Hoppa till innehåll
hautahauta

Artigt språk

Rekommenderade inlägg

Honorifiks verkar stämma bra (från min erfarenhet av allt animetittande). Det där "att göra" var ganska nytt för mig, kände bara igen ett fall därifrån faktiskt. Kan rikta frågan till @Sceleris, han kanske kan stärka det.
Om vi som svenskar använder ett hårdare språk? Absolut. :colonthree:

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

(Flyttad till egen tråd då det inte handlade om etymologi, alltså ordens ursprung/utveckling.)

3 timmar sedan sa hautahauta:

Hei,  måste erkänna att jag inte kan mycket japanska men är lite nyfiken om detta stämmer?

Jodå, det stämmer! Lite som att säga till ett barn "vill du ha en godis, lilla Ida?" (Ida-chan), till en skolkamrat "hänger du med på McD, unge Nyström?" (Nyström-kun), till en kund "mitt ödmjuka jag önskar att allt är belåtenhet, ärade gäst" (okyaku-sama). Kinesiska och koreanska har liknande hederstitlar, och säkert andra öst-/sydöstasiatiska språk också. (Det kan märkas ett släktskap, t.ex. japanska "kôhai"/"sempai" och mandarinkinesiska "hòu bèi"/"xiān bèi".)

Japanska har sätt att uttrycka artighet, respektfullhet, ödmjukhet, och formalitet. Komplicerade grejer. Koreanska verkar också ganska komplicerat med sju nivåer som varierar i artighet och formalitet, och några komplikationer med hederstitlar som inte japanskan har (t.ex. ordet för "storebror"/"storasyster" är olika beroende på om talaren är man eller kvinna).

Red.: https://en.wikipedia.org/wiki/Honorific_speech_in_Japanese

Redigerad av Sceleris
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Det är verkligen intressant vad animé tittande kan lära ut. Håller nog med om att svenskan är ett hårt språk i jämförelse, men gillar svenskan ändå för den delen, tänker nästan som genre i musik; finns bra och dålig musik i alla genre, tycker ja då. De asiatiska språken är mycket intressanta, ni får mig mer att bli ännu mer nyfiken, antar att det är skillnaderna som kryddar på extra där. Fascinerande att det finns släkt drag, vilket egentligen inte borde vara så konstigt.

Hur som helst, detta är något ja hört ytterst lite om tidigare. En helt ny värld öppnas för mig, försöker att föreställa mig hur svårt det måste vara att smälta in där och känna flytet, har hört att de är oftast är ganska överseende med så kallade gaijins. Språket är ett resultat av olika uppbyggnaden av samhället genom historien antar jag? Undrar nu mycket hur det är för de som är vana vid detta språk känner funktioner som dessa inte finns där det vill säga det omvända!? - Började samtala med en japanska på nätet. Hon var verkligen jättetrevlig och sa "I want to send present", så hon ville ha min adress, kände henne inte så väl men tänkte att hon var trovärdig, måste ju också lägga in här att det handlade om musik, hon är en pianist, som skrev egen musik, antagligen hade hon någon idé att dela den genom att skicka gratis cd skivor till folk runt om i världen, till sak med denna historia; hon kallade mig "Mr" det stod också adresserat "Mr" på paketet, skulle någon ifrån Storbritannien eller USA i dagens samhälle skriva på det vis, i samma situation? - Visst nu har ja ju skrivit med fler ifrån Japan och där har det inte förekommit, så det kan ju vara så att detta var ett undantagsfall där min tes faller. Finns lite fler frågor jag har hört rykten om; 'Om du nekar mat så anses det en vara förolämpning, även om du är mätt' sedan avrundar jag med: 'Om du har sårat en Japan kan det vara så att personen aldrig kommer berätta vad du gjorde/sa för fel, utan det är upp till dig själv att lista ut, och sedan be om ursäkt, gör du det inte resulterar kanske i att personen kommer att ta avstånd ifrån dig'. Nu kanske jag utgrenade lite för mycket men tycker det hör ihop lite med artighet även om inte har med verbala och skriftliga språket att göra. Tack för att ni delade er kunskap och länk.

Redigerad av hautahauta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt community. Det är enkelt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu