Hoppa till innehåll
Anime.se

NHKs top 100 anime någonsin!


Volbla
 Share

Rekommenderade inlägg

NHK, Japans public service radio- och TV-bolag, ville fira hundra år av anime genom att göra en omröstning över de hundra bästa animeserierna och -filmerna någonsin.

NHKs top 100 lista (på japanska)

Listan översatt till engelska

En snubbe som går igenom nästan hela listan i omvänd ordning

En del kanske lite oväntade resultat. Till exempel att över hälften av top 10 består av Tiger & Bunny och Love Live. Love Live kan jag nästan förstå för det är (av någon anledning) ett så massivt fenomen just nu, men jag hade ingen aning om att Tiger & Bunny var så värst omtyckt varken nu eller när den först sändes. När det gäller serier med några år på nacken är jag också smått förvånad över att Code Geass fortfarande är omtyckt nog för att hitta en top 10-plats. Det kanske är därför de fortsätter göra uppföljarprojekt :widegrin:

Är det något annat ni är förvånade över eller ni tycker saknas från listan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Film(ochTV)topplistor alltså. De är svåra att göra rättvisa, av flera anledningar.

Till att börja med så kommer de oftast att var obalanserade till fördel för nyare verk, i sig av flera anledningar:

  • Det kommer fler animeverk nu än tidigare. MAL listar 209 verk (inkl. porr) för hösten 2017, 165 verk för hösten 2007, 74 för hösten 1997, 72 för hösten 1987, 32 för hösten 1977, 15 för hösten 1967. Om oddsen för att en godtyckligt vald anime är bra vore konstant oavsett årtal så är det givet att det blir fler bra verk ju senare i tiden man kommer.
  • Popkultur är väldigt "nu"-orienterad, så modernare verk får mer utrymme överlag. Vissa klassiker sänds och visas förvisso i repriser och kan ha gott rykte som lockar många att leta fram dem, men äldre verk har i regel svårare att få uppmärksamhet. De flesta som känner för att se en medelmåttig och oanmärkningsvärd anime ser hellre en medelmåttig och oanmärkningsvärd anime från 2017 än en medelmåttig och oanmärkningsvärd anime från 1992.
    • En möjlig motvikt är att uppmärksamheten är mer delad nu. Man har inte bara större valfrihet av animetitlar nu, utan också större valfrihet av underhållningssysslor.
  • Det sker en genomströmning i animetittarskaran: gamla tittare lämnar, nya tittare anländer. En animetittare som tittat på anime i 5 år kommer sannolikt att ha fler verk från de senaste 5 åren under bältet, än verk äldre än 5 år. En sån här omröstning förskjuter förstås inte röster från de som en gång tittat på anime men slutat, så där får de också in röster på äldre verk, men jag tror ändå att ett diagram över fördelningen av väljarnas åldrar eller erfarenheter (hur länge de tittat på anime) skulle vara formad som någon typisk form av befolkningsdiagram.

En annan orättvisa är att listorna ofta kommer att vara obalanserade till fördel för kvantitativt populärare verk. Alla har ju inte sett allt, så det kan finnas många förbisedda verk som hade kunnat få många fler röster om folk bara hade sett det.

Ett annat "problem" (beroende på hur man ser det, hur representativt man vill att resultatet ska vara) är att omröstningen förmodligen var frivillig. Jag kan gissa att man fick gå in på nån webbsajt och rösta, och då blir det ju en obalans till fördel för folk som går in och röstar på webbsajter. ?

Man skulle kunna försöka motverka vissa orättvisor på olika sätt. Det hade kanske varit lite extremt att göra ett verkligt statistiskt representativt urval av väljare, men till att börja med så hade alla väljare kunnat mata in vad de sett och vad de tycker. Dels skulle man då kunna göra statistisk biaskorrigering; exempel: topprösten från en tittare som bara sett Tiger & Bunny (bra på riktigt) och någon riktig kalkon som alla avskyr, den topprösten kanske inte borde räknas lika starkt som den som tycker att Tiger & Bunny är det bästa hen sett av 1000+ animeverk.

En annan sak man skulle kunna göra med "MAL-listor" (betyg eller åtminstone rangordning av allt som personen sett) är extrapolering. Givet två personer A och B med identisk rangordning på 1000 animeverk, där B dock har något tillskott som A inte har, så kan man göra en ganska säker gissning på att A också skulle sätta samma verk på samma plats. Man skulle kunna extrapolera sådana "saknade" röster, med viktning (dvs osäkra extrapolerade röster räknas mindre än säkra extrapolerade röster).

