Hoppa till innehåll
Anime.se

Julkalender 2018?


Stekeblad
 Share

Rekommenderade inlägg

Året börjar närma sig sitt slut, om två månader är det julafton och om drygt en börjar december. Den första december börjar, som de flesta barn vet, julkalendern. Vi har flera gånger anordnat en egen anime-julkalender, är ni intresserade av att ha en i år? I så fall posta era animeförslag här!

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra idé!

Jag började försöka hitta något julrelaterat och lämpligt från de senaste åren, men gick bet. Istället för att tvinga fram något halvdant bara för att någon säger ordet “jultomte” i avsnitt 8, så hade jag nog egentligen hellre gillat det om vi såg något som var Bra På Riktigt™, och något med Substans™, så att vi hade något att faktiskt diskutera. (“Herregud jag kan inte fatta att XXX! Tror ni att YYY?” “Nja, jag tror snarare ZZZ. Men wow! Jag kan knappt tåla mig tills avsnittet imorgon!”)

Här är bara några titlar som jag personligen har osett men är intresserad av, från närmare toppen av listan på en viss animedatabas: Gankutsuō (24), Made in Abyss (13), Mahō Tsukai no Yome (3+24), Master Keaton (24+15), Mushishi (26+1+11+10+1), Natsume Yūjinchō (13+13+13+13+11+11), Sangatsu no Lion (22+22), Shōjo Shūmatsu Ryokō (13), Shōwa Genroku Rakugo Shinjū (2+13+12), Sora yori mo Tōi Basho (13), Uchōten Kazoku (13+12), Uchū Senkan Yamato 2199 (26), Violet Evergarden (13).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är intresserad, det här typiskt bra saker för mig då jag blir "tvingad" att se på animé. Julserier i all ära men jag är gärna på att titta på något bra som förhoppningsvis ger mitt animéintresse en ny gnista. Ska försöka komma på några serier jag skulle vilja se men av dem Sceleris nämnde är jag intresserad av Made in Abyss Mushishi Uchū Senkan Yamato 2199. Återkommer mer potentiella serier att se på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2016 var ett av förslagen 24 utvalda Gintama avsnitt.

Kanske MathJuice kan ordna 24 utvalda julavsnitt från slice of life serier? 😄

Den 2018-10-25 vid 07:15 sa Sceleris:

Jag började försöka hitta något julrelaterat och lämpligt från de senaste åren, men gick bet. Istället för att tvinga fram något halvdant bara för att någon säger ordet “jultomte” i avsnitt 8, så hade jag nog egentligen hellre gillat det om vi såg något som var Bra På Riktigt™, och något med Substans™, så att vi hade något att faktiskt diskutera.

Håller helt med. Det är viktigare att det går att diskutera vad som händer i serien än att det är jultema.

Något annat jag tycker är viktigt är att serien som vi väljer att se ska gå att strömma lagligt.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

11 timmar sedan sa Stekeblad:

March Comes in Like a Lion

@Klona har redan sett den, minns att han skrivit om den någonstans, så även om jag själv vill se den så hade det nog varit trevligt med något annat för att få med honom också.

Knepigt, sånt här, att hitta något som ingen sett! 🤔 Skulle förvisso inte vara så svårt att skriva ett enkelt program för att korsjämföra animelistor.

Kan också vänta och se om @MathJuice hittar en massa slajs-julavsnitt! 😎

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu 24 stycken, varav några inte har något jul/vintertema. Var fräck nog att inkludera Ancient Magus Bride och Brave Witches, men funkar nog ändå rätt bra (självfallet spoilerfritt). Frågan är hur man ska kunna se dom. Lista utan inbördes ordning:

