Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime våren 2018


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

spring1.jpg
spring2.jpg
spring3.jpg
spring4.jpg
spring5.jpg
spring6.jpg
spring7.jpg
spring8.jpg
spring9.jpg

Jahaja, vårsäsongen kommer, även om jag personligen inte tycker som att det känns särskilt vårigt ännu.

Jag provade att stycka upp den superlånga bilden i 10 mindre, så blir förminskningen i inlägget mindre extrem. Säg till om det var bra eller dåligt.

Vad gäller säsongen i sig? Jag har några i blickfånget.

  • Mahô Shôjo Ore ser väl ut smålustigt ut -- en karlakarl som blir en magisk flicka -- men hade kanske inte Ojimajo varit ännu bättre?
  • Legend of Galactic Heroes: Die Neue These. Den 110 avsnitt långa OVA-serien från 1988-1997 hör till animehistoriens absolut bästa berättelser. Kommer den nya versionens 12-avsnittssjok att kunna uppnå samma höjder? Jag hoppas det, men jag minns också Tytania (från samma originalförfattare) som blev skräp, 2008.
  • Tokyo Ghoul: Re. Många av originalmangaläsarna ogillar den första animeserien för att den ändrade så mycket, men jag tycker att den var seriöst bra och ändrade inte mycket. Jag följer för närvarande Tokyo Ghoul: Re-mangan (som närmar sig sitt slut), men jag måste säga att den är lite svår att följa. Tecknarstilen är lite svårtydd ibland, och det är så många karaktärer att jag inte minns eller får känslomässig kontakt med alla. Det skulle kunna hjälpas av att se "om" Tokyo Ghoul: Re-animeserien.
  • 3D Kanojo: Real Girl är en shôjomanga som jag lade på is när jag såg att den skulle bli anime. Dyster nörd blir ihop med enslig snygging, men bara i ett halvår. Jag har ingen aning om varför, så långt kom jag aldrig. Det typiska hade ju varit att hon var dödssjuk, annars kanske hon har en tilldelad fästman eller ska flytta eller nåt. Mangan är avslutad, så det ska bli trevligt att få avsluta den.
  • Hinamatsuri är en toppenrolig manga, och efter en teasertrailer så känner jag att jag vågar lita på dem tillräckligt för att säga se Hinamatsuri, åtminstone alla som vill se en komedi. (Det är lite slapstick och knasiga situationer, men inte crazykomedi som Gintama.) Handlar om en 13-årig flicka med övernaturliga tankeförmågor som tvingar in sig hos en yakuzasnubbe.
  • Mahô Shôjo Site har jag läst några volymer av. Det är en post-Madoka Magica-manga: att vara en magisk flicka för med sig ödesdigra konsekvenser. Det var inte särskilt underhållande läsning, så jag har inte läst på länge, men jag ska nog kolla in animeserien.
  • Boku no Hero Academia 3 är given. PLUS ULTRA!
  • Piano no Mori fick ju en film för typ tio år sedan, undrar om man borde se den först... TV-serien är knappast en uppföljare, men ändå, liksom...
  • Shokugeki no Sôma är given.
  • Golden Kamuy har ju en intressant, annorlunda story. Ainu och 1800-tals-Hokkaido och grejer.
  • Hisone to Masotan verkar vara den som sakugafolket är mest taggad inför. Ser la gullig ut.
  • Wotaku ni Koi wa Muzukashii är given, en vuxen nördromans. Hon är fujoshi, han är TV-spelsnörd. Mangan är bra, så jag vågar hoppas på en ny Net-jû no Susume.
  • Vettefan om jag tänker se Full Metal Panic IV. Det var 13 år sedan den senaste serien gick, så jag har inte sett något sedan dess. Känns som att jag borde se om det tidigare först. Det kom ju en filmversion av första TV-serien, så den kanske skulle passa att se, åtminstone.
  • Steins Gate 0 kommer jag nog också att hoppa över. Fram till i morse så trodde jag faktiskt att det var bara en remake! Jag trodde att det var en animeversion av Steins Gate Elite, som är originalspelet fast med klipp från animeversionen. Jag trodde alltså att det var: visualroman → anime → visualroman → anime. Men Steins Gate 0 är en uppföljare, och det är en uppföljare till något jag inte har sett: de sände Steins Gate på TV för några månader sedan, men de hade ett nytt sista avsnitt som bereder vägen för Steins Gate 0. Och jag har inte ens sett allt av Steins Gate, typ filmen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Uma Musume - Pretty Derby: Baserat på en TRAILER till ett mobilspel som fick alla uppspelta till att bli en grej. Så den blev det tydligen. Nekopara- aktigt kanske??
  • Butlers - Chitose Momotose Monogatari: Butlers som slåss mot övernaturliga väsen. OLDCODEX, bandet bakom öppningstemat till FREE!, gör även här ett riff och ser väldigt likt den serien på flera plan. Förutom det där övernaturliga fighterna då...

