Hoppa till innehåll
Anime.se

Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

overlord2.jpg

Ainz-sama är tillbaka!

Men vad är detta? Tre avsnitt och allt vi får se är ödlor som pratar. Den generade honödlan var lite kul, men jag måste säga att jag är en aning förundrad över hur man valt att lägga så mycket tid på detta. Första animeserien täckte 3 av 12 utkomna volymer, så det finns ingen anledning till att ta det så långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med.
Tre avsnitt och man har inte fått sett mycket utav Ainz eller Albedo :heart:.
Hoppas det inte blir för utdraget utan att plotten håller sig levande och kanske med en tvist? Har inte läst böckerna så vet ej vad som väntar härnäst, men ja de får gärna skippa de utdragna episoderna så man slipper få hjärtstopp av väntan på ALBEDO-SAMA :heart:
Sen fick man ju se några intressanta karaktärer som jag gärna vill veta mer om vilka de är och vad de har på agendan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nästan en fjärdedel av serien har sänts, och inget har åstadkommits. Vi har sett en drake och en stridsgalen tjej och en prinsessa (med mörk hemlig personlighet? Verkar så på slutvinjetten) och en hundratals år gammal tant, och tråkiga ödlor. Hade jag bestämt hade nog de där karaktärerna introducerats på ett halv avsnitt, sen hade ödlorna fått först ett halvt avsnitt med en "cliffhanger", och sen hade berättelsen om ödlorna avslutats inom 2:a avsnittets första hälft.

Med så mycket vikt som lagts på ödlorna nu så vill man ju hoppas på att de blir jävligt viktiga för storyn senare, men det förväntar jag mig ärligt talat inte. Jag har lyssnat på några audiodraman som utspelar sig efter ödleaffären, och där var det tydligen inte värt mer än någon kort replik. Spoiler för vad som händer (tror jag) med ödlorna:

Spoiler

De vinner (så klart) över ödlorna, och ödlorna får bo inne i Nazarick, med Cocytus som direkt chef.

Och egentligen var ju första serien inte heller så snabb; jag maratontittade på den, kanske hade den känts lika trögstartad om jag sett den vecka för vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja jag hoppas verkligen att de spelar in en stor del i plotten och att det inte bara är dessa episoder som de är med för att sedan glömmas bort eller snarare inte vara med längre. 
Jag tyckte första säsongen var lite trögstartad, men det kändes lite som att det kanske behövdes för att få en inblick i vad Ainz vill åstakomma och introduktioner av de olika karaktärerna i serien.
Men de kanske kunde ha gjort det lite på ett annat sett? Som i tex. Log Horizon, där de förklarar saker under tiden och även under själva händelseförloppet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Tachikomatic:

Men de kanske kunde ha gjort det lite på ett annat sett? Som i tex. Log Horizon, där de förklarar saker under tiden och även under själva händelseförloppet.

Ja, det är ett vida förekommande författartips: man ska väva in information i berättelsen, istället för att bara dumpa det. "Infodump" alltså. Skamliga exempel på infodumpar är klyschiga animeserier som börjar med elever som lyssnar på en föreläsning om sådant som de rimligen redan måste känna till: "Som ni alla vet blev den förra civilisationen på jorden omkullkastad för 20 år sedan av demoner som kom från en annan dimension och nu lever återstoden av mänskligheten i isolerade fickor i en annars ödelagd värld, och vi tränar er elever att bli elitsoldater som ska bekämpa demonerna med magiska svärd som ni fick när ni föddes."

Faaast det i Overlord var kanske inte så mycket en infodump, egentligen. Jag tycker att det är mer av en form av berättelse man ser i många såna "flyttad till/pånyttfödd i en annan värld"-berättelser: en ganska torr genomgång av små handlingar. Jag minns sekvensen i första säsongen när Ainz förbereder sig inför striden mot Shalltear (förutom första avsnittet) som sådan. Handen på hjärtat så kan jag inte påstå att det var rafflande berättande, den där sekvensen där Ainz plockar fram en massa magiska föremål och använder dem på sig själv, bara ropar ut 30 föremålsnamn på "engrish". Jag säger inte att det var "dåligt", men det gjorde inget för att höja spänningen på striden.

Jag börjar tänka på Robinson Kruse, här ett slumpmässigt utdrag (dolt p.g.a. längd):

Spoiler

Han gjorde en liten tripp ner i dalen, där han funnit bataterna, som han plägade steka i askmörjan, och som han kallade »jordpäron», enär han inte visste något namn på dem. Han fruktade, att lavaströmmen från det eldsprutande berget hade begraft dem under sina heta vågor och förstört dem, men lyckligtvis hade den stelnat, innan den nådde så långt. Robinson fyllde korgarna med batater, och laman bar dem hem. Härmed fortsatte han flera dagar.

Så gällde det att få kött. Han tog sin lasso och gick på lamajakt vid bäcken. Efter hand fångade han åtta djur. En bock lät han lefva som sällskap åt den tama lamaflocken hemma, men sju slaktade han. En del af köttet saltade han ned i riktigt salt. En annan del hängde han till rökning i sin lilla skorsten. Han mindes, hur hans mor gjort.

