Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Julkalender 2018: Slice of Life-avsnitt med snö/vinter tema


Stekeblad
 Share

Rekommenderade inlägg

Välkommen till årets Slice of Life-kalender julkalender

Till skillnad från tidigare år ska vi inte se en specifik serie, i år blir det 24 utvalda avsnitt från olika serier inom genren Slice of Life. Bortsett från ett par i början har alla avsnitt ett snö eller vintertema. Avsnitten är handplockade av MathJuice.

På lördag är det den första december och då drar vi igång, först ut är första avsnittet av Anima yell!

Här är en lista över alla avsnitt och länkar till dem

  • Gillar 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är kalendern igång! Jag tycker Anima Yell gav en bra start, avsnittet var roligt att se på. Nu fanns det ingen snö i avsnittet (avsnittet utspelar sig i april...) men jag ser heller ingen snö utanför fönstret. Håll ut, snön kommer.

Mer om avsnittet:

Spoiler

Uttrycket "Goody-two-shoes" dyker upp i avsnittet, men vad betyder det?
two-shoes.thumb.png.b21eadd6cd2652ee6bb2f0202eb5e037.png
Jag googlade på det och hittade en 250 år gammal bok och någon som översätter goody-two-shoes till "Viktigpetter". Urban dictionary har också en definition men den verkar väldigt extrem.

Huvudkaraktären får nog öva lite på sin chair cheerleading:

chairing.thumb.png.8593e6a013a86531d39c1910b71662bc.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anima Yell är en skön liten bubblare denna säsong som förtjänar en titt. Den lutar mer åt ren 4koma humor och har en skön känsla mellan karaktärerna. Den passar även den som inte är så inne på cheerleading och gör en rolig grej med det samtidigt. Att MCn blir en fågel emellanåt är en fin bonus. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Flying Witch är en skön lantlig känsla fylld med kramar och småspratt. Häxor är inte så farligt tabu eller farliga som sagorna säger. Första avsnittet ger en mjukstart för vad som kan förväntas senare i serien, men det bästa är Chinatsus och Naos reaktion på när de får reda på att Makoto är en häxa. Som dag och natt. =3 Skön musik också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste säga att det tar lite emot att titta på de här serierna då jag har som princip att titta klart på en serie som jag väl börjar se men jag kommer inte kunna börja titta på 24 st slice-of-life serier. Om jag hittar en serie jag verkligen fastnar för kommer jag se vidare på den.

Anima Yell:  En sprallig och hjälpsam tjej som vill börja med cheerleading efter att ha sett en show. Nytt ämne men premissen har använts förr och jag tycker att den gör det på ett helt okej sätt. Kohane får pluspoäng för att vara ihärdig och godhjärtad men jag blir inte så dragen till serien och inte speciellt intresserad av att se om de får ihop en klubb eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucka nummer 3 bjuder på New Game! En personlig favorit som fokuserar på Aoba och hennes vänner i ett designteam för en spelutvecklare. Valde denna episod just för att den ger mer klarhet i företaget, har en övergående introduktion, en firmafest...och förstås massvis med Hifumin!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Idag är det Anne Happy! En personlig favorit om skolungdomar med olika otur som samlas i samma klass: The Happiness Class. Vad är tokigast, att alla har otur eller deras kurser??

Vanligtvis så följer man trion Hibari, Botan och Hanako, men just denna gång fokuserar vi på den udda duon Hibiki och Ren. Lite barndomsminnen blandat med ovanlig panik från Hibari ger en fin inramning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fortfarande lite efter men jag tar ikapp sakta men säkert!

Flying Witch: Jag blandade först ihop den med Witch Craft Works men insåg snabbt att jag blandat ihop dem. Den var mysig och charmig och det här är faktiskt en serie som jag kan tänka mig att fortsätta se på. Jag kan tänka mig att det är en bra serie att titta på efter en stressig dag och man behöver varva ner, speciellt Makotos röst var lugnande. Mandrake scenen var ganska rolig den med.

New Game!: En tjej som arbetar med uppföljaren till spelet som fångade hennes intresse som barn. Även den här var ganska bra och trots att man hoppade in andra avsnittet så tyckte jag inte att jag saknade något. Termerna tyckte jag förklarades ganska bra i förbifarten utan att kännas alltför konstigt, man kan ju faktiskt vara grafiker utan att veta vad NPC är. Sen när det var dags för party blev jag inte besviken att en av tjejerna däckade efter ett glas och den traditionella dricker-upp-all-öl-i-ett-svep-och-sen-gör-något-läte, jag tror den checkade in på alla typiska "hur man dricker i Japan". Kanske skulle kunna följa den om jag inte hade så mycket att göra och att jag redan ligger efter med serier jag vill se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns ingen återvändo @Klona, lista dem! :qb:

I dag så var det en av de få jag inte har sett, A Place Further Than the Universe. Det är meningen att handla om en resa till Antarktis. Det är något udda mål som blir lite klarare efter avsnittet i sig. Det handlar om en miljon yen, en bok med samma namn...och en försvunnen mamma. Serien i sig verkar rolig och har något skönt gående med det, och animationen känns som en mix mellan Your Name och Little Witch Academia (om den analogin funkar nu). Lite synd att det är mot Sydpolen och inte Nordpolen, men lite vintertema ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blend S: Den enda stora memen. Vi har ett café fullt med unika anställda som rollspelar karaktärer när dom serverar. Just att sista avsnittet visas kanske inte ger någon större inblick i deras vardag och kanske några skämt som inte känns igen om man inte följt med, men vi får lite snöaction (och ja, Hideri är en fälla). Inte direkt några spoilers då det i ren slice of life anda är ganska löst anknutet och man som tittare ganska tidigt kan gissa sig fram.