  • Full Metal Panic! Invisible Victory: Hur länge har vi väntat? För länge! Spelar det roll? Kanske. The Second Raid hade ett antiklimatiskt slut som slöt de mesta plotlines samtidigt som en ny dök upp med Testarossas pappa, så det krävs något rejält för att komma i rätt gungning. Tänk om Sousuke måste välja tjej för en gångs skull...

  • Amai Choupatsu - Watashi wa Kanshuu Senyou Pet: Hentaibete. För många sådana nuförtiden. Hoppa i älva i Köppäbä!

  • Liz to Aoi Tori: Följer två karaktärer från säsong två av Hibike! Euphonium. Tror det är en prolog som visar deras relation upp till "konflikten" som skedde innan serien började. "Aoi tori" översatt är "blå fågel" och är även en låt, så kan finnas en koppling/inkludering där. Hoppas så för det är ett riktigt vackert stycke.

  • Batman Ninja: Tecknade filmer om Batman är riktigt bra. Och nu skickas han tillbaka i tiden för att slåss mot Lord Joker i feodala Japan. Batman blir en ninja, vad mer kan du begära!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Serier som låter intressanta:
3D kanojo: Real Girl
aikatsu friends

tada-kun wa koi wo shinai
Lost song
devil's line
hinamatsuri
jikken-hin kazoku: creatures family days
wotaku ni koi wa muzukashii
akkun to kanojo

 

Fortsättningar på serier jag redan sett:
ninja girl and samurai master - kortavsnittsserien får en till säsong
sword art online alternative: gun gale online - mer SAO
My hero academia 3 - mer my hero academia

Redigerad av Stekeblad
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser ut att bli en uppföljnings-vår för mig.

Boku no Hero Academia s3: En shounenserie som får mig att känna liknande känslor som när jag tittade på Naruto och Bleach i min ungdom.

Shokugeki no Soma s3: Underhållande serie, första halvan av säsongen avslutade med en cliffhanger så ska bli intressant hur det artar sig.

Full Metal Panic! Invisible Victory: Jag har sett fram emot den här sedan jag såg klart på Full Metal Panic! Second Raid. Jag är inte lika taggad på den längre och frågan är om jag fortfarande kommer att gilla den, det var ju trots allt ett par år sedan jag såg den. Troligtvis kommer jag inte heller komma ihåg karaktärerna förutom huvudpersonerna.

Steains;Gate 0: Jag har ingen aning vad den ska handla om men om jag får något liknande som i första serien så blir jag nöjd.

Kanske tittar på någon mer serie beroende om jag får lust/blir motiverad av att titta på något. Jag ligger så långt efter så jag vågar inte lägga till mer serier i min backlog.   

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vintern levererade ett par schyssta serier, varav en riktig kioskvältare så jag hoppas våren åtminstone har något sevärt på menyn även om jag inte skulle lida av att titta ikapp sånt jag ligger efter med istället för att glatt kasta mig över nya saker. :P 

Men de som jag sett här nu i listan som jag definitivt kommer spana in är: 

Steins: Gate 0 - Det går ju inte att släppa de här galningarna, så bring it on! :D
Piano no Mori - Har sett filmen och den var klart sevärd så jag hoppas att serien är minst lika bra om inte bättre. 
Wotaku ni Koi wa Muzukashii - Har för mig att jag sneglat i mangan och tyckt den hade potential, så det här kan nog bli kul. 
Hinamatsuri 

Jag kommer dessutom se vidare på: 
Beatless
Amanchu!

Bubblare
De här har gjort mig lite nyfiken men de kan floppa lika gärna som att de fångar mitt intresse så de ska nog kollas in iaf. och sen så får vi se. ;) 
Kakuriyo no Yadomeshi
Tada-kun wa Koi wo Shinai
3D Kanojo: Real Girl
Comic Girls
Devil's Line
Mahou Shoujo Site
Rokuhoudou Yotsuiro Biyori
Jikken-hin Kazoku: Creatures Family Days

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har redan sett del 1-2 av:
Mahou Shoujo Ore - Flickor som förvandlas till magiska muskulösa karlar? Kul premiss. Återstår att se om det håller i 12 avsnitt.
Uma Musume: Pretty Derby - Hästtjejer? Tjejhästar? Har inga som helst förväntningar, men första avsnittet var faktiskt inte uselt!
3D Kanojo: Real Girl - Blyg nördkille träffar världsvan tjej. Verkar också rätt vettig, faktiskt.
Comic Girls - Söta gymnasietjejer tecknar manga.
Akkun to Kanojo - Märklig 3-minuters kortis om ett märkligt par.
Nobunaga no Shinobi: Anegawa Ishiyama-hen - Hur ska det gå för Oda Nobunaga?
Mahou Shoujo Site - Mörk! Hemsk! Jobbig! Men... man undrar ju hur det ska fortsätta för "flickan som kallades Det".


Har i skrivande stund inte sett något av, men är nyfiken på:
Tada-kun wa Koi wo Shinai
Hinamatsuri - Äger av någon anledning första volymen av mangan. Så, varför inte?
Caligula - Ett virtuellt idolprogram som heter μ? Måste man döpa det till samma namn som en idolgrupp?
Piano no Mori - Har inte hört något om handlingen, annat att den verkar vara efterlängtad av många.
Steins;Gate 0 - Originalet är ju bra, så klart man ser uppföljarna
Wotaku ni Koi wa Muzukashii - Se "3D Kanojo" ovan... fast utspelas i vuxenlivet på en arbetsplats, istället för på en gymnasieskola.


Till sist den jag ser mest fram emot denna säsong:
Golden Kamuy - Det Rysk-japanska kriget har nyligen avslutats 1905, och flera parter är på jakt efter en guldskatt på ön Hokkaido. Det är vinter, snö, och en av huvudrollerna består av en stark tuff tjej som tillhör Hokkaidos ursprungsbefolkning Ainu.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Blir till att följa upp på:

  • Steins;Gate 0
  • Tokyo Ghoul: Re
  • Boku no Hero Academia 3 
  • Shokugeki no Sôma 3

 

Förutom uppföljarna så verkar denna säsong lite svag men kommer nog ge Golden Kamuy en chans trots att den ligger just under mitt gränsbetyg på 7.5 (MAL). Jag har blivit en kräsen ätare men nämn krig eller historia så kommer jag, lägg ihop dom och du får Rysk-Japanska kriget så är det garanterat att jag dyker upp!

Darling in the Franxx: Följde denna ett tag men osäker på om jag kommer fortsätta med den, ganska b och var mest något jag plockade upp i brist på annat. Har tappat intresset nu och kommer förmodligen droppa den. Känns mer värt att se ikapp One Piece!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Då jag nästa var ikapp med säsongens serier så bestämde jag mig för att titta på Megalo box som har fått bra betyg på MyAnimeList. Till en början trodde jag att den skulle påminna om Basquash där de spelar basket med mechas. I Megalo box så boxas de med något som påminner om ett exoskelett, det hjälper till att öka kraften i slagen. Redan efter första avsnittet så insåg jag att så inte var fallet och jag gillade det jag såg.

Serien handlar om en kille som kallas Mad dog som slåss i riggade matcher, han slåss bra tills hans odds är tillräckligt höga och sedan förlorar han. Han är inte nöjd över det men han tjänar pengar och får göra det han vill göra. För att ventilera sin ilska så åker han motorcykel i hög hastighet. En kväll så åker han på en avstängd väg och kör nästan på Yukkiko som är VD för Shirato företaget som nyligen annonserade en stor boxningsturnering. Hon erbjuder att reparera alla skador men Mad dog vägrar ta emot det och lyckas förarga hennes boxningsess Yuuri. Efter lite om och men så möts de i ringen och Mad dog åker på stryk och när han vill ha revansch så får han som svar att Yuuri endast kommer att slåss mot honom i boxningsturneringen om han nu kommer så långt. Mad dog ställer upp i turneringen med alias Joe men kommer han bli tillräckligt bra för att kunna möta Yuuri i ringen?

Som ofta med sportserier så handlar den om mycket mer än bara sporten, även om det är en stor del av serien. Joe går från att vara en arg boxar som visserligen är bra men som inte tränats till att bli en atlet som faktiskt vill mer än att bara hävda sig mot världen. Även hans tränare Nanbu går från att vara avdankad boxningstränare till att bli en tränare som får glöden tillbaka och som faktiskt försöker göra rätt för sig. Matcherna har glöd i sig men jag saknar lite av det överdrivna som jag har förväntat mig av boxning animé som jag har fått från att se ett par säsonger av Hajime no Ippo. Det fungerar nog bättre så här med lite realism men jag får en speciell känsla när man hör kommentatorn skrika "C-c-c-c-countah!" och liknande utrop. 

Summa summarum en välgjord boxningsserier som handlar om en kille som vill boxas på riktigt och som får chansen till slut och som växer som person och får nya vänner. Den får en stark 7 från mig och är den serie den här säsongen som överraskade mig mest. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...