Gärna skulle han velat förskaffa sig ännu mer lamakött, men hans försök kröntes ej längre med framgång. Djuren hade tydligen blifvit rädda för Robinson och hans farliga lasso, så att de undveko att komma i kasthåll för honom. Han måste alltså uttänka något nytt sätt att fånga dem.

Under de sista misslyckade försöken hade han lagt märke till, att när lamadjuren fingo se honom vid vattningsplatsen, satte de i fyrsprång öfver en liten höjd och sedan vidare in i snåren. Baksidan af denna höjd bildades af en låg bergvägg, och ner för denna vägg skuttade flocken, innan den försvann i småskogen.

På dessa iakttagelser byggde Robinson sin plan. Strax nedanför den lilla bergssluttningen gräfde han en djup graf med branta väggar, och när den var färdig, öfvertäckte han den med afhuggna grenar, kvistar och löf. Sedan ställde han sig på sin vanliga plats och afvaktade djurens ankomst.

Listen lyckades. Två af de största djuren sprungo ned i fallgropen. Robinson slaktade dem och fick därigenom en ny tillökning af sitt köttförråd.

Sedan han plockat en hel korg citroner och lagt in dem i sin källare, hade han egentligen blott två saker kvar att uträtta före vinterns ankomst: han skulle skaffa ved till sitt kök och hö till sina husdjur. I skogen var det godt om träd,  som fallit omkull, dels vid stark storm, dels af ålderdom. Utan svårighet kunde han alltså forsla hem en del stammar och grenar.

Sedan ryckte han upp en mängd gräs af alla slag, där det växte som frodigast, och lade det att torka i solskenet. Han bar det därefter in på gårdsplatsen och satte det i stack. Hvar gång han lade på ett nytt lag hö, trampade han det fast samman, dels på det att höet ej skulle upptaga mer plats än nödvändigt var, dels ock för att regnet ej så lätt skulle tränga igenom.

Jag klandrar inte Daniel Defoe särskilt för det, det är ju en relativt tidig roman, men utdraget (och jag tycker att det är representativt, av vad jag minns av min läsning av boken) innehåller liksom inga känslor, bortsett från rädslan för vulkanen. Vad kände han inför att döda djuren? Vad kände han när han mindes sin mor? Vad kände han när hans fångstförsök misslyckades?

Jämför med, säg, detta slumpmässigt valda stycke ur Brott och straff.

Spoiler

De stodo på trappan alldeles utanför värdinnans dörr; Nastaszja stod ett steg högre upp och lyste dem. Rasumichin var mycket upprörd; då han nyss följde Raskolnikov hem, var han ännu helt frisk och munter oaktat den stora kvantitet dryckesvaror, han hade hällt i sig. Men hans nuvarande tillstånd gränsade till extas ... det var som om allt, vad han hittills hade druckit, än en gång steg honom åt huvudet med dubbel kraft. Han höll båda damerna i handen, föreställde dem alla möjliga förnuftsgrunder och för att de skulle så mycket mera uppmärksamma vad han sade, tryckte han vid vart ord deras händer så, att han nästan hade krossat dem som i ett skruvstäd. Han nästan slukade Avdotja Romanovna med sina blickar utan att genera sig det minsta. Då och då ryckte de sina värkande händer ur hans stora, knotiga tassar, men han märkte icke, varför de gjorde det utan grep endast så mycket fastare om dem på nytt. Om de i detta ögonblick hade bett honom, att han skulle kasta sig på huvudet utför trappan för att göra dem en tjänst därmed, hade han gjort det utan uppskov eller motstånd. Pulcheria Alexandrovna märkte väl oaktat sina bekymmer för Rodja, att den unge mannen var alltför excentrisk och att han tryckte hennes hand mycket för hårt. Men då han efter hennes mening hade sörjt för dem som ett slags försyn, så försökte hon att icke lägga märke till hans exalterade väsen. Avdotja Romanovna hyste samma bekymmer för Rodja som modern, men ehuru hon icke var rädd av naturen, ingöto dock Rasumichins ögon, som lyste med vild glans, en sådan fruktan och rädsla hos henne, att endast den oändliga tillit till honom, som Nastaszjas berättelse hade väckt hos henne, avhöll henne från att springa sin väg och taga modern med sig. Hon förstod dessutom, att hon likväl icke skulle kunna hinna undan honom. Tio minuter därefter hade han blivit något lugnare. Rasumichin förstod nämligen konsten att oaktat sitt icke normala tillstånd sätta dem in i förhållandena och de förstodo genast, med vilken de hade att göra.

De står bara och håller hand, men mycket mer psykologiska beskrivningar.

Mycket "isekai" är åt det förra hållet, tycker jag. Det här är ett utdrag från en amatöröversättning av en lättromanbaserad mangaserie som heter Isekai Nonbiri Nōka:, om en snubbe som dör men får ett nytt liv i en annan värld, som jordbrukare med ett gudomligt multiverktyg (såg, plog, spade, …):

Spoiler

I think I’ve slept for 3 hours.

At this point I’ve owned a shelter, a water source and fire. With some snacks and also a toilet. I guess that’s it for today but I’ll have to prepare for tomorrow.

