Hoppa till innehåll
Anime.se

Gissa Anime Ledtråden


Soverejn
 Share

Rekommenderade inlägg

Vild chansning på One Piece

Motivering: Alla har hört talas om skatten One Piece men få vet vad det är. En del av ordspråken stämmer in i serien om man vinklar dem lite, t.ex är hjältarna pirater som oftast är elaka men de hjälper andra om de känner för det. One som kl 13:00 som är mitt på dagen? Serien har så många avsnitt så om op och ed är ca 3 min så kan jag tänka mig att de tillsammans har längre speltid än många serier. 

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa Klona:

Vild chansning på One Piece

Motivering: Alla har hört talas om skatten One Piece men få vet vad det är. En del av ordspråken stämmer in i serien om man vinklar dem lite, t.ex är hjältarna pirater som oftast är elaka men de hjälper andra om de känner för det. One som kl 13:00 som är mitt på dagen? Serien har så många avsnitt så om op och ed är ca 3 min så kan jag tänka mig att de tillsammans har längre speltid än många serier. 

Goda resonemang, så jag 💙:ade! Dock är det inte One Piece.

#1:

Jag är känd, men få vet vem jag är;
jag talar, men människor hör en annan;
min tid är morgonen mitt på dagen.
Vem är jag?

#2:

Alla är vi barn i början. Den enes död är den andres bröd. Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri. Den som lever får se. Det som göms i snö kommer upp i tö. En vandring på tusen mil börjar alltid med ett steg. Hellre fria en skyldig än fälla en oskyldig. Ingen rök utan eld. Kärt barn har många namn. Lärdom är mer värt än guld. Man blir aldrig gammal, bara äldre. Nöden är uppfinningarnas moder. Skenet bedrar. Skrattar bäst, som skrattar sist. Små grytor har också öron. Synden straffar sig själv.

#3:

Jag söker namnet på en animeserie som har mer OP/ED-speltid än de flesta andra serier har total speltid.

#4:

Jag söker namnet på en animeserie som har mer falltid än de flesta andra serier har speltid.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

#1: Ett verk som inkluderar en hemlig identitet.

#2: Ordspråk?

#3: En serie med ofantligt många avsnitt (minst över 100).

#4: Går att tolka som folk som faller, som slapstick -- eller den mer troliga: de löser fall!

#5: En indirekt referens till Conan Barbaren via den hyboriska tidsåldern.

#6: Ett fall per vecka i snitt sedan 1996 ger enorm total speltid!

Jag var inne på typ City Hunter-vägar innan jag insåg #5, så det måste ju för tusan vara Detektiven Conan!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa Voffe:

#1: Ett verk som inkluderar en hemlig identitet.

#2: Ordspråk?

#3: En serie med ofantligt många avsnitt (minst över 100).

#4: Går att tolka som folk som faller, som slapstick -- eller den mer troliga: de löser fall!

#5: En indirekt referens till Conan Barbaren via den hyboriska tidsåldern.

#6: Ett fall per vecka i snitt sedan 1996 ger enorm total speltid!

Jag var inne på typ City Hunter-vägar innan jag insåg #5, så det måste ju för tusan vara Detektiven Conan!

Mästerdetektiven Conan är rätt! Serien om en smart brottsutredande 17-årig Sherlock Holmes-wannabe som efter att ha bevittnat ett mord själv blir utsatt för ett mordförsök av ett brottssyndikat, men giftet gör att han får en sjuårings kropp. För att inte dra till sig brottssyndikatets uppmärksamhet antar han en ny identitet, “Conan”, och får bo hos sin barndomsvän och hennes fåniga pappa som är privatdetektiv, så att han kan hjälpa till med brottsfall och kanske få ledtrådar till brottssyndikatet och så småningom hitta ett botemedel.

För mer noggrann förklaring av ledtrådarna:

#1:

Jag är känd, men få vet vem jag är;
jag talar, men människor hör en annan;
min tid är morgonen mitt på dagen.
Vem är jag?

Alltså, här försökte jag med en gåta typ “Sfinxens gåta”, typ “på morgonen har jag fyra ben, på dagen har jag två ben, på kvällen har jag tre ben”, där svaret är “människan” för att tiderna som anges är livets stadier: spädbarn kryper på alla fyra, vuxna går på två ben, gamla går med käpp. Så rad 1: Conan är i verkligheten en känd figur, men i serien är det få som känner till hans verkliga identitet. Rad 2: oftast löser Conan mysterier genom att söva en vuxen och använda en röständrare så att de tror att det är den sovande som talar. Rad 3: “morgonen” är tidig barndom, “mitt på dagen” är vuxendom; han är vuxen i en sjuårings kropp. (Nog för att sjuttonåringar inte är vuxna vuxna, men närmare.) Rad 4 var ingen ledtråd.

#2:

Alla är vi barn i början. Den enes död är den andres bröd. Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri. Den som lever får se. Det som göms i snö kommer upp i tö. En vandring på tusen mil börjar alltid med ett steg. Hellre fria en skyldig än fälla en oskyldig. Ingen rök utan eld. Kärt barn har många namn. Lärdom är mer värt än guld. Man blir aldrig gammal, bara äldre. Nöden är uppfinningarnas moder. Skenet bedrar. Skrattar bäst, som skrattar sist. Små grytor har också öron. Synden straffar sig själv.

  • 7-åriga barnet Conan är internt 17-åriga Shin'ichi: Alla är vi barn i början. Kärt barn har många namn. Man blir aldrig gammal, bara äldre. Skenet bedrar. Små grytor har också öron.
  • Fokus är på att lösa brott och mysterier, oftast mord, och skipa rättvisa; ofta försöker brottslingarna komma undan genom något komplicerat alibi, ibland är mord dolda som självmord, men det finns inget perfekt brott när Conan är där: Den enes död är den andres bröd. Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri. Den som lever får se. Det som göms i snö kommer upp i tö. Hellre fria en skyldig än fälla en oskyldig. Ingen rök utan eld. Skenet bedrar. Skrattar bäst, som skrattar sist. Synden straffar sig själv.
  • Conan löser brott inte med styrka (fast ibland knockar han förvisso skurkar med fotbollar), utan med sitt intellekt och sin kunskap om allt möjligt (“X kan inte vara mördaren, för afrikanska flodsvalor flyger snabbare än kråkor!”): Lärdom är mer värt än guld. Nöden är uppfinningarnas moder.
  • Serien är mer än 900 avsnitt lång: En vandring på tusen mil börjar alltid med ett steg.

#3:

Jag söker namnet på en animeserie som har mer OP/ED-speltid än de flesta andra serier har total speltid.

Om man antar 3 minuter OP/ED per avsnitt (fast Conan har egentligen lite längre än så), och 22,5 minuter total speltid per avsnitt, så säger jag alltså “det är en serie på minst (22,5*13/3 =) 97,5 avsnitt”.

#4:

Jag söker namnet på en animeserie som har mer falltid än de flesta andra serier har speltid.

Precis som @Voffe listat ut så menar jag alltså brottsfall. 😉

#5:

Fastän mobiltelefoner lyser med sin frånvaro i seriens början så ska man inte luras att den utspelar sig under den hyboriska tidsåldern – nej, den utspelar sig nutid, alltid nutid.

Jag säger här indirekt att den är så gammal att de inte hade mobiltelefoner i de tidiga avsnitten, och som @Voffe klurat ut så refererar jag ju till Conan barbaren.

#6:

En anime som får Japan att se ut som världens brottscentrum.

Det måste ha skett fler än typ 500 mord under seriens gång sedan starten 1996, vilket är illa nog för att vara Japan/Tokyo, men om man då tänker sig att seriens interna kalender bara har tickat typ ett halvår, så innebär det väldigt många mord – och det är ju bara de mordfall som Conan lyckas bli inblandad i, det måste ju inträffa många, många mord som han aldrig får nys om, både på andra ställen i Tokyo och i andra städer!

Så, då var det avklarat. Om det blev för mycket “Fader Fouras” än vad @Soverejn hade tänkt så får jag be om ursäkt. 😅

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2018-10-02 vid 05:16 sa Sceleris:

Så, då var det avklarat. Om det blev för mycket “Fader Fouras” än vad @Soverejn hade tänkt så får jag be om ursäkt. 😅

Nej det är lugnt så länge man backar upp det med fler ledtrådar vilket du gjorde. Även om jag kan tycka det var lite väl  kryptiskt med ordspråken där så har jag faktiskt inte sett Detektiv Conan... Och Voffe tog den ju så jag kan ju inte klaga. Så nu får @Voffe komma med en ny ledtråd eller ge bollen till någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förklarar bollen död, först till kvarn med ny ledtråd! Jag kan också försöka tänka fram en bra ledtråd men om det är någon som håller på någon bra ledtråd får denna gärna träda fram!

Kan även tillägga att det är inga problem att gissa och om man gissar rätt eller lägger sin gissning kan man om man inte vill eller inte har tid att hålla i tråden, avsäga sig sin tur och ge bollen till någon annan. Men säg gärna till samtidigt som du gissar i så fall. 

 

 

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag gör väl ett försök här. :) Kul med lite nya saker.

#1
Indiana Jones hade varit avis om han sett den här skolans "källare", där döden blott är ett irritationsmoment i jakten på ett minne, ett liv, en katt... 

 

 

 

Redigerad av Ebhen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

#2
"Vart är jag? Vad gör jag här? Vad är "här" egentligen? Jag känner inte igen mig alls... Det är som om jag förflyttats till en annan värld. Jag vill bara hem! Eeh... vänta nu? Vart är hem egentligen? Vart kommer jag ifrån? Vad har hänt med mitt minne? Jag vet ju knappt ens vad jag heter!?!  Och vem fan är det där???" 

 

Redigerad av Ebhen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte rätt det heller, men det hade du nog på känn. ;) 

Nästa ledtråd här då... 

#3

Kärleken kommer och kärleken går,
ingen kan tyda dess lagar.
Men dej vill jag följa i vinter och vår
och alla min levnads dagar.
Mitt hjärta är ditt, 
ditt hjärta är mitt 
och aldrig jag lämnar det åter. 
Min lycka är din, 
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaa, det är betydligt klurigare att göra något sånt här, speciellt som man inte vill släppa ut för uppenbara saker. Men formen är svår... Gåtor, rebusar, dikter eller vad? Tål att funderas på lite till nästa gång man gör det så man har en bättre plan än den här. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...