Hoppa till innehåll
Anime.se

Gissa Anime Ledtråden


Soverejn
 Share

Rekommenderade inlägg

Ett försök till en ny forumlek, vi får se om det blir kul eller bara blir tidsfördriv. Får bli "Gissa Anime Ledtråden" i brist på fantasi. Vi har redan en gissa animen i bilder men vi har inte en i text, iallafall inte på detta viset. Tanken är att den som håller i bollen skall ge ut en ledtråd som inte är för uppenbar men ganska uppenbar för den som sett animen. Men det är lite upp till den som har i bollen hur mycket närvaro i tråden hen vill ha när det kommer till hur vag ledtråden skall vara. Man får vara beredd att ge ut extra ledtrådar ifall det skulle behövas. Man får formulera sin ledtråd hur man vill, Kan va ett ord bara som resonerar med animen. Det kan vara i form av en gåta eller syfta på något kontroversiellt eller en välkänd meme kring en serie. Plus poäng till den som kommer med en komiskt beskrivning som får någon att klämma ut ett litet kackel eller två.

Exempel:

Person 1: "En kritiserad anime vars plåtljud fått hela internet att gråta av både skratt och sorg"

Person 2: JA! du tänker på Berserk 2016 haha!

Person 1: Rätt! Bollen går till person 2

Person 2: "Inte bara flickor som är rädd för kackerlackor i denna anime"

Person 3: Du tänker på Terra Formers!

Person 2: Rätt!

Person 3: En anime som... o.s.v

 

Jag börjar, jag tänker på en anime!

 Här är min ledtråd:

En ko vars mjölk inte verkar ta slut, som mjölkas i våran värld men som också är en annan värld i en annan värld.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min första tanke var Macross, för det kommer nytt Macross med mellanrum och Macross-filmen från 1985 är en film i Macross-universumet.

Min andra gissning var Fushigi Yūgi, för att det handlar om en tjej som sugs in i en bok. Fast den kon sinade för länge sedan, hah.

Men apropå att fastna i något och med tanke på att det är 2018 och inte 1998: Sword Art Online då! Titeln är ju namnet på spelet de sitter fast i i början (om än inte världen i spelet), och man får väl säga att det mjölkas ordentligt.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är svårare än man tror, det här! När jag försöker komma på någon ledtråd blir det lätt överklurig julklappsbeskrivning eller kinesisk lyckokaka.

Kan ju skriva om lite:

En musiktematisk anime med naturfokus,
där sportrobotar tar lagen i egna händer;
när ni vet titeln så har ni funnit det!, flera gånger om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En musiktematisk anime med naturfokus,
där sportrobotar tar lagen i egna händer,
i en värld där korallrev är farligare för folk, än folk är för korallrev;
när ni vet titeln så har ni funnit det!, flera gånger om,
men det kanske är svårt när ledtråden är rena grekiskan.

Jag är ganska nöjd med de sista två raderna, jag hoppas att få folk att sucka högt när de vet svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En naturfokuserad anime med namn och ord tagna från musikvärlden,
där sportrobotar tar lagen i egna händer,
i en värld där korallrev är farligare för folk, än folk är för korallrev;
när ni vet titeln så har ni funnit det!, flera gånger om,
men det kanske är svårt när ledtråden är rena grekiskan.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eureka Seven

giphy.gif

Minns ej korallrevet dock.. Jag letade efter någon ohelig blandning av allt du nämnde... "hhmm.. vad finns det för anime där grekiska kompositörer simmar runt i någon slags horror version av Nagi no asukara och blir räddade från farliga korrupta korallrevsmonster-poliser av någon slags vattenskoter-transformers vigilante grupp....

 Det var grekiskan som fick mig på rätt spår, började bli osäker på om det ens var en mecha anime jag skulle leta efter.

 

Vilka ord och namn från musikvärlden syftade du på dock?

Nirvash = Nirvana?

Novak Holland=  https://en.wikipedia.org/wiki/Vítězslav_Novák ?

Redigerad av Soverejn
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaa! Eureka Seven är rätt svar!

Naturfokus: serien har tydliga ekologiska teman.
Musiktema/namn och ord från musikvärlden: varje avsnittstitel är ett låt-/albumnamn, seriens motsvarighet till Evangelions “Third Impact” heter “Second Summer of Love” vilket IRL var när ravefester började 1988 (“Summer of Love” var en stor hippiesträff i San Fransisco 1967); fler referenser (dock inte bara musik) kan man se på TV Tropes (obs, spoilerz).
Sportrobotar: Det är en mechaserie med robotar som färdas på brädor som rider på ljuspartiklar i atmosfären. Alltså, surfande robotar!
Tar lagen i egna händer: Huvudpersonens grupp är rebeller som kämpar både mot militären och mot den mystiska fienden.
Korallrev är farligare än folk: Den mystiska fienden kallas Scub Coral (Scubkorall); namnet har en “in-story”-förklaring. Det är också en liten vändning i led med naturtemat: i verkligheten håller mänsklighetens gärningar på att döda korallreven, och i Eureka Seven är det Scub Coral som håller på att döda mänskligheten.
Funnit det flera gånger om, rena grekiskan: Här tänkte jag att jag var fyndig: jag snedstilade “funnit det” och “rena grekiskan”, för att “eureka” betyder “jag har funnit [det]” på grekiska! Det sägs ju vara vad gammelgrekiska filosofen Arkimedes sa när han kom på att saker i vatten (ej nedtryckta) väger lika mycket som det vatten de tränger undan. “Flera gånger om” är förstås för att titeln innehåller “Seven” (sju).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För variationens skull hade jag inte tänkt gissa, men jag fick en sån bra idé att jag försöker ändå:

Cancer på japanska är GAN. GAN-DAMM är Gundam. Mobil är då Mobile., och Kostym är då Suit. Alltså Mobile Suit Gundam. Stora bokstäver på Kostym, Mobil, Cancer, Damm. Faaaast också stora på Lasse och Kan, så vettefan om de ska betyda något. Fast också ovanligt att skriva 6-siffriga telefonnummer som AAAA BB, så BB sticker ut. Alltså 00.

Alltså Mobile Suit Gundam 00. Det är mitt slutgiltiga svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

16 timmar sedan sa Soverejn:

När det kommer till Lasse så finns det någon karaktär i serien som heter så. Inte för att jag minns han eller nått men det stog ut.

Åh, vad fan, det gör det ju, det kom jag inte ihåg! Jag brukar bara tänka på “Hallelujah Baptism”… 😅

Okej då, nu ville jag försöka med en gåtform!

Jag är känd, men få vet vem jag är;
jag talar, men människor hör en annan;
min tid är morgonen mitt på dagen.
Vem är jag?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var nog för långsökt, så jag provar med att ge en bunt ordspråk! Förhoppningsvis ska det kunna ge en idé.

Alla är vi barn i början. Den enes död är den andres bröd. Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri. Den som lever får se. Det som göms i snö kommer upp i tö. En vandring på tusen mil börjar alltid med ett steg. Hellre fria en skyldig än fälla en oskyldig. Ingen rök utan eld. Kärt barn har många namn. Lärdom är mer värt än guld. Man blir aldrig gammal, bara äldre. Nöden är uppfinningarnas moder. Skenet bedrar. Skrattar bäst, som skrattar sist. Små grytor har också öron. Synden straffar sig själv. Även små grytor har öron.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...