratör) kan specificera vilka reaktioner som finns, så jag undrar: vilka reaktioner tycker ni ska finnas tillgängliga? Dessa är de som finns just nu:

  • +1 Gilla (hjärta) – "jag tycker om detta inlägg, av en icke-specificerad anledning"
  • +1 Tack (pokal) – "skribenten har med detta inlägg hjälpt mig" (t.ex. tack för svar på tråd om problem med datorn)
  • +1 Haha (skrattande smiley) – "detta inlägg får mig att skratta"
  • ±0 Förvirrad (förvirrad smiley) – "jag förstår mig inte på detta inlägg; vad menar skribenten? Varför skrevs inlägget?"
  • -1 Ledsen (ledsen smiley) – "detta inlägg sårar mina känslor" eller? Jag vet inte riktigt när man använder denna; det känns inte som att man blir ledsen på grund av foruminlägg särskilt ofta.
  • +1 Uppröstad (grön pil upp) – "detta inlägg förtjänar att synas mer, av en icke-specificerad anledning"
  • -1 Nedröstad (röd pil ned) – "detta inlägg förtjänar att synas mindre, av en icke-specificerad anledning"

Jag tror att jag gillar tanken på specifika reaktioner, för att det blir tydligare vad folk gillar och ogillar, så då får man mer motivation. "Gilla", "Uppröstad" och "Nedröstad" är mindre intressanta, så de kan jag tänka mig ta bort om övriga reaktioner täcker allt.

Jag får lite inspiration av kommentarmodereringssystemet på tekniknyhetsdiskussionssajten Slashdot; från dem kan man tänka sig dessa reaktioner:

  • -1 Offtopic: "inlägget har inget med ämnet att göra"
  • -1 Flamebait: "inlägget är uppenbarligen bara till för att göra folk upprörda"
  • -1 Troll: "inlägget är uppenbarligen bara till för att göra narr av och förvirra folk"
  • ±0 Redundant: "inlägget tillför ingenting utan tar bara upp plats"; jag tror att det är negativt på Slashdot, men i ett forum tycker jag att det känns för strängt, åtminstone på ett forum som vårt där vi inte har en minimalistisk policy typ "posta inte i 'onödan'" – jag vill uppmuntra till småprat.
  • +1 Insiktsfullt: "inlägget ger mig något att tänka på, eller ger ett annat perspektiv"
  • +1 Intressant: Den här känns mindre meningsfull; Slashdot säger "om du tycker att det är intressant, så är det", men jag tycker att det är för otydligt och kanske borde täckas upp av "insiktsfullt" eller "informativt".
  • +1 Informativt: "inlägget tillför ny kunskap"
  • +1 Roligt: "inlägget är roligt (inte bara 'vill vara' roligt, utan ÄR roligt)"
  • -1 Överskattat: "inlägget har för många poäng, t.ex. ett inlägg röstat 'roligt' som verkligen inte är det)
  • +1 Underskattat: "inlägget har orättvist röstats ned för mycket"

Så, vad har ni för… he he… reaktioner? (HA HA)

Redigerad av Sceleris
Glömde att avsluta raden om "+1 Intressant"
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om spoilers:
Spoilers utseende är i samma stil som citat medan collapsible snippet mer ser ut som en länk. Alla alternativen för collapsible snippet är förvirrande, vad kan man göra med möjligheten för att lägga till CSS-klasser? Jag tycker att spoiler är bättre. Att det inte finns någon rubrik syns direkt i editorn så det är lätt att sätta en beskrivning i fetstil ovanför.

Om reaktioner:
Personligen tycker jag inte om reaktionssystem med många olika känslor/symboler. För mig räcker det med upp, ner och kanske ett par andra väl valda. Varför ha en "förvirrad" reaktion, om det är en del man inte förstår så vore det bättre att fråga (om man vågar). Reaktioner säger inget om vad man inte förstår. Om sedan inlägget skrivs om för att bli tydligare så stämmer inte reaktionen längre. Jag tycker känsloreaktioner hör hemma där det flyger förbi så mycket kommentarer att man behöver dem för att snabbt kunna sammanfatta alla kommentarer, inte som jag sett någon göra och lägga in det i 1-till-1 chatter.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa Stekeblad:

Om reaktioner:
Personligen tycker jag inte om reaktionssystem med många olika känslor/symboler. För mig räcker det med upp, ner och kanske ett par andra väl valda. Varför ha en "förvirrad" reaktion, om det är en del man inte förstår så vore det bättre att fråga (om man vågar). Reaktioner säger inget om vad man inte förstår. Om sedan inlägget skrivs om för att bli tydligare så stämmer inte reaktionen längre. Jag tycker känsloreaktioner hör hemma där det flyger förbi så mycket kommentarer att man behöver dem för att snabbt kunna sammanfatta alla kommentarer, inte som jag sett någon göra och lägga in det i 1-till-1 chatter.

Sant, "Collapsible snippet" är nog överkurs.

Vad jag "oroar" mig för med "spoiler" som den är nu är att folk helt enkelt inte tänker på att beskriva vad de "spoilar". (För en forumbesökare som sett 6 av 13 avsnitt av en spännande serie så är det ju en ganska viktig skillnad mellan en spoiler för avsnitt 6 och en spoiler för avsnitt 12.) Det är klart, det är ju inte värre än att jag, eller någon annan moderator (om någon tillkommer), redigerar inlägget i fråga. Fast helst slipper jag, för jag vill helst undvika risken att bli "spoilad". ?

Det bästa hade nog varit om jag kunde anpassa plugin:et. Jag vill ju som sagt ha inline-möjlighet också.

7 timmar sedan sa Stekeblad:

Om reaktioner:
Personligen tycker jag inte om reaktionssystem med många olika känslor/symboler. För mig räcker det med upp, ner och kanske ett par andra väl valda. Varför ha en "förvirrad" reaktion, om det är en del man inte förstår så vore det bättre att fråga (om man vågar). Reaktioner säger inget om vad man inte förstår. Om sedan inlägget skrivs om för att bli tydligare så stämmer inte reaktionen längre. Jag tycker känsloreaktioner hör hemma där det flyger förbi så mycket kommentarer att man behöver dem för att snabbt kunna sammanfatta alla kommentarer, inte som jag sett någon göra och lägga in det i 1-till-1 chatter.

Kan hålla med om att "förvirrad" känns desto mindre motiverad än andra reaktioner, men reaktioner överlag tror jag är bra för ett community som lägger tonvikt på individer och samspel. ("Sveriges mysigaste animecommunity" har vi kallat oss i typ tretton år.) Jag tänker också att det kan fylla ett motiverande syfte, mer än vad jag tänker på hur det kan fungera organiserande. Lite som hur "achievements" är inbyggt i allting nuförtiden: vill man vara rolig eller lärorik så kanske det är mer övertygande när man får 5 st "Roligt"- eller "Informativt"-betyg, än när man får 5 st generella uppröstningar, för i det senare fallet så vet man inte om det var, tja, artighetsuppröstningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
1 timme sedan sa MathJuice:

Jag kom ihåg när du i betan visade att man kunde ha en YouTubefilm som bakgrund. Var en fridfull känsla att ha Soverejns båt bli sprängd i bitar i bakgrunden när man läste "Gissa Animén"-tråden. =3

Haha! Tyvärr verkar det inte som att man kan sätta Youtube-filmer i bakgrunden i nuvarande (uppdaterade) temat.

Ett tag hade vi cirkulerande bilder i sidhuvudet, jag övervägde huruvida det skulle göras något sådant igen, men eftersom jag inte vill använda amatörbilder från Pixiv eller liknande så övervägde jag att ta "key visuals" (såna stora bilder på animeseriers webbsajters officiella sajter, se ex. denna) från aktuella animeserier (så man uppdaterar urvalet fyra gånger om året) och göra något med, men vettefan vad det skulle vara. Liksom, i sidhuvudet? Hela eller infällt? Eller i sidofälten på något sätt? Hm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...