  1. Acchi Kocchi #10
  2. Azumanga Daioh #17
  3. Bakuon!! #8
  4. Gabriel DropOut #9
  5. Is the Order a rabbit? S1 #11
  6. K-On! S1 #7
  7. Kill Me Baby #10
  8. Kiniro Mosaic S1 #11
  9. Miss Kobayashi's Dragon Maid #10
  10. Comic Girls #10
  11. Girlfriend Kari #11
  12. Hinato Note #11
  13. Lucky Star #11
  14. Non Non Biyori #11
  15. Yuru Camp #11
  16. Yuru Yuri #7
  17. Seitokai Yakuindomo S1 #11
  18. Mahoutsukai no Yome #16
  19. Brave Witches #7
  20. Blend S #12
  21. New Game! #2
  22. Flying Witch #1
  23. Gekkan Shoujo Nozaki-kun #2
  24. Anne Happy #5
  • Gillar 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Roligt att du faktiskt gjorde en lista, jag skrev det mest på skämt!

När det kommer till ordningen föreslår jag att de med starkast jultema ses sist, dagarna före julafton.

Jag tycker listan ser bra ut, vad vi ska se har du postat, var vi kan se det återstår. Är det bestämt redan att vi kör på MathJuice lista eller går jag händelserna i förväg? Här är ett kalkylark med länkar till avsnitten. Jag har hittat var man kan se 17 av 24 avsnitt, förhoppningsvis går resten att hitta också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

15 timmar sedan sa MathJuice:

Acchi Kocchi, Kill Me Baby och Nozaki-kun finns på YouTube

Finns de officiellt på YouTube? Det är svårt att hitta officiella uppladdningar på YouTube, när man söker drunknar man i korta klipp och fan-uppladdningar.

 

7 timmar sedan sa Sceleris:
17 timmar sedan sa Stekeblad:

Är det bestämt redan att vi kör på MathJuice lista eller går jag händelserna i förväg?

Jag hade inte haft något emot att ha två julkalendrar: en SoL-blandning och en mer matnyttig.

För att kompensera att det inte blev någon julkalender förra året? Men en serie där vi kan diskutera vad som händer från avsnitt till avsnitt är fortfarande en bra ide. Det går inte så bra med lösryckta avsnitt från 2 dussin olika serier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Stekeblad:

För att kompensera att det inte blev någon julkalender förra året? Men en serie där vi kan diskutera vad som händer från avsnitt till avsnitt är fortfarande en bra ide. Det går inte så bra med lösryckta avsnitt från 2 dussin olika serier.

(Hihu, du började skriva text med vit bakgrund från “diskutera”. 😅 Antar att du klistrat in något.)

Jag tänkte det inte så mycket för att kompensera, utan bara för att vi helt enkelt skulle kunna. Nu hade jag tänkt skriva att vi hade två julkalendrar förut en gång, men jag hittar inte vilken det var. Jag nämner i 2008 års julkalendertråd att vi hade en alternativ sådan, men länken går till gamla forumsystemet. Jag kan ha syftat på att jag och doppler såg Evangelion och skulle spela in poddar (det blev en (1) inspelning, osläppt).

Men när jag kollar de gamla trådarna så får jag bekräftat en sak: jag har svårt att hålla mig intresserad av julkalenderval som är medelmåttiga serier (klarade ett (1) avsnitt Aoi Yori Aoshi) eller sånt jag redan sett (stod över Haibane Renmei, skippade Toradora, föll av Lain). Därför vill jag se något som är Bra På Riktigt™. Jag är med på att se lösryckta slajs-of-lajf-avsnitt (en del, åtminstone: de jag redan sett och de jag annars aldrig tänkt se), det är ett lätt åtagande, men jag vill se något nytt och fantastiskt – och diskutera det med er.

Två väldigt olika alternativ känns ganska överkomligt, tycker jag. En del som bara vill ha en lättsam julkalender får sitt, de som vill ha något tyngre får det, och vi som inte har något bättre för oss hinner se både och.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte mycket att säga till om det där, hoppas det blir en serie som är "Bra På Riktigt™" den här gången.

30 minuter sedan sa Sceleris:

(Hihu, du började skriva text med vit bakgrund från “diskutera”. 😅 Antar att du klistrat in något.)

(Jag klistrade mycket riktigt in något, men någon ändring i bakgrundsfärgen ser jag inte.Den är vit i inlägg som standard.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det någon mer än @Stekeblad och @Klona och jag som vill se en “diskussionsanime” i december?

Vänligen anmäl intresse, så kan vi komma fram till en titel.

Vi skulle f.ö. kunna separera idéerna: slice-of-life som officiell julkalender, och något annat som ett slags “månadens anime” för december.

20 timmar sedan sa Stekeblad:

(Jag klistrade mycket riktigt in något, men någon ändring i bakgrundsfärgen ser jag inte.Den är vit i inlägg som standard.)

Jag såg det när jag citerade dig:

waterfox_2018-11-05_15-52-53.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2018-11-04 vid 14:58 sa Stekeblad:

Finns de officiellt på YouTube? Det är svårt att hitta officiella uppladdningar på YouTube, när man söker drunknar man i korta klipp och fan-uppladdningar.

Officiellt nej, men med fulla episoder. I annat fall kan vi byta de få som inte hittats och hitta andra som finns på Crunchyroll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa MathJuice:

I annat fall kan vi byta de få som inte hittats och hitta andra som finns på Crunchyroll.

Kan vi (du) hitta några andra serier som finns tillgängliga lagligt, på Crunchyroll är någon annanstans, så vore det bra. Som den som tog initiativ till att ha en julkalender i år vill jag inte vara den som uppmuntrar andra att vara med och titta för att sedan tvinga deltagarna till att titta på piratsidor för att något avsnitt inte finns lagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hittade för Girlfriend Kari (det var under sitt surname Girlfriend Beta). Andra förslag för replacers:

DENKI-GAI: En typ av julavsnitt vid tredje episoden.

A Place Further Than the Universe: Å ena sidan lite snötema, å andra sidan så är det en resa i motsatt riktning i Antarktis. Kan vara rolig dock.

Anima Yell!: Aktuell och riktigt rolig så ville bara inkludera den.

Toradora!: Nog för att det var förra årets julkalender, men den är fortfarande så himla go! ( @Stekeblad jag tar all cred för denna lol :qb:)

Recovery of an MMO Junkie: Bästa julfirandet är det man kan ha i ett MMORPG.

YuruYuri: Snö och snuva!

  • Gillar 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, låt oss gå i trefas: Icke-julavsnitt, snöavsnitt och julavsnitt. Förslagen startordning:

  1. Flying Witch #1
  2. Anima Yell! #1
  3. New Game! #2
  4. Anne Happy #5
  5. A Place Further Than the Universe #1
  6. Blend S #12
  7. Non Non Biyori #11
  8. YuruYuri #7
  9. Comic Girls #10
  10. Bakuon!! #8
  11. Recovery of an MMO Junkie #1
  12. Hinato Note #11
  13. DENKI-GAI #3
  14. Kiniro Mosaic S1 #11
  15. Lucky Star #11
  16. Is the Order a rabbit? S1 #11
  17. K-On! S1 #7
  18. Yuru Camp #11
  19. Girlfriend Kari #11
  20. Miss Kobayashi's Dragon Maid #10
  21. Gabriel DropOut #9
  22. Brave Witches #7
  23. Mahoutsukai no Yome #16
  24. Toradora! #19
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2018-11-05 vid 15:58 sa Sceleris:

Vi skulle f.ö. kunna separera idéerna: slice-of-life som officiell julkalender, och något annat som ett slags “månadens anime” för december.

Efter att ha funderat på det en del så låter det som en bättre ide än dubbla kalendrar. Att se 2 avsnitt varje dag + diskutera den ena kan nog bli lite för mycket för att hinna med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

11 timmar sedan sa Stekeblad:

Efter att ha funderat på det en del så låter det som en bättre ide än dubbla kalendrar. Att se 2 avsnitt varje dag + diskutera den ena kan nog bli lite för mycket för att hinna med.

Fast det jag tänkte mig skulle i princip bli så, bara med ett annat namn. ('-') Men vi kan ta det i januari.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...