I övrigt är serien ganska öppen med vad den vill visa och gillar att spela Maikas trumfkort, men det är nödvändigtvis inte dåligt. Vissa hade det svårt att verkligen börja med serien så vi får se om lite snowboarding ändrar deras utsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anne Happy!: Det fungerade ganska bra att titta på det här avsnittet trots att man inte har sett de tidigare avsnitten. Det var bara vid tillbakablicken som jag gärna hade förstått saken bakom. Vi fick mest följa huvudpersonen och hennes "fiende" eftersom hon kom före huvudpersonen till skolan. Jag vet inte oddsen att alla med otur samlas i samma klass. Den var helt okej men inte den roligaste av serierna som vi tittar på nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Non non Biyori: Även i en liten by någonstans med en enda skola och som har totalt fem elever, alla i olika årskurser, händer det saker. I dagens avsnitt är det övernattning på skolan och skidåkning som gäller.

Renge säger så konstiga saker ibland:

Spoiler

image.thumb.png.20a24af7e49610f4d288655ba5481e3d.png

Jag har sett serien tidigare och att Renge säger konstiga saker hör till det normala. 

Jag började fundera på vad "No mud boats!" kunde betyda något, likt goody-two-shoes i Anima Yell!

Strax före tillfället bilden är tagen från så hade de en handuppräckning om vilka som åkt skidor förr, alla räcker upp handen. Ändå tar Natsumi rollen som skidinstruktör. "No mud boats!" är inte något som Renge bara kastar ur sig, det kommer från en japansk folksaga. Det ska tolkas som att Renge är den enda som inser att en skidinstruktör som inte kan åka skidor antagligen inte är en speciellt bra skidinstruktör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yuru Yuri: En ren slice of life som bollar mellan olika impulser av vad den täta gruppen vänner kommer på. Ett gott exempel är denna episod som handlar om random dating. Jul i Japan är mer romantisk än den svenska traditionella julen, så istället för Kalle Anka och julbord handlar det mycket om dejts. Nu blir det en impulsiv blandning av karaktärer som får hitta på något. På något vis så är Ayano och Yui en fin liten inramning där de sitter lite tyst på bänken. Kavaj!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Comic Girls: Fyra mangakas i skolåldern bor i samma dorm. De har olika genrer och talanger och mitt bland dom finns "Kaos-chan" som är lite på djupt vatten med sina förslag, så detta togs upp som att det skulle vara en bra upplevelse för henne att kunna påverkas och peppas för att äntligen få sin debut. Just detta julavsnitt handlar om Rukkis julångest och Tsubasas dolda sida...

Varm serie som är riktigt rolig. Rekommenderas varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sett ikapp några av serierna.

A Place Further Than the Universe: var trevlig att se på, jag håller med Mathjuice förklaring på stilen. Även den här serien skulle jag kunna tänka mig att se fler avsnitt av. Första avsnittet hade en bra balans mellan dagliga saker och mer allvarliga saker, inget direkt dramatiskt men ändå. Jag är intresserad av hur det går till när de får följa med på expeditionen, jag tror inte att pengarna skulle räcka för att bara hänga med men det återstår att se.

Blend S: Serien som blev känd som en meme, helt okej avsnitt. Mysigt med vinter och även om avsnittet kändes fristående så kan jag inte släppa känslan av jag missar så mycket när man hoppar in på sista avsnittet. Kommer högst troligt inte se på något mer avsnitt men trevligt ändå att se ett avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bakuon!!: Keions på motorcyklar firar jul på bästa sätt. Den rika skaffar (eller försöker i alla fall skaffa) sitt körkort och slutar med stödhjul. Vi får även se att Jesus kör en Harley-Davidson. En riktigt skön serie även om man inte vet så mycket om motorcyklar.

Sen så vet jag inte om det är en bra idé att hälla varmvatten på cylinder och topplock för en varm start. Jag menar vi snackar ju tändstift och elstart som kan krångla. Kan någon svaret på detta? Väldigt tacksamt om möjligt. :colonthree:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Recovery of an MMO Junkie: Är det en isekai eller inte, det är frågan. Men vad vi får är en serie om en NEET och hennes relation med personerna i ett MMO och de i verkliga livet. Min favorit är hennes reaktioner IRL och storyn är en rätt så fin och wholesome en. Plus att öppningstemat är så grymt bra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hinako Note: Ni kan inte ignorera den lilla teatergruppen längre! Lantflickan Hinako flyttar till stan för att lära sig teater och bli bättre på att prata med människor. Även känd som T-pose the animation, Hinako Note är en liten pärla med söta chibi moments blandat med lite insinuerande komedi...Just ja, detta avsnitt har en levande ren också!

Case in point:

hinakolul.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var lite svårt att bli inkastad i DENKI-GAI: Jag hade problem med att förstå bandet mellan karaktärerna först, de jobbar i samma bokaffär. Eller jobbar några bara deltid? Jag skymtade skolbadkläder i introt.

Bokaffären hade jul/mellandags/nyårs rea som lockade massvis med kunder, så många att flera i personalen oroade sig hela tiden för att bli ihjältrampade (minst en blev så illa skadad att denne inte kunde fortsätta jobba). Inte en liten skillnad från tidigare i avsnittet då de fick stå utanför i kylan och försöka locka in kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DENKI-GAI: Som tidigare nämnt så var det förvirrat att bli inkastad mitt i. Jag hade tidigare skimmat igenom lite av första avsnittet för ett tag sen, men relationerna är lite annorlunda än vad jag kom ihåg. Rapid fire-skämt ger dock bonuspoäng och gör den till en mindre seriös serie. Men vem är största tölpen, direktörn eller Hio?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...