The main problem is food. It’s lucky I got that rabbit from earlier, it’s considered as meat after all. With this, I can last for 5 days.

I may find something to eat in the forest but that’s quite a dangerous thing to do. The rabbit from earlier seemed like some kind of mutated species, its size and fangs are enormous, his eyes are also hostile as if I was his mortal enemy. And that was just a rabbit. If it was a bear then I would have been killed.

For now, let’s build an entrance to the house. Next is the fence. I’ll use the A.F.M. to cut down trees into blocks of wood. And place it around the house.

I got caught in the moment and made it larger than it should be. But it seems like I overdid a little bit?

After I finished building the fence from those big trees, it’s getting dark. The next morning. I dug some extra holes outside.

The fence itself won’t be secure enough. So I built myself a bridge right at the main entrance. It looks decent. This might do the trick. I hope so.

Before I went to bed, I decided to make a field. This part is pretty fun to be honest. And then it hit me. I suddenly realized.

Without any seeds, I won’t be able to….. All my hard work in making this large field is completely meaningless.

But I kept doing it anyway. I was trying to ignore that undeniable reality.

Thanks to the A. F. M., I can work without feeling tired. Before I realized it, the sun had risen. At first, I just wanted to use wooden blocks to build a simple fence around my house. Now it surrounds and separates my house from the fields.

Detta utdrag är mer som Robinson Kruse än som Brott och straff. Och det är ungefär denna känsla jag får också av en del sekvenser av Overlord-animeserien.

Med det sagt: Overlord-lättromanserien är faktiskt inte alls lika mycket åt det hållet. Jag har skummat lite i de officiella översättningarna, och här är ett exempel från början av serien:

Spoiler

The Ring of Ainz Ooal Gown let its wearer teleport freely to almost any named room within the Great Tomb of Nazarick. It was even possible to teleport in from outside. The Tomb blocked teleportation magic except for in designated areas, so there was no more useful way to get around. There weren’t very many places, save the Throne Room and the members’ individual rooms, that couldn’t be teleported to. Without this ring, however, there was no way to get to the treasury. So it wasn’t something he would want to be without.

Momonga exhaled deeply. He was about to exercise the ring’s power, but he wasn’t sure what would happen. Would it work as expected? He was anxious but had to know.

He unleashed the power and his vision went dark, like he’d blinked.

The scenery changed—now he was in a dimly lit passage. The end was blocked by a barred gate. White artificial light came in through the gaps.

“Success…,” he murmured, relieved that he’d been able to teleport. He set off walking down the broad, high-ceilinged passage toward the gate. The stone floor caused his footsteps to reverberate loudly. Flickering torchlight sent shadows dancing along the walls, making it seem like there was more than one of him.

As he neared the gate, his nostrils, which should have just been holes leading to nowhere, were invaded by scent. He stopped to breathe in and out. A pungent green odor and the scent of earth—this was the smell of deep forest.

Having his nose working again, like it had before with Albedo—even though it should have been impossible in the game’s fantasy world—made Momonga feel even more strongly that this place was now reality.

But with no lungs and no respiratory tract, how am I even breathing? He racked his brains, but soon realized trying to reason the problem out was ridiculous and abandoned the idea.

Som bok tycker jag inte att det sticker ut som särskilt illa skrivet. Jag tycker att det är lättare att förlåta böcker som är långsamma och metodiska; animeversionen av Overlord hade däremot gott kunnat försöka vara mer visuell och ha krympt ner sitt källmaterial på ett mer effektivt sätt. Här är ett utdrag från förberedelserna inför striden mot Shalltear:

Spoiler

Pride and his shining memories gave him strength.

“I am Ainz Ooal Gown. With that name, I can’t be defeated.”

He would simply prove that his position as master of the Great Tomb of Nazarick wasn’t a sham.

Ainz turned his piercing eyes to defenseless Shalltear.

“…Well then…how about we begin?” Ainz barked and began casting. From all the many spells he possessed, the one he had carefully chosen went into effect—a tier-ten defensive spell. “Body of Effulgent Beryl!” Ainz’s body was bathed in a green brilliance.

“Heh-heh-heh!” He laughed derisively as the spell finished, never once taking his eyes off Shalltear. He felt a deep satisfaction at having been right on the money with his guess—a huge gamble had paid off. “Just as I thought, huh? You won’t even prepare to fight unless you consider my actions totally hostile. It’s just like a game.” It was basically the same behavior mind-controlled monsters had exhibited in Yggdrasil. That this world worked according to the game’s theory eased the overwhelming disadvantage. “In that case, sorry, Shalltear, but I’m gonna have you wait a little longer till we start.”

Ainz cast spell after spell. “Fly! Caster’s Blessing! Infinity Wall! Magic Ward: Holy! Life Essence! Greater Full Potential! Freedom! False Data: Life! See-Through! Paranormal Intuition! Greater Resistance! Mantle of Chaos! Indomitability! Sensor Boost! Greater Luck! Magic Boost! Dragonic Power! Greater Hardening! Heavenly Aura! Absorption! Penetrate Up! Greater Magic Shield! Mana Essence! Triplet Maximize Magic: Explode Mine! Triplet Magic: Greater Magic Seal! Triplet Maximize Boosted Magic: Magic Arrow!” There were even more than these. Ainz cocooned himself in magic. “Okay, let’s go!” His cry upon completing his preparations was as much for him as it was for Shalltear.

