Hoppa till innehåll
Ebhen

Mordbrand på Kyoto animation

Rekommenderade inlägg

Skräcken som slog in i hjärtat när man vaknade och kollade in nyheterna... 

Över 20 döda när studion sattes i brand av en galning. 😱😭 Vad är det för fel på folk? 

_w1700.jpg

https://japantoday.com/category/crime/At-least-23-confirmed-or-presumed-dead-after-man-sets-fire-to-Kyoto-anime-studio

Redigerad av Ebhen
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Eller hur vad är det för fel på vissa! 

Men ja sånt som händer.... finns iallafall en gofundme som folk donerar till för att försöka stödja de drabbade. Så det är skön att se att communityn ställer upp för varandra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Sånt som händer?? Det är väl lite slentrianmässig syn på världen? Oops... 30+ oskyldiga serietecknarnördar strök med... Sånt man får räkna med... 

Undrar vad de hade för brandskydd egentligen. Såg inga brandstwgsr på huset eller någonting. Fanns det inget sprinklersystem? Borde ju varit en given grej på ett företag.

Lite tidigt med donationer inan studion ens hunnit uttala sig om händelsen. De kanske inte ens tänker ta emot det. Men tanken är fin att hjälpa de drabbade på alla sätt man kan och visa stöd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
1 timme sedan sa Ebhen:

Sånt som händer?? Det är väl lite slentrianmässig syn på världen? Oops... 30+ oskyldiga serietecknarnördar strök med... Sånt man får räkna med..

Orättvisa mord på oskyldiga främlingar är sånt som händer. Bara för att ta några nyliga massmord:

• 3 juni: militär i Sudan skjuter mot demonstranter, dödar fler än 128.
  • 10 juni: milis anfaller en by i Mali, dödar 35.
  • 17 juni: självmordsbombare i Nigeria dödar 30 och skadar 40 som samlats för att titta på fotboll.
  • 1 juli: attack på befolkad gata i Afghanistan dödar 40 och skadar fler än 100.
  • 7 juli: bilbomb nära en skola i Afghanistan dödar 14 och skadar 180.

Varje enskilt mord är en tragedi, men medlidandet klarar inte hur mycket som helst (och jag tycker inte att man ska vara så kall att säga att den ena folkgruppen av främlingar är viktigare än den andra, för att de råkar arbeta med en underhållningsform som vi personligen gillar).

I vilket fall så är vi hjälplösa, maktlösa. Med vissa dåd kan man argumentera för att ett hetsigt klimat (typ utmåla någon/några som faror för/cancersvulster på samhället) ökar risken för att knäppskallar tar det extra steget till våld, men det här verkar bara vara omotiverat (förutom vansinne, en galnings fixering). Alltså, vid en attack mot en synagoga eller moské kan man åtminstone åta sig att motarbeta illvilliga konspirationsteorier om judar eller misstänkliggörande av muslimer som grupp för dämpa den hetsen, men jag vet inte av att folk hetsat mot Kyoto Animation.

Så vad kan man göra annat än att distanserat beklaga situationen?

1 timme sedan sa Ebhen:

Undrar vad de hade för brandskydd egentligen. Såg inga brandstwgsr på huset eller någonting. Fanns det inget sprinklersystem? Borde ju varit en given grej på ett företag.

“The building is also noted to have had no deficiencies in fire safety compliance during its last inspection on 17 October 2018” enligt Wikipedia, men mördaren använde 40 liter bensin mot ett kontor som förmodligen innehåller ordentliga mängder papper och sådant (och där bensinen hälldes hjälper förstås inte vattensläckning), så man kan tänka sig att förloppet var hastigt.

1 timme sedan sa Ebhen:

Lite tidigt med donationer inan studion ens hunnit uttala sig om händelsen. De kanske inte ens tänker ta emot det.

Jo, det känns väldigt amerikanskt. Typ att utgå från att vara ett offer för ett brott eller en olycka innebär ekonomisk utsatthet.

