Hoppa till innehåll
Anime.se

Gissa Anime Ledtråden


Soverejn
 Share

Rekommenderade inlägg

8 timmar sedan sa Ebhen:

Undrar om jag är ute på helt fel spår när jag gissar på att det är nån basket-serie? :) 

Det är inte ens en sportanime! 😺

#1

Vandrare, dina fotavtryck
är vägen, och inget annat;
vandrare, det finns ingen väg,
vägen bildas när man går.

— Antonio Machado (1912)

#2

░░░░░░░░░░░░░░░██

#3

👩🔰🗑

#4

Kesslersyndromet, även benämnt kesslereffekten, är ett händelseförlopp framställt av den amerikanske astrofysikern och före detta NASA-forskaren Donald J. Kessler. Han föreställde sig 1978 ett möjligt scenario där delar av rymdskrot kolliderar med varandra i den lägre jordomloppsbanan. Då detta inträffar, splittras skrotet upp i mindre delar, vilka kan spridas över ett större område och öka risken för vidare kollisioner, vilket i sin tur kan leda till skador på, och förstörelse av, exempelvis satelliter.
— Wikipedia

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa Ebhen:

Då slår jag till med Planetes. 😊 

Där fick du det.

Ledtrådsförklaring:

  1. En dikt om vandrare, eftersom grekiska “planētēs” betyder just “vandrare”. Planeter har ju heller ingen väg, deras omloppsbanor är påtagliga ting. Sen är det förstås så att själva serien bland annat handlar om att gå sin egen väg.
  2. En liten färgad ASCII-bild av månen med elektriska ljus, rymden med stjärnljus, ett lager av rymdskrot, och jorden (atmosfär, hav, land).
  3. En kvinna, det japanska nybörjarmärket, en sopkorg, en stjärna: Tanabe är nybörjare på avdelningen för sophantering i rymden.
  4. Till grund för serien är kesslersyndromet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Ledtråd 1: En berättelse som ger vänskap, möda och seger ett ansikte!

Ledtråd 2: En berättelse som ger uttrycket “den som väntar på något gott (etc)…” ett ansikte!

Ledtråd 3: En berättelse som ger ordspråket “G-pennan är mäktigare än svärdet” ett ansikte!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

22 timmar sedan sa Soverejn:

Bakuman? 

RÄTT!

Ledtrådsfacit:

#1: “Vänskap, möda och seger” (友情 努力 勝利) är mangatidningen Shōnen Jumps motto; det är den tidningen som Bakuman trycktes i, och den tidningen som seriens karaktärer aspirerade mot.

#2: Till seriens grundhandling hör att seriens tecknare och hans förälskelse lovar att gifta sig när de var för sig uppnått sina drömmar.

#3: En G-penna är en mangatecknarpenna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fan jag trodde någon skulle ta den, kanske var det för långsökt.... Huvudkaraktären har afro och har 2 saker gemensamt med Elon Musk kanske de 2 saker han är mest känd för. Huvudkaraktären är inte en excentriskt mång-miljonär förvisso, det kanske var lite vilseledande. Kom igen nu!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tesla och Spacex? (Spacex var den fjärde grejen jag kom att tänka på, efter Tesla, Paypal och Boring Company. 😅 )

Hm, om man drar det lite långt så var väl krullhårige Nanba Mutta bildesigner som blev astronaut, så det finns väl en bil- och rymd- och afrokoppling till Rymdbröder.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa Sceleris:

Tesla och Spacex? (Spacex var den fjärde grejen jag kom att tänka på, efter Tesla, Paypal och Boring Company. 😅 )

Hm, om man drar det lite långt så var väl krullhårige Nanba Mutta bildesigner som blev astronaut, så det finns väl en bil- och rymd- och afrokoppling till Rymdbröder.

Rymdbröder är rätt! 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...