The spell Ainz chose for his first attack was an extreme one. It was a spell that went beyond the ten tiers—a super-tier spell.

Särskilt stycket där Ainz kastar en massa trollformler på sig själv är intressant. Som det är skrivet i lättromanen tycker jag att det är gjort för att man bara ska skumma igenom det; uppräkningen är där för att visa "han kastar MÅNGA trollformler!", och exakt vilka det är spelar mindre (ingen!) roll. Men i animeavsnittet kan man inte skumma sig igenom det, så det blir mycket… "mer". I animeavsnittet stack det ut för mig som en särskilt stor bromskloss (bland många små bromsklossar). Det blir en annan innebörd när det får ljud och bild och en oförändlig takt. Det är en konst att anpassa sitt källmaterial och att skriva för film/TV.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Den 2018-01-26 vid 19:37 sa Sceleris:

Särskilt stycket där Ainz kastar en massa trollformler på sig själv är intressant. Som det är skrivet i lättromanen tycker jag att det är gjort för att man bara ska skumma igenom det; uppräkningen är där för att visa "han kastar MÅNGA trollformler!", och exakt vilka det är spelar mindre (ingen!) roll. Men i animeavsnittet kan man inte skumma sig igenom det, så det blir mycket… "mer". I animeavsnittet stack det ut för mig som en särskilt stor bromskloss (bland många små bromsklossar). Det blir en annan innebörd när det får ljud och bild och en oförändlig takt. Det är en konst att anpassa sitt källmaterial och att skriva för film/TV.

Här var det mycket att ta in :happydrop:
Kan tycka att de borde ha tänkt till lite mer när de väl gjorde serien. Specifikt vissa sekvenser. Man skulle ha kunnat baka in det i andra delar av episoderna så att man kunde framställa tex. att Ainz är en mäktig varelse som kan göra vääääldigt stora grejer.
Då kanske vikten i de mer utdragna scenerna hade spelat mindre roll. När jag läser utkastet som du länkade från den officiella översättningen så känns det lite som att anime-makarna har försökt att vara "lite" för godtrogna till originalet.
Har lite svårt att sätta de rätta orden för det hela men är lite åt det hållet jag vill sträva med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Whelp! Två avsnitt ödlor till alltså (inklusive avsnitt 4). 😞

Fast scenen där Ainz visar upp sin övermakt var väl lite kul, förvisso.

Eftersom det känns så långsamt så började jag undra hur långsam adaptionstakten faktiskt är: i och med avsnitt 4 har de täckt 82 % av en volym (volym 4), eller 0,21 volymer per avsnitt. Första säsongen täckte 0,23 volymer per avsnitt, så säsong 2 håller ungefär samma takt.

Anteckning för Intresseklubben: här är ett utdrag av Victims konstiga sätt att tala:

Spoiler
Victim didn’t have a neck, so if it wanted to look around, it needed to move its entire body.

“Aster-lime-clay-ash,  teal-orange-violet-grape-orange-eggshell. Gray-jonquil-orange ivory. Cinnabar-scarlet-flesh-eggshell-scarlet-purple-eggshell-crimson. <How do you do, everyone? I’m Victim.>”

Unfazed  by  the  strange  language,  Demiurge  replied  as representative of the group. “Good of you to come, Victim. My name is Demiurge, and I will be standing in for Albedo as representative.”

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja minst 2 avsnitt till med ödlorna.
Haha ja Victim hade ju ett rätt konstigt sätt att tala på men ska bli intressant om man får ta del utav Victim lite mer i nästkommande episoder.
Ja Ainz makt scen var rätt nice ^^

haha "I want u to impregnate me"
 

Redigerad av Tachikomatic
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 1/30/2018 vid 19:59 sa Tachikomatic:

Haha ja Victim hade ju ett rätt konstigt sätt att tala på men ska bli intressant om man får ta del utav Victim lite mer i nästkommande episoder.

Jo, Ainz sa väl nåt om att döda den för att använda dess förmåga (men sedan återuppliva).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 6, och jag såg inte en enda ödla mellan op och ed.

Spoiler

Sebas går några ärenden i en stad när han hittar någon dödssjuk på gatan och bestämmer sig att ta med henne. Han tror att hon kan ha tagit en farlig drog vilket det också dyer upp en senare i avsnittet, "Black Dust". "Black Dust" verkar odlas av ett gäng kriminella som kallar sig för "Eight Fingers". Det dyker också upp ett annat gäng som är emot "Eight Fingers" och går under namnet "Blue Rose".

Får se om vi i nästa avsnitt får reda på lite mer om hon som Sebas hittade (Tuare). Det verkar som att hennes skador relaterar till den mystiska drogen Black Dust även om de inte sagt det rakt ut. Vad har Eight Fingers för (onda) planer med en sådan drog? Ska vi se Blue Rose som "goda" för att de försöker sabba för Eight Fingers eller är de ett konkurrerande gäng? Iden att sätta eld på fälten kan nog ställa till det för allt vanligt folk som råkar bo där.

