Hoppa till innehåll
Anime.se

Japanresa på gång


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Så var det då äntligen dags! På tisdag drar jag mot allas vårt favoritland i öst och ska kuska runt där i 25 dagar. :) *happy*
Skulle gärna ta emot lite tips på intressanta saker att göra, titta på och besöka. Gärna från er som varit där tidigare. Då menar jag såklart inte de vanligaste turistmålen utan mer sånt som ligger lite utanför turiststråken.

Sen såklart vill jag ha tips på vart man kan köpa anime/manga billigt (med engelsk text då min japanska än så länge är nästan obefintlig). Finns det nån bra second hand-marknad tro?

Jag kommer på min resa landa på följande ställen (vad jag vet än så länge): Tokyo, Kyoto, Osaka/Kobe och Hiroshima. (Fler tips vore skoj som sagt)

Är det nån härifrån som kanske är där nu btw? Vore ju skoj att träffa lite likasinnade och trevliga svenskar när man är där.

So, dela med dig av dina bästa tips! :D

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det första du måste göra är att hitta närmaste 7-Eleven och käka deras cheeseburgare. Få den uppvärmd. Det är seriöst det godaste man kan äta för bara 200 yen. Japans ambrosia. Allting annat är en parantes i jämförelse.

Skämt (?) åsido, mina erfarenheter är i stort sett koncentrerade till Kyoto, då det var där jag bodde, men jag rekommenderar varmt att du strosar omkring i bostadsområdena runt Higashiyama. De små ihopklämda husen, de trånga gränderna, de små lustiga bakgårdarna; det är en atmosfär där som jag inte riktigt kan beskriva.

Annars är Kurama en höjdare. Det är en liten by norr om Kyoto, vars största attraktioner är dels ett tempel på ett berg med sjukt fin utsikt, och dels en liten utomhus-onsen. En sån där man skulle ha fått höra ett 'HYOOOO' från någonstans i bakgrunden, hade det varit en anime. Byn i sig består bara av en enda gata, men den är definitivt värd att se.

Jag blev också imponerad av Arashiyama. Apberget i all ära, det måste man uppleva, men går man norr (nordöst?) om tågstationen kommer man till ett fält av åkrar. Det var lite smått surrealistiskt att gå direkt från bostadsområdet och ut på landet. Håll utkik efter grönsaksautomaterna.

Vill du klättra i berg, så gå upp för Daimonjiyama. Det är någon timme upp, men naturen är fenomenal, och bättre utsikt över Kyoto finns inte.

Vad gäller manga finns det vad jag vet enbart på japanska. Jag kan inte minnas att jag hittade något alls på engelska när jag var där. Med det sagt är det värt att besöka Book-Off enbart för att se det enorma utbudet. Man kan också köpa begagnade spel, om man är ute efter något japanexklusivt.

Gah, nu längtar jag tillbaks! Nästa år, banne mig.

  • Uppröstad 4
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tackar. :) Det var precis sånt här som jag ville ha. Kommer ju vara i Kyoto-området iaf. 4-5 dagar så jag ska nog hinna med en hel del där.
Ska kolla in de där ställena och jag har inget emot att klättra lite för att få fin utsikt och bra fotomöjligheter.
Hoppar nog över 7/11-burgaren dock. Jag tänker nog däremot ge mig på Fire-Ramen när jag ändå är i Kyoto. Det verkar vara en kul upplevelse om någon. Knäppa japaner som lagar mat och eldar är ju bara för lockande. hehe... :D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Sceleris, det här hann jag pricka av på din lista iaf. ;) Plus en mängd annat såklart såsom Manga museet i Kyoto, Hiroshima bomb museum, Odaibas nöjesområde, Tokyo Tower, En jäkla massa tempel, Osaka slott, Himeji Slott mm. mm.


☐ Besöka ett tempel

☐ Se anime på TV

☐ Nånting-nånting Gundam (var på Gundam-Café och spanade in den helt nya unicorn-Gundam som håller på att byggas upp utanför köpcentrat där.)

☐ Äta (Mycket, ofta och faktiskt väldigt billigt. :) )

☐ Åka till Akiba! (det blev tre besök där...)

☐ Åka till Nakano Broadway! (OMG! Nästan lika bra som Akiba)

☐ Besöka Mandarake i Shibuya! (Nja... Tyckte det räckte med Nakano Broadways alla Mandarake-butiker)

☐ Bestiga ett berg (två stycken faktiskt, men inte Fuji.)

☐ Köpa trosor ur maskin (Det sägs att dessa är borttagna, men det kan ju också vara ett rykte i sig... Hittade ingen sån maskin iaf)

☐ Gå på badhus (Oh, YES!!! Ett helt fantastiskt Sento ute i Hachioji-området. DET är vad jag kallar spa!) :D

☐ Dricka mjölk efter bad på badhus

☐ Gå på arkadhall

☐ Spela pachinko

☐ Åka tåg (inklusive Shinkansen) (Oh, YES! Massor! :D)

☐ Gå på izakaya

☐ Besök lokal festival (matsuri) (Edogawa Fireworks Festival i Tokyo. Ca 1 miljon besökare bara... men jäklar vilket fyrverkeri! )

☐ Gå på vandringsleder

☐ Mata rådjur i Nara (Och på Miyajima)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Ebhen:

Sceleris, det här hann jag pricka av på din lista iaf. ;) Plus en mängd annat såklart såsom Manga museet i Kyoto, Hiroshima bomb museum, Odaibas nöjesområde, Tokyo Tower, En jäkla massa tempel, Osaka slott, Himeji Slott mm. mm.

Du ska ju använda ☑-symbolen för det avverkade… men bra jobbat att hinna med så mycket, låter som en givande resa! ? Och posta gärna dina egna tips i tråden för min lista; alla bidrag är bra. ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Jag ska väl ta och försöka göra en lite mer seriös sammanfattning av min resa som jag lovade här tidigare. Nu har jag ju smält det hela lite och har lite distans till allt. Frågan är väl om jag inte ska göra det i ett helt nytt inlägg istället för att bara fylla på här... Vad tror ni om det? 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2017-11-29 vid 00:09 sa Ebhen:

Jag ska väl ta och försöka göra en lite mer seriös sammanfattning av min resa som jag lovade här tidigare. Nu har jag ju smält det hela lite och har lite distans till allt. Frågan är väl om jag inte ska göra det i ett helt nytt inlägg istället för att bara fylla på här... Vad tror ni om det? 

Gör ett nytt ämne, du, det har du förtjänat!

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...