Fast det är väl kanske mer något man kan göra med en superdator och något som MyAnimeLists hela betygsdatabas, än omröstningar som NHK:s, och även om man kunde så hade man fortfarande haft problem, beroende på vad man försöker göra. Liksom, vad är "bra", går det att kvantifiera? Är det tidlöst, eller blir kriterierna också orättvisa till fördel för verk från någon viss period?


Jag kan alltså inte bli särskilt överraskad eller upprörd över resultatet av omröstningen; den visar ju faktiskt inte vad som är "objektivt bäst genom tiderna". Den visar kanske bara vad NHK:s tittare har gillat av det som de har någorlunda färskt i minnet.

Så jag har inte så mycket att säga om det… fast jag måste dock säga att jag misstänker att många av verken är sådana som inte kommer att stå emot tidens tand. 22-åringen Evangelion står ganska högt nu; kommer verkligen Love Live att ligga jämförligt bra till när en liknande omröstning görs år 2035? Kommer Gochuumon wa Usagi Desu ka fortfarande att rankas över Gundam år 2052? Det kan jag inte riktigt tro.

En kommentar till, förvisso: det verkar inte vara så hög överensstämmelse mellan säljlistor och topplistan. T.ex. är dundersuccén Kimi no Na wa bara på plats 57, och fastän försäljningen av Bakemonogatari snittade 118 % av den för Love Live 2, men Love Live 2 är på plats 5 och Bakemonogatari på plats 45.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, nä, det går ju inte att göra en "objektiv" lista förstås, men jag tycker det är intressant att se hur fandomlandskapet ser ut. Varför ligger Love Live så högt? Är det för att det fortfarande kommer ut Love Live-projekt så hypen bara har blivit större och större? Varför är det ett sånt fenomen till att börja med? Man kan ju t o m undra om det är hur fandomet ser ut eller om någon internetcommunity har annordnat en massröstning.

En annan sak jag tycker är intressant är att Legenden om Galaxhjältarna ligger på nr 13. Fastän den är så omtyckt av alla som sett den så verkar det vara en ganska niche serie. Inte något jag hade förväntat mig placera högt. Samma sak med att se Mononoke i top 100 alls. Udda och ambitiösa serier med, trodde jag, en ganska liten publik.

Även spännande att den högst rankade Ghibli-filmen är Nausicaa, tätt följt av Laputa. Det är de Ghibli-filmer jag tycker jag hör minst om i väst men av någon anledning är de visst mer tilltalande i Japan. Men ett par till av Miyazakis gamla verk är också med på listan, så de kanske är mer nostalgiska för supernördar och/eller gamlingar?

Jag tycker toplistor kan vara rätt spännande ¯\(´ー`)/¯

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Love Live rider väl till stor del idolvågen, och sen är det säkert en förtjusande serie i övrigt. Men man kanske kan undra varför Idolmaster bara är på plats 66 i jämförelse. En del av det är nog snöbollseffekten: t.ex. var Love Live-gruppen med i NHK:s nyårsunderhållningsprogram Kōhaku Uta Gassen vilket ses av tiotals miljoner japaner, så där fick de kanske tiotusentals, om inte hundratusentals, nya fans som upptäckte animeserien, varav flera röstade i NHK:s animetopplista. Men det måste ju ändå ha klickat ordentligt för folk, på ett sätt som Idolmaster inte gjort.

Jag har inte sett någondera av dem, men kan det vara så att musiken är bättre? Kan det vara så att designen i Love Live är mer iögonfallande? (Min bild av dem är att Love Live har mer glitter och starkare färger än Idolmaster.) Kan det vara så att sång- och dansnumren är bättre i Love Live? Kan det vara så att karaktärerna är mer engagerande i Love Live? (Min bild av dem är att Love Live har mer genomgående handling, mer som "står på spel", och mer interaktion mellan karaktärerna än Idolmaster.) Kan det vara nyhetens behag? (Idolmaster är ju faktiskt 8 år äldre och TV-/arkadspelsbaserat, så Love Live kanske kändes som en friskare och mer speciell fläkt i animeskvalet.)

Ja, Galaxhjältarna var ändå lite överraskande. Vuxen rymdopera är ju inte det starkaste i anime år 2017. Det är nog talande för hur bra den faktiskt är: det är många som har sett mycket men ändå lägger Galaxhjältarna väldigt högt. Fast den har ju också fått en Takarazuka-föreställning och får en ny animeversion, så det kanske har gjort att den är färskare i folks minne än flera andra värdiga rivaler.

Mjo, nä, det är inget fel på topplistor i sig! Det är bara det att om man tittar på en lista som denna och känner sig besviken för att X är för högt och Y är för lågt och Z inte är med alls, så bör man ta ett steg bakåt och tänka på vad listan faktiskt säger.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...