Men, ja, jo, även om offren får kompensation genom vanliga medel så hade det inte känts fel om de fick donationerna också, även om det är mer ett symboliskt stöd. (Just nu har de samlat in strax under 8,5 miljoner SEK, vilket utslaget på de 35 skadade och de 33 dödas familjer blir 125 000 SEK.)

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Ebhen jag menade inget illa med det jag skrev ^^ men skulle absolut formulerat mig bättre! Men det är klart jag också är ledsen. Inte bara för att kyoto animation har gjort många serier som jag tycker om. Utan att många familjer blev påverkade genom att förlora någon de älskar..

Redigerad av Ninio
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
31 minuter sedan sa Sceleris:

... men jag vet inte av att folk hetsat mot Kyoto Animation.

“The building is also noted to have had no deficiencies in fire safety compliance during its last inspection on 17 October 2018” enligt Wikipedia, men mördaren använde 40 liter bensin mot ett kontor som förmodligen innehåller ordentliga mängder papper och sådant (och där bensinen hälldes hjälper förstås inte vattensläckning), så man kan tänka sig att förloppet var hastigt.

Såg en tv-intervju med KyoAni bossen som sa att de tydligen fått hotelser skickade till sig tidigare via mail så en viss hotbild fanns ju, men vem skulle tro att det skulle leda till detta? Det är dock lätt att vara efterklok. 😑 

Bensinbrand ja, men o avsett så borde ett sprinklersystem I bästa fall gett lite mer tid för folk att hinna ut. Men jag är ingen expert på bränder så jag vet inte. 

Det har cirkulerat en lista på omkomna å reddit men den är nog inte att lita fullt på så jag tänker inte ta den på ordet men det verkar som om flera välkända directors och animation directors finns bland de saknade och omkomna. Vi lär få veta de närmaste dagarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
59 minuter sedan sa Ebhen:

Såg en tv-intervju med KyoAni bossen som sa att de tydligen fått hotelser skickade till sig tidigare via mail så en viss hotbild fanns ju, men vem skulle tro att det skulle leda till detta?

Det verkar vara tragiskt vanligt med dödshot och dödsönskningar i japansk anonym internetkultur (och, verkar det som, västerländsk). Ett klassiskt exempel är hur Gainax fick motstå hot och vandalism (se några av breven här). Men det verkar ofta vara bara ogenomtänkt tillfälligt missnöje.

Man kan väl drömma lite om att internettroll skärper sig lite i fortsättningen. “Okej, kanske jag inte vill att de ska egentligen…”

🙁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
Citat

>Bomber was a train enthusiast whose slogan was バリバリ観光してサクッと撮りましょう (energetically sightsee and take pictures quickly), abbreviated to バリサク (barisaku) which also became his nickname
>In the Euphonium anime a baritone sax solo was played and popularized the term barisaku as baritone sax instead of his slogan
>He trolls 5ch with mentally deranged comments about trainspotting, KyoAni and barisaku
>Carries out an arson attack on KyoAni, shouting "you ripped me off" (referring to them "copying" barisaku)
>Trolling stops on 5ch after the attack
http://delitopi.com/kyoto-animation-barisaku/

(Via 4chan.) Om det är han: verkligen bara ett ostoppbart vansinnesdåd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Här kommer en liten uppdatering om branden och dess offer. Förra veckan släppte de namnen på några av offren men långt ifrån alla, så vi får säkert höra mer om det här. Sorgsamt är att två hyllade veteraner förlorades i attentatet. Yasuhiro Takemoto och Yoshiji Kigami.
Dessa har varit nyckelpersoner i framgångar såsom "Lucky Star, Hyoka, Miss Kobayashi’s Dragon Maid, Akira, Grave of the Fireflies, Sound Euphonium och Violet Evergarden".  😢

Läs mer här: 
https://www.japantimes.co.jp/culture/2019/08/13/general/remembering-staff-kyoto-animation/#.XVK8tugza70

c-schley-kyoani-a-20190813.jpg

Redigerad av Ebhen
  • Uppröstad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt community. Det är enkelt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu