Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Julkalender 2018: Slice of Life-avsnitt med snö/vinter tema


Stekeblad
 Share

Rekommenderade inlägg

8 timmar sedan sa MathJuice:

Kollade just länkarna och det verkar som om Lucky Star inte har kvar sina avsnitt. Vad händer på Crunchyroll?

Ah just, det hade jag inte tänkt på: Crunchyroll hade ju ett partnerskap med Funimation hösten 2016 som sades upp nu i vinter, där Crunchyroll fick strömma ett urval av deras anime. Lucky Star var en av dem. (Fånigt det här med att Funimation tydligen har rättigheterna för Lucky Star även i Europa, men på Funimations egen webbsajt så är deras “content not available in” vårt land. Fan, piratkopiera skiten med gott samvete då.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Is the Order a Rabbit?: En till sötis om ett gäng flickor som jobbar på olika cafés (Chino, Cocoa och Rize jobbar på the Rabbit House, Chiya på Ama Usa An, och Sharo på Fleur de Lapin). De är ute och julshoppar service samtidigt som förslaget dyker upp att ha en julfest på kvällen. Dock så blir det fullt tryck på Rabbit House och alla hoppar in och gör sitt bästa. Just ja, Chino's farfar har också blivit typ reinkarnerad till en kanin som ser ut som en hårboll...

Rolig, charmig och med ständig topphumör är det en vacker serie som bör ses av alla moéblob-fans. Och nu ser jag att jag har en vana att posta med klipp som bevis på vad man missar så varför bryta på trenden (inte från detta avsnitt dock).

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

16 December och ytterligare en serie jag inte sett tidigare.

I vilken sorts fantasivärld utspelar sig Is the order a rabbit?! Det finns ju en pratande snöbollshatt, som inte smälter! Har det hänt något med caféts ägare (eller före detta ägare)? Svar (spoiler) På MyAnimeList står det :"Tippy is the grandfather of Chino"*

18:40: Snöbollehatten säger "I've never seen Rabbit House so full of life."
18:43: Servitrisen bredvid hoppar till
18:46: Servitrisen bredvid säger "I can clearly here the master's voice. This is a night of miracles!"

Snöboll? Det ser definitivt ut mer som en snöboll än en katt eller något annat djur!

image.png.ba541172e90e9dbb3552fe4befb88d25.png

I början av avsnittet bar en av karaktärerna snöbollen på huvudet vilket är konstigt. (Det skulle vara konstigt om det var en katt också...)

Enligt MyAnimeList så är det visst "a female angora rabbit"*. Det är konstigt att ha kaniner på huvudet också... fast jag tycker fortfarande det ser ut som en snöboll!

*källa: https://myanimelist.net/character/103091/Tippy

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yuru Yuri San☆Hai!: Märkte nu att vi har dubbelt Yuru Yuri och att detta är mera ett snöavsnitt, nåja nåja. Lek i snö, misslyckad kotetsu och förkylningar ahoy. Ju mer säsonger desto mer blir denna serie mer lugnare och tillbakalutad. Just idag är det fullt fokus på Kyoko som den coola personen. Men också professionell snöskotning!

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Girlfriend Kari: Det här kan vara lite förvirrande då serien innefattar många karaktärer, men detta avsnitt fokuserar på en särskilt utstickande individ. Chloe, en fransk utbytesstudent, är livlig och nyfiken angående japansk kultur och har då påverkat livet hos flera av eleverna (tänk er en fransk version av Kujou Karen från Kiniro Mosaic, samma VA dessutom). Just nu är hon deppig och de andra vill ju förstås hjälpa till. Orsaken är att hon ombeds flytta hem till Frankrike. Så avsnittet handlar dels om att få henne att stanna kvar, dels att få ihop ett julparty för att fira tillsammans en sista gång.

Det kan ses som en standard moeblob episod, men slutet är värt det så häng inte läpp ännu. I övrigt är serien kanske en hård nöt för "casuals" inom slice of life att riktigt komma in i, men förhoppningsvis hjälper detta avsnitt att introducera er till en ny typ av serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har lyckats ganska bra att hålla mig i fas men har sett avsnitten så sent så har inte hunnit skriva något på ett tag. Recovery of an MMO Junkie var lika mysig som jag mindes att den var och jag gillar introt, speciellt det där gitarriffet går jag verkligen igång på. 