Tuare något efter att Sebas serverat henne mat, hon grät och önskade att någon räddat henne tidigare. Hur länge har detta pågått? Betyder det att hon har behandlats illa (som en slav? Det sas något om slavar i avsnittet men  minns inte riktigt vad.) länge eller är det mer specifikt om drogen? Det verkar som att Eight Fingers har flera och stora odlingar så de har nog hållit på rätt länge och är det så får jag en känsla av att deras stora plan snart ska sjösättas...

 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 7

Sebas hamnar i trubbel när två män kommer till herrgården och anklagar honom för att ha köpt Tuare trots att slavhandel är förbjudet. Detta inte långt efter att han lovat att skydda henne. Sebas och Solution försöker bo på herrgården utan att dra på sig allt för mycket uppmärksamhet, hur ska de lösa detta problem utan att dra på sig förmycket uppmärksamhet eller att Sebas bryter sitt löfte till Tuare?

Blue Rose (de som attackerade odlingen av Black Dust i förra avsnittet) verkar arbeta tillsammans med prinsessan! De tror att adeln, och kanske även hovet, samarbetar med Eight Fingers då de inte verkar göra något åt dem. Prinsessan pratar också om att hon inte kan göra mycket själv då hon inte har egna soldater eller något större inflytande och det är därför hon samarbetar med Blue Rose. De pratar också om nästa steg i slaget mot Eight Fingers.

Men hon är prinsessa, borde hon inte ha mer makt? Jag fattar det som att det finns fler prinsar/prinsessor och andra kungligheter som kanske står före i tronföljden (fast de som ses i avsnittet verkar vara skitstövlar). Utöver det verkar det som att många av de som bor i palatset/slottet eller var prinsessan nu bor tycker illa om henne och hennes livvakt, Climb. Climb är föräldralös och blev prinsessans livvakt efter att hon tog in honom vilket kan vara anledningen till att de ogillar honom (han har varken kungligt eller adligt blod). Men vad är det med prinsessan? Vad är anledningen till att hon kallas för monster?

 

Lite tankar framåt: Sebas kommer att få problem med vad han ska göra med Tuare. Lyda Ains, hålla löftet till Tuare, inte väcka allt för stor uppmärksamhet i byn.

Prinsessan och Climb löper stor risk att hamna i trubbel med de andra kungligheterna, samtidigt som de får stora problem med Eight Fingers.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad fan håller Sebas på med egentligen? Vad är det som driver honom? Är hans plötsliga heroism bara en inprogrammerad impuls från hans skapare Touch Me, eller är det ett tidigt tecken på ökande skillnader sedan Ains undersåtar blivit levande? Hur viktig är denna heroism för Sebas? Skulle han kunna välja Tuare över Ains? Och vad kommer Ains att säga om saken? Hans roll är förvisso en superskurk, men under fasaden är han en människa som försöker vara en god chef, och om Sebas vill ha ett litet "husdjur" så borde det ju inte göra ett skvatt om Tuare är där eller inte. Bortsett från lite småkäbbel med människohandlare.

Den 2/14/2018 vid 22:52 sa Stekeblad:

Får se om vi i nästa avsnitt får reda på lite mer om hon som Sebas hittade (Tuare). Det verkar som att hennes skador relaterar till den mystiska drogen Black Dust även om de inte sagt det rakt ut. Vad har Eight Fingers för (onda) planer med en sådan drog? Ska vi se Blue Rose som "goda" för att de försöker sabba för Eight Fingers eller är de ett konkurrerande gäng? Iden att sätta eld på fälten kan nog ställa till det för allt vanligt folk som råkar bo där.

Tuare något efter att Sebas serverat henne mat, hon grät och önskade att någon räddat henne tidigare. Hur länge har detta pågått? Betyder det att hon har behandlats illa (som en slav? Det sas något om slavar i avsnittet men  minns inte riktigt vad.) länge eller är det mer specifikt om drogen?

Jag har inte uppfattat det som att Tuare hade något särskilt med Black Dust att göra. Hon hade skador relaterade till sexslaveri (könssjukdomar, utdragna tänder, skador i anus, slitna/skurna senor i arm och ben för att inte kunna fly eller värja sig) och ett tillhörande drogberoende för att, ja, göra henne beroende av människohandlarna. Drogen hon är beroende kan egentligen vara vad som helst.

Hon grät över att hjälpen att komma ur sexslaveriet tagit så länge; kanske tänker hon att någon av hennes sexköpare hade kunnat se hur illa däran hon var och hjälpt henne, men det hade ju varit naivt. (Den som köper sex med en misshandlad sexslav är nog inte heller den sort som skulle hjälpa befria henne.) Men jag tror inte att vi ska lägga någon särskild tyngd på logiken: hon är bara upprörd över att ha varit i en sådan situation.

Den 2/20/2018 vid 22:00 sa Stekeblad:

Men hon är prinsessa, borde hon inte ha mer makt? Jag fattar det som att det finns fler prinsar/prinsessor och andra kungligheter som kanske står före i tronföljden (fast de som ses i avsnittet verkar vara skitstövlar). Utöver det verkar det som att många av de som bor i palatset/slottet eller var prinsessan nu bor tycker illa om henne och hennes livvakt, Climb. Climb är föräldralös och blev prinsessans livvakt efter att hon tog in honom vilket kan vara anledningen till att de ogillar honom (han har varken kungligt eller adligt blod). Men vad är det med prinsessan? Vad är anledningen till att hon kallas för monster?

Grejen med makt, alltså... Kungen står över alla prinsar (prins Barbro, haha) och prinsessor och furstar och markiser och baroner. Men kungen har bara makt därför att han har stöd av furstar och markiser och baroner (som ju har egna landområden med egna undersåtar; de betalar skatt till riket och kan erbjuda soldater till arméer, och får i gengäld rikets stöd tillbaka). En kung utan stöd är inte kung länge till -- men om situationen är god så stödjer adeln den normala tronföljden, t.ex. att äldsta sonen blir nästa kung, för det innebär stabilitet även för adeln.

Prinsessan Renner är inte först i tronföljden, och hennes reformer (stopp på slavhandel och straffbeskattning av äventyrare etc.) verkar inte populära bland adeln som tappar pengar på grund av det, så det är rimligt att hon inte har deras stöd, och därför inte heller mycket makt. Det enda hon har är sina Blå rosor, det är bara genom dem som hon kan kämpa emot den skurkaktiga adeln som bedriver brottslig verksamhet.

Det är åtminstone så jag tänker när jag ser avsnittet.

Monsterfrågan är intressant. De har ju gett oss en glimt av något i slutvinjetten. Kanske är det bara symboliskt -- prinsessan är inte en tam jungfru, utan har även en hänsynslös sida -- eller så kanske hon till och med har en dold psykopatisk personlighet. Det är mycket möjligt, för detta är Overlord.

cap_Overlord II - 06 [www][HorribleSubs][6DDD1DC2]_00_22_41_01.jpg

cap_Overlord II - 06 [www][HorribleSubs][6DDD1DC2]_00_22_44_02.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det i slutlåten hade jag inte tänkt på tidigare.

I slutet av avsnitt 9 så får vi se det första av monster-Renner. Först övar hon olika miner innan hon kallar in sin uppasserska. Slutlåten smyger igång i bakgrunden. Det slutar med att de båda tänker "Jag ska döda henne" om den andre och slutvideon kommer in, precis där monster-Renner syns (Sceleris andra bild).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ännu ett avsnitt utan Ains. Men nu jäklar, nästa avsnitt, ska chefen ge sin utskällning!

Jag har ett problem med hur serien går på långa sidospår och introducerar nya sidokaraktärer. De får mig att tänka på de där äventyrarna som Momonga var i grupp med. Jag hade inga problem med att de dog, inte som sådant, men deras liv och död hade ju liksom ingen påverkan på handlingen eller karaktärernas psykologi. Ains bryr sig ju inte. Det orsakade ingen ändring i honom.

Och jag bara tänker att i värsta fall spelar det ingen roll med karaktärerna nu heller. Ains och gänget kommer in och gör grejer, och lämnar oförändrade.

Så det mest intressanta nu är egentligen att Sebas gör konstiga hjältedåd. Han är någon som faktiskt kanske lämnar förändrad. (Eller så har han alltid varit sådan, men har bara inte haft tillfälle att hjälpa någon svag.)

12 timmar sedan sa Stekeblad:

Det i slutlåten hade jag inte tänkt på tidigare.

I slutet av avsnitt 9 så får vi se det första av monster-Renner. Först övar hon olika miner innan hon kallar in sin uppasserska. Slutlåten smyger igång i bakgrunden. Det slutar med att de båda tänker "Jag ska döda henne" om den andre och slutvideon kommer in, precis där monster-Renner syns (Sceleris andra bild).

Jag tror att det bara var Renners inre röst. Hon tänker det bara upprepade gånger (för att hon är så galen).

Jag tycker att det känns klart att hon är psykopat. Hon saknar normalt känsloliv, men är en skicklig manipulatör: hela hennes "snälla mjäkiga prinsessan"-image är fejk. Jag skulle gissa på att hennes känslor för Climb är rent possessiva, inte kärleksfulla (d.v.s. hon är inte yandere): han är hennes ägodel, och det räcker att snacka skit om hennes ägodel för att hon ska vilja döda dig. (Och tydligen har hon dödat förut! "Jag ska döda henne också" tänkte hon.) Anledningen till att hennes bror kallar henne för "monster" är förmodligen något i stil med att hon dödade ett gulligt djur när hon var liten, utan att visa känslor.

Fast hennes motivationer till sin filantropi är intressant. Liksom, hon bryr sig ju knappast om befolkningen, så det är inte välvilja. Men om hon bara ville ha makt så skulle hon kanske själv driva drogkarteller och prostitutionsringar. Så det kanske är att hon bara är filantropisk för att hon tänker sig att det är vad en snäll mjäkig prinsessa skulle göra. Och hon kanske bara är en snäll mjäkig prinsessa för att det är vad Climb förväntar sig av henne.

1 timme sedan sa wilfried:

Ser det inte ut som hon har huggtänder?

