Hoppa till innehåll
Anime.se

Gissa Anime Ledtråden


Soverejn
 Share

Rekommenderade inlägg

En magisk anime som inte alls är så hård som det kan låta på titeln.

Verket följer en omvänd huvudperson med hjärtat på fel ställe.

Huvudpersonens favoriter i livet: pengar, mat, och våld mot de som förtjänar det.

En av huvudpersonens följeslagare/rivaler är en stöddig orm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En magisk anime som inte alls är så hård som det kan låta på titeln.

Verket följer en omvänd huvudperson med hjärtat på fel ställe.

Huvudpersonens favoriter i livet: pengar, mat, och våld mot de som förtjänar det.

En av huvudpersonens följeslagare/rivaler är en stöddig orm.

Genre: fantasyäventyr med inslag av slapstick.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En magisk anime som inte alls är så hård som det kan låta på titeln.

Verket följer en omvänd huvudperson med hjärtat på fel ställe.

Huvudpersonens favoriter i livet: pengar, mat, och våld mot de som förtjänar det.

En av huvudpersonens följeslagare/rivaler är en stöddig orm.

Genre: fantasyäventyr med inslag av slapstick.

Till huvudpersonens mer egentliga följeslagare hör 1) en simpel svärdsman, 2) en stenhård kille, och 3) en rättvisans kämpe.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En magisk anime som inte alls är så hård som det kan låta på titeln.

Verket följer en omvänd huvudperson med hjärtat på fel ställe.

Huvudpersonens favoriter i livet: pengar, mat, och våld mot de som förtjänar det.

En av huvudpersonens följeslagare/rivaler är en stöddig orm.

Genre: fantasyäventyr med inslag av slapstick.

Till huvudpersonens mer egentliga följeslagare hör 1) en simpel svärdsman, 2) en stenhård kille, och 3) en rättvisans kämpe.

Originalet är en ännu oavslutad lättromanserie som började sent 1980-tal.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter lite funderade och en googling för att se om jag har någon substans alls för mitt påstående så gissar jag på Bastard!

Det var länge sen jag såg den men av det jag minns så var Dark Schnider en antihjälte som inte kändes som den typiskt snälla hjälten. Pengar är jag lite osäker på men han brukar våld mot de som förtjänar det.

Fantasy stämmer in men slapstick är jag lite osäker men jag vet att det fanns tendenser till det av det jag såg.

Vet att han först slogs mot en kille som sedan blev allierad med honom stämmer in på kriterierna som de 3 följeslagarna.

Som jag förstod det så håller den fortfarande på. Inte helt vattentätt inser jag nu men åtminstone en gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra gissning, men det är inte Bastard.

En magisk anime som inte alls är så hård som det kan låta på titeln.

Verket följer en omvänd huvudperson med hjärtat på fel ställe.

Huvudpersonens favoriter i livet: pengar, mat, och våld mot de som förtjänar det.

En av huvudpersonens följeslagare/rivaler är en stöddig orm.

Genre: fantasyäventyr med inslag av slapstick.

Till huvudpersonens mer egentliga följeslagare hör 1) en simpel svärdsman, 2) en stenhård kille, och 3) en rättvisans kämpe.

Originalet är en ännu oavslutad lättromanserie som började sent 1980-tal.

Vill man se all anime i denna franchise får man räkna med att det tar mer än 46 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att någon borde ha kunnat svaret vid det här laget, så utifall att någon håller tillbaka så kan jag ju skriva en påminnelse (min emfas):

Den 2018-10-07 vid 01:21 sa Soverejn:

Kan även tillägga att det är inga problem att gissa och om man gissar rätt eller lägger sin gissning kan man om man inte vill eller inte har tid att hålla i tråden, avsäga sig sin tur och ge bollen till någon annan. Men säg gärna till samtidigt som du gissar i så fall.

(M.a.o. man måste inte ta över även om man gissar rätt.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En magisk anime som inte alls är så hård som det kan låta på titeln.

Verket följer en omvänd huvudperson med hjärtat på fel ställe.

Huvudpersonens favoriter i livet: pengar, mat, och våld mot de som förtjänar det.

En av huvudpersonens följeslagare/rivaler är en stöddig orm.

Genre: fantasyäventyr med inslag av slapstick.

Till huvudpersonens mer egentliga följeslagare hör 1) en simpel svärdsman, 2) en stenhård kille, och 3) en rättvisans kämpe.

Originalet är en ännu oavslutad lättromanserie som började sent 1980-tal.

Vill man se all anime i denna franchise får man räkna med att det tar mer än 46 timmar.

Huvudpersonen är en tonårstjej som kallas vid många namn, men den mest pinsamma titeln? “Den rosa” (桃色).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En magisk anime som inte alls är så hård som det kan låta på titeln.

Verket följer en omvänd huvudperson med hjärtat på fel ställe.

Huvudpersonens favoriter i livet: pengar, mat, och våld mot de som förtjänar det.

En av huvudpersonens följeslagare/rivaler är en stöddig orm.

Genre: fantasyäventyr med inslag av slapstick.

Till huvudpersonens mer egentliga följeslagare hör 1) en simpel svärdsman, 2) en stenhård kille, och 3) en rättvisans kämpe.

Originalet är en ännu oavslutad lättromanserie som började sent 1980-tal.

Vill man se all anime i denna franchise får man räkna med att det tar mer än 46 timmar.

Huvudpersonen är en tonårstjej som kallas vid många namn, men den mest pinsamma titeln? “Den rosa” (桃色).

Ett annat ord för “omvänd” är “inverterad”. Och vet ni vad som är hårt? Metalliska föremål.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En magisk anime som inte alls är så hård som det kan låta på titeln.

Verket följer en omvänd huvudperson med hjärtat på fel ställe.

Huvudpersonens favoriter i livet: pengar, mat, och våld mot de som förtjänar det.

En av huvudpersonens följeslagare/rivaler är en stöddig orm.

Genre: fantasyäventyr med inslag av slapstick.

Till huvudpersonens mer egentliga följeslagare hör 1) en simpel svärdsman, 2) en stenhård kille, och 3) en rättvisans kämpe.

Originalet är en ännu oavslutad lättromanserie som började sent 1980-tal.

Vill man se all anime i denna franchise får man räkna med att det tar mer än 46 timmar.

Huvudpersonen är en tonårstjej som kallas vid många namn, men den mest pinsamma titeln? “Den rosa” (桃色).

Ett annat ord för “omvänd” är “inverterad”. Och vet ni vad som är hårt? Metalliska föremål.

O du mörkare än mörker, o du djupare än natt,
driven på kaosets hav o gyllene mörkerkung!
Härvid jag kallar dig, härvid jag edfäster dig!
Låt alla de hinder i vår väg, alla de dårar,
genom den kraft du och jag delar,
envar åtnjuta förintelse!

GIGA SLAVE!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ganska säker på att jag har rätt nu och det är kanske lite pinsamt att jag inte kunde komma på det tidigare men jag skyller att jag inte har varken sett animén eller läst så mycket om den. Jag gissar på Slayers. Motivation:

Av det jag har hört om Slayers så är det någon (gissar på huvudpersonen) som spränger saker i bitar och det kopplade jag när jag läste det som ser ut att vara en trollformel. Sen läste jag på MAL att hon heter Lina Inverse. 46 timmar låter som ett par säsonger eller ett långkörare, Slayers har en del säsonger och några spin-offs så inte helt omöjligt att det blir runt 46 timmars tittande om man vill se allt. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

9 timmar sedan sa Klona:

Ganska säker på att jag har rätt nu och det är kanske lite pinsamt att jag inte kunde komma på det tidigare men jag skyller att jag inte har varken sett animén eller läst så mycket om den. Jag gissar på Slayers.

Slayers är rätt! För någon som inte sett den så tycker jag att det var ungefär rätt tidpunkt att komma på det. Ledtrådsgenomgång:

  1. “Magisk” är alltså bokstavligt talat, alltså fantasy. Med att titeln låter “hård” syftar jag på trash metal-gruppen Slayer.
  2. “Omvänd huvudperson” syftar på hennes namn Lina Inverse (“invers” från “inversion” alltså “omvändning”); “hjärtat på fel ställe” syftar på att Lina är girig, våldsam (tänk: mot de som råkar kalla henne plattbröstad), och ett matvrak à la anime tidigt 90-tal.
  3. Se ovan.
  4. Berättelserna om Lina kommer i två varianter. I ena varianten hänger hon med en jämförligt odräglig kvinna som kallas för “Naga [den vita] ormen”. (Eng. “Naga the Serpent”.) Hon är alltså inte bokstavligt talat en orm.
  5. Självförklarande. Kan dock tillägga att de huvudsakliga berättelserna är fantasyäventyr med slapstick, medan de om Lina och Naga är mer fantasykomedier.
  6. På sina faktiska fantasyäventyr så färdas Lina med en godhjärtad men något dum svärdsman Gourry, en chimär med stenhud Zelgadis, och en rättvisebesatt prinsessa på flykt Amelia.
  7. Självförklarande. Det finns flera lättromanserier (av samma skapare): Slayers Special har 30 volymer 1991-2008; Slayers Smash har 5 volymer 2008-2011; Slayers Delicious har 4 volymer 1997-1999; Slayers Select har 5 volymer 2008-2010; huvudserien Slayers som började i en tidskrift 1989 hade 15 volymer 1990-2000, men volym 16 kom ut för en vecka sedan!
  8. Självförklarande. OAV-serierna och alla filmer förutom Premium (2001) handlar om Lina och Naga (= fristående prequel), medan TV-serierna (och Premium) handlar om Lina och Gourry m.fl. Jag beräknade speltiden till minst 46 timmar.
    1. Slayers 1995 har 26 avsnitt,
    2. timmeslång Slayers-film 1995,
    3. Slayers Next 1996 har 26 avsnitt,
    4. timmeslång Slayers Return-film 1996,
    5. 3 OAV-avsnitt Slayers Special 1996-1997,
    6. Slayers Try 1997 har 26 avsnitt,
    7. timmeslång Slayers Great-film 1997,
    8. timmeslång Slayers Gorgeous-film 1998,
    9. 3 OAV-avsnitt Slayers Excellent 1998-1999,
    10. halvtimmeslång Slayers Premium-film 2001,
    11. Slayers Revolution 2008 har 13 avsnitt,
    12. Slayers Evolution-R 2009 har 13 avsnitt.
  9. Självförklarande. Lina är något av en pojkflicka, så hon tyckte att den tjejiga trollkarlstiteln “Lina den rosa” var pinsam. Andra saker hon kallas för är “Banditdräparen” och “Drakstamparen”.
  10. Ledtrådar för ledtrådar 1-2.
  11. Det som gör Lina så fruktad bland banditer och övriga är hennes supermäktiga trollformler “Drag[on] Slave” och “Giga Slave”, den senare återgiven av mig. De är två av de termer som serien associeras med även bland animefans som inte sett den, åtminstone kring 1995-2005 nåt sånt, på ett sätt som andra termer inte var. (Alltså, “Lina Inverse? Slayers!” och “Dragon Slave? Slayers!”, kanske även “Naga the Serpent? Slayers!”, men inte “Gourry Gabriev? Slayers!”.)

Bonustrivia: Lina spelas av Megumi Hayashibara, som ju också spelar Rei Ayanami. Rei i det sena Evangelion-avsnittet med en dröm-Rei som var mycket mer känslosam kallas ibland för Lina-Rei (リナレイ), för att hon låter som Lina i den rollen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Intressant tankebana Sceleris, men det är inte Haruhi jag är ute efter.

  • ❤ , 22 & 💭
  • Man skulle kunna byta ut 22 i första ledtråden mot 8 och det skulle fungera, även om det fortfarande är långsökt. Samma sak om man subtraherar 8 från 22.
  • Säsong 2 "ba-dump"-ar på, slutar det tar det slut för dig
  • De häftigaste scenerna händer inte på riktigt, ur några karaktärers synvinkel är de bara fåniga.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Chūnibyō demo Koi ga Shitai! En annan Kyoani!

  •  , 22 & 💭 följer den amerikanska titeln, “Love, Chunibyo & Other Delusions”:
    • ❤ för Love,
    • , för ,.
    • 22 för… öh, Chuni (中二 högstadiet år 2)? Chū låter lite som “tju…go”, och ni betyder redan 2, så 22?
    • & för &.
    •  💭 för andra inbillningar.
  • 8 eller 22-8 istället för 22: 8 för åttonde klass (högstadiet år 2), 22-8=14 för fjortisar (åldern för chūnibyō).
  • "ba-dump": jag har inte sett säsong två, men amerikanska undertiteln är “Heart Throb”.
  • Figurerna låtsas utföra magisk action, men det är bara på låtsas.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...