Förutom den så har jag inte fastnat nämnvärt över någon av serierna men det är ganska förståeligt då de senare ofta har varit senare avsnitt i serien. De är säkert jättetrevliga men jag tror att det kan behöva runt 2-3 avsnitt för att man ska fastna för karaktärerna samt att jag inte riktigt känner att jag har ett slice of life sug i mitt liv just nu.  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Miss Kobayashi's Dragon Maid: Förra årets darling inom slice of life gör en julcomeback! Drakar från en fantasyvärld (reverse isekai??) tar sig in i vår värld för att leva lugnt bland människor...eller mest runt Kobayashi. Och nu bestämmer dom sig för att göra en julshow för de äldre. Bästa showen ever, bästa skådespelare i Kanna.

 b72e552ec07d043669efa597ee00f0acbca95d7c

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Girlfriend Kari: Utöver en klasskompis från Frankrike verkar det som om de har en annan från Slovenien:

[bilder]

Spoiler

image.png.275d154a8680fdc9e96bb325a49ed600.png

image.png.5788e6269d3b624e2a2b27084e6420c5.png

Och hur Miss Kobayashi's Dragon Maid kan få den lilla flickan som säljer tändstickor till något helt annat var riktigt roligt att se. Det som började med en liten oskyldig ändring i manus så att den lilla flickan är en magical girl blev snabbt tillägg av drakar och samurajer.

[bild]

Spoiler

image.png.93634d083b60e2cf962577b11f4bac7d.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gabriel DropOut: En av de roligaste inom genren på länge, Gabriel DropOut följer änglar och demoner som efter examen hamnar på Jorden för att lära sig leva i människosamhället.

I denna julspecial sker järntvättning av Satania så hon inte får ihop att Christmas = Jesus Kristus födelsedag. Vi får också se varför Vigne är best girl och Gabriels söta fylla. Så hur mycket alkohol är det i amazake? Ironiskt nog sägs det vara bra mot bakfylla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Brave Witches: Även i krigstidens St. Petersburg så vill man känna julstämning. Finska Nikka (eller Suomus som Finland heter i detta universum) vill att Hikari ska få uppleva basens årliga festival, trots att förråden står tomma och att försändelserna är utom räckhåll.

Ett perfekt exempel på att serien utöver sitt actionäventyrande har en fin sida slice of life att bidra med här och var. Höjdpunkterna var Krupinskis misslyckanden och slädåkningen på morgonen. Silver haired fox lol.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snart i mål!

The Ancient Magus' Bride: Riktigt intressant bubblare som pryder sig som en slice of life även om det skulle täcka en mer fantasy-inriktad um...inriktning. Den gillar att mixa båda genrer med ett ganska så mörkt tema, likt gamla sägnen och sagor. I detta avsnitt ser vi Yule som dyker upp inför julen. Verkar vara baserat på midvintersblot och traditionen att bränna en "yule log" på ett hjärta. Vad det har att göra med tvillingar vet jag dock inte...

Riktigt sagolik om än lite tragisk, Chise's resa är ändå en fantastisk serie att följa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Miss Kobayashi's Dragon Maid: En hajpad serie från Kyoani som jag inte såg på då jag brukar missa deras bra serier och se deras mediokra serier. Fungerade bra som standalone avsnitt då jag kom in i det direkt och det var roligt på sina håll. Speciellt hur de lyckades trycka in alla deras idéer till svavelflickan. Kan tänka mig att se vidare på den.

Gabriel Dropout: Även detta avsnitt fungerade bra, kanske lite för att jag visste lite om serien sedan tidigare men det är mest seriens premiss. Smårolig på sina håll med hjärntvättning och smuggling av illegala saker. Lite synd att Satanias plan att infiltrera himmelen gick i stöpet, det hade varit underhållande att se.

Brave Witches: En serie som jag hart hört talas om men aldrig sett, avsnitt vi såg var ungefär som jag hade förväntat mig att det skulle vara. Lite humor och lek mellan uppdragen och det behöver nog alla för att sen kunna kämpa på 100%. I sann animé-anda så hjälper alla till att ordna saker så att Hikari kan få uppleva festivalen. Legenden om rävflickan var det bästa med avsnittet.

The Ancient Magus' Bride: Näst sista serien för den här julkalendern och ett riktigt bra avsnitt. Jag hade nästan glömt bort hur mysig den här serien är, den liksom inger lugn att bara titta på den. Ingen dålig merit då väldigt många människor stressar för att allting ska bli så bra som möjligt under julafton och juldagen. Chise är däremot lugn som vanligt även om det tar en stund innan hon hittar en bra present till Elias. 

En dag kvar och jag är lite kluven över sista serien i julkalendern, jag vill minnas att jag älskade det avsnittet men det var för kanske sju år sedan! Kommer jag tycka att det är lika bra idag som då? Det återstår att se, om inte annat har jag en anledning att se om serien om jag nu inte tycker att den är lika bra då allt som händer innan bygger upp avsnittet så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har suttit och läst på Wikipedia en stund nu om yule och yule log är. Tvillingarna sägere inte att de ska "bränna en yulestock på ett hjärta" utan "set the Yule log ablaze in your hearth" eller på svenska "Tänd Yulestocken i er eldstad". Jag fattar det som att en yulestock är en stor träbit som ska brinna i flera dygn och när den nästan brunnit upp släcker man den. Man har biten som är kvar stående hemma som ett skydd mot tandverk, oväder, sjukdom med mera. Vid nästa yulefirande använder man förra årets stock för att tända den nya.

image.png.56698490c4b3c2d6e34f91c38ed1c286.png

Jag hade en teori om var tvillingfåglarna kommer ifrån, fast den sprack efter lite mer efterforskning så nu ligger den i spoilern. (Den har med Oden och Tomten att göra)

Spoiler

Asaguden Oden har många namn och ett par av dem relaterar till yule:

Jólnir, Jölnir -> "Yule figure"
Jölfuðr, Jölföðr -> "Yule father"

Oden har två korpar, Hugin och Munin. Fåglarna i avsnittet ser inte ut som korpar, men det är inte så noga, de tjänar Yule.

Jag läser också att ordet jul kan komma från yule, så betyder det att Oden är jultomten?

Jölfuðr -> Yule father -> julefar -> jultomten

Istället tar mitt sökande mig till en religion som kallas Wicca som uppstod i England under första halvan av 1900-talet. Serien skulle kunna utspela sig ungefär vid den tiden. I England säger de själva att de är i avsnittet.

I Wicca tror man en gud och en gudinna, guden kallas "The Horned God", är solens gud och ses ibland som en treenighet av "Ungdom, Fadern och den gamla mannen". Gudinnan är månens gudinna och likt The Horned One är hon en treenighet men av "Jungfrun, Modern och kärringen" men också treenigheten "Our Lady of Tears, the Lady of Sighs and Our Lady of Darkness"

Men hur är detta relaterat till Yule? Se följande stycke från Wikipedia-artikeln om Horned God:

"In Wicca the cycle of the seasons is celebrated during eight sabbats called The Wheel of the Year. The seasonal cycle is imagined to follow the relationship between the Horned God and the Goddess. The Horned God is born in winter, impregnates the Goddess and then dies during the autumn and winter months and is then reborn by the Goddess at Yule."

Så, tillbaka till vad fågeltvillingarna sa i avsnittet, här är fyra rader av vad de sagt och en sammanfattning av hur det verkar koppla till Wicca:

  • The sun is the light for the early sleepers: The Horned One är solens gud
  • The moon and the stars are light fir the night owls: Gudinnan är månens gud
  • Complete all the rituals by night, the night of yule comes: Yuledagen är den dagen som The Horned One återföds
  • Before the Horned God and his Dark Lady walk the earth: Dark Lady, eller Lady of Darkness, ett av Gudinnans namn

För mer läsning så är här ytterligare två Wikipedia-artiklar jag använt mig av: Wiccan views of divinity och Triple Goddess

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Naruhodo!

Toradora: Sista luckan min'na. Bittersött in i det sista från förra årets julkalender och kanske de värsta timingen för alla inblandade, riktigt tungt att se gråt så här tidigt på morgonen. Vi vet dock bättre, och sen så är serien fortfarande stabil. ~My silky love~

Innan julkalendern officiellt är slut så måste ni fånga avsnittet med Musse Piggs husvagnssemester, tjuren Ferdinand och tomteverkstan!

God jul allesammans!

1512512222_rWUJ1s.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Toradora: Jag visste vad som väntade mig under sista avsnittet så jag såg det på kvällen istället, skämt åsido. Lite som jag var rädd för så blev jag inte tagen av avsnittet lika mycket som första gången men det beror dels på att jag inte sett serien så jag har inte fått samma känslor för karaktärerna och sen visste jag vad som skulle hända. Riktigt mysigt avsnitt med en bitterljuv smak och perfekt sätt att avsluta julkalendern. 

Jag tror jag endast hade sett 3 eller 4 serier så nästan alla avsnitt var en ny upplevelse för mig. Det finns några som jag skulle kunna tänka mig att se vidare på men det beror lite på mitt humör om jag är sugen på slice-of-life eller inte. Jag vill tacka er för att ni tog er tiden att sätta ihop det här och det var ett intressant koncept. Kan bli lite svårt att diskutera avsnittet när man bara ser ett enda avsnitt men om man är ute efter att få upp ögonen för serier och sprida julglädje så fungerar det utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...