5a9fa116a1ae9_2018-03-0709_20_16.png.d82e8e39c369c81fec39ecef8774b8b2.png

Mja, mjo, det går väl inte att utesluta -- hennes ansiktsuttrycksanpassning skulle kunna vara bokstavlig, så att hon bokstavligen är ett monster i en människas skinn -- men jag tror att det bara är undre tandradens molarer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 10, och nu kommer Ains förhör mot Sebas. Vad var det med dagboken? Den var säkert med i säsong 1 men jag minns inte vad det var med den. Det slutar med att Tuare får följa med till Nazarick men innan de hinner lämna herrgården blir hon kidnappad.

Renner fortsätter planera nästa attack mot Eight Fingers. Hon bjuder till och med in sin halvbror och adelsmannen Marquis Raeven för att göra upp planer.

Renners konversation med Marquis och halvbrodern:

Spoiler

M = Marquis
R = Renner
B = halvbrodern

M Låt oss släppa formaliteterna och diskutera detta, men först vill jag prata med den RIKTIGA prinsessan Renner. [Renners ansikte skuggas och ett ondskefullt leende dyker upp] Detta är bättre än vad jag trodde!
M Har du spelat?
R Jag har blivit tillfredsställd
M Syftar du på Climb?
R Just precis. Om jag kunde bli gift med Climb... hmm, och när jag ändå håller på, om jag kunde kedja fast honom, och hålla honom, så att han inte kan gå någonvart, det skulle kunna göra mig ännu gladare.
M "Hålla" honom? Med andra ord, du är inte kär i honom?
R Jag är kär i honom! Jag tycker jätte mycket om hans ögon! jag älskar också hur han följer efter mig, som en hund.
B Förlåt, men jag hänger inte med över huvud taget.
M Jag ber inte om att du ska förstå. Så länge som du förstår att jag tycker om honom, och att jag älskar honom, så räcker det.
M Hur som helst, att gifta sig med en ofrälse (inte adlig) så som... m-mästare Climb kanske är...
B kan vi inte stifta ett avtal? Så snart jag tillträder tronen så gifter jag dig och Climb.
R Räkna med mig!
B Det gick snabbt!
R Från ögonblicket du dök upp, bror, ville jag ta upp det ämnet. jag har också en önskan/förfrågan till dig Marquis Raeven.
M Vad kan det vara?
R Marquis Raeven, du har en son, ja?
M Ja, han är ännu bara fem
R Jag ber om att han ska bli min trolovade.
M NEJ! Du tror att jag skulle ge min pojk till en kvinna som dig?! U-Ursäkta mig, ers höghet. Skulle du vilja berätta dina (motiv?) för mig?
R jag är säker på att du redan vet.
M Ers höghet skulle gifta sig med min son, men skaffa barn med Climb. Min son kan skaffa barn med vilken kvinna som helst som han blir kär i, som du sedan skulle kunna peka ut som din efterträdare. Summerar det allting?
B Framför du verkligen ett sådan förslag framför mig?
R Ah, du skulle väl inte vilja få reda på det senare, skulle du?
B [tystnad]
M Så, jag har hört att du har satt dig upp mot eight fingers?
R Ja, jag skulle vilja slå till emot dem före de går under jord, men jag har ont om soldater.
B Var tänker du slå till?
R Dessa sju platser. [plockar fram en karta] Problem är att samtliga av dessa platser är på ett område som ägs av olika adelsmän.
M Om vi bara kunde avslöja någonting som binder dem till eight fingers, så skulle jag kunna utnyttja det till att utpressa adeln.
B Förutsatt att vi faktiskt lyckas hitta någonting, eller hur? Det är definitivt där de gör sig av med deras vanryktiga material. (mysko-saker.) Och, min syster, jag har en viktig fråga. Vår älskade bror, förste-prinsen, tar också emot pengar från eight fingers, inte sant?
R Ah, Bror Barbro?
B Detta vore ett gyllene tillfälle att göra sig av med honom. Jag skulle vilja inkludera drågavdelningslägret han tar hand om i planeran.
R Då blir det åtta ställen för oss att attackera.
M Sett till mannar, jag skickar min vakter och fraktionernas soldater. Men, även om vi har tillräckligt många, kan vi gå emot "Six Arms", som sägs vara "adamantite"-klass, det är frågan. jag har en förfrågan hos äventyrarnas gillé, också.
R [knack, knack] Han är här. [går till dörren] Detta är en gentleman som kanske kan hjälpa oss.

 

Den 2018-03-07 vid 11:03 sa Sceleris:

Jag tycker att det känns klart att hon är psykopat. Hon saknar normalt känsloliv, men är en skicklig manipulatör: hela hennes "snälla mjäkiga prinsessan"-image är fejk. Jag skulle gissa på att hennes känslor för Climb är rent possessiva, inte kärleksfulla

Det verkar stämma ganska bra med vad de sa på mötet. Men Renner går med på ett avtal som säger att om halvbrodern blir kung så ska han fixa så att Renner kan gifta sig med Climb, även om han inte är adlig, så det kanske finns lite kärlek ändå. Eller kan att vara gift ses som en form av ägande också? För att få det avtalet att gå i uppfyllelse diskuterar de att bli av med deras bror och förste-prins Barbro som hjälper Eight Fingers.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1) Jag tycker att Ainz var lite oväntat sträng mot Sebas. Ainz, eller åtminstone människan bakom Ainz, ser sig själv något som en chef. Ibland läser han böcker om hur man blir en bättre chef. I en drama-CD så försöker han höra med sina undersåtar om de behöver semester eller liknande (vilket de tar med stor förvirring och missförstånd).

Jag tycker att han gott hade kunnat säga åt Sebas att om han ville ha en flickvän eller ett husdjur eller vad nu Tsuare skulle vara, så hade det varit fritt fram. Liksom, låta sina "anställda" ha ett privatliv, så länge det inte går ut över deras jobb.

2) Apropå vad tusan Sebas höll på med, så såg jag på Overlord-Wikian ett värde om "karma". Ainz och Demiurgos har -500 karma och är extremt onda. Narberal och Solution har -400 och är mycket onda. Lupus Regina, Narberals rödhåriga Pleiades-kollega, har -200 och är märkbart ond. Aura och Mare har -100 och är något onda. Det svävande ängelfostret Victim har 1 och är neutral. Cocytus har 50 och är neutral. Roboten i Pleiades, CZ Delta, har 100 och är god. Yuri Alpha, hon i Pleiades med glasögon, har 150 och är god.

Sebas har 300! Sebas är mycket god!

Det förklarar ju saken. Sebas vill helt enkelt människor väl (så länge de förtjänar det).

3) Med så få avsnitt kvar, och ingen ordentlig akt kvar, så undrar jag om inte avsnitt 13 kommer att avslutas med texten "cours 2 kommer om ett halvår".

5 timmar sedan sa Stekeblad:

Avsnitt 10, och nu kommer Ains förhör mot Sebas. Vad var det med dagboken? Den var säkert med i säsong 1 men jag minns inte vad det var med den.

Det var faktiskt något som jag tyckte var lite, tja, tillfredsställande! Minns du de där lägre klassade äventyrarna som "Momonga" och "Nabe" äventyrade med ett tag? De som blev dödade off-screen hela högen av galningen Clementine? Pojken bland dem, Ninya, pratade om att hitta sin storasyster som blev bortförd av någon adelsman. Efter att ha mördats upptäcker Momonga att Ninya var en flicka. Och tydligen så hittade och behöll Ainz hennes dagbok. (Jag kom inte heller ihåg att dagboken nämnes; det gjorde den åtminstone inte i den scenen, fast man såg den. Kanske filmen lade till någon replik om den, vem vet.)

Så Ninya var alltså Tsuares lillasyster, och Ainz låter Tsuare leva under hans beskydd som tack till Ninya för vad han fått lära sig om världen genom dagboken.

Just de där äventyrarna och deras betydelselöshet var en av sakerna jag ogillade. Jag kan inte säga att jag särskilt fäst vid karaktärerna, men att introducera karaktärer bara för att döda dem -- och inte ha någon särskild påverkan på huvudpersonerna eller på handlingen -- känns bara fånigt "grimdark" och illvilligt. Men nu har det ju faktiskt haft en påverkan, så då börjar äventyrarna ha haft ett faktiskt värde.

6 timmar sedan sa Stekeblad:

Det verkar stämma ganska bra med vad de sa på mötet. Men Renner går med på ett avtal som säger att om halvbrodern blir kung så ska han fixa så att Renner kan gifta sig med Climb, även om han inte är adlig, så det kanske finns lite kärlek ändå. Eller kan att vara gift ses som en form av ägande också?

Hähä, jag har på snudd till bytt åsikt, jag ser henne nu mestadels som en extrem yandere. :happydrop: Det är känslor där, men kanske inte vad man vanligtvis skulle kalla för "kärlek". Hon vill gifta sig med honom och föda hans barn, ja, men hon vill ju helt dominera honom. Typ att han ska vara en varelse vars enda uppgift i livet är att vara henne eftergiven. Så då är väl frågan om vad Climbs öde blir.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
7 timmar sedan sa Soverejn:

Känns som att av de 12 avsnitt jag sett så har jag bara fått se kanske 2 avsnitt av Overlord II. Lite synd faktiskt...

Typ att vi sett två animeserier som inte varit Overlord istället? Typ “Lizard Men no Bōken” och “Butler no Roman: Princess & Prostitute”.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Sceleris:

Typ att vi sett två animeserier som inte varit Overlord istället? Typ “Lizard Men no Bōken” och “Butler no Roman: Princess & Prostitute”.

HAHA exakt! men det är så synd skämt åsido för jag gillade att följa den men känns som inget har hänt sedan första säsongen :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 12 kändes som det var det sista avsnittet på flera sätt, dels med hur slutlåten började i bakgrunden och med en stor strid som precis är på väg att starta.

Den 2018-01-30 vid 18:35 sa Sceleris:

Eftersom det känns så långsamt så började jag undra hur långsam adaptionstakten faktiskt är: i och med avsnitt 4 har de täckt 82 % av en volym (volym 4), eller 0,21 volymer per avsnitt. Första säsongen täckte 0,23 volymer per avsnitt, så säsong 2 håller ungefär samma takt.

Hur ser det ut med källmaterialet nu? Finns det tillräckligt för en till säsong eller kommer det dröja några år innan det blir möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...