Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime sommaren 2017


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Clione no Akari: När jag började titta blev jag helt ställt. Var det en amatöranime? Den ser ut som en lågbudgetanime från 2005, musiken är som från ett eroge från samma tid, och skådisarna är anmärkningsvärt amatörmässiga! När jag kollar snabbt så är det inte många med tidigare animeroller. De tre huvudrollerna spelas av en tjej från AKB48-avknopparna Nogizaka46; en kille som var med i en Prince of Tennis-musikaluppsättning; och en tjej vars paradroll var en av huvudrollerna i Crane Game Girls. Eh. Och ljudinspelningen var usel! Rösterna nästan skorrade ibland. Jag funderade på allvar om det var en amatöranime, eller kanske åtminstone en kommersiellt tecknad version (den var ju till och med producerad av en kommitté!) av en amatöranime som återanvände amatörernas dubbljudspår.

Handlingen: högstadieklass mobbar en föräldralös, skör och lågmäld tjej. Fast en pojke och flicka i klassen skäms för att de inte vågar sätta stopp för mobbingen (av rädsla för att själva bli mobbade), men de blir kompis med henne i hemlighet. Det är en kortavsnittsserie, 12 x 7:30 minuter (exkl. OP), men materialet kändes något för utdraget; det hade kunnat vara 30-45 minuter istället för ~90. Problemet var nog att det var en typisk vändning som var uppenbar tidigt, så det blev mycket rent väntande på att det skulle komma. Men egentligen är det inget större problem på grundberättelsen i sig, sett som en liten ungdomsfilm om mobbing. Jag såg hela, slutar nog på 5/10.

Nedan: kollage av avsnitt 1.

Spoiler

Clione no Akari - 01 [www][HorribleSubs][0F14E13E]_s.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dive: Det blir naturligt att jämföra denna serie om simhoppande högstadiepojkar med Kyoanis Free. Sportserier om pojkar med lätt drama och många muskeltonade simkroppar. Även om jag bara sett ett avsnitt så kommer inte Dive oskadd ur denna jämförelse: Free hade ju Kyoani-lyster, och ett konventionellt men stadigt manus. Å andra sidan var pojkarna i Free typ "moépojkar"; de kändes väldigt "oskadliggjorda". Huvudpersonen i Dive verkar ha lite mer… dramatisk potential? Å ena sidan har han ett blint beundrande av seriens stjärnsimhoppare, å andra sidan har han en taggig relation till sin tvillingbror, å tredje sidan har han något slags osäker relation till en tjej som är kär i honom. (Första avsnittet var inte så bra på att säga exakt vad grejen var, men han är kluven.)

Jag tror att jag fortsätter med Dive, men kanske i en mer långsam takt, med något avsnitt då och då.

Nedan: kollage av avsnitt 1.

Spoiler

Dive!! - 01 [www][HorribleSubs][C01E6188]_s.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Enmusubi no Yōko-chan (alt. Huyao Xiao Hongniang): producerad av kinesiska Haoliners. Ack, vilken besvikelse. Jag visste inget om den innan jag började, utan hade bara sett den japanska titeln, så jag borde kanske inte ha haft några förväntningar alls, men ordet "enmusubi" är fint (jag gillar hur det låter!), så det hade varit kul om serien inte var smörja. Det handlar om rävandar som för samman reinkarnerade älskare och… eh, det känns inte ens värt att beskriva. Första avsnittet (jag tror att det är de två första halvlängdsavsnitten från den kinastreamade serien från 2015 fast ihopklippta och med japanskt tal) är fullt av taffligt, klumpigt berättande och allmänt framförande (t.ex. dålig ljumixning). Enda som var kul eller intressant var allas kära gnällröstis Kana Asumi, och öppningsvinjetten som förmodligen berättar något slags episk kärlekstragedi mellan olika människor och monster med en helt annan ton än själva avsnittet. Den här moéspindeln var ganska kimo-kawaii.

cap_Enmusubi no Youko-chan - 01 [www][HorribleSubs][21462795]_00_02_35_01.jpg

Men, nä, det här är skräp. Jag dumpar den efter ett hellängdsavsnitt sett.

Nedan: kollage av avsnitt 1.

Spoiler

Enmusubi no Youko-chan - 01 [www][HorribleSubs][21462795]_s.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2017-10-01 vid 19:32 sa Volbla:

Sen såg jag faktiskt ett avsnitt av Battle Girl High School. Det var ganska fruktansvärt. Stund till stund var serien så övertydlig och simpel att det kändes som ett dåligt barnprogram. Det enda som var dramatiskt visade sig inte alls vara dramatiskt. Ska det vara dramatiskt? Ska det finnas en handling? Det verkar som serien försöker med det, men det har inte hänt något än. Och det finns alldeles för många tjejer.

En hel del kända röstisar medverkar... men jäklar alltså. När jag sa att den påminde om Vividred Operation var jag för generös.

Såg första avsnittet nu. Så förbannat själlöst och taffligt att jag bara blir trött. En sån där anime som är som en parodi på dålig anime. Ingenting gav serien något slags "hook". Förmodligen gick 80+ % av producenternas uppmärksamhet till röstskådisarna. Jag hoppas att alla i produktionskommittén går back på den här skiten.

Nedan: kollage av avsnitt 1. (Jag gillar att sätta in såna här, dels för att visa andra läsare, dels för att kunna titta på dem själv senare, om jag någonsin behöver friska upp minnet.)

Spoiler

Battle Girl High School - 01 [www][HorribleSubs][2266F29A]_s.jpg

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hitorijime My Hero: Visste inget om den när jag började se. Visar sig att det är en boys love-anime om en f.d. hunsad värstingpojke och hans relation till sin kompis storebror, f.d. ökänd värstingbekämpare sedermera mattelärare. Inte min kopp te, och jag ser inte vidare efter första avsnittet, men jag har inga klagomål.

Nedan: kollage av avsnitt 1.

Spoiler

Hitorijime My Hero - 01 [www][HorribleSubs][FFAA081C]_s.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Musekinin Galaxy Tylor: Flamsig fristående uppföljare till populär scifi-actionkomedianime från tidigt 90-tal. Treminutersavsnitt. Varför existerar detta? Jag förstår inte. Originalet måste väl vara praktiskt taget bortglömt, så det finns ju inget "name recognition". Det är bara flamsigt fristående skräp, så det handlar inte om att fortsätta handlingen av mer "konstnärliga" skäl (i kontrast med rent kommersiella).

Nedan: kollage av avsnitt 1.

Spoiler

Musekinin Galaxy Tylor - 01 [www][HorribleSubs][2B3EE458]_s.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2017-10-01 vid 19:32 sa Volbla:

Jag gav två sommarserier en chans. Nora to Oujo no Noraneko Heart bara för att det är adaption av ett porrspel. Det märks typ av bröststorlekarna och ett komiskt censurerat avsnitt, men det är mest bara en lätt, non-sequitor komedi om en kille som blivit förvandlad till en katt och alla brudar i hans liv. Den var medioker. Några fniss blev det men inte jättemånga. Ändå dugligt för en 3-minutersserie.

Såg första avsnittet nu. Det verkar vara i stil med flashanimering, tyckte att det såg ganska okej ut! Jag har svårt att stå emot anime med kladdanimation:

cap_Nora to Oujo to Noraneko Heart - 01 [www][HorribleSubs][963B8769]_00_01_32_01.jpg

Jag känner inte för att se den nu, men jag kan tänka mig att se den senare, nån gång, kanske.

Nedan: kollage från avsnitt 1.

Spoiler

Nora to Oujo to Noraneko Heart - 01 [www][HorribleSubs][963B8769]_s.jpg

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Den 2017-10-03 vid 00:57 sa Sceleris:

Musekinin Galaxy Tylor: Flamsig fristående uppföljare till populär scifi-actionkomedianime från tidigt 90-tal. Treminutersavsnitt. Varför existerar detta? Jag förstår inte. Originalet måste väl vara praktiskt taget bortglömt, så det finns ju inget "name recognition"

Pratar inte folk om Taylor fortfarande? Jag har i alla fall hört talas om den fastän jag inte sett den och den är gammal. Men kortformsserie låter ju lustigt. Kan det åstadkomma något? Låter ungefär som att göra en slice-of-life spinoff till Suzumiya Haruhis Försvinnande...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

12 minuter sedan sa Volbla:

Pratar inte folk om Taylor fortfarande? Jag har i alla fall hört talas om den fastän jag inte sett den och den är gammal. Men kortformsserie låter ju lustigt. Kan det åstadkomma något? Låter ungefär som att göra en slice-of-life spinoff till Suzumiya Haruhis Försvinnande...

"Bortglömd" var kanske att ta i, men bara kanske. Om vi tänker oss västerländska nördar så kan vi titta på MAL. MAL har 4 603 918 användare, och Tylor har 23 817 "members". Det blir bara en halv procent. Även om vi rundar upp till 1/100 så är det ju bara en andel som faktiskt fortfarande pratar om den. Jag tror inte att den är mer (procentuellt) känd i Japan heller. ?

Men ja, alltså, Galaxy Tylor är liksom mindre givande än Nyoro~n! Churuya-san

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Och förresten, var det ingen som kollade på Made in Abyss i somras till slut? Jag kollade på den i efterhand och den var ju helt strålande! Någon beskrev den som en blandning av Berserk och Ghibli och det går väl att ha sämre referenser än så. Animation och soundtrack top notch och tillräckligt originella gimmicks för att man ska vilja visa den för syrrans tioåring... Förutom att det vete katten om den är lämplig för tioåringar i och med att den gör rena Urobutcher-twisten på slutet. Nu ska jag genast läsa mangan Made in Abyss, det är inte öppet